V Šanghaji startoval závod formule 1 na mokru a jezdci vyrazili vpřed na pneumatikách do přechodných podmínek. Sebastian Vettel přezouval na gumy do sucha dříve než jeho největší soupeři a měl by výhodu. Kdyby na cílové rovince neroztříštil svůj stroj Sauber o bariéru Ital Giovinazzi. Vláček jezdců za zpomalovacím vozem musel kvůli úklidu rovinky projíždět boxovou uličkou, a další piloti včetně Lewise Hamiltona tak přezuli na pneumatiky do sucha téměř bez ztráty.
Další jezdec Ferrari Kimi Räikkönen se v první polovině závodu pral se svým motorem, který občas neměl výkon a ztrácel. Valteri Bottas s druhým strojem Mercedesu dostal na mokru smyk a propadl se, takže se v závěru o stupně vítězů rvali jezdci Red Bullu. O trochu lepší byl neústupný mladík Verstappen.
Max Verstappen po zásluze vyhrál také anketu „pilot dne“. Nizozemec startoval ze šestnácté příčky, ale rychle se dostal mezi nejlepší. Prodíral se mezi slabšími soupeři hned na startu a během přezouvání pneumatik se posunul mezi nejlepší šestici. Poté byl velmi rychlý - předjel Kimiho Räikkönena, týmového kolegu Daniela Ricciarda a v cíli si připsal první letošní stupně vítězů pro stáj Red Bull.
„V prvním kole jsem předjel devět jezdců, bylo to hodně napínavé. Bylo to pro mě jako videohra. Rozhodně jsem neočekával, že se dostanu tolik vpřed. Nakonec jsem se prosadil až na pódium a mám obrovskou radost. Po startu ze sedmnáctého místa to je úžasné,“ hodnotil objev loňské sezony závod.
„Rozhodně jsem nečekal, že po startu ze šestnáctého místa skončím na stupních vítězů. Zejména když jsme nemohli vůz moc vyzkoušet,“ připomněl kvůli počasí zrušené páteční tréninky a sobotní nepovedenou kvalifikaci, ve které kvůli potížím s elektronikou nepostoupil z první části.
Lewis Hamilton dobře věděl, že mu pomohl šťastný začátek závodu. Jinak by neměl cestu k vítězství tak snadnou. „Jezdili jsme se Sebastianem stejné časy. Kdyby tam nebyl safety car, byl by souboj mezi námi ještě těsnější.“
Ačkoliv jezdil od startu na první pozici, ani pro něj to nebylo jednoduché. Auto hodně klouzalo. „Udržet teplotu v pneumatikách a udržet auto na dráze bylo na začátku strašně těžké. Byl to boj. Skvělou práci odvedli Sebastian Vettel a tady ten mladík, zapomněl jsem jeho jméno, co stojí také vedle mě,“ žertoval na stupních vítězů při pohledu na Maxe Verstappena.
„Pro mě je to neuvěřitelné, vzrušující a diváci byli opět výborní,“ neodpustil si obvyklé fráze, ale poté přidal i něco zajímavého. „Letošní šampionát bude jeden z nejtěsnějších, opravdu se na to těším. Mohlo by to být hodně napínavé. Neustále mi v kokpitu říkali časy Sebastiana Vettela. Malinko mě dotáhl, ale bylo to v pohodě. Pokud bychom však byli blíž, měl bych co dělat.“
Trojnásobný mistr světa vyhrál stylem start-cíl a oplatil Vettelovi porážku z úvodního závodu sezony před dvěma týdny v Austrálii. V Číně triumfoval celkově popáté, když navázal na úspěchy z let 2008, 2011, 2014 a 2015.
Sebastian Vettel byl se svým výkonem spokojený. Na dráze sice předjel pouze Räikkönena a Ricciarda, ale vedoucího Hamilton průběžně dotahoval. Ztráta, kterou získal po startu, však byla příliš velká.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
„Věděl jsem, že na suché pneumatiky musím co nejdříve. Ale jak jsem na nich byl a začaly fungovat, vyjel druhý safety car. Přišel jsem kvůli němu o hodně pozic. Byla to celkem smůla, ale co se dá dělat. Byl to pěkný závod, pěkné souboje. Obzvlášť s Danielem Ricciardem. Utkali jsme se dokonce kolo na kolo a došlo mezi námi ke kontaktu. Na výjezdu jsem jel trochu ve špinavé stopě, trochu jsme se mačkali, ale potom jsem už naštěstí pozici udržel,“ popisoval spolulídr mistrovství světa asi nejkrásnější předjížděcí manévr druhého závodu sezony F1.
Závod se málem jel v sobotu
V Číně to od pátku vypadalo na zajímavý závod. První volný trénink se na mokru a v hustém smogu odjel jen z části, ten druhý byl zrušen úplně. Kvůli špatné viditelnosti nemohl být ve vzduchu vrtulník záchranářů a s nedělní velkou cenou to vypadalo špatně.
Týmy řešily, co bude dál. Návrh, aby se kvalifikace i závod odjely v sobotu, kdy mělo dokonce vykouknout slunce, FIA zamítla. Všichni mohli jen doufat, že v neděli bude viditelnost alespoň přijatelná. A stalo se.
Poslední den v týdnu pršelo v Šanghaji pouze ráno. Smog byl sice celkem hustý, ale podmínky byly lepší než v pátek, a tak start byl nakonec povolen v původně plánovaný termín.
Ještě než jezdci vyrazili do prvního kola, soustředili se všichni na Sebastiana Vettela. Ten se totiž na roštu postavil se svým vozem hodně vlevo, mimo vymezené území. Snad aby měl mírnou výhodu v boji s lídrem Hamiltonem a také s Valtterim Bottasem, který na něj plánoval útočit ze třetí příčky. A dobře věděl, proč to dělá. Ferrari nemá letos dobré starty. Stejně jako v Austrálii jak Vettel tak Räikkönen ztratili při odpichu a Němec měl co dělat, aby se před útoky finského zástupce Mercedesu Bottase ubránil. Räikkönen tolik štěstí neměl, v prvních zatáčkách podlehl Danielu Ricciardovi. Ten měl na pohled výhodu i v tom, že vůz Red Bull s tradičně skvělou aerodynamikou na mokru více seděl. Lepší absolutní výkon nebyl v té chvíli týmu Ferrari moc platný.
Vedení závodu mezitím rozhodlo, že Vettel svým postavením na startu žádnou výhodu nezískal a nebude potrestán. Pořadí se míchalo, měnilo, jen Hamilton zůstával na prvním místě. Povrch okruhu rychle osychal, a tak už v sedmém kole jeli všichni piloti na pneumatikách pro suchý povrch. K výměně jim dvakrát pomohl safety car. Po kolizi nováčka Lance Strolla z Williamsu v prvním kole vyjel na trať nejprve virtuální, ve čtvrtém už byl po nehodě Antonia Giovinazziho ze Sauberu na okruhu ten klasický.
Povinného zpomalení využil především Verstappen, který se z šestnáctého místa na startu postupně propracoval až na druhou pozici za jasně vedoucím Hamiltonem. Ztratil naopak Sebastin Vettel. Ten jako jediný z vedoucích závodníků nazul pneumatiky do suchých podmínek již v první safety car fázi a o pár pozic se propadl. Logicky předpokládal, že tím získá výhodu, protože jeho soupeři budou měnit gumy v běžném závodním tempu. A i kdyby to bylo v další safety car fázi, alespoň nic neztratí.
Jenže po nehodě Giovinazziho se trosky karbonu rozletěly po celé cílové rovince a vláček jezdců projížděl za zpomalovacím vozem boxovou uličkou. Vettel tedy nemohl nic získat. Naopak, hodně ztratil. Jakmile se však začao závodit, byl Němec o něco rychlejší než jeho soupeři. Po dvou dramatických soubojích s týmovým kolegou Kimim Räikkönenem a Danielem Ricciardem z Red Bullu poskočil na třetí příčku.
V 29. kole se Vettel, kterého kvůli nezvyklé pozici na startu krátce vyšetřovalo vedení závodu, posunul díky Verstappenovu zaváhání na druhé místo. Nizozemský mladík také dělá chyby - v táhlé pravotočivé zatáčce nedobrzdil a vylétl až k okraji asfaltu. Snažil se v obraně před Vettelem jet co nejrychleji a to se mu stalo osudným. Poté už se jasně ukazovala síla letošního Ferrari. Vettel pohodlně redbullům poodjížděl a dokonce stahoval lídra Hamiltona.
Čtyřnásobný mistr světa Vettel pak po další zastávce v boxech klesl na třetí místo, k návratu na druhé mu však pomohly i technické problémy před ním jedoucího Räikkönena. Rovněž Hamilton zvládl druhou výměnu pneumatik a bez problémů udržel v čele pohodlný náskok.
Kimi Räikkönen dokončil závod na pátém místě, celou dobu se však trápil. Na rozdíl od Vettela neměl smůlu na výjezd safety car, přesto byl jasně horší než on. V první polovině závodu si stěžoval na točivý moment svého motoru, při akceleraci mu vynechával. Poté ho zase trápila příliš velká nedotáčivost jeho vozu. I proto mu mechanici při druhé zastávce upravovali přední křídlo. Nejstarší jezdec seriálu za celý závod předjel pouze Carlose Sainze s vozem Toro Rosso, naopak si ho přímo na dráze podali Daniel Ricciardo a Max Verstappen. To by se jezdci se silnějším strojem stávat nemělo. V závěru ho navíc dotáhl Valteri Bottas. Pokud by se jelo ještě pár kol, kdo ví, na jaké příčce by Fin skončil.
Na další pozicích se začíná ukazovat, kdo na tom jak bude v letošní sezoně. Williams opět doplatil na nespolehlivého Strolla a Massa se po výborném startu v průběhu závodu postupně propadal, až skončil mimo bodované příčky. Skvěle si počínal Sainz a potvrdil, že Toro Rosso bude pravidelně bojovat o body. Stejně tak na tom bude Force India, Pérez i Ocon opět bodovali.
Osmým místem překvapil spolehlivý Kevin Magnussen. Dán přinesl první letošní body stáji Haas. Na body se těsně nedostal druhý zástupce stáje Romain Grosjean, ale je jasné, že americký tým má letos šanci udržet se za nejlepšími.
Renault je těsně za body a ve srovnání s loňskou sezonou je znát ze strany francouzské stáje určité zlepšení. Naopak Sauber se stále hledá a McLaren je opět ve velkých problémech. Stoffel Vandoorne je zcela bez šance a bývalý mistr světa Alonso nedokáže ani se svým umem získat body. V Číně se sice dlouho pohyboval v nejlepší desítce, ale postupně se propadal a nakonec ho vyřadila technická závada.
Seriál formule 1 pokračuje už za týden Velkou cenou Brahrajnu.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1h37:36.160 min. |
---|---|---|---|
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | +6.250 vt. |
3. | Max Verstappen | Red Bull | +45.192 |
4. | Daniel Ricciardo | Red Bull | +46.035 |
5. | Kimi Räikkönen | Ferrari | +48.076 |
6. | Valtteri Bottas | Mercedes | +48.808 |
7. | Carlos Sainz | Toro Rosso | +1:12.893 min. |
8. | Kevin Magnussen | Haas | +1 kolo |
9. | Sergio Pérez | Force India | +1 kolo |
10. | Esteban Ocon | Force India | +1 kolo |
11. | Romain Grosjean | Haas | +1 kolo |
12. | Nico Hülkenberg | Renault | +1 kolo |
13. | Jolyon Palmer | Renault | +1 kolo |
14. | Felipe Massa | Williams | +1 kolo |
15. | Marcus Ericsson | Sauber | +1 kolo |
16. | Fernando Alonso | McLaren | DNF-33 kol |
17. | Daniil Kvjat Toro | Rosso | DNF-18 kol |
18. | Stoffel Vandoorne | McLaren | DNF-17 kol |
19. | Antonio Giovinazzi | Sauber | DNF-3 kola |
20. | Lance Stroll | Williams | DNF-0 kol |
1. | Sebastian Vettel | 43 |
---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | 43 |
3. | Max Verstappen | 25 |
4. | Valtteri Bottas | 23 |
5. | Kimi Raikkonen | 22 |
6. | Daniel Ricciardo | 12 |
7. | Carlos Sainz | 10 |
8. | Felipe Massa | 8 |
9. | Sergio Perez | 8 |
10. | Kevin Magnussen | 4 |
11. | Daniil Kvjat | 2 |
12. | Esteban Ocon | 2 |
13. | Nico Hülkenberg | 0 |
14. | Romain Grosjean | 0 |
15. | Antonio Giovinazzi | 0 |
16. | Jolyon Palmer | 0 |
17. | Stoffel Vandoorne | 0 |
18. | Marcus Ericsson | 0 |
19. | Lance Stroll | 0 |
20. | Fernando Alonso | 0 |
1. | Mercedes | 66 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 65 |
3. | Red Bull/Renault | 37 |
4. | Toro Rosso/Renault | 12 |
5. | Force India/Mercedes | 10 |
6. | Williams/Mercedes | 8 |
7. | Haas/Ferrari | 4 |
8. | Renault | 0 |
9. | Sauber/Ferrari | 0 |
10. | McLaren/Honda | 0 |