Nová éra? Nuda. Detektivce formule 1 dál chybí zápletka

Sebastian Vettel (vlevo) z Ferrari a Max Verstappen z Red Bullu ve Velké ceně Austrálie | foto: AP

27 2017
Uběhlo 553 dní, tedy rok a půl, než po závodě F1 znovu zněly rázné tóny italské hymny. Sebastian Vettel se u nich pohupoval, s úsměvem hleděl, jak mechanici v rudém pod stupni vítězů hlasitě zpívají slova písně Bratři Itálie.

Ferrari je zpět. „Toto Ferrari nemá nic společného s tím z minulého roku. Auto fungovalo neskutečně, všechno šlo podle plánu a já mohl jet pořád naplno,“ vyprávěl po úvodním závodě sezony Vettel.

„Až“ 10 vteřin za ním dojel v Melbourne Lewis Hamilton, který po startu vedl, leč po výměně pneumatik zůstal „viset“ za Maxem Verstappenem, což se ukázalo jako klíčová ztráta. Nicméně týmový šéf Mercedesu Toto Wolff přiznal: „Ferrari bylo rychlejší, a i když jsme jeli naplno, nedokázali jsme se vzdálit.“

Takže - nepochybným pozitivem nedělního klání je, že letošní sezona s velkou pravděpodobností nebude o jedné stáji a týmovém pletichaření, kdo se stane tím vyvoleným na titul. I Christian Horner z Red Bullu pravil: „Od Mercedesu nejsme daleko, ale Ferrari bylo úchvatné. Má nejrychlejší auto.“

Proč F1 není drama

Jenže jinak nemá cenu si mazat med kolem pusy, balamutit se. Ač i v Melbourne opakovali jezdci a šéfové, že letošní auta jsou „brutální monstra“, že v zatáčkách „dosahují přetížení až 8G“ a je „neskutečné je kočírovat“, byla to ve finále nuda.

Fotogalerie

Velká cena Austrálie

Děj na okruhu se nesl bez napětí, zápletek, až příliš brzy jste v této detektivce odhalili, kdo je „vrah“.

Vinou přechodu na letní čas mohli mnozí litovat, že kvůli tomu z pelechu vylezli o hodinu dřív. V internetových diskusích se žertovalo, že jednu výhodu rychlejší auta mají - že kroužení skončí o něco dřív.

Však i Lewis Hamilton říkal: „Nevím, jak to vypadalo pro diváky, ale já bych chtěl vidět víc soubojů. Pořád se závodí hlavně přes taktiku.“

Ano, předjíždění nikde.

A tak i když má F1 za sebou zatím jen první z letošní dvacetidílné ságy, zdá se, že ani technická revoluce, kterou v zimě prošla, z ní neudělá dechberoucí drama.

Start sezony formule 1

Čísla a zajímavosti

  • 2 nováčky teď má F1. Lance Stroll nedojel, Antonio Giovinazzi byl dvanáctý.
  • 225krát už na pódiu stál jezdec Ferrari. Historicky druhým týmem je McLaren (182).
  • 334 jezdců už v historii F1 bodovalo. Posledním nováčkem se včera stal Esteban Ocon.

Dodavatel pneumatik Pirelli to v minulých letech schytával za to, že gumy příliš ovlivňují závody. A teď? Nebýt povinné výměny, mnohé z vozů by to snad zvládly na jedné sadě.

Jean Todt, prezident Mezinárodní automobilové federace FIA, namítá: „F1 doplácí na to, že se hledají negativa, ne pozitiva. Předjíždění nikdy nebylo jednoduché. Před 20 lety mohlo být auto s novými pneumatikami o dvě sekundy rychlejší, ale stejně se nepředjíždělo.“

Přesto muž, jenž vládl Ferrari v Schumacherově neporazitelné éře, při nedělním australském setkání s novináři formuli 1 i leccos vyčetl. „F1 je až příliš dokonalá. Když jsem byl šéfem týmu, během prvního dne předsezonních testů jsme zvládli pět kol. Dnes mají týmy neskutečně drahé simulátory - přijedou na trať a odjedou jich osmdesát.“

Deset stájí je málo

A přidal příhodu - pro něj šokující - z pátečních tréninků v Melbourne. „Máme nová pravidla, ale v prvních 20 minutách úvodního tréninku jsem na trati neviděl žádné auto. Týmy prostě už vědí o vozech tolik, že šetří motory. V továrnách mají stovky lidí, kteří vše ihned analyzují. Je to úžasné, jenže dá to něco fanouškům na okruhu? Ti chtějí akci.“

Existuje řešení? I on naznačil - podobně jako noví majitelé F1 - že šampionát ke své očistě potřebuje snížení nákladů a spravedlivější dělení příjmů. To by mohlo ukončit dominanci nejbohatších stájí a přilákat do F1 nové týmy. Současných deset je málo, vždyť půlka pilotů jistojistě boduje.

Jenže tento „puč“ nepřijde kvůli stávajícím smlouvám dřív než za tři roky - a i to je optimistické.

Co se tedy do té doby bude na okruzích dít?

Autor:

Sport v roce 2019

27. 9. - 6. 10. (Dauhá, Katar)
20. 9. - 2. 11. (Japonsko)
26. 12. - 5. 1. (Ostrava a Třinec)
  • Nejčtenější

Česko - Anglie 2:1, senzační triumf fotbalistů trefil Ondrášek

Čeští fotbalisté se parádně předvedli. V kvalifikaci o postup na mistrovství Evropy 2020 jako první obrali o body dosud...

Program MS v ragby 2019. Japonsko poprvé v play off

Mistrovství světa v ragby začalo 20. září, finále je na programu 2. listopadu. Jasně nejdelší a podle mnohých také...

Čínská odveta? Financování Slavie má být zastaveno, řekl prezident Zeman

Vzájemné vypovězení sesterské smlouvy mezi Prahou a Pekingem by mohlo silně ovlivnit i český fotbal. Čína má v rámci...

Česko - S. Irsko 2:3, fotbalisté prožili poločas hrůzy, pak se zvedli

Pískot fanoušků už po deseti minutách, tři inkasované góly do poločasu. Čeští fotbalisté v přípravném utkání prožili...

Kurz 430, že dá gól. A on ho dal. Sázejícím tak vystřelil desítky tisíc

V souboji s Třebíčí vstřelil gól, který prakticky nic neřešil, ovšem hned v několika domácnostech po celé republice je...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Prokopův navigátor Tománek má po nehodě krevní sraženinu na mozku

Navigátor automobilového jezdce Martina Prokopa Jan Tománek, který se v pondělí zranil při vážné nehodě na Marocké...

Mercedes zaútočí na triumf v Poháru konstruktérů, zastavit ho může tajfun

Formuli 1 v neděli čeká Velká cena Japonska a stáj Mercedes si může v Suzuce s předstihem zajistit rekordní šestý...

Lidi slyším i v helmě. To je na Zlaté přilbě bomba, řekl Milík

Těšilo ho, že se mu tentokrát při Zlaté přilbě na rozdíl od loňského bolestivého pádu na milované svítkovské dráze nic...

Díky za ten ostrý svět. Pešek o bezpečnosti na silnici i podvodech rodičů

Před dvěma lety uzavřel kariéru, ve které to dotáhl až do MotoGP. Letos ho už neuslyšíte ani při televizních přenosech...

Najdete na iDNES.cz