"Kreditkarty..." utrousil Stephan Ames v sobotu ráno při krátkém odpočinku v hotelovém pokoji. Kanaďan, žijící na Trinidadu a Tobago, neprošel na US Open cutem a mohl pětidenní pobyt v Kalifornii pomyslně připsat do kolonky ztrát.
Na Amesových účtech zbývá každoročně dost peněz, aby si mohl dovolit nákladné kočování po turnajích, jejichž všechna dějiště se snaží být prestižními adresami. Každý to říct nemůže.
300 tisíc je minimum
Když se golfový profesionál uskromní, utratí týdně čtyři tisíce dolarů za pobyt, stravu, přepravu a kedyho. Dalšími položkami jsou letenky, platba trenérovi a dalším specialistům na různé fáze tréninku a přípravy.
Když chce strávit čas s rodinou a nehraje, nemá šanci vydělat. Když ho chce rodina doprovodit na turnaj, náklady vzrostou úměrně tomu, jak je široká. Něco stojí platba agentovi nebo agentuře.
Podle údajů regionálního deníku Monterey County Herald, v Pebble Beach hojně prodávaného, je hranice nutných ročních výdajů jen na golfové potřeby někde na hodnotě 300 tisíc dolarů.
List citoval Jasona Horrella z velké agentury CSE, jenž upozornil, že ve snaze vydělávat golfem bývalá hráči často tři až čtyři týdny mimo domov. Buď přelétávají rovnou, aby mohli trénovat, nebo se jim prodraží mezizastávka doma, kam často odletí třeba jen na jednu noc. "A celý týden mají strach, že zůstanou bez výdělku," dodal.
Zámořská sezona nabízí 43 turnajů, takže v součtu zbývají plné dva měsíce, v nichž se nenabízí možnost získat nějaký podíl z turnajové dotace.
Tryskáč proti ojetině
Do kvalifikace na US Open se přihlásilo více než devět tisíc golfistů, včetně amatérů. Těm se náklady na pobyt nevrátí nikdy. "Spousta těch kluků, co jsou v hlavní soutěži, si ani nemůže vybírat, kde si zahraje. Jezdí po kvalifikacích, nebo se vrátí zpátky na Nationwide Tour," dodal Horrell.
Někteří šetří a místo letadla vezmou auto z půjčovny, nebo svoji ojetinu, a vyrazí stovky mil po zemi. Zatímco ti, jejichž roční výdělky překračují milion dolarů a víc, si raději zaplatí soukromé letadlo, aby ušetřili tři hodiny svého času, jejich chudší kolegové nastupují na tréninkové kolo nevyspalí. A v turnaji třeba zahrají stejný výsledek.
Tom Watson odchází z druhého kola US Open. Cutem prošel těsně, ale šedesátileté legendě už o peníze tolik nejde.
Podobný rozdíl je v kvalitě ubytování. Rezervace na delší dopředu není možná, protože hráč mnohdy přesně neví, kam se v příštím týdnu vrtne. Často na něj pak zbydou dražší
hotely a nemůže si dovolit zajistit pobyt jen do pátku, aby ušetřil pro případ, že neprojde cutem. Pokud se mu to podaří, na víkend by nemuselo zbýt jediné volné lůžko široko daleko.
Investice do čisté hlavy
Když už se golfista dostane do horní části konečné výsledkové listiny a bere peníze, nezůstávají mu všechny, jež jsou za jeho jménem uváděny ve finančním žebříčku. Smluvený podíl patří caddiemu. Ames tvrdí, že je to obvykle sedm procent při umístění v top 10 a deset procent, když se poštěstí vyhrát.
Což znamená, že dělat caddieho a platit podobné náklady jako hráč, je ještě riskantnější a méně výdělečný byznys, pokud člověk nenosí hole třeba Tigeru Woodsovi a podobně úspěšným.
Spolu s mnoha specialisty na různou fázi hry a přípravy, psychologem a dalšími si profesionálové najímají také finanční poradce, neboť mnozí nemají na takové věci buňky.
Ernie Els a Tiger Woods, dvojice, která má vyděláno do konce života. Nebo že by druhého z nich manželka připravila o všechno při rozvodu?
Proč jim tuto službu neposkytne manažerská organizace, když už si ji platí? "Vznikl by konflikt zájmů. Agentura by na jedné straně pomáhala hráči získat peníze a pak by z nich chtěla co nejvíc pro sebe," vysvětlil Chris Armstrong, viceprezident společnosti IMG Golf, zastupující mimo jiné právě i Woodse.
Agentura dokáže svým klientům získat hlavně sponzory a reklamní smlouvy. Podle Amese je zhruba deset hráčů na PGA Tour, jejichž příjem z těchto zdrojů trojnásobně převyšuje celkovou sumu z prize money.
Armstrong přesto radí mladým začínajícím hráčům, aby hned na začátku své kariéry do sebe investovali a měli na každou práci svého odborníka. "Je důležité mít čistou hlavu," zdůrazňuje zkušený muž podmínku, bez níž není možné v ostré konkurenci uspět. A vydělat peníze.