náhledy
Čtenáře měl původně přivítat také „Monsieur Dakar“, Alešův strýc Karel Loprais, který však téhož dne přebíral státní vyznamenání od prezidenta Miloše Zemana.
Autor: Adam Maršál
Za volant během dne několikrát usedl i Alešův syn Alex.
Autor: Adam Maršál
Stohektarový areál bývalého tankodromu v Hodoníně - Pánově je bývalý cvičný prostor armády a dodnes se mu říká moravská tanková Sahara.
Autor: Adam Maršál
Za ideálně zajeté pro závod se auto považuje po nalítání zhruba 1 500 kilometrů. Během Dakarské rallye ho pak čeká něco mezi 9 a 10 tisícovkami kilometrů. Za celý rok Aleš Loprais stráví za volantem závodního auta kolem třiceti tisíc kilometrů. Když se k tomu připočítá šedesát tisíc v osobním voze, celkové skóre českého pilota se blíží ke stovce tisíc za rok.
Autor: Adam Maršál
Aleš Loprais vozil čtenáře iDnesu. Jeden z nich s ním pojede na Dakar
Autor: Budweiser Racing
I po několika málo minutách, kdy je upnutý v sedačce s vícebodovými pásy, člověk pochopí, v čem je výzva dálkové rallye. Aleš Loprais říkal, že výherce soutěže vozil zhruba na 90 procent toho, co do jízdy dává ve skutečném závodě, takže pocit ze svezení byl velice autentický.
Autor: Adam Maršál
Vzhledem k tomu, že „Královna“ má i s palivem zhruba 10 tun, je pocit vnímání jízdy z výšky tři metry nad zemí úplně jiný než z osobního auta.
Autor: Adam Maršál
Do kabiny tatry se pro každou jízdu vešli dva čtenáři iDNES.cz, kteří uspěli v soutěži týkající se Aleše Lopraise a jeho vozu.
Autor: Adam Maršál
„Spousta lidí si řekne, že je to jenom jízda v kamionu, ale k tomu je třeba dodat, že na posádku působí přetížení až 6 G,” popisuje dojem z jízdy Aleš Loprais. U pasažérů se mísily pocity od nadšení až po obavy a strach.
Autor: Adam Maršál
Během testů se zkoušejí všechny díly i systémy počínaje chlazením a konče turbem, které se v noci v bivaku měnilo. Hodně práce měli mechanici i s ideálním nastavením podvozku a stabilizace.
Autor: Adam Maršál
Výhercem zájezdu na Dakar se stal Tomáš Veselý z Prahy.
Autor: Adam Maršál
Jedním z nejchoulostivějších dílů je turbo, které se musí měnit zhruba po 1 000 až 1 500 km.
Autor: Adam Maršál
Pokud umíte řídit nákladní vůz, měli byste to prý zvládnout i se závodní tatrou, která má klasické „áčko“ a 32 rychlostí. Stačí najít startovací knoflík.
Autor: Adam Maršál
Maximální rychlost „Královny“ je omezena na 140 km/h. Díky tisícikoňovému motoru by zvládla i více, ale už by se pak těžko brzdila. Zrychlení se měřilo u předchozí „Princezny“, která zvládala sprint na stovku za dvanáct sekund. Lehčí „Královna“ bude ještě o něco rychlejší.
Autor: Adam Maršál
V minulosti Loprais často trénoval v aktivních vojenských prostorech, ale tam dnes hrozí, že ze dne na den vyhlásí cvičení se střelbami a akce, na kterou bývají pozvaní i partneři nebo sponzoři, by se tak musela zrušit. Občas se mu podaří domluvit se s provozovateli nějaké štěrkovny nebo pískovny, za chvíli to tam rozryje, pak se zas spustí provoz.
Autor: Adam Maršál
Do budoucna Loprais uvažuje, zda ze svého rozpočtu utáhne oba velké závody - jak Dakar, tak Silk Way Rally. Během obou závodů se najede kolem deseti tisíc kilometrů a například turbo se musí měnit pomalu po každé ujeté etapě. Po každém závodě se musí auto repasovat.
Autor: Adam Maršál
Za hlavního konkurenta považuje Aleš tým Kamaz. „Ale myslím to v dobrém, protože jsou největší a nejlepší, ale proč se s nimi nezkusit poměřit,” říká zkušený pilot z Frenštátu pod Radhoštěm.
Autor: Adam Maršál
„Zde hodně rozhodují jezdecké momenty, ale i štěstí,” říká Aleš, který v této oblasti očekává větší časové rozdíly. Poté se sjezde do Bolivie a Argentiny, která je známá spíše šotolinou a rallyeovými etapami. Zde se budou lovit sekundy, při čemž hrozí nedobrovolné opuštění trati a jiné nástrahy.
Autor: Adam Maršál
Aleš Loprais už se těší na Dakar 2018. Jako každý rok, bude i tento ročník závodu v mnohém jiný. Největší novinkou bude, že odstartuje v Peru. Všechno bude naopak: účastníci budou rovnou vhozeni do dunových polí, horkých teplot a vysokých nadmořských výšek.
Autor: Adam Maršál
Seznamte se Tatra Queen 69 ReBorn: má 1 000 koní, točivý moment 4 750 nM a je to monstrum. Její nádrž pojme tisíc litrů nafty.
Autor: Adam Maršál
Ani studené podzimní počasí nedokázalo výhercům soutěže uspořádané ve spolupráci s Budweiser Racing Teamem zkazit dojem z ježdění v závodní Tatra Queen 69 ReBorn.
Autor: Adam Maršál
Lopraisův závodní speciál Tatra Queen 69 ReBorn při testech u Hodonína.
Autor: Radek Míča