Průběh Velké ceny Kanady mohl být pro mnohého fanouška zklamáním. Závod dlouho nenabízel stejně dramatickou podívanou jako loňský deštivý podnik a pořadí na čelních místech se měnilo hlavně při zastávkách boxech.
Někteří jezdci však zvolili taktiku dvou zastávek, jiní vsadili vše na jednu kartu a pneumatiky měnili pouze jednou. Díky tomu mohli diváci na ostrovu Notre Dame sledovat strhující závěr, který plně zastínil předchozí vlažnou podívanou.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži |
Dvacet kol před cílem zajel lídr Hamilton podruhé k mechanikům a vrátil se na dráhu třetí, daleko za Alonsem a Vettelem. Ti se však na zcela sjetých pneumatikách již jen snažili dojet do cíle. Britský pilot McLarenu se jim začal bleskovou rychlostí blížit. Brzo začalo být jasné, že pro něj bylo druhé zastavení v pit lane výhrou.
Za Hamiltonem se však blížili také Romain Grosjean a Sergio Pérez, kteří sice byli u mechaniků pouze jednou, ale dokázali pracovat s pneumatikami mnohem lépe než jejich soupeři. Delší čas na tvrdší sadě pneumatik se jim před cílem začal vyplácet.
Osm kol před cílem se Lewis Hamilton snadno prohnal se svým McLarenem kolem Vettela a o dvě kola později si podal i Alonsa. V té chvíli tým Red Bull pochopil, že taktika jediné zastávky nevyšla a úřadující šampion zatočil do boxů. Pozdě, ale přece.
Před Vettela se tak bez boje posunuli Grosjean s Pérezem, a brzo se oba dva prohnali také okolo Alonsa. Jindy strategicky dokonalé Ferrari závod v Kanadě protaktizovalo. Vettelovi stačilo pět kol, aby nešťastného Španěla opět dojel a dostal se alespoň na čtvrté místo. Alonso na cílové čáře uhájil alespoň pátou příčku před Nikem Rosbergem z týmu Mercedes.
Hamilton odvedl skvělou práci a po zásluze se těšil z premiérového vítězství v letošní sezoně. V průběhu celého závodu byl nejrychlejším mužem na trati a připsal si i nejvíce nejrychlejších kol. Poprvé v sezoně se Brit posunul do vedení v celkovém pořadí šampionátu. I když jeho náskok před soupeři není nijak velký.
Všichni tři jezdci, kteří v Kanadě skončili na stupních vítězů, ještě v letošní sezoně nevyhráli. Druhý Romain Grosjean startoval na měkkých gumách, do boxů pro tvrdší sadu jel ve 21. kole, tedy jen chvíli po Alonsovi, ale úspornou jízdou udržel gumy ve funkčním stavu až do cíle.
Sergio Pérez opět potvrdil, že je stejně tak mladý jako výborný jezdec a již podruhé v sezoně dovedl tým Sauber na stupně vítězů. Mexičan vydržel nejdéle ze všech jezdců na "startovní" sadě tvrdých gum a nakonec mu vůbec nevadilo, že skončil v kvalifikaci až patnáctý. Naopak, kdyby se jelo o pár kol déle, předjel by i Grosjeana.
Hladký start bez emocí
Na celkem nudném průběhu prvních dvou třetin závodu měl svůj podíl i start, který byl prost jakýchkoliv dramat. Žádný z jezdců nic nepokazil, a tak do první zatáčky vjížděli piloti v čele v podobném pořadí, jaké měli po kvalifikaci.
Nejlepší start měl Paul di Resta z týmu Force India, který se v kvalifikaci nečekaně protáhl do finálové desítky a v prvním kole byl ještě nečekaněji na sedmém místě. Brzo předjel ještě Nika Rosberga, jehož Mercedes v úvodních kolech stávkoval, to však bylo z jeho strany vše a po zbytek závodu se britský pilot pouze propadal.
V úvodu byl kromě vedoucího Vettela nejrychlejší Felipe Massa, který prohnal svůj rudý vůz kolem Rosberga i di Resty a tlačil se na čtvrtého Marka Webbera. Jenže chyboval v nebezpečné poslední zatáčce, otřel se o "Zeď šampionů" a propadl se na dvanáctou příčku. V průběhu závodu se Brazilec sice vrátil na pátou příčku, ale zastávka těsně před cílem ho odsoudila na desáté místo a na své konto přidal pouze jeden bod.
Smutní šampioni Schumacher a Button
Zatímco Lewis Hamilton mířil za vítězstvím, jeho týmový kolega Jenson Button marně bojoval o body. Na startu sice udržel desáté místo, ale byl velmi pomalý a navzdory tomu, že startoval na tvrdších gumách, zamířil k mechanikům mezi prvními.
Celkem byl mistr světa sezony 2009 v boxech třikrát a jeho potíže s nastavením letošního monopostu a jeho ovládáním jsou, zdá se, vážnějšího charakteru. Smutné šestnácté místo je pravdivým obrazem jeho rychlosti při Velké ceně Kanady.
Lewis Hamilton se raduje z vítězství ve Velké ceně Kanady.
Skutečným smolařem sezony je však Michael Schumacher. Letos byl často rychlý, v monacké kvalifikaci dokonce nejrychlejší ze všech, ale nevídaná smůla v závodech, nečekané lapsusy mechaniků a neobvyklé technické závady ho pravidelně řadí mezi poražené.
Také v Kanadě Schumacher doplatil na to, že Štěstěna se od něj odklonila. V Montrealu na stupně vítězů rozhodně neměl, ale bojoval o poslední body, když ve 46. kole zamířil chvíli po zastávce znovu do boxů. Poslala ho tam kuriózní závada, kdy se mu zasekly pohyblivé pláty zadního křídla v otevřené poloze. V zatáčkách tak neměl přítlak.
Mechanici se dlouho snažili silou ohnout pláty na křídle zpět, ale nezvládli to a nakonec vůz odtlačili do garáže. Michael Schumacher měl letos bojovat o to, aby získal v Mercedesu smlouvu také pro příští sezonu, ale má na kontě pouhé dva body, zatímco jeho týmový kolega Rosberg 67. Masivní rozdíl. Pomůže Schumacherovi, že nepadá na konto jeho řidičských schopností?
Taktický propadák Ferrari a Red Bullu
Až do závěrečných kol neohroženě kralovala závodu trojice Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Fernando Alonso a málokdo pochyboval o tom, že právě tito jezdci si to rozdají o vítězství.
V sedmnáctém kole zamířil pro nové gumy Sebastian Vettel a přišel tak o vedení. V úvodním okruhu na tvrdší sadě byl pomalejší a to stačilo Lewisi Hamiltonovi, aby se, navzdory menšímu zaváhání svých mechaniků při výměně, dostal do vedení.
O dvě kola později zamířil k mechanikům Fernando Alonso a také on těžil z toho, že jeho soupeři chvíli zahřívali nové gumy. Ve dvacátém kole šel Španěl poprvé a naposledy do vedení. První místo držel jen pár zatáček, pak se kolem něj prohnal Hamilton. Vettela však za sebou bez potíží udržel.
Čtvrtý Mark Webber nedokázal držet tempo vedoucí trojice a po zastávce v boxech se dostal mezi pomalejší jezdce. To ho stálo další vteřiny a do boje o stupně vítězů již nezasáhl. Na výhru před čtrnácti dny v Monaku tak mohl jen vzpomínat.
Hamilton, Alonso a Vettel dál drželi podobné tempo a rozdíly mezi nimi byli minimální. Tým McLaren však zvolil lepší taktiku, respektive, byl k ní donucen. Hamilton nedokázal být k pneumatikám tak šetrný jako jeho soupeři a dvacet kole před cílem začal výrazně ztrácet na rychlosti. Dříve než jeho sokové. A hlavně proto jel do boxů.
Týmy Red Bull a Ferrari včas nerozeznaly, že Vettel s Alonsem na tom budou po chvíli podobně jako britský pilot. Nechaly své jezdce na dráze a tím otevřely cestu ke stupňům vítězů Grosjeanovi s Pérezem. Bylo rozhodnuto.
V sezoně 2012 rozhodují drobnosti a na titul je stále nespočet adeptů. Před rokem v červnu již málokdo pochyboval o tom, že Sebastian Vettel míří za obhajobou. O letošní vyrovnanosti vypovídá i fakt, že při shodě okolností by se do celkového vedení mohl dostat v příštím závodě i momentálně pátý Nico Rosberg.
Sezona formule 1 pokračuje za 14 dní Velkou cenou Evropy ve Valencii.
Výsledky Velké ceny Kanady F1:
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Lewis Hamilton | McLaren | 1h32:29.586 |
2. | Romain Grosjean | Lotus | + 2.513 |
3. | Sergio Pérez | Sauber | + 5.260 |
4. | Sebastian Vettel | Red Bull | + 7.295 |
5. | Fernando Alonso | Ferrari | + 13.411 |
6. | Nico Rosberg | Mercedes | + 13.842 |
7. | Mark Webber | Red Bull | + 15.085 |
8. | Kimi Räikkönen | Lotus | + 15.567 |
9. | Kamuj Kobajaši | Sauber | + 24.432 |
10. | Felipe Massa | Ferrari | + 25.272 |
11. | Paul di Resta | Force India | + 37.693 |
12. | Nico Hülkenberg | Force India | + 46.236 |
13. | Pastor Maldonado | Williams | + 47.052 |
14. | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | + 1:04.475 |
15. | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | + 1 kolo |
16. | Jenson Button | McLaren | + 1 kolo |
17. | Bruno Senna | Williams | + 1 kolo |
18. | Heikki Kovalainen | Caterham | + 1 kolo |
19. | Vitalij Petrov | Caterham | + 1 kolo |
20. | Charles Pic | Marussia | + 2 kola |
21. | Michael Schumacher | Mercedes | DNF - 34 kol |
22. | Timo Glock | Marussia | DNF - 57 kol |
23. | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | DNF - 25 kol |
24. | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | DNF - 23 kol |
Pořadí MS jezdců:
č. | jméno | tým | body |
1 | Lewis Hamilton | McLaren | 88 |
2 | Fernando Alonso | Ferrari | 86 |
3 | Sebastian Vettel | Red Bull | 85 |
4 | Mark Webber | Red Bull | 79 |
5 | Nico Rosberg | Mercedes | 67 |
6 | Kimi Räikkönen | Lotus | 55 |
7 | Romain Grosjean | Lotus | 53 |
8 | Jenson Button | McLaren | 45 |
9 | Sergio Pérez | Sauber | 37 |
10 | Pastor Maldonado | Williams | 29 |
11 | Paul di Resta | Force India | 21 |
12 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 21 |
13 | Bruno Senna | Williams | 15 |
14 | Felipe Massa | Ferrari | 11 |
15 | Nico Hülkenberg | Force India | 7 |
16 | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | 4 |
17 | Michael Schumacher | Mercedes | 2 |
18 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 2 |
19 | Heikki Kovalainen | Caterham | 0 |
20 | Vitalij Petrov | Caterham | 0 |
21 | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | 0 |
22 | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | 0 |
23 | Timo Glock | Marussia | 0 |
24 | Charles Pic | Marussia | 0 |
Pohár konstruktérů:
č. | tým | body |
1 | Red Bull | 164 |
2 | McLaren | 133 |
3 | Lotus | 108 |
4 | Ferrari | 97 |
5 | Mercedes | 69 |
6 | Sauber | 58 |
7 | Williams | 44 |
8 | Force India | 28 |
9 | Toro Rosso | 6 |
10 | Caterham | 0 |
11 | Hispania Racing | 0 |
12 | Marussia | 0 |