Pátek 23. dubna 2021, svátek má Vojtěch
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 23. dubna 2021 Vojtěch

Nejrychlejší kamioňák nemá řidičák. Na dálnici bych lidi vylekal, říká

  16:25
Je teď nejrychlejším českým „kamioňákem“. Adam Lacko se slušným náskokem vede evropský šampionát, přitom ve skutečnosti ani nemá na náklaďák řidičský průkaz - v seriálu mu stačí závodní licence. A když se 32letý jezdec ocitne v osobáku na dálnici, je stejný jako většina jiných Čechů.

Takovéto poháry získal Lacko v Misanu hned tři. | foto: Martin Hůle

„Nadávám na kamioňáky, protože někteří z nich se neumí chovat. Jedou 90 a předjíždějí půlhodiny toho, co jede 89. Nebo mají nohy na palubovce, čumí na film a k tomu se ještě snaží řídit.“

Představuji si, jak by na dálnici jel váš závodní speciál.
Hodně lidí by vylekal. Najednou byste v zrcátku viděl, jak se přiřítilo monstrum a ještě vás problikalo. Ale okruhové auto patří na okruh, takže po silnicích jezdíme jen v rámci show pod dohledem policie a pomalu. Co by z toho taky člověk měl, že na rovince přidá a hned zabrzdí.

Kolik by ale takové „monstrum“ mohlo jet?
Týmový kolega z Buggyry David Vršecký drží rekord, jel necelých 290 km/h. Já tam měl nejvíc 200, když se mi pokazil omezovač. Dost mě to překvapilo, protože pak už to nechce zabrzdit. Teplota brzd okamžitě vyskočí nahoru a je docela hoňka to zastavit (Vršecký přidává: Nad 250 km/h je takový podtlak, že se začínají otevírat dveře a už není moc příjemné v tom jet).

Fotogalerie

Mrzí jezdce omezovač, který vás v závodě nepustí přes 160 km/h?
Z jedné strany ano. Když ale přijdou krizové situace nebo když je mokro - protože máme jen jednu sadu pneumatik a neměníme gumy jako v F1 - tak si člověk řekne: Možná dobře, že to jede „jen“ 160. Auto váží pět tun, takže je vážně problém ho zastavit. Když to chytne „saně“, hrne vás to a nezastaví nic. Člověk se to snaží nějak podchytit, aby z toho byla co nejmenší škoda.

Ještě jedna teoretická otázka: Šel by za auto připojit návěs?
Nejde to. Točna na autě je jen plastová a je tam pouze z estetického hlediska. Ale to auto má jednou tolik koní (1 050), než co jezdí normálně po silnici, takže i s návěsem by to těch 160 km/h jelo. No, vlastně nejelo, protože by se návěs v té rychlosti okamžitě převrátil.

Jaká je u tahače spotřeba?
Rád říkám, že to víc „žere“ vodu než naftu. Vodou totiž chladíme brzdy a auto má nádrž na 250 litrů, což vydrží tak 45 minut. Spotřeba nafty je 180 až 200 litrů na 100 kilometrů v závodním režimu. Ale až tolik se neodjede, takže na závody vozíme kolem 2 000 litrů nafty.

I to je dost. Neuvažovalo se nad nějakým systémem rekuperace energie, jako tomu je v F1?
Přemýšlelo. Když jsem ještě závodil za Renault, tak tam už ten systém měli vymyšlený. Nakonec neprošel přes Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) kvůli bezpečnosti. Byla tam totiž spousta baterek a vysoké riziko exploze.

Jak je to u závodního kamionu s řazením?
Závodní převodovka musí vycházet z té sériové, takže máme 16 rychlostí. Využíváme jen horních osm. Rozjíždíme se na pětku a závodíme na sedmičku, osmičku a jejich půlky. V kabině máme normální fofrklacek (řadící páku), takže se s tím musí umět zacházet.

Co je vlastně pro jezdce při závodě nejtěžší?
Udržet brzdy v ideální teplotě po celý závod. Člověk s tím musí kalkulovat, protože čím větší teplo venku, tím se i víc musí chladit. A je samozřejmě vyšší spotřeba vody. Ta musí vydržet až do cíle, takže je to docela alchymie. Není to o tom si jenom sednout do kabiny a povozit se. Navíc my sedíme v hliníkové kabině a ještě na motoru. Takže zatímco u normálních aut si připlácíte za vyhřívané sedačky, my je máme nonstop v zimě i létě. V tom autě je 60 až 70 stupňů, proto je náročné to zvládnout fyzicky. Když padne večer, má toho člověk plné kecky.

Co je naopak nejhezčí? Sám můžete porovnávat, protože jste závodil i s mnohými osobáky.
Já mám rád tahače, protože se tam hodně závodí. V některých seriálech se moc nesvezete, ale tady přijedete a v pátek od rána do večera jezdíte. To stejné v sobotu a neděli. Pořád jste na dráze, a hlavně - chodí na nás fanoušci. Když jedeme na Nürburgringu, přijde 200 tisíc lidí. I teď v Mostě se čeká 100 tisíc.

Adam Lacko (vpředu) v závodě tahačů v rakouském Spielbergu.

Adam Lacko (vpředu) v závodě tahačů v rakouském Spielbergu.

Čím to? Někteří lidé naopak namítají, že závodit s náklaďáky na okruhu je zvláštní.
Lidi tomu říkají náklaďák, jenže když to vidí na vlastní oči, jsou překvapeni. Je to jak větší dodávka. Těžiště je podobné jako u cestovních aut, hezky to na dráze drží. Lidi tak klame jenom kabina. A co je přitahuje? Kamiony jsou prostě hodně odlišné, kouří se z nich a je tam i dost kontaktů.

Bolí?
Je to jako v boxu. Když se zeptáte boxera, jestli to bolí, řekne, že ne. Až druhý třetí den po zápase to začne. Takže mě teď z minulého týdne bolí palec, jak mě po jednom kontaktu seknul volant. Ale jsem závoďák a musím se s tím sžít. Každý jezdec si musí zvyknout na to, do čeho ho posadí. A závodník si užije vše, co jede a smrdí benzinem.

Jaká byla vaše první závodní jízda s náklaďákem?
To byl ještě typ Super Race Truck - měl řazení pod volantem, žádná spojka, jen brzda a plyn. Měl 1 600 koní, což bylo brutální a mně se to samozřejmě hned líbilo. Zrychlení z nuly na sto bylo pod tři vteřiny, teď jsou to tři až čtyři. I tak, když vezu lidi, jsou z akcelerace překvapení. Zarazí je do sedačky a jen koukají. Taky je překvapí, jak jsou účinné brzdy a že se to auto nepřeklopí. Z toho mají strach. Oproti dakarskému speciálu je to mnohem klidnější jízda - tam je to vyloženě mlátička, že je člověk rád, když zastaví.

Autor:

Sport v roce 2021

21. 3. - 5. 12. (23 závodů)
21. 5. - 6. 6. (Minsk a Riga)
11. 6. - 11. 7. (13 měst)
23. 7. - 8. 8. (Tokio)
  • Nejčtenější

A je po všem. Fotbalová Superliga se rozpadá, končí všechny anglické kluby

V neděli vznikla a už stojí před krachem. Fotbalová Superliga, megalomanský projekt party nejbohatších a největších...

Slavia - Arsenal 0:4, kruté loučení s Evropou, domácím došly síly

Slávističtí fotbalisté nezvládli odvetu čtvrtfinále Evropské ligy a s Arsenalem na vlastním hřišti padli nečekaně...

Vzniká Superliga mocných. UEFA klubům hrozí vyloučením, bouří se i politici

Pro fotbalovou Evropu to může znamenat naprosté zemětřesení. Nejbohatší kluby z Anglie, Španělska a Itálie oznámily...

Jak to vidí Británie: UEFA je měkká. Kúdela měl dostat víc, Kamara nic

Desetizápasový trest pro Ondřeje Kúdelu že je bláznivě vysoký? Že jsou tří- a čtyřzápasové flastry pro Kamaru a Roofa...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sparta zuří kvůli vymyšlené penaltě. Zvážíme další kroky, řekl klub. Co dělal VAR?

Pokutový kop, jaký fotbalová liga dlouho neviděla. A ještě ke všemu s posvěcením videa. Poškozená Sparta zuří. „Trenér...

Jsme inspektoři, ohlásili se agenti do Vrbětic. Později se ozval výbuch

Premium Přijeli do muničních skladů ve Vrběticích a prokázali se jako zaměstnanci ostravské firmy Imex Group. Jednalo se však o...

Muž z Imex Group: Do beden k odeslání by se ve Vrběticích nikdo nedostal

Premium Sklady ve Vrběticích na Zlínsku, které podle českých tajných služeb vyhodili do povětří ruští tajní agenti, měla...

Války budoucnosti mohou probíhat v lidské mysli, říká bezpečnostní analytička

Premium Její znalosti sice využívají vojáci a jeden kolega ji prý s nadsázkou navrhl jmenovat čestnou generálkou britské...

  • Další z rubriky

Nechápu, co to vyváděl, zuřil Bottas po havárii. Tvá vina, odpovídal Russell

George Russell soupeři posměšně poklepal na helmu a Valtteri Bottas, který zase z kolize vinil pilota Williamsu, mu...

Šampionát formule 1 v příští sezoně rozšíří Velká cena Miami

Mistrovství světa formule 1 v příštím roce rozšíří Velká cena Miami. Vedení šampionátu před startem dnešního závodu v...

Za bláznivý zkrat v závodě motokár dostal běsnící Ital trest na 15 let

Patnáctiletým zákazem startů byl potrestán italský jezdec Luca Corberi, který loni v říjnu v závodě mistrovství světa...

Salač poprvé letos jel druhou část kvalifikace, v Portugalsku vyrazí z šesté řady

Filip Salač poprvé v sezoně motocyklového mistrovství světa postoupil do finále kvalifikace Moto3 a do nedělní Velké...

Zlom 3. května. Otevřou se obchody a služby, další žáci se vrátí do škol

Systém PES nahradí šest vln rozvolnění, oznámil ve středu premiér Andrej Babiš. Od 3. května by se mohl vrátit druhý...

Hráče vyloučili z turnaje, protože měl příliš vysoko nastavený jas obrazu

Známý streamer Tfue přišel o vítězství v turnaji o dvanáct tisíc dolarů kvůli tomu, že měl příliš vysoko nastavený jas...

Královna se rozloučila s Philipem bílými květinami a vlastnoručním vzkazem

Královna Alžběta II. se rozloučila s mužem, který stál po jejím boku celých 73 let. Posledními vzkazy pro prince...

Bojím se, že papírové peníze v Česku skončí do pěti let, říká ekonom

Premium Mezinárodní měnový fond již před pár lety poukázal na to, že by papírové bankovky či kovové mince mohly z ekonomiky...

Z Philipova pohřbu odcházeli bratři William a Harry v důvěrném hovoru

Na hradu Windsor byl v sobotu pohřben princ Philip, manžel královny Alžběty II. Velká pozornost se upírala také na...