Na jednom z nejstarších a nejrychlejších okruhů na světě byl pro početném publikum trochu zklamáním start. Kvůli velkým kalužím a nebezpečí akvaplaningu se startovalo za zpomalovacím vozem. Až v šestém kole začala podívaná naplno.
Nico Rosberg na vodě neumí, postupně ztrácel a než oschla dráha, Hamilton si vybudoval rozhodující náskok. Jeho německý týmový kolega se mezitím propadl na třetí příčku za osmnáctiletého Maxe Verstappena z týmu Red Bull, ale před koncem závodu ho dokázal předjet a zajistil si tak, že v celkovém pořadí ztratil pouze sedm bodů.
Na třetí příčce dokončil Verstappen, který potvrzuje status překvapení sezony. Až za ním zůstali zkušení matadoři jeho týmový kolega Daniel Ricciardo a Kimi Räikkönen s vozem Ferrari.
Lewis Hamilton vybojoval 47. vítězství a čtvrtým triumfem v Silverstonu vyrovnal britský rekord Nigela Mansella. Ale nebylo to snadné.
„Jsem rád, že přišlo dobré britské počasí, začalo pršet a bylo to hodně riskantní. Bylo to velmi těžké pro všechny, ale to je přesně to, co se mi na tomto závodě líbí. Může se tady stát cokoliv a je to nejtěžší závod na světě. Také tady jsou nejlepší diváci na světě a jsem rád, že jako někde jinde nebučí a fandí,“ pochvaloval si Lewis Hamilton.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Jeho krajané ho však vzápětí vyvedli z omylu. Jakmile se moderátor otočil k Niku Rosbergovi, ozvalo se hlasité bučení. „Ale, no tak, nechte toho!“ okřikl je závodník. Ale to už mluvil Nico Rosberg.
„Bylo to riskantní, bylo to těžké, zvládl jsem souboj s Maxem Verstappenem. To mě těší, ale Lewis byl celý víkend vynikající, všechno se mu dařilo a prostě jsem ho nedokázal dojet,“ sdělil německý jezdec. To ještě nevěděl, že ho rozhodnutí sportovních komisařů posune na druhé místo.
Mladík z Nizozemska Max Verstappen překonal dalším umístěním na stupních vítězů svého otce a vůbec neřešil, že prohrál souboj s Nikem Rosbergem. Vždyť ještě před pár týdny byl jezdcem B-týmu Red Bullu. „Bylo to úžasné, podívejte se na ty diváky, byli fantastičtí. Možná jsem zastavil o kolo později, než jsem měl a Niko mě potom předjel, ale stejně jsem jel rychle a stále viděl ty dva před sebou. Bylo to napínavé až do konce, chci poděkovat týmu, že mi dal tak skvělé auto.
Budapešť mám velice rád a budu tvrdě makat, abych to tam zase zvládl. Doufám, že jsme zde dostatečně pošetřili motor, aby to tam vydržel až do konce. Stále stahuji náskok Nika Rosberga a děkuji divákům, že mi pomáhají, Pojďme ho společně dostat!“ zvolal na závěr svého proslovu.
Průběhu závodu
Trojnásobný mistr světa Hamilton si dojel pro 47. vítězství v kariéře a čtvrté z posledních pěti Grand Prix suverénně s náskokem téměř sedmi sekund. Přitom v polovině závodu měl náskok i více než deset vteřin, ale v závěru slevil. Zdravil diváky i šetřil motor. Za čtrnáct dní v Maďarsku pojede se stejným agregátem. Technika by mu měla fungovat dobře, po celý závod se na dráze nesetkal s jediným soupeřem.
Zato o druhé místo se rozpoutal urputný souboj. Po letmém startu za zpomalovacím vozem ho sice bez potíží držel Nico Rosberg, ale Max Verstappen s vozem Red Bull nebyl daleko. Když v šestém až osmém kole všichni jezdci přezouvali na gumy do přechodných podmínek, byl Verstappen těsně za Rosbergem. Protože jezdci Mercedesu zajeli do boxů společně, takže Němec musel ztratit, Nizozemec se těšil na druhou příčku. Jenže mechanici Red Bullu zaváhali při výměně jednoho kola a zdržení ho vrátilo za Rosberga.
Na druhé místo se však mladý Holanďan přece jen dostal. V devatenáctém okruhu se vracel z boxů na trať na hladkých pneumatikách a pohodlně se zařadil před Němce, který se na suché dráze přece jen více trápil. Několikrát dostal smyk a měl štěstí, že pokračoval. Stejné problémy však měli oba jezdci Ferrari a mimo trať vylétl i vedoucí Hamilton. Kluzká dráha byla pro všechny hodně náročná.
Jakmile však asfalt oschnul, začala se projevovat převaha jezdců Mercedesu. Jejich auta jsou ve startovním poli stále nejrychlejší. Ve 39. kole Rosberg Verstappena předjel a nejrychlejšími koly závodu začal dokonce stahovat lídra Hamiltona. Ne však nadlouho.
Lídr seriálu měl zhruba šest okruhů před cílem problémy s převodovkou, které vyřešil díky komunikaci s týmem, jenž mu poradil, aby se vyhnul sedmému rychlostnímu stupni. „Měl jsem mimořádně kritický problém, protože jsem byl zaseklý na sedmém stupni a hrozilo, že zůstanu stát na trati,“ vysvětlil Rosberg později, proč se musel radit se svými inženýry, aby jeho auto opět fungovalo. Moc nechybělo, aby se za Verstappena opět vrátil.
Sportovní komisaři poté ještě řešili, zda Mercedes pokyny do vysílačky neporušil pravidla. A rozhodli, že ano. Podle pravidel platných pro letošní rok nesmí jezdec dostávat od týmu rady, jak nastavit monopost. Inženýři mu nesmí radit, jak opravit závadu. A přesně to se v případě Rosberga stalo.
Jednoduchý závod to nebyl pro jezdce Ferrari. Jak Vettel, tak Räikkönen se s auty prali, jeden smyk stíhal druhý. Jakoby se rudé vozy nepodařilo na mokrý SIlverstone dobře nastavit. V důsledku toho se třetí jezdec šampionátu Vettel dokázal od startu do cíle propracovat pouze o dvě místa na konečné deváté místo (a to si ještě vysloužil pětivteřinovou penalizaci za vytlačení Felipeho Massy z trati) a Kimi Räikkönen hájil pátou příčku, na které začínal na startu až předjetím Sergia Péreze pár kol před koncem závodu.
Dalším závodem seriálu MS formule 1 bude 24. 7. Velká cena Maďarska na Hungaroringu.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1h34m55.831s |
---|---|---|---|
2. | Max Verstappen | Red Bull/Renault | +8.250s |
3. | Nico Rosberg | Mercedes | +16.911s |
4. | Daniel Ricciardo | Red Bull/Renault | +26.211s |
5. | Kimi Raikkonen | Ferrari | +1m09.743s |
6. | Sergio Perez | Force India/Mercedes | +1m16.941s |
7. | Nico Hulkenberg | Force India/Mercedes | +1m17.212s |
8. | Carlos Sainz | Toro Rosso/Ferrari + 1m25.858s | |
9. | Sebastian Vettel | Ferrari | +1m31.654s |
10. | Daniil Kvyat | Toro Rosso/Ferrari | +1m32.600s |
11. | Felipe Massa | Williams/Mercedes | +1 kolo |
12. | Jenson Button | McLaren/Honda | +1 kolo |
13. | Fernando Alonso | McLaren/Honda | +1 kolo |
14. | Valtteri Bottas | Williams/Mercedes | +1 kolo |
15. | Felipe Nasr | Sauber/Ferrari | +1 kolo |
16. | Esteban Gutierrez | Haas/Ferrari | +1 kolo |
17. | Kevin Magnussen | Renault | +1 kolo |
18. | Jolyon Palmer | Renault | DNF |
19. | Rio Haryanto | Manor/Mercedes | DNF |
20. | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | DNF |
21. | Marcus Ericsson | Sauber/Ferrari | DNF |
22. | Pascal Wehrlein | Manor/Mercedes | DNF |
1. | Nico Rosberg | 168 |
---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | 167 |
3. | Kimi Raikkonen | 106 |
4. | Daniel Ricciardo | 100 |
5. | Sebastian Vettel | 98 |
6. | Max Verstappen | 90 |
7. | Valtteri Bottas | 54 |
8. | Sergio Perez | 47 |
9. | Felipe Massa | 38 |
10. | Romain Grosjean | 28 |
11. | Nico Hulkenberg | 26 |
12. | Carlos Sainz | 26 |
13. | Daniil Kvyat | 23 |
14. | Fernando Alonso | 18 |
15. | Jenson Button | 13 |
16. | Kevin Magnussen | 6 |
17. | Pascal Wehrlein | 1 |
18. | Stoffel Vandoorne | 1 |
19. | Esteban Gutierrez | 0 |
20. | Jolyon Palmer | 0 |
21. | Felipe Nasr | 0 |
23. | Rio Haryanto | 0 |
1. | Mercedes | 335 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 204 |
3. | Red Bull/Renault | 198 |
4. | Williams/Mercedes | 92 |
5. | Force India/Mercedes | 73 |
6. | Toro Rosso/Ferrari | 41 |
7. | McLaren/Honda | 32 |
8. | Haas/Ferrari | 28 |
9. | Renault | 6 |
10. | Manor/Mercedes | 1 |
11. | Sauber/Ferrari | 0 |