Velká cena Mexika formule 1 nabídla zajímavý start, dramatický až chaotický závěr, ale mezitím to byla jedna velká nuda. Na okruhu, kde se velmi špatně předjíždí a kde se všichni jezdci snaží maximálně šetřit pneumatiky i motory, se asi ani nic jiného čekat nedalo.
Nejméně napínavý byl závod na samotném čele. Lewis Hamilton byl po kvalifikaci nejrychlejší i v závodě a úsporným tempem si nikým neohrožován dojel pro vítězství.
Jaké bylo 51. vítězství kariéry pro Lewise Hamiltona? „Bylo to úžasné, hlavně pro tyto skvělé lidi. Děkuji obecenstvo! Jsem rád, že sem jezdím, jsou tady velmi dobré večeře a výborné závody. Je škoda, že nemám sombrero, ale moc to tady mám rád a doufám, že se příští rok vrátím,“ nebyl moc konkrétní stále ještě úřadující šampion.
Podobně na tom byl Nico Rosberg, který s vědomím, že mu druhá místa stačí k zisku titulu, nijak nebažil po souboji s týmovým kolegou z Mercedesu. Z ostatních soupeřů se pouze jednou střetl s Maxem Verstappenem, ale hladce jeho pokud o předjetí odrazil.
Nico Rosberg musel akceptovat druhé místo. A po pravdě nevypadal příliš nespokojeně. Byl si vědom, že i díky této pozici může za měsíc slavit titul mistra světa. „Byl to dobrý den, Lewis Hamilton byl přece jen trochu rychlý, první místo si dnes zasloužil. Jel jsem dobře, bezpečně, potom se pokusil Max zaútočit, takže nakonec bych měl být za druhé místo rád.“
Právě s mladým Nizozemcem byl spojen kontroverzní konec závodu. Verstappen projel ve svém red bullu cílem jako třetí, dokonce si už šel pro trofej na stupně vítězů, ale nakonec ho penalizace srazila na páté místo a na pódiu se radoval jako třetí Sebastian Vettel z týmu Ferrari.
„Bylo to hodně napínavé, byl jsem naštvaný, nakonec jsem použil hodně sprostých slov, byl jsem jako ty, když jsi měl problém,“ oslovil Sebastian Vettel bývalého závodníka F1 Juana Pabla Montoyu, který debatu na stupních vítězů moderoval. „Ale nakonec to dobře dopadlo a můžu tady shora vidět všechny ty skvělé diváky.“
Ale Vettelovi třetí místo nezůstalo. Byl povolán před sportovní komisaře a za nebezpečný manévr v souboji s Ricciardem ho stihla desetivteřinová penalizace. Třetí místo tak nakonec patřilo Danielu Ricciardovi.
Jen start a cíl
71 kol, více než tři sta kilometrů a pořádná porce nudy. To byla Velká cena Mexika 2016. Přesněji řečeno, bylo to 67 kol nudy a čtyři kola, kdy bylo na co koukat. Závodění bylo opravdu závoděním jedno kolo po startu a tři před cílem. Co se dělo v prvních metrech?
Vítěz kvalifikace Lewis Hamilton v první zatáčce hodně probrzdil a musel se projet únikovou zónou. O pozici však nepřišel. Měl trochu štěstí, že se jeho týmový kolega Nico Rosberg musel bránit útoku Maxe Verstappena, kterému vyšel start asi nejlépe. Poprvé v závodě, a ne naposledy, se ti dva střetli kolo na kolo.
Do problému se v hustém provozu dostal také Daniel Ricciardo, který se propadl se svým red bullem propadl na zadní pozice. Jakmile na konci prvního kola vyrazil na dráhu zpomalovací vůz, který byl povolán po nehodě Pascala Wehrleina s vozem Manor, objevil se Ricciardo v boxech, kde nazul tvrdé pneumatiky. Red Bull měnil strategii, což byl správný tah. Ač byl Ricciardo po návratu na dráhu sedmnáctý, v posledním kole se ocitl dokonce v souboji o třetí příčku.
Ve čtvrtém kole se zpomalovací auto vrátilo do boxů a začalo se závodit. Verstappen tlačil na Rosberga, Räikkönen na Hülkenberga, Pérez na Bottase, Vettel na Massu... Ale brzo všichni zjistili, že předjíždění není v Mexiku snadné. Dařilo se jen Ricciardovi, který si díky své rychlostní převaze pochutnával na jednom soupeři za druhým.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Úvodní zastávky v boxech posunuly Räikkönena před Hülkenberga a Ricciarda před oba jmenované. A pomohly i Vettelovi, který držel po startu sedmé místo, ale na dráze vydržel na měkkých gumách nečekaně dlouho, až do 33. kola, a ocitl se těsně za Räikkönenem a nedaleko za oběma jezdci Red Bullu.
Ve 47. kole podruhé měnil gumy Kimi Räikkönen, zatímco jeho týmový kolega Sebastian Vettel si vystačil za celý závod s jedinou zastávkou. A stejně tak Max Verstappen nebo jezdci Mercedesu. K mechanikům podruhé zamířil i Daniel Ricciardo, ale zatímco jeho nové gumy nakoply k nejrychlejším časům závodu, Kimi Räikkönen se protrápil do cíle s konečnou ztrátou téměř padesáti vteřin.
O tři okruhy později zkusil Verstappen předjet na konci cílové rovinky Nika Rosberga, ale probrzdil a Němec si vzal pozici zpět. To byl pro Verstappena začátek pádu. Zadní křídlo Němcova mercedesu se mu od té chvíle už jen vzdalovalo, naopak zezadu se mu blížil rudý monopost jiného Němce. A potom přišla poslední tři kola.
Nejdřív Kimi Räikkönen v ostrém souboji předjel Nika Hülkenberga. Jezdec stáje Force India se po střetu kolo na kolo roztočil se svým vozem na dráze a ztratil přibližně deset vteřin. Fin šel po odvážném manévru na 6. místo.
Poté Vettel zatlačil na konci cílové rovinky na Verstappena a Nizozemec vyjel po probrzdění mimo dráhu. Třetí příčku si udržel jen za cenu zkrácení si trati. Z trávy vypálil až drny létaly zpět na asfalt před naštvaného Vettela. Jezdec Ferrari zuřil a nadával, ale zdálo se, že mu to nebude nic platné, Verstappen dokonce odmítl příkaz, tedy spíš dotaz, aby pustil Němce vpřed.
Také čtyřnásobný mistr světa asi nevěřil, že by mu sportovní komisaři nějak pomohli, a tak také on předvedl nefér „verstappenovský“ manévr. I kvůli pomalému Nizozemci ho dvě kola před cílem dorazil Daniel Ricciardo. Australan na Vettela hned zaútočil, ale Němec se nedal. Zakázaným manévrem v brzdné zóně svého soupeře zablokoval a může děkovat jen rychlé reakci Ricciarda, že vše neskončilo nehodou.
O pětivteřinové penalizaci pro Maxe Verstappena bylo rozhodnuto až několik minut po průjezdu cílem a Nizozemec musel být pořadateli vypoklonkován ze zázemí pódia, kde se předávají ceny vítězům. To vše před zraky televizních kamer. Podle mnohých přespříliš sebevědomý teenager takovou lekci potřeboval. Na jeho místo přisprintoval šťastný Sebastian Vettel.
Německý jezdec se až více než hodinu po závodě dozvěděl, že ani on třetí nebude. Desetivteřinová penalizace za počínání v souboji s Ricciardem ho srazila na páté místo, ze třetí příčky se tak radoval právě australský pilot Red Bullu.
Předposlední závod letošního šampionátu formule 1 se jede za 14 dní v brazilském Sao Paulu.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1h40:31.402 min. |
---|---|---|---|
2. | Nico Rosberg | Mercedes | +8.354 sek. |
3. | Daniel Ricciardo | Red Bull/Renault | +20.858 |
4. | Max Verstappen | Red Bull/Renault | +21.323 |
5. | Sebastian Vettel | Ferrari | +27.313 |
6. | Kimi Raikkonen | Ferrari | +49.376 |
7. | Nico Hulkenberg | Force India/Mercedes | +58.891 |
8. | Valtteri Bottas | Williams/Mercedes | +1:05.612 min. |
9. | Felipe Massa | Williams/Mercedes | +1:16.206 min. |
10. | Sergio Perez | Force India/Mercedes | +1:16.798 min. |
11. | Marcus Ericsson | Sauber/Ferrari | +1 kolo |
12. | Jenson Button | McLaren/Honda | +1 kolo |
13. | Fernando Alonso | McLaren/Honda | +1 kolo |
14. | Jolyon Palmer | Renault | +1 kolo |
15. | Felipe Nasr | Sauber/Ferrari | +1 kolo |
16. | Carlos Sainz | Toro Rosso/Ferrari | +1 kolo |
17. | Kevin Magnussen | Renault | +1 kolo |
18. | Daniil Kvyat | Toro Rosso/Ferrari | +1 kolo |
19. | Esteban Gutierrez | Haas/Ferrari | +1 kolo |
20. | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | +1 kolo |
21. | Esteban Ocon | Manor/Mercedes | +2 kola |
22. | Pascal Wehrlein | Manor/Mercedes | DNF - 0 kol |
1. | Nico Rosberg | 349 |
---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | 330 |
3. | Daniel Ricciardo | 242 |
4. | Sebastian Vettel | 187 |
5. | Kimi Raikkonen | 178 |
6. | Max Verstappen | 177 |
7. | Sergio Perez | 85 |
8. | Valtteri Bottas | 85 |
9. | Nico Hulkenberg | 60 |
10. | Fernando Alonso | 52 |
11. | Felipe Massa | 51 |
12. | Carlos Sainz | 38 |
13. | Romain Grosjean | 29 |
14. | Daniil Kvyat | 25 |
15. | Jenson Button | 21 |
16. | Kevin Magnussen | 7 |
17. | Jolyon Palmer | 1 |
18. | Pascal Wehrlein | 1 |
19. | Stoffel Vandoorne | 1 |
20. | Esteban Gutierrez | 0 |
21. | Marcus Ericsson | 0 |
22. | Felipe Nasr | 0 |
23. | Rio Haryanto | 0 |
24. | Esteban Ocon | 0 |
1. | Mercedes | 679 |
---|---|---|
2. | Red Bull/Renault | 427 |
3. | Ferrari | 365 |
4. | Force India/Mercedes | 145 |
5. | Williams/Mercedes | 136 |
6. | McLaren/Honda | 74 |
7. | Toro Rosso/Ferrari | 55 |
8. | Haas/Ferrari | 29 |
9. | Renault | 8 |
10. | Manor/Mercedes | 1 |
11. | Sauber/Ferrari | 0 |