Sebastian Vettel si po menším zaváhání před čtrnácti dny v Číně toužil spravit chuť a vrátit se na nejvyšší stupínek. A vyšlo mu to dokonale.
Na jedno kolo byl tak rychlý, že v závěru kvalifikace už jen sedě v boxech sledoval, jak se jeho soupeři marně snaží napodobit jeho výkon, a jiné to nebylo ani v závodě. Jen tam seděl v kokpitu svého stroje a udržoval si dostatečný náskok před soupeři. Nepotřeboval jet naplno.
Jako druhý nejsilnější tým se v Turecku překvapivě ukázalo Ferrari. Stačilo překalibrování aerodynamického tunelu v Maranellu, pár nových dílů na autě a Fernando Alonso dokázal v závodě bojovat o druhé místo s Markem Webberem. I když nakonec prohrál, tak letos poprvé neodjížděli zástupci tradičního týmu se svěšenými hlavami.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži |
Až čtvrtý skončil Lewis Hamilton, vítěz předchozího podniku. McLaren nestihl zapracovat do designu nové díly aerodynamiky auta a to se okamžitě projevilo. Jenson Button prohrál i s Nikem Rosbergem, který předvedl standardně spolehlivý výkon a na maximum využil vlastností vozu Mercedes.
Velká cena Turecka potvrdila nový trend, který naznačily předchozí závody. A je to trend celkem povzbudivý. Ve formuli 1 se konečně předjíždí! Rychlejší jezdec už nehlídkuje celý závod za pomalejším, ale během pár kol se před něj dokáže dostat. Úžasné.
Už na startu bylo zřejmé, že Sebastian Vettel pojede ve své vlastní, mistrovské lize. Bezpečně daleko od všech soupeřů najížděl do první zatáčky. Ale za ním se to mlelo.
Jeho týmový kolega Webber předvedl další ze svých pokažených startů. Rosberg ve stříbrném Mercedesu se před něj v první zatáčce snadno protáhl a ve třetí to zkusil i Hamilton. Jenže měl smůlu. Dostal se na vnějšek, byl vytlačen z dráhy a závod začínal šestý za Alonsem a týmovým kolegou Buttonem.
Webberovi trvalo pouze pět kol, než se za pomoci pohyblivého závodního křídla protáhl zpátky na druhé místo před Rosberga. Ale to už měl Vettel v čele náskok téměř pět vteřin. A do konce závodu to už nemělo být méně...
Rosberg byl v prvních kolech závodu pomalejší než pomalý. Netrvalo to ani další dvě kola, kdy se mu za zadním křídlem objevil Fernando Alonso a nekompromisním manévrem se protáhl na třetí místo.
Podobně se předjíždělo o pár míst vzadu, a ve hře bylo opět Ferrari. Massa předjel Hamiltona a posunul se na šesté místo.
Z prvních kol závodu ještě stojí za zmínku útok Petrova z Renaultu na Schumachera. Rus už byl před zatáčkou bez diskuze vpředu, ale Schumacher se dál tlačil do vnitřní stopy a to ho stálo přední křídlo. Už po druhém kole musel k opravě do boxů a začínal závod z posledních míst. Stejně jako Pérez ze Sauberu, který přišel o křídlo už v úvodním kole.
Měkké pneumatiky Pireli začaly brzo potvrzovat svou pověst a piloti museli už po desátém kole do boxů pro nové. Při nich k významným změnám pořadí nedošlo, ale těsně před druhými zastávkami u mechaniků doplatil na ojeté obutí Nico Rosberg. Ve 22. kole neodolal několikátému útoku Felipeho Massy a spadl na šestou příčku. To však bylo po hříchu ze strany Brazilce vše.
Po nepovedeném závěru závodu totiž vypadl Massa z bodů. Ale mohl si za to sám. V náročné osmé zatáčce vjel do únikové zóny a na téměř nových pneumatikách spadl do zástupu pomalých jezdců, které zastávka teprve čekala. Tam ztratil moře času i šanci na body.
Massův útok Rosberga hodně rozhodil a na jeho úroveň se nacpal v další zatáčce i Jenson Button. A díky tomu, že Brit měl čerstvější pneumatiky, které lépe na dráze držely, zůstal zástupce německého týmu i za ním. Rosberg spadl na sedmé místo. To bylo jeho nejhorší postavení v závodě.
Jenson Button dokázal i nadále využívat málo ojetého obutí a předjel i Massu. A v polovině závodu se předjíždělo i vpředu. Fernando Alonso využil ve finálovém komplexu zatáček pohyblivého zadního křídla a prostrčil své Ferrari na druhou příčku před Red Bull Marka Webbera.
V té chvíli se za vedoucí trojicí pohyboval osamocený Hamilton, ale za ním byla velká tlačenice. Pátý výborný Petrov, za ním Massa, Button, Rosberg, Heidfeld... Schylovalo se k velké bitvě o body.
Zajímavé intermezzo předvedl tým McLaren, kterému se nedařilo přišroubovat jedno kolo na voze Lewise Hamiltona. Brit kvůli tomu ztratil více než deset vteřin, když ještě vyrazil zbrkle dříve, než hlavní mechanik zvedl "lízátko", ale měl štěstí. Před soupeři za sebou už měl takový náskok, že se v závěru dokázal opět prosadit na čtvrtou příčku.
Sedm kol před cílem se odehrála závěrečná část bitvy Webber - Alonso. Australanovi poslední sada pneumatik sedla o mnoho lépe než dvojnásobnému šampionovi Alonsovi a sedm kol před cílem proklouzl za použití pohyblivého zadního křídla do vedení. Urputně bojující Alonso mu manévr málem v první a třetí zatáčce vrátil, ale zůstalo pouze u pokusu.
Mezitím se začal projasňovat boj o čtvrtou až devátou příčku - Hamilton předjel Buttona a po chvíli se před slabšího jezdce McLarenu protáhl i Nico Rosberg, který tak uhájil alepsoň pátou příčku. Button přesto zůstal nejvýše umístěným jezdcem, který jel jen na tři zastávky v boxech. Na čtyři sady pneumatik. Tedy počet, který ještě v minulé sezoně formule 1 nebyl nikdy potřeba.
Za zmínku stojí i dvě vynikající jízdy jezdců, s nimiž se tolik nepočítalo. Sebastian Buemi se ze 16. místa na startu dokázal posunout na sedmé těsně před cílem. Ale kvůli strategii tří zastávek měl už gumy hodně sjeté a před cílem se před něj protáhli oba jezdci Renaultu, Heidfeld s Petrovem.
O více míst vystoupal jen desátý muž v cíli, Japonec Kobajaši. Ten po technických problémech v kvalifikaci startoval až z poslední řady, ale i díky úspěšnému souboji se Schumacherem získal pro stáj Sauber jeden bod.
Náskok osmi vteřin vítězného Vettela v cíli se možná nezdá nijak velký, ale lídr šampionátu nepotřeboval jet po větší část závodu naplno, a také nejel. Šetřil auto i motor a v poklidu si dokroužil pro třetí vítězství ze čtyř závodů.
Dalším závodem formule 1 sezony 2011 je Velká cena Španělska. V Barceloně se jede za 14 dní.
Výsledky Velké ceny Turecka F1:
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Sebastian Vettel | Red Bull | 1h30:17.558 |
2. | Mark Webber | Red Bull | + 8.807 |
3. | Fernando Alonso | Ferrari | + 10.075 |
4. | Lewis Hamilton | McLaren | + 40.232 |
4. | Nico Rosberg | Mercedes | + 47.539 |
5. | Jenson Button | McLaren | + 59.431 |
7. | Nick Heidfeld | Renault | + 1:00.857 |
8. | Vitalij Petrov | Renault | + 1:08.168 |
9. | Sébastien Buemi | Toro Rosso | + 1:09.300 |
10. | Kamuj Kobajaši | Sauber | + 1:18.000 |
11. | Felipe Massa | Ferrari | + 1:19.800 |
12. | Michael Schumacher | Mercedes | + 1:25.400 |
13. | Adrian Sutil | Force India | +1 kolo |
14. | Sergio Pérez | Sauber | +1 kolo |
15. | Rubens Barrichello | Williams | +1 kolo |
16. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | +1 kolo |
17. | Pastor Maldonado | Williams | +1 kolo |
18. | Jarno Trulli | Lotus | +1 kolo |
19. | Heikki Kovalainen | Lotus | +2 kola |
20. | Jérôme D'Ambrosio | Virgin | +2 kola |
21. | Narain Karthikeyan | Hispania | +3 kola |
22. | Vitantonio Liuzzi | Hispania | +5 kol |
23. | Paul di Resta | Force India | DNF - 45 kol |
24. | Timo Glock | Virgin | DNF - 1 kolo |
Mistrovství světa jezdců:
č. | jméno | tým | body |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 93 |
2 | Lewis Hamilton | McLaren | 59 |
3 | Mark Webber | Red Bull | 55 |
4 | Jenson Button | McLaren | 46 |
5 | Fernando Alonso | Ferrari | 41 |
6 | Felipe Massa | Ferrari | 24 |
7 | Nick Heidfeld | Renault | 21 |
8 | Vitalij Petrov | Renault | 21 |
9 | Nico Rosberg | Mercedes | 20 |
10 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 8 |
11 | Michael Schumacher | Mercedes | 6 |
12 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 6 |
13 | Adrian Sutil | Force India | 2 |
14 | Paul di Resta | Force India | 2 |
15 | Sergio Pérez | Sauber | 0 |
16 | Rubens Barrichello | Williams | 0 |
17 | Pastor Maldonado | Williams | 0 |
18 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 0 |
19 | Jarno Trulli | Lotus | 0 |
20 | Heikki Kovalainen | Lotus | 0 |
21 | Timo Glock | Virgin | 0 |
22 | Jérôme D'Ambrosio | Virgin | 0 |
23 | Vitantonio Liuzzi | Hispania | 0 |
24 | Narain Karthikeyan | Hispania | 0 |