F1 je zajímavější než dřív. O Hamiltona strach nemám, říká druhý Čech v F1

  16:14
Jezdil ve vozech Prost i Jordan, dva roky byl součástí seriálu formule 1. Jako druhý Čech byl testovacím jezdcem v prestižním Grand Prix. Dnes Jarek Janiš úspěšně plní roli hlavního závodního inženýra v továrním týmu BMW ve vytrvalostním mistrovství světa. Ale formuli 1 sleduje velmi pozorně. „Red Bull možná nebude mít stoprocentní auto, ale má dominantního jezdce, jednoho z nejlepších vůbec,“ říká.
Fotogalerie3

Jarek Janiš v roli šéfinženýra týmu Rowe, továrního týmu BMW, ve vytrvalostní sérii WEC. | foto: ROWE Racing

Současnou formuli 1 si pochvalujete. Jak došlo k tomu, že je vyrovnanější než dřív?
Jsou uzavřenější pravidla. Dnes není šance moc toho na autě změnit, také všechna vypadají skoro stejně. A je větší fluktuace lidí mezi týmy, zaměstnanci se přelévají zleva doprava a s nimi know-how. Zkušenosti se rozprostřely. A jezdci jsou dnes vyrovnanější, není tam nikdo pomalý, chybí vyložení „platiči“. Samozřejmě také rozhodují finance, ale rozpočtový strop rozdíly snížil. I když právě díky nim někteří budou stále vpředu. Závody jsou celkově koukatelnější, a protože je větší šance na vítězství, jezdci i týmy jsou motivovanější.

Sledujte novou sezonu formule 1 zdarma. Pro všechny členy iDNES Premium

Jak být v tak vyrovnaném poli lepší než druzí?
Záleží na tom, kdo bude o malinko chytřejší. Kdo objeví nějakou mikroskulinku v pravidlech a půjde na jejich hranu. Jako třeba Mercedes posouval na cílové rovince volant dopředu a dozadu a měnil tak geometrii kol. Minulý rok se řešily mini-DRS McLarenu nebo flexibilita předních a zadních křídel. Je to více prvků, které se většinou brzo zakážou, ale do té doby nesou vítězství. Takže týmy se snaží hledat výhody a FIA se jim v tom snaží zamezit, aby auta byla jakoby sériová a co nejvíce stejná. Závody jsou poté pouze o jezdci a strategii, což je pro diváky mnohem zajímavější.

Titul získá Piastri a pak začne éra Aston Martinu s Verstappenem, věští novinář

Technická unifikace je ale často hodně kritizovaná.
Pokud jsou pravidla a rozpočty otevřené, tak někdo vyrobí něco, na co ostatní finančně nedosáhnou. Vyhrává potom o parník a pro mě jako diváka je to nezajímavé. I jako pro jezdce, protože v jiném týmu nemám šanci. Dnešní vyrovnanost přináší i to, že některá auta jsou rychlá jen na některých úsecích, na některých okruzích a jinde nestačí. A to je pro diváka zajímavé. Favorit není často jasný. A pro přelévání výkonnosti potom jen stačí, že se auta liší v práci s pneumatikami.

Jak to bylo třeba loni?
Jsou dravá auta, která rychle rozehřejí pneumatiky a dostanou je do provozní teploty. V tu chvíli dominují na krátké vzdálenosti, jako loni red bully nebo mclareny. Naopak ferrari bylo silné v závodním režimu, takže bylo citlivější k pneumatikám a v kvalifikaci ztrácelo. A souvisí to i se stylem každého jezdce – někdo hodně ničí gumy, jiný je naopak umí dokonale šetřit a vydrží dlouho na dráze. A všechno tohle je vidět jen díky tomu, že se auta vyrovnala. S pneumatikami souvisí i jedna trochu negativní věc, že jezdci někdy nejedou na začátku naplno, aby si je hned nezničili. A zajímavé je, že se také díky tomu vytvořil jakýsi peloton – první jezdec určuje tempo, třeba šetří gumy, a všichni za ním také. A jakmile se někdo rozjede, ostatní musejí reagovat a přidávají také. A když se nepřidají, zkouší odlišnou strategii.

Jarek Janiš (41)

Jarek Janiš v roli šéfinženýra týmu Rowe, továrního týmu BMW, ve vytrvalostní...

Do patnácti let byl úspěšným motokárovým závodníkem, poté podepsal smlouvu s Antonínem Charouzem a cestou přes formuli Ford, formuli Renault, F3 a formuli Palmer Audi se dostal až do F3000 (dnešní F2).

V roce 2001 byl testovacím pilotem stáje F1 Prost, o dva roky později měl stejnou pozici u týmu Jordan. Později závodil v seriálu cestovních vozů DTM, v japonské formuli Nippon a roku 2006 skončil s vozem Saleen S7R celkově třetí v seriálu FIA GT Championship, z vítězství se radoval v Brně.

V letech 2011 až 2015 nemohl závodit kvůli stále platné smlouvě s Antonínem Charouzem. „Nechápu to, proč mi to nedovolili, vždyť by z toho měli peníze i oni. Nicméně ve smlouvě nebylo, že nesmím pracovat pro jiný tým jako inženýr nebo data analyser, tak jsem s tím začal.“

Poté dokázal kontrakt ukončit a bylo mu nabídnuto závodit s GT3 s týmem Zakspeed, díky dokonalému porozumění technice postupně přešel do role závodního inženýra.

V roce 2016 získal titul v ADAC GT Masters, už jako závodní inženýr, a oslovil ho tým Rowe, tovární tým BMW, který jezdí sérii WEC a specializuje se na 24hodinové závody. Ve stáji působí dodnes, od roku 2017 je hlavním závodním inženýrem. Dva roky plnil stejnou roli také u stáje Porsche v DTM.

V Česku úzce spolupracuje s týmem Šenkýř Motorsport, kde jako inženýr působí jeho bratr Erik, rovněž bývalý úspěšný závodník.

Příští rok mají být formule drobnější, zcela se změní jejich vzhled. Jak se mohou proměnit závody?
Viděl jsem jen koncept. A z něj je poznat, že aerodynamika bude hodně osekaná. Takže se sníží přítlak, ubude víření vzduchu, což by mohlo pomoci předjíždění. To je podle mě vize FIA.

Jaký máte názor na současné hybridní motory F1? Pro příští rok se má elektrická složka ještě navýšit.
Nejsem zastáncem elektrifikace motorů apod. Motorsport mohl zůstat ušetřen. Když jsem testoval F1, ten zvuk byl síla. Dřív lidé chodili na formuli 1, aby si ji užili. Když kolem nich F1 projela, stáli jim chlupy všude na těle. Dnes se vše tlačí do nepochopitelně malých objemů, je to trochu směšné.

Jaký je největší rozdíl mezi formulí 1, kterou jste jezdil vy (v roce 2003), a dnešními monoposty?
Určitě v aerodynamice. Aerodynamické prvky se extrémně posunuly - podlaha, zadní difuzor, přední křídla, zadní křídla, bočnice... Vše je na vyšší úrovni. Technické možnosti jsou někde jinde a časy šly hodně vpřed. Auta generují takový přítlak, že je až fyzikálně nemožné, co v plné rychlosti projedou. A určitě jsou dnes lepší i pneumatiky.

Jak vidíte letošní sezonu? Jak by mohla dopadnout?
Nebude moc změn, pravidla se mění až pro příští rok. Takže podle mě budou dominovat stejné týmy jako koncem loňského roku. McLaren vládne, byl nejrychlejší za různých podmínek. Red Bull možná nebude mít stoprocentní auto, ale má dominantního jezdce, jednoho z nejlepších vůbec. A potom tam je Ferrari, kterému tolik nevěřím, i když mu přeju. Ale vždy předvedou nějaké výpadky, kdy jsou na pár závodů úplně mimo. Ale třeba jim to letos vyjde. Mercedes by mohl jít nahoru a myslím si, že Russell bude stejně dobrý, jako by byl Hamilton. A co se týká ostatních, je to hodně vyrovnané, takže občas překvapí, ale musejí jim sednout podmínky.

Takže se mohou výsledky hodně přelévat?
To je současnou velkou vyrovnaností. Dnes jsou týmy za „pouhé“ dvě desetiny na kolo schopné zaplatit neuvěřitelné peníze. Stačí jedna změna, auto se uklidní, je ovladatelnější, jezdecky přívětivější, předvídatelnější a to může stačit k posunu o několik míst. A myslím si, že týmy s nováčky, Mercedes například, mohou zpočátku sezony trochu zaostávat, protože vždy trvá, než se jezdec chytí a je týmu platný.

Takže mladý jezdec může ovlivnit výsledky týmu?
Může. Ale je fakt, že se trend mění, vše se strašně posunulo. Kluci mají dnes od motokár k dispozici úplně vše, spousty informací na zlatém podnosu, posouvají se na dokonalých simulátorech, vyspívají mnohem rychleji. Takže s Antonellim má Mercedes pravdu, může to vyjít. Ale jako pojistku mají třetího jezdce Bottase, kdyby to náhodou v hlavě nezvládl. Psychika je polovina výkonu. Proto Verstappen dominuje – je psychicky nejsilnější.

Jarek Janiš v roli šéfinženýra týmu Rowe, továrního týmu BMW, ve vytrvalostní...

Jak se to projevuje?
Když dnes nějaký jezdec vidí Verstappena v zrcátkách, řekne si: „To je Max, radši budu opatrnější.“ Vědí, že je může zkusit předjet kdykoliv a kdekoliv. V tom je jeho síla, že si dokázal získat takovou reputaci. Asi i díky tomu vyhrál loni titul. Norris sám jednou řekl, že mu radši uhnul. A také proto, že bojovat o titul byla pro Norrise nová pozice, což je enormní tlak – diváci, média, sponzoři. A člověk se s ním musí vypořádat. Naučit se s ním vypořádat. Je možné, že to psychicky neustál, ale získal zkušenosti a příště to už může zvládnout.

A zvládne to?
Myslím, že má v sobě správnou dravost. Bylo to slyšet ve vysílačce, v týmové komunikaci, určitě se umí prosadit a má vlastní názor. Ale je potřeba, aby to v něm bylo stále a za každé situace. Aby v rozhodujících momentech byl tím zlobivým Norrisem. A k tomu byl konstantní, vyrovnaný a pravidelně sbíral body. Osobně víc preferuju konzistenci, radši vyhrát jen dvakrát za rok, ale být pokaždé na pódiu a získat titul.

Formule 1 v roce 2025: program, výsledky, kde závody sledovat

Ferrari nemá nováčka, ale je velkou neznámou, jak se chytí Hamilton.
Za mě je Hamilton pořád hladový jezdec, který chce vyhrávat a dává závodění maximum. Samozřejmě je už v určitém věku, má něco za sebou a asi jsou v F1 rychlejší jezdci. Ale teď je před ním obrovská výzva a bude makat jako už dlouho ne. Navíc může ve Ferrari překonat počet titulů Schumachera, být nejlepší v historii. Myslím, že motivaci má obrovskou. Otázkou je, jak bude fungovat auto Ferrari a jak mu sedne. Je potřeba, aby se vše správně pro něj poskládalo.

Jak se může letos v F1 projevit fakt, že týmy budou připravovat dvě auta? Zdokonalovat a ladit letošní a zároveň stavět radikálně odlišný monopost pro příští rok.
To je vždy složité. vše se musí rozdělit do dvou částí. Některé týmy to budou řešit tak, že prioritu dostane další rok, jiné to rozdělí jinak. Jedna část ve fabrice bude pracovat na vývoji letošního auta, druhá se zcela oddělí a bude dělat jiné auto. Je to o nastavení. A samozřejmě jsou stáje schopné v případě potřeby, třeba když se bude bojovat o titul, převelet lidi na druhou stranu. Ale je vždy složité dělat dvě věci najednou a logicky budou mít výhodu finančně silnější a větší týmy. Čím víc chytrých hlav tam sedí, tím je větší šance, že auto bude fungovat. Na druhou stranu, do budoucna má být vývoj hodně omezený, moc toho nepůjde vymýšlet, což by mělo pomoci menším stájím.

Autor:
Tipsport - partner programu
Velvary vs. Dukla BFotbal - 19. kolo - 15. 3. 2025:Velvary vs. Dukla B //www.idnes.cz/sport
Č. Budějovice B vs. PříbramFotbal - 19. kolo - 15. 3. 2025:Č. Budějovice B vs. Příbram //www.idnes.cz/sport
Mladá Boleslav vs. Bohemians 1905Fotbal - 26. kolo - 15. 3. 2025:Mladá Boleslav vs. Bohemians 1905 //www.idnes.cz/sport
Valladolid vs. Celta VigoFotbal - 28. kolo - 15. 3. 2025:Valladolid vs. Celta Vigo //www.idnes.cz/sport
Opava vs. LíšeňFotbal - 19. kolo - 15. 3. 2025:Opava vs. Líšeň //www.idnes.cz/sport
Program a výsledky
Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost.

Nejčtenější

Biatlon: kompletní program a výsledky SP v biatlonu 2024/25

První startovní výstřel sezony 2024/2025 biatlonového Světového poháru padl 30. listopadu ve finském Kontiolahti. O poslední body biatlonisté zabojují 23. března v Oslu. Celkem je na programu devět...

Štafetová šílenost. Sprinterka zmlátila soupeřku kolíkem, ta má otřes mozku

Sprinteři jsou zvyklí na různé druhy zranění. Nejčastěji trpí svalovými problémy, v ohrožení jsou u nich také kotníky a chodidla. Ale otřes mozku přímo při závodě nejspíš nikdy neutrpěli ani ti...

Sparta - Slavia 2:0, hosté hráli dlouho v deseti, domácí derby rozhodli po pauze

Slávističtí fotbalisté vedou ligu už jen o deset bodů, do konce sezony zbývá deset zápasů. Ve 25. kole totiž nezvládli derby, na Letné domácí Spartě podlehli 0:2, když se krátce po přestávce během...

Velký skandál na MS. Norové si upravovali kombinézy, k podvodu se přiznali

Obrovský skandál řeší skokani na lyžích. Norští závodníci si totiž na světovém šampionátu v Trondheimu nechali upravovat kombinézy kvůli zlepšení leteckých vlastností. Sportovní ředitel Jan-Erik...

Tragédie v Anglii. Nadějná fotbalistka zemřela přímo na hřišti, smetlo ji auto

Bylo jí teprve deset let. Celý život měla před sebou. Chtěla se stát fotbalistkou jako její idol Ella Tooneová, útočnice Manchesteru United. Jenže ve středu srazilo desetiletou Poppy Atkinsonovou...

Lavi skončí třetím dílem. Štáfek o Spartě, Vyšehradu i o tom, proč odmítl Survivor

Premium

Usedáme v místnosti, kterou Jakub Štáfek v kanceláři na Vinohradech nazývá odkladištěm. Asi nejvíc pobaví nespočet erotických pomůcek: Laviho zvlhčovač, masturbační ubrousky Julia Lavického... Ale...

15. března 2025

Odermatt drží třetí místo v obřím slalomu v Hafjellu a je blízko triumfu v SP

Švýcarský lyžař Marco Odermatt je po prvním kole obřího slalomu v Hafjellu třetí a má na dosah zisk velkého křišťálového glóbu za celkové prvenství ve Světovém poháru. Druhé kolo začne ve 12:30, v...

15. března 2025  11:17

Golfistka Kousková drží patnácté místo v Coffs Harbour, čeká ji poslední kolo

Golfistka Sára Kousková postoupila do závěrečného třetího kola turnaje Ladies European Tour v australském Coffs Harbour z 15. místa. Klára Davidson Spilková, která byla po prvním dnu osmnáctá, druhé...

15. března 2025  10:58

Biatlon ONLINE: Hromadný závod žen, ve startovním poli je i Voborníková

Třicet vyvolených biatlonistek v Pokljuce zabojuje v hromadném závodu. Na základě bodového součtu ze Světového poháru se jako poslední kvalifikovala i Tereza Voborníková, která bude jedinou českou...

15. března 2025  10:49

Asi moje poslední sezona, říká liberecký Rabušic. Teď se ale těší na Spartu

Útočník prvoligového Liberce Michael Rabušic po sezoně s největší pravděpodobností ukončí fotbalovou kariéru. Fanoušci severočeského týmu tak přijdou o jednoho ze svých hlavních oblíbenců.

15. března 2025  10:44

Sparta? Asi to bude nejpikantnější souboj play off, tuší třinecký Jandus

Není jisté, zda se Martin Jandus v neděli vejde mezi obránce, které trenéři hokejových Ocelářů Třinec nominují k úvodnímu čtvrtfinálovému duelu se Spartou. Přesto má momentálně Martin Jandus ze všech...

15. března 2025  10:08

Cvičení a sport v těhotenství: Jak zůstat fit a podpořit zdraví miminka
Cvičení a sport v těhotenství: Jak zůstat fit a podpořit zdraví miminka

Těhotenství není důvodem k úplnému omezení pohybu, pravidelné a přiměřené cvičení může pomoci udržet fyzickou kondici, zmírnit některé nepříjemné...

Krejčího příspěvek nestačil, vítězná série Atlanty v NBA skončila proti Clippers

Po čtyřech vítězstvích basketbalisté Atlanty podlehli v NBA Los Angeles Clippers 98:121. Vít Krejčí zaznamenal šest bodů, dvě asistence a dva doskoky. Nejlepší tým soutěže Cleveland porazil Memphis...

15. března 2025  9:11,  aktualizováno  9:51

Vrána v NHL překonal Dostála, výhru ale nakonec slavil český gólman

Hokejový útočník Jakub Vrána se poprvé prosadil po nedávném přestupu do Nashvillu. V pátečním zápase NHL překonal krajana v bráně Anaheimu Lukáše Dostála, těsnou výhru 2:1 ale nakonec slavil český...

15. března 2025  7:16,  aktualizováno  9:33

McLaren ovládl kvalifikaci F1 v Austrálii. Zvítězil Norris, Piastri je druhý

Kvalifikaci na úvodní Velkou cenu Austrálie vozů formule 1 nejlépe zvládli piloti týmu McLaren. Pole position vybojoval Brit Lando Norris, který porazil na trati v Melbourne o 84 tisícin sekundy...

15. března 2025  7:49,  aktualizováno  9:29

Staněk na úvod nové sezony F2 obsadil páté místo ve sprintu v Melbourne

Český jezdec Roman Staněk zahájil novou sezonu šampionátu formule 2 pátým místem ve sprintu v Melbourne. Zvítězil Paraguayec Joshua Dürksen z týmu AIX, na kterého rodák z Valašského Meziříčí ztratil...

15. března 2025  8:56,  aktualizováno  9:04

Šwiateková neobhájí, v semifinále v Indian Wells podlehla Rusce Andrejevové

Sedmnáctiletá ruská tenistka Mirra Andrejevová porazila v semifinále turnaje v Indian Wells obhájkyni titulu Polku Igu Šwiatekovou 7:6, 1:6, 6:3. O titul se utká s Běloruskou Arynou Sabalenkovou....

15. března 2025  8:25

Verstappenův těžký úkol, nástup McLarenu i otazník ve Ferrari. Začíná nová sezona F1

99 dní. Přesně tak dlouho museli fanoušci formule 1 čekat na další závod jejich oblíbeného sportu. Už v neděli startuje nová sezona, o zajímavé příběhy ani tentokrát nebude nouze. Boj o čelo se...

15. března 2025