O návrzích na případné změny bodovacího systému Velkých cen řekl novinářům majitel stáje Force India Vijay Mallya, který je jedním z členů strategické komise šampionátu.
Podle současného systému, zavedeného v roce 2010, boduje nejlepších deset vozů z dvaceti. Vítěz dostane 25 bodů a desátý pilot v cíli jeden. „Body pro nejlepší desítku mají určitý šmrnc. Je to prostě znamení kvality, když vám chodí gratulace od známých: Dobrá práce, zase jste byli v nejlepší desítce,“ popisoval Mallya.
„Argument proti je však ten, že kdyby každý jezdec dostával body, tak budou všichni závodit. Nikdo nic nevypustí a pořád pojede naplno, protože každá pozice se počítá,“ přidal indický miliardář. „Teď za umístění mimo desítku není žádná odměna.“
„Proto se začalo přemýšlet o tom, že by body dostávalo patnáct nebo dokonce všech dvacet jezdců. Poslední by dostal jeden bod a postupně by to narůstalo. Bavíme se o všech variantách,“ dodal Mallya.
Strategická komise se také shodla na tom, že v příští sezoně se už nepojedou tři Velké ceny během tří týdnů, jako tomu bylo nyní v případě Francie, Rakouska a nedělního závodu ve Velké Británii. Především kvůli tomu, že to na většinu zaměstnanců týmů klade přehnané nároky.
„Už takhle pracují hodně, a když se nedostanou tak dlouho domů, je to pro ně i jejich rodiny náročné,“ uvedla zástupkyně šéfa Williamsu Claire Williamsová, zatímco šéf Renaultu Cyril Abiteboul by nerad kvalitu nahradil kvantitou. „Je to jako v lásce. Když jste neustále dostupný, tak může pomalu vyhasnout. Proto pro partnera musíte být něčím výjimečným, aby po vás stále toužil.“
Proti změnám v F1 se už nyní postavilo několik týmů v čele s Mercedesem a Ferrari.
Pokud by byl nový bodovací systém schválen, byl by velmi pravděpodobně zaveden v rámci plánovaných změn po konci stávající kolektivní smlouvy v roce 2020. Nový promotér formule 1 americká společnost Liberty Media by totiž novinkami chtěla vyrovnat startovní pole, jemuž od zavedení hybridních motorů v roce 2014 vládnou jezdci Ferarri, Red Bullu a Mercedesu, který navíc od té doby získal všechny mistrovské tituly.
Mezi změny by mohlo mimo jiné patřit zavedení levnějších a spolehlivějších motorů, dostupných pro všechny stáje. Uvažuje se i o platovém stropu ve výši 150 milionů dolarů bez platů pilotů. Proti změnám se však už nyní postavilo několik týmů v čele s Mercedesem a Ferrari, které dokonce pohrozilo odchodem z formule.