Piastri navázal na triumf v kvalifikaci a na úvod druhé třetiny šampionátu se dočkal prvního triumfu po přesunu seriálu do Evropy a třetích místech v Imole a Monaku. Norrisovi v čele průběžného pořadí odskočil na desetibodový rozdíl. Verstappen, který v Barceloně vyhrál předchozí tři ročníky, teď na lídra ztrácí 49 bodů.
Velká cena Španělskapodrobná reportáž ze závodu MS formule 1 |
Piastri zvládl start z pole position, za něj se před Norrise posunul Verstappen, ale ve 13. z 66 kol si britský pilot vzal pozici zpět. Nizozemský obhájce prvenství vsadil na rychlé trati na tři zastávky v boxech, zatímco piloti McLarenu na dvě.
„Bylo překvapení, že Max tady zkusí jet na tři pit stopy. Ale přesto to zafungovalo v náš prospěch, byl to skvělý víkend. Vlastně pro mě je skvělý celý tenhle rok, auto je úžasné,“ řekl Piastri po sedmém vítězství v kariéře.
Podruhé zajeli do boxů bezprostředně po třetím Verstappenově pit stopu a vrátili se na trať před něj, všichni tedy měli v té chvíli zhruba stejné podmínky, co se stáří pneumatik týká.
Španělský propadák zuřivého Maxe. Měli ho diskvalifikovat, seznal bývalý šampion![]() |
Poklidné finále se ale nekonalo, protože na drama v koncovce založila porucha mercedesu Andrey Antonelliho, po níž vyjel na trať safety car. Piloti to okamžitě využili k další zastávce v boxech a Verstappen jediný dostal tvrdou sadu gum, protože měkčí už vyčerpal. Znamenalo to pro něj nevýhodu, navíc bezprostředně po restartu závodu do zbývajících šesti kol, po němž oba mclareny bez problémů uhájily pozice, dostal drobný smyk a předjel ho Leclerc.
Verstappen naopak ustál tvrdý souboj s Georgem Russellem z Mercedesu, ale dvě kola před cílem se mezi nimi odehrál incident, při němž čtyřnásobný mistr světa do britského soupeře podle všeho úmyslně najel. Souboj navíc prohrál a k dovršení všeho po projetí cílem obdržel penalizaci.
„S tím safety carem to byla škoda. Já už měl jen tvrdé gumy a ty nefungovaly. Neměl jsem ve srovnání s ostatními přilnavost... Až do té doby to byl pozitivní závod, na třetí místo to bylo,“ litoval Verstappen.
Incident s Russellem později zlehčoval. Manévr označil za chybné rozhodnutí při řízení a v reakci na soupeřovo překvapení z jeho počínání posměšně řekl, že mu příště sežene kapesník. „Ničeho nelituji. V životě člověk nemá ničeho litovat. Žijeme jen jednou,“ prohlásil Verstappen. „Max dlouho jel vepředu, tak tam byla určitá frustrace, která se projevila ve způsobu jízdy,“ pokusil se vysvětlit příčiny incidentu poradce Red Bullu Helmut Marko.
Časová penalizace nakonec nebyla jedinou sankcí. Verstappen obdržel navíc i tři trestné body, takže se v ohrožení ocitla jeho superlicence pro start v závodech F1. Aktuálně jich totiž v období dvanácti měsíců nasbíral 11, dvanáctý bod bude znamenat zákaz startu v další Grand Prix. Na konci června mu dva body ubudou, ale do té doby se ještě pojedou dvě Velké ceny.
Verstappenův trest pomohl k pátému místu Nicu Hülkenbergovi ze Sauberu. Německý jezdec zaznamenal nejlepší výsledek od čtvrté příčky v belgické Grand Prix před devíti lety. Na cestě k němu v závěru předjel Lewise Hamiltona z Ferrari.
Šampionát bude pokračovat za dva týdny v Kanadě, poté se znovu na dalších šest Velkých cen vrátí do Evropy.
Velká cena Španělska v BarceloněZávod mistrovství světa vozů formule 1 1. Piastri (Austr./McLaren) 1:32:57,000, 2. Norris (Brit./McLaren) -2,471, 3. Leclerc (Mon./Ferrari) -7,984, 4. Russell (Brit./Mercedes) -11,359, 5. Hülkenberg (Něm./Sauber) -13,648, 6. Hamilton (Brit./Ferrari) -15,508. Průběžné pořadí MS (po 9 z 24 závodů): 1. Piastri 186, 2. Norris 176, 3. Verstappen (Niz./Red Bull) 137, 4. Russell 111, 5. Leclerc 94, 6. Hamilton 71. Pohár konstruktérů: 1. McLaren 362, 2. Mercedes 159, 3. Red Bull 144, 4. Ferrari 165, 5. Williams 54, 6. Haas 26. |