Šlo o vskutku netradiční podívanou, na kterou nejsou fanoušci zvyklí. Zatímco suverénní Norris se radoval z druhého vítězství v sezoně, domácí miláček měl před sebou ještě několik posledních zatáček.
Za hlasitých ovací ze zaplněných tribun dorazil do cíle se ztrátou téměř třiadvaceti sekund. Přitom takovým, ba dokonce i výraznějším rozdílem ještě nedávno konkurenty na trati drtil.
Verstappen se ani přes výjimečné výsledky nezbavil pověsti bouřliváka. Za volantem se umí pořádně rozčílit, nadávky a ostřejší výměny názorů s týmem během závodů mu nejsou cizí.
Verstappen doma neslavil, Velkou cenu Nizozemska F1 ovládl Norris |
Tentokrát působil až překvapivě klidně, emoční výlevy si odpustil. Během jízdy si párkrát postěžoval na auto, ale jinak zcela smířlivě přijal fakt, že v Zandvoortu, kde slavil v letech 2021, 2022 i 2023, tentokrát na vítězství neměl.
Startoval z druhého místa, hned po startu se ujal vedení. Na čele se udržel do osmnáctého kola, ale jakmile se přes něj bez větších obtíží přehnal Norrisův oranžový McLaren, byl zcela bez šance.
„Nemohl jsem nic dělat, pak už jsem si jen hlídal druhé místo,“ přiznal šestadvacetiletý jezdec.
„Max si moc dobře uvědomoval, že se s Landem nemůže měřit. Už před startem jsme řešili, že když mu nebudeme stačit, musíme alespoň porazit zbytek startovního pole,“ dodal šéf stáje Christian Horner.
Leckoho mohlo zaskočit, jak průběh Velké ceny Nizozemska okomentoval, ale jeho slova pouze podtrhují realitu. Poslední závody ukazují, že Red Bull už soupeře nepřevyšuje, v mnoha ohledech naopak ztrácí.
Může to znít až neuvěřitelně, ale dříve takřka nepřemožitelný Verstappen vyhrál poslední Velkou cenu před více než dvěma měsíci ve Španělsku.
Verstappen nadával i létal vzduchem. Naštvaný šampion závod nezvládl |
V Rakousku doplatil na kolizi s Norrisem a dojel pátý. Ve Velké Británii skončil druhý, v Maďarsku znovu pátý, v Belgii se po diskvalifikaci vítěze George Russella posunul na čtvrtou pozici.
Jeho hlavní vyzyvatel mezitím postupně umazával ztrátu, kterou nabral v úvodních měsících sezony. A experti se najednou začínají ptát: Může na aktuálního lídra šampionátu ve zbývajících devíti závodech zaútočit?
„Je zbytečné nad něčím takovým uvažovat a věnovat tomu přílišnou pozornost. Pořád jsem pozadu o sedmdesát bodů. Nesoustředím se na to, beru to krok po kroku,“ mírnil euforii britský pilot.
Je pochopitelné, že sám sebe nechce dostat pod tlak. Nelze však přehlédnout, že v Nizozemsku nesehrály při jeho triumfu zásadní roli štěstí, Verstappenovo zaváhání, chyba v boxech či volba strategie.
McLaren přivezl do Zandvoortu první větší balíček úprav od Miami. A na trati byl zkrátka výrazně rychlejší než Red Bull. „Musíme něco změnit, jinak můžeme mít s udržením vedoucí pozice velké problémy,“ připustil Horner.
„Auto už se mi neřídí tak snadno. Nemůžeme přijít na to, kde leží problém, ale ovlivňuje náš výkon na jedno kolo a závodní tempo. Výsledek je trochu alarmující, ale nesmíme panikařit,“ hlásil Verstappen.
Věří, že společně s týmem dokáže problémy překonat a na konci sezony oslaví čtvrtý titul v řadě. Nejen v pořadí jednotlivců, ale také v poháru konstruktérů.
Obhajoba v týmové soutěži přitom může být ještě o poznání složitější. McLaren se neustále přibližuje, momentálně zaostává jen o třicet bodů. Těží z toho, že disponuje dvěma konkurenceschopnými jezdci.
Je konec, Checo? Red Bull stojí před rozhodnutím, jež ovlivní titulové šance |
Zatímco Nizozemcův kolega Sergio Pérez pravidelně chybuje, postrádá rychlost a musí čelit otázkám ohledně odchodu, Oscar Piastri se pořád zlepšuje. V posledních pěti závodech se třikrát propracoval na stupně vítězů.
„Chceme je prohánět! Překonáváme naše vlastní očekávání, máme potřebný výkon. Proč bychom to nemohli dokázat?“ líčil odhodlaně šéf stáje Andrea Stella.
Víkendová Velká cena v italské Monze napoví, zda ve formuli 1 opravdu dochází ke změně v rozložení sil. Trať by měla sedět spíš Verstappenovi, ale Zandvoort naznačil, že McLaren je skvěle připravený.
Pokud se bude opakovat stejný scénář, nervozita v Red Bullu opět naroste.