Velká cena Itálie nenabídla fanouškům motorsportu podobně dramatickou podívanou, jakou mohli sledovat před týdnem na okruhu Spa-Francorchamps. Vše zajímavé se odehrálo v první třetině závodu a to zejména na startu.
Italskou Grand Prix v předchozích šesti letech vždy vyhrál vítěz kvalifikace. Naposledy to nedokázal v roce 2009 právě Hamilton, tehdy ještě jako jezdec McLarenu. V dalších letech tři pole position v Monze ve vítězství proměnil, tentokrát se ale jeho naděje rozplynuly hned na startu. Už během závodu do vysílačky přiznal, že se nejednalo o technickou závadu, ale jeho chybu.
Vítěz kvalifikace a lídr celkového pořadí Lewis Hamilton „zaspal“ na startu. Měl velmi špatný odpich a dostalo se před něj hned pět soupeřů. V první zatáčce se sice zdálo, že zabojuje s Ferrari alespoň o třetí příčku, ale soupeři ho na dráze zavřeli a propadl se také za Valteriho Bottase s vozem Williams a Daniela Ricciarda z Red Bullu.
Díky povedené jednozastávkové strategii se Hamilton, který přímo na dráze předjel Bottase i Ricciarda, dostal před soupeře z Ferrari a na domácí barvy tak zůstalo pouze třetí místo na pódiu, kde nad davem rudých vlajek slavil Sebastian Vettel.
Šťastný vítěz Nico Rosberg to neměl na pódiu snadné ani v Monze. Stejně jako v předchozích závodech na něj lidé pískali a bučeli. Fanoušci milují dravé závodníky a stojí za Lewisem Hamiltonem. To však Rosbergovi náladu zkazit nemohlo.
„Jsem šťastný, že se mi konečně podařilo tady v Itálii vyhrát. Je to neuvěřitelné, jsem opravdu šťastný,“ řekl po svém prvním triumfu na Monze. „Všechno se rozhodlo na startu. Měl jsem výborný odpich a díky tomu jsem vyhrál. Bude to dál velká bitva mezi mnou a Lewisem Hamiltonem a budeme se na ni všichni těšit.“
Dál už Nico Rosberg jen pracoval na tom, aby ho lidé začali milovat a přestali na něj bučet. Povykoval na fandy v italštině a dokonce si s nimi zazpíval. „Cítím se částečně jako Ital, vyrůstal jsem v italské kultuře a o to víc je pro mě tento triumf výjimečný,“ dodal německý závodník.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
To Lewis Hamilton, který se dočkal mnohem vřelejšího přivítání, na fandy mohl mluvit anglicky. Nakonec, italsky ani neumí. „Podívejte se na ty davy fanoušků, je to paráda,“ rozhlížel se Hamilton po rudém moři pod sebou. „Mně se to dnes plně nepovedlo, ale je to další triumf pro Mercedes a to je důležité. Já snad ještě letos párkrát vyhraju.“
Třetí Sebastian Vettel si jako pilot Ferrari užíval největších ovací. Italská stáj díky němu ukončila čtyři závody trvající čekání na pódiové umístění a Vettel se oprávněně radoval. „Tohle jsou nejlepší stupně vítězů na celém světě, děkuji moc, děkuji, jste dokonalí,“ promluvil k fanouškům na cílové rovince čtyřnásobný mistr světa v jejich rodné řeči. „Makáme, snažíme se, ale Mercedes odvádí v posledních letech dokonalou práci, patří mu za to respekt. Ale jsem si jist, že Ferrari se vrátí a bude zase vyhrávat. Jen vám nedokážu říct, kdy přesně to bude.“
Za ním v závodě následoval týmový kolega Kimi Räikkönen z Finska, který dopadl pro změnu nejlépe od třetího místa v červencovém závodě v Rakousku. Oba ale jen nepatrně snížili manko na aktuálně třetího muže pořadí MS Daniela Ricciarda z Red Bullu. Australan dojel hned za nimi pátý.
Rozhodl start
Před startem nikdo nepředpokládal, že by Lewis Hamilton nebojoval o první místo. Naopak se hovořilo o tom, že bude v nedělní Velké ceně Itálie útočit na padesáté vítězství v kariéře a třetí za sebou na okruhu v Monze, což se naposledy podařilo v padesátých letech Argentinci Juanu Manuelu Fangiovi. Byl srovnáván s legendou. Jenže předvedl další ze špatných startů, které ho trápily v první polovině letošní sezony.
Rosberg, Vettel, Räikkönen, po nich nakonec ještě Bottas a Ricciardo. Lewis Hamilton začátek závodu nezvládl a musel se probojovávat zpátky na čelo. Tím ale ztratil cenné vteřiny, které mu potom v závěru v souboji s týmovým kolegou Nikem Rosbergem chyběly. Oba jezdci Mercedesu jsou velmi vyrovnaní a dvacetivteřinový rozdíl, který mezi nimi v jednu chvíli byl, je téměř nemožné stáhnout, pokud toho druhého nepotkají potíže technického charakteru, nebo neudělá výraznou jezdeckou chybu.
Ve čtvrtém kole se Lewis Hamilton prohnal kolem Daniela Ricciarda, kterému slabší motor Renault na rovinkách v Monze příliš nedovolil bránit pozici. S Valterim Bottasem to už měl úřadující šampion těžší, přece jen williamsy vozí pod kapotou stejný motor Mercedes. Po řadě pokusů a několika zmařených šancích však šel i před něj. Tým ho pouze varoval, že musí velmi šetřit pneumatiky, pokud chce závod zvládnout na jedinou zastávku jako jeho týmový kolega Nico Rosberg.
Jezdci Mercedesu si totiž jako jediní dovolili začít na středně tvrdé „žluté“ směsi pneumatik, a vydrželi tak na dráze do poloviny závodu bez přezouvání. Poté si nechali od mechaniků nasadit tvrdé „bílé“ gumy a pohodlně dokroužili do cíle, zatímco jejich soupeři museli všichni odjet jeden úsek na měkkých „červených“ pneumatikách a dvě zastávky v boxech byly nutností. Proto ani Hamilton nemusel se soupeři s Ferrari bojovat, ti se po druhé zastávce automaticky propadli za něj. To bylo ve 35. kole, tedy 18 kol před koncem závodu. Od té doby se pořadí v čele neměnilo.
Pro Ferrari to byl celkem úspěšný, i když nudný závod. Mercedesy v čele byly jasně rychlejší, soupeři vzadu na rudé vozy neměli. Jediným jejich zajímavým momentem tak byla úvodní výměna pneumatik, kdy se Kimi Räikkönen dostal těsně za Sebastiana Vettela, který vyjel na studených gumách z boxové uličky. Fin však neměl zájem se svým týmovým kolegou a kamarádem bojovat, zařadil se za něj a čekal, až mu začnou naplno fungovat pneumatiky. Vettel mu poté pohodlně poodjel.
Hamilton na vedoucího Rosberga ani náhodou neměl, a když ve 42. kole zablokoval v první zatáčce kola a „vybrzdil“ si plošku na pneumatice, bylo jasno. V té chvíli byl mezi piloty v čele rozdíl deseti vteřin, poté se už jen zvyšoval. O jedinou alespoň trochu adrenalinovou zábavu se tak před cílem postarali zástupci Red Bullu, kteří na nových gumách zrychlovali. Sedm kol před cílem předjel Ricciardo Bottase a posunul se na 5. místo, za ním Verstappen vyhrál souboj s Pérezem a připsal si po nepovedeném startu, kdy vypadl z nejlepší desítky, alespoň sedmé místo.
Jezdci McLarenu na body neměli, a tak se v závěru alespoň zaměřili na rychlost. Nejdřív dosáhl na nejrychlejší kolo závodu Jenson Button, poté, tři kola před cílem, zamířil pro nové měkké gumy Fernando Alonso a připsal si absolutně nejrychlejší kolo závodu. Jakoby chtěl všem říci, že McLaren už je zase rychlý. Jen to nedokáže předvádět po celý závod.
Souboj o titul mistra světa formule 1 mezi Hamiltonem a Rosbergem bude pokračovat za 14 dní noční Velkou cenou Singapuru.
1. | Nico Rosberg | Mercedes | 1h17:28.089 min. |
---|---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | +15.070s |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | +20.990s |
4. | Kimi Räikkönen | Ferrari | +27.561s |
5. | Daniel Ricciardo | Red Bull | +45.295s |
6. | Valtteri Bottas | Williams | +51.015s |
7. | Max Verstappen | Red Bull | +54.236s |
8. | Sergio Pérez | Force India | +1:04.954 min. |
9. | Felipe Massa | Williams | +1:05.617 min. |
10. | Nico Hülkenberg | Force India | +1m18.656 min. |
11. | Romain Grosjean | Haas +1 kolo | |
12. | Jenson Button | McLaren | +1 kolo |
13. | Esteban Gutierrez | Haas | +1 kolo |
14. | Fernando Alonso | McLaren | +1 kolo |
15. | Carlos Sainz | Toro Rosso | +1 kolo |
16. | Marcus Ericsson | Sauber | +1 kolo |
17. | Kevin Magnussen | Renault | +1 kolo |
18. | Esteban Ocon | Manor | +2 kola |
19. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | DNF |
20. | Pascal Wehrlein | Manor | DNF |
21. | Jolyon Palmer | Renault | DNF |
22. | Felipe Nasr | Sauber | DNF |
1. | Lewis Hamilton | 250 |
---|---|---|
2. | Nico Rosberg | 248 |
3. | Daniel Ricciardo | 161 |
4. | Sebastian Vettel | 143 |
5. | Kimi Raikkonen | 136 |
6. | Max Verstappen | 121 |
7. | Valtteri Bottas | 70 |
8. | Sergio Perez | 62 |
9. | Nico Hulkenberg | 46 |
10. | Felipe Massa | 41 |
11. | Fernando Alonso | 30 |
12. | Carlos Sainz | 30 |
13. | Romain Grosjean | 28 |
14. | Daniil Kvyat | 23 |
15. | Jenson Button | 17 |
16. | Kevin Magnussen | 6 |
17. | Pascal Wehrlein | 1 |
18. | Stoffel Vandoorne | 1 |
19. | Esteban Gutierrez | 0 |
20. | Jolyon Palmer | 0 |
21. | Marcus Ericsson | 0 |
22. | Felipe Nasr | 0 |
23. | Rio Haryanto | 0 |
24. | Esteban Ocon | 0 |
1. | Mercedes | 498 |
---|---|---|
2. | Red Bull/Renault | 290 |
3. | Ferrari | 279 |
4. | Williams/Mercedes | 111 |
5. | Force India/Mercedes | 108 |
6. | McLaren/Honda | 48 |
7. | Toro Rosso/Ferrari | 45 |
8. | Haas/Ferrari | 28 |
9. | Renault | 6 |
10. | Manor/Mercedes | 1 |
11. | Sauber/Ferrari | 0 |