Úterý 26. září 2023, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. září 2023 Andrea

Elektroformule studentů ČVUT má zrychlení z říše supersportů

Tým eForce Prague Formula z Elektrotechnické fakulty ČVUT představil svůj nový monopost pro soutěžní sérii Formula Student. Zbrusu nová konstrukce má pohon čtyř kol a řadu inovativních řešení, za které by se nemuseli stydět zkušení inženýři nejprestižnějších závodních stájí.
Premiéra studentského monopostu eForce FSE.04x na půdě FEL ČVUT

Premiéra studentského monopostu eForce FSE.04x na půdě FEL ČVUT | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Však má také série Formula Student mimo jiné sloužit k hledání konstruktérských talentů pro Formuli 1.

Formula Student je soutěž, ve které už od roku 1998 univerzitní týmy každý rok připravují podle zadaných pravidel nový monopost. Malé a lehké formule mohou na první pohled vypadat jako trochu lepší motokáry, ale ve skutečnosti jde o opravdu komplikovaná konstrukční díla. Tým eForce z FEL ČVUT se série Formula Student letos zúčastní už počtvrté.

Po monopostech FSE.01, FSE.02 a FES.03 letos nasadí typ označený FSE.04x. Studenti jej odhalili začátkem května v potemnělé atmosféře haly laboratoře vysokého napětí. Označení FSE totiž znamená Formula Student Electric, monoposty týmu z Fakulty elektrotechnické jsou pochopitelně poháněny elektromotory. Krom všech tří předchůdců se při premiéře ke kulisám přiřadilo i místy hodně spektakulární vybavení laboratoře.

Také samotní členové tým eForce pak ukázali, že kromě vývojářských schopností jim nechybí i určitý smysl pro drama, o které si atmosféra laboratoře doslova říkala. Pod plachtou před pódiem se totiž na první pokus ukrývala pouze drátěná silueta, nikoli skutečná formule. Tento moment zaskočil i samotného rektora ČVUT, Petra Konvalinku, který odhalení spolu s ostatními přítomnými přihlížel. Kapitán týmu František Pech se na pódiu omlouval, že tým kvůli šibeničním termínům nestihl vyvinutý vůz sestavit.

Formule sestavená před očima

Byla to ovšem jen vtipná konstrukce, jak přítomným zcela novou studentskou formuli představit detailněji. Monopost se totiž začal na podstavci postupně rodit, kapitána na pódiu nahrazovali vždy jednotliví členové týmu, zodpovědní za vývoj dané části stroje. Ke kolům, na které je mimochodem tým eForce také velmi hrdý, se tak přidal rám a celé šasi monopostu, pak nárazová struktura, přítlačná křídla, kapotáž a nakonec i volant.

Tým tak ukázal, že z hlediska sestavení je Formula Student opravdu překvapivě jednoduchým strojem, o to složitější je ovšem v detailech. Tak například celá formule má hmotnost pouhých 230 kilogramů (bez jezdce), čehož je dosaženo použitím velmi lehkých materiálů. Při odlehčování jde doslova o každý gram a tak jsou konstruktéři týmu hrdí i jen na samotné ráfky kol, které jsou vyrobeny z kompozitních materiálů.

Ráfky jsou desetipalcové a obouvají se do pneumatik Avon, na jejichž směsi tým spolupracoval přímo s dodavatelem. Je opravdu hodně měkká a má zajistit maximální přilnavost a trakci, na omak je i nezahřátá guma až nečekaně lepivá. To bude dobrý základ pro kvalitní dynamické parametry formule.

Premiéra studentského monopostu eForce FSE.04x na půdě FEL ČVUT

Čtyřkolka na baterky

Jednotlivá kola budou na vozovku přenášet sílu z elektromotorů, letos je poprvé pro každé kolo použit jeden elektromotor. Vpředu jsou dokonce elektromotory umístěny přímo v náboji kola, vzadu jsou u středu vozu. Zadní elektromotory mají každý výkon 25 kW, vpředu jsou pak osmikilowattové jednotky. To dohromady dává 66 kW výkonu, tedy hezky kulatých 90 koní. Co ohromí ještě víc je ovšem točivý moment, který je 940 Nm a to prakticky konstantně až do rychlosti 70 km/h. Maximální otáčky motorů jsou 9 000 za minutu.

Díky těmto parametrům, nízké hmotnosti a lepivým gumám se piloti (během závodů se typicky vystřídají dva) mohou těšit na ohromující akceleraci. Stovku by měla studentská formule zvládnout za méně než 3 sekundy, přesný čas zatím tým nezná. Ale i tak to bude pořádný kalup, tato hodnota pochází z říše opravdových supersportů.

Energii k elektromotorům budou dodávat články baterií. Ve voze je celkem šest modulů v zadní části, dají se relativně snadno vyměnit. Kapacita celkem 781 článků by měla stačit zhruba na 23 kilometrů závodní jízdy, což je s rezervou vzdálenost vytrvalostních zkoušek studentských monopostů.

V hlavní roli elektronika

Na konstrukci monopostu týmu eForce se kromě studentů FEL ČVUT podílí i frekventanti sousední strojní fakulty. Ti mají na starost především mechanickou konstrukci formule, jejich úkolem je například i správně zkonstruovat nárazovou strukturu z uhlíkových kompozitů. Ta je umístěna v čelní části vozu pod kapotáží a podle předepsaných pravidel musí pohltit určité dané množství energie, což se také testuje.

Formule v Ostravě

Studenti ostravské techniky sestrojili formuli, budou s ní i závodit

Počátkem předloňského listopadu měla formule hotovou "kostru".
Studentskou formuli, která jede až 160 kilometrů v hodině, si ve čtvrtek přišly...

Tato struktura, stejně jako mnoho dalších částí na monopostu FSE.04x je vlastní konstrukce týmu. Vlastně jen málo komponentů tým jednoduše koupí a na vůz namontuje, velká část prochází vlastním vývojem a tým řeší, jak vyvinuté součásti vyrobit.

Asi nejkomplikovanější jsou však elektronické části. Tým vyvinul například vlastní měniče k motorům, specialitou je elektronika, která v podstatě funguje jako aktivní diferenciál. I její návrh a kompletní naprogramování vzniklo v laboratořích týmu eForce a právě tuto součást bude tým hodně ladit při nadcházejících testech na letištní ploše. Právě aktivní elektronický diferenciál totiž bude do jisté míry určovat ovladatelnost a chování vozu.

Podobně jako ve Formuli 1 si pak bude moci pilot právě třeba u diferenciálu vybírat přepínačem z několika přednastavených režimů fungování. Stejně tak bude moci ovlivnit i nastavení kontroly trakce, která je kalibrována s ohledem na různé povrchy. I tento systém vyvinuli a ladí studenti FEL ČVUT.

Cesta k úspěchu

Formule z Hradce

S formulí míří do Singapuru, hradečtí studenti chtějí opět vyhrát

Letošní model formule nazvali hradečtí studenti podle vozítka Curiosity, které stále operuje na Marsu.

Tým eForce by letos chtěl navázat na loňský úspěch monopostu FSE.03 a pokud možno jej ještě vylepšit. V závodě v Itálii získala česká skupina v konkurenci dalších 25 elektrických formulí druhé místo. Stejně jako vloni se letos tým zúčastní celkem čtyř podniků seriálu Formula Student a to v Rakousku, Maďarsku, Itálii a doma v Mostě. Studentský motorsport mohou diváci vidět ve dnech 3. - 6. září.

Pětatřicetičlenný tým se ovšem nežene jen za úspěchem v samotném seriálu. Kromě získaných zkušeností totiž může být účast v sérii pro talentované konstruktéry vstupenkou do mnohem vyšších sfér automobilového závodění. Patronem Formula Student je například Ross Brawn. Toho sice z poslední doby známe jako (již bývalého) šéfa týmu Formule 1 Mercedes AMG Petronas, ale Brawn je především vynikajícím konstruktérem. On stál za vznikem skvělého monopostu Honda, který ovšem nespatřil světlo světa, protože se Honda rozhodla vycouvat z F1. Tolik autu věřil, že sehnal finance, nacpal do něj motor Mercedes a Jenson Button s ním získal svůj doposud jediný titul mistra světa. Předtím stavěl Brawn vítězné monoposty Michaela Schumachera.

Právě Brawn jako patron série před časem prohlásil: „Existují dvě inovativní formy motorsportu: F1 a Formula Student.“ Jakkoli je v tomto ohledu slavný konstruktér zaujatý, je jasné, že studenti si v sérii Formula Student jen tak nehrají, ale opravdu konstruují špičkovou techniku. V rámci pravidel se snaží vytěžit maximum. I proto se seriálu po celém světě každoročně účastní asi 450 konstrukčních týmů. Z pražské ČVUT je to kromě elektroformule z FEL i vůz s klasickým spalovacím motorem z dílen studentů Fakulty strojní. Úspěch pro jejich členy může znamenat mnohé.

Mistrovství světa vozů formule 1

Sezona 2023 nabídzí rekordních 23 závodů, novinkou bude noční podnik v Las Vegas. Závěrečná GP Abú Zabí se uskuteční 26. listopadu. Titul mistra světa obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu.

Max Verstappen, Lewis Hamilton, Fernando Alonso, Sergio PérezLance Stroll, Charles Leclerc, Carlos Sainz, George Russell, Esteban Ocon

  • Nejčtenější

Slavia - Sparta 1:1, nechutné derby rozhodly penalty, hosté srovnali v závěru

Fotbalové derby číslo 308 skončilo remízou 1:1. Zápas, v němž se nehrál fotbal, ale provázely ho nechutné scény,...

Bořil vs. Krejčí a Haraslín. Vyfasuje slávista za zkrat tvrdší trest?

Už když jeho jméno zasvítilo v základní sestavě, mohli jste tušit, že nebude klid. Ve Slavii nosí kapitánskou pásku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sparta - Aris Limassol 3:2, výhra díky standardkám, Krejčí dva góly dal i zavinil

Sparťanští fotbalisté do základní fáze Evropské ligy vstoupili vítězně. S Arisem Limassol sice brzy prohrávali, ale pak...

Odhalení! Bohatý táta a sestava za půl milionu? Naopak, boj proti protekci

Martin Podhajský existuje, ale že by jeho táta štědře zaplatil za místo v sestavě třetiligového Viagemu Ústí nad Labem,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Češi litují: Nehrajeme doma, katastrofa. Wawrinka píše o zaplacených fandech

Jistě, někteří fanoušci dorazí, vždyť přehlídka osmi nejlepších tenisových družstev světa, kterou nejspíš ozdobí i...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Britka Hawkinsová jako první žena po pěti letech testoval vůz F1

Pilotka Jessica Hawkinsová si jako první žena po pěti letech vyzkoušela vůz formule 1. Osmadvacetiletá Britka při...

Red Bull může v Japonsku získat Pohár konstruktérů, Verstappen další výhru

Vedoucí tým mistrovství světa vozů formule 1 Red Bull si může ve víkendové Velké ceně Japonska zajistit v předstihu...

Umím to líp. Jak si Piastri nesměle vychutnával první stupně vítězů

Před vyhlášením vítězů seděl v zázemí okruhu v japonské Suzuce na stoličce vedle Verstappena a Norrise a sledoval, jak...

Verstappen se vrátil na vítěznou vlnu, Red Bull znovu vládne konstruktérům

Úřadující mistr světa formule 1 Max Verstappen ovládl Velkou cenu Japonska a jeho tým Red Bull si zajistil šest závodů...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...