Neděle 5. dubna 2020, svátek má Miroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Kapitán Sólo opět v cíli. Tomeček a tatra si v afrických dunách vystačí

Tomáš Tomeček na trati závodu Africa Eco Race. | foto: Tom Racing

22 2020
Říkají mu Captain Solo nebo Desert Master, tedy Kapitán Sólo a Pouštní mistr. Důvody jsou jasné, Tomáš Tomeček startoval na motoristickém maratonu Africa Race už podesáté, navíc potřetí v řadě seděl v kabině své oranžové tatrovky sám.

Tomeček byl na Africa Race třetí, porazili ho jen Maďaři

Tomáš Tomeček se narodil v Přerově v roce 1970 a v Africe poprvé startoval v...

Tam, kde je vedle pilota potřeba ještě mechanik a navigátor, obstará dluhonický rodák všechno sám. A jak! Podeváté vystoupal na stupně vítězů, tentokrát byl v závodě do senegalského Dakaru třetí. Jakmile zvládl i závěrečných dvaadvacet kilometrů z Niokhobu, znovu spatřil Růžové jezero. Pohled, který se neomrzí. „S radostí a pokorou jsme dojeli do cíle. Jsme tady, v senegalském Dakaru, a to je super,“ hlásil Tomáš Tomeček.

Na start letošní Africa Eco Race se postavilo 123 účastníků a při dvanácti etapách vedoucích Marokem a Mauritánií zvládli čtyři tisíce závodních kilometrů, k tomu další dva tisíce při přejezdech. „Letos to bylo o hodně náročnější, tratě byly z velké části nové. A byly krásné, pořadatelům se to hodně povedlo. Také konkurence byla dosud největší,“ hodnotil.

Tomeček nestačil jen na maďarské duo s kamiony Scania, první Kovács měl proti němu v cíli k dobru čtyři hodiny, druhý Fazekas ale jen 29 minut. „Dopadlo to, jak mělo,“ bilancoval smířeně Tomeček, ačkoliv v dunách z Fazekasova náskoku pravidelně ukrajoval. Na rovinách proti novějším vozům ztrácel, ale tam, kde bylo potřeba přemýšlet a volit cestu hlubokými písky, sbíral vteřiny na ostatní Desert Master a jeho tatra se svým unikátním podvozkem. „Miklos a Karoly byli rychlejší a zaslouží si to. Třetí místo je super. Děkujeme Bohu za to, že jsme sem dojeli,“ zůstával skromný.

Fotogalerie

Tomeček během let v Africe

V Africe nebyl sám, pro organizátory zajišťuje jeho tým dalšími tatrovkami sběrné kamiony balai, které pomáhají na trati vyprošťovat zapadlé závodníky nebo odvážejí jejich nepojízdné stroje do bivaku. A mechaniky měl i na údržbu své tatry. Do kabiny ale každé ráno šplhal sám a na trati se mohl spolehnout jen na své ruce.

„Jestli si to správně pamatuji, tak v závodě jsem měl čtyři defekty. To není tak moc a je to logický následek větší náročnosti letošních tratí,“ přemítal závodník žijící v Příboře. Mrzelo ho jen zdržení v úvodu, kterému se dalo vyhnout. „V první etapě jsem přejel odbočku a horečnatě ji hledal, místo abych si zastavil a šel na to v klidu. Takže jsem úplně zbytečně trefil větev a musel opravovat servo okruh.“

Záběry jako ze žurnálu

Tomeček patří k dakarským veteránům, v kamionu začínal v minulém tisíciletí jako navigátor legendárního Karla Lopraise, s nímž slavil první místo na Rallye Granada-Dakar už v roce 1995. Jakmile to šlo, přesedl za volant a Africe zůstal věrný i v okamžiku, kdy Rallye Dakar odešla do Jižní Ameriky.

Přestože má severozápad Afriky projezděný jako málokdo, letošní upravené trasy ho zavedly na místa, která ještě neznal. „Pohybujeme se v opravdu nádherné písečné oblasti. Jsou tady pískové koridory, jaké jsem snad jinde neviděl,“ líčil v deváté etapě okolo mauritánského města Tidjikja. „Je tady hodně dun, záběry jsou to jako ze žurnálu. Jsem rád, že se závod vrací do míst, která kdysi opustil,“ pochvaloval si.

Tomáš Tomeček na trati závodu Africa Eco Race.

Tomeček už si dokázal, že africký maraton do Dakaru zvládne opakovaně ujet sám, teď má čas přemítat nad novými výzvami. „Život ukáže, co bude dál. Vždycky se dá něco vymyslet,“ usmívá se muž, který žije své sny. „V Africe jsem potkal dva velké vzory, šestasedmdesátiletého pana Esserse a ještě o dva roky staršího pana Sugawaru. A viděl jsem, co ve svém věku dokážou. Mně přitom bude teprve padesát,“ připomíná.

I když letošní ročník právě skončil, dá se čekat, že Kapitán Sólo bude i za rok znovu stát na startu na severu Maroka. Zvlášť když jeho tělo zatím spolupracuje. „Z dřívějška mám za sebou nějaké těžší operace, ale nemám například sešroubované obratle jako Gerard de Rooy. Záda mě samozřejmě trochu bolí, v kamionech dostáváme hrozné rány. Ale to je tak všechno. Cítím se unavený, ale zdravý. Omlazuje mě rodina, děti,“ říká čtyřnásobný otec.

  • Nejčtenější

Konečný je vyléčený z koronaviru. Omezení bych zmírnil, tvrdí

Bývalý profesionální mistr světa v boxu Lukáš Konečný je vyléčený z nemoci COVID-19, kterou mu zjistili 18. března. Dva...

Čím myslíš? Fotbalista zuří, bývalá žena vzala děti do epicentra nákazy

Někdejší argentinský fotbalový reprezentant Maxi López se rozzlobil na nejvyšší možnou míru. „Kam jsi proboha dala...

V krizi. Zábranský o krácení platů, uzavření ligy, Eratovi i Plekancovi

Před patnácti lety Libor Zábranský vyzvedl brněnskou Kometu ze smetiště a jal se z kupy šrotu vytvářet báječně...

Podraz a kudla do zad od ruské banky, stěžuje si Liberec na uťatý úvěr

Libercem cloumá velká zloba. Tamní obří sportovní areál Sport Park, jehož součástí je i hokejová aréna Bílých Tygrů,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Růžička: Zlaté časy jsou pryč, musím zase bojovat o místo a renomé

Vladimír Růžička býval nedotknutelnou personou českého hokeje, ale jeho status se v posledních letech mění. Někdejší...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Motocyklista Salač doufá v brzké pokračování MS, trénuje na kole

Motocyklový jezdec Filip Salač na začátku března v Kataru úspěšně vstoupil do nové sezony mistrovství světa, na další...

Čtyři mrtví motorkáři za víkend. Karanténa není dovolená, říká Pešek

Sám musel zavřít svou motoškolu a je rázem bez příjmů. Ovšem bez váhání dodá: „Je to celkem kritické, ale popereme se s...

Trest za steroidy. Motocyklista Iannone nesmí závodit rok a půl

Italský motocyklový jezdec Andrea Iannone má zastavenou činnost na osmnáct měsíců za pozitivní dopingový test. Vítěz...

Velká cena Francie silničních motocyklů se v květnu nepojede

Kvůli pandemii koronaviru se 17. května nepojede Velká cena Francie silničních motocyklů v Le Mans, v níž se měli...

Najdete na iDNES.cz