Nové bugatti je zas nejrychlejší na planetě. Plnou nádrž vypije za 9 minut

  15:00
Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) - Dlouho očekávaný nástupce Bugatti Veyron je tu. Model Chiron je v podstatě evolucí superauta, které dodnes vlastně nikdo nepřekonal a posouvá hranice možností o kousek dál. Jen výkon motoru 1 500 koní je u sériového vozu bezprecedentní. A tachometr cejchovaný do 500 km/h tu není úplně na ozdobu.

Oficiálně bude mít nové superbugatti za 2,4 milionu eur (veyron původně začínal na milionu) maximální rychlost 420 km/h. To je o 5 kilometrů v hodině víc, než kolik maximálně jede v současnosti oficiálně nejrychlejší vůz planety, Bugatti Veyron Super Sport. Obě hodnoty ovšem platí pro vůz vybavený omezovačem rychlosti nainstalovaným automobilkou kvůli „bezpečnosti“.

Na nové Bugatti Chiron se čekalo dlouho a bylo jasné, že již legendární veyron musí pokořit. Už jenom proto, že se přes veškeré snahy nakonec vlastně nenašel nikdo jiný, kdo by to dokázal. Koenigsegg, ShelbySuperCars, Hennessey, ti všichni (a mnozí další) chtěli postavit oficiálně nejrychlejší auto světa, ale Bugatti je vždy o kousek předčilo. Veyron Super Sport tak dodnes drží rekord 431,072 km/h.

Bugatti Chiron

Nový model Chiron, který byl kompletně přepracován, ale svůj původ ve veyronu nezapře, má tuto metu překonat. V základním provedení. Bugatti Chiron tak vlastně nebude jen obyčejným nástupcem veyronu.

Ani veyron totiž v mnohých parametrech po jedenácti letech od začátku výroby nedovedlo mnoho vozů překonat. Kromě zmíněných vyzyvatelů od menších dobrodružných značek se v poslední době mluví hlavně o hyperautech McLaren P1, Ferrari LaFerrari nebo Porsche 918 Spyder. Hybridní supersporty ukazují neskutečné možnosti využití výkonu a na okruhu jsou rychlejší než Veyron, ale v absolutním měřítku ho nepřekonaly.

A Chiron, pojmenovaný po slavném závodníkovi, si chce vzít neoficiální korunu neohrozitelného vládce světa rychlosti vzít jasně zpět. I proto bude mít jeho kompletně přepracovaný, na čtyřikrát přeplňovaný osmilitrový šestnáctiválec do W výkon 1 500 koní a točivý moment 1 600 Nm v rozsahu dvou až šesti tisíc otáček za minutu. Tahle brutální síla má být přenášena na všechna čtyři kola opět přes přepracovanou dvouspojkovou sedmistupňovou převodovku. Zrychlení na stovku má trvat méně než 2,5 sekundy, což ale není v dnešním světě superaut tak výjimečná hodnota.

Popře fyziku

Jenže důležitý je tah Chironu ve vyšších rychlostech. Na dvoustovku mu to má trvat 6,5 sekundy a 300 km/h má na rychloměru svítit už po 13,6 sekundách od chvíle, kdy řidič zaboří pedál až k podlaze. Fascinující hybridní McLaren P1 zrychluje na tuto metu za 16,5 sekundy. Ty necelé 3 sekundy rozdílu jsou v měřítku superaut věčnost. Chiron jako by chtěl popírat fyziku, těchto neskutečných parametrů totiž dosahuje při hmotnosti necelé dvě tuny, tedy mnohem víc než ostatní superauta světa. Krom neskutečně výkonné pohonné soustavy u Bugatti opět nešetřili na luxusu a výbavě, ani Chiron tak není žádný puristický sporťák. Přesto by chtěl všechny ty speciály překonat.

Bugatti Chiron
Bugatti Chiron
Bugatti Chiron

Kolika nakonec doopravdy Bugatti Chiron pojede, se dozvíme až po zveřejnění výsledků oficiálních rekordních pokusů. Ale v Bugatti jistě mají důvod pro to, být tak sebevědomí. Světový rekord padne a je jen otázkou, o kolik. Navíc, jak je u Bugatti zvykem, současná verze modelu, kterého se má od podzimu letošního roku vyrobit jen 500 kusů (ročně asi jen 60 aut), se nejspíš stane základem pro další, ještě extrémnější provedení. Maximální číslovka 500 na rychloměru tak nemusí být z říše fantasmagorie, byť je jasné, že pokoření této mety je ještě daleko. Ale hodnota 450 km/h by i díky chytré aerodynamice nemusela být potíž.

Aerodynamika maluje

Aerodynamika je mimochodem to, proč Chiron vypadá, tak jak vypadá. Na první pohled je to evoluce veyronu. Lepší základní tvar, než jaký namaloval (pravda, určitě podle diktátu inženýrů) současný šéfdesignér Škodovky Jozef Kabaň, prostě u Bugatti nevymysleli. Vyhráli si s detaily, například oblouk vyznačující konec kabiny a odkazující na design starých bugatek slouží jako elegantní vstup vzduchu pro sání k motoru. A ta sestava čtyř LED světel (ano, v nejdražším autě světa budou základem ledky, ne laserové světlomety, které koupíte třeba do Audi) také není samoúčelná – design této části přídě totiž posloužil jako vstup vzduchu k předním brzdám.

Ty jsou, samozřejmě jako všechno ostatní na celém autě, opět větší, výkonnější a lepší. Zvýšily se nároky na chlazení, na schopnosti podvozku i na pneumatiky. Podvozek má nově pět různých úrovní nastavení, auto překvapivě dostalo elektrický posilovač řízení (právě kvůli proměnné charakteristice) a speciální pneumatiky Michelin jsou opět o něco širší. Karoserie je z uhlíkových vláken a tuhost prý dosahuje úrovně prototypů LMP1 pro Le Mans.

Samozřejmostí je aktivní aerodynamika, z Formule 1 pak Chiron okoukal takzvané „foukané difuzory“. Auto má ve skutečnosti šest koncovek výfuku, ale jen čtyři ústí směrem dozadu. Dvě přivádí přebytečný vzduch pod vůz tak, aby vytvářely vhodné urychlené proudění a Chiron ve vysokých rychlostech lépe seděl na silnici.

Po estetické stránce nechal Chiron svého předchůdce zestárnout s grácií. Novinka je moderní, rysy jsou místy dramatičtější, ale místy se více vsázelo na eleganci. Estéti si dokonce mohli dovolit odkaz na nádherné Bugatti 57 Atlantic v podobě středové ploutve, která se táhne od přídě až po záď vozu. Zadání vytvořit ultimátní grand-turismo jistě designéři splnili. Podobně je tomu u techniky. I ta v každém detailu veyron překonává, ale zároveň ho neposílá do starého železa. Důkazem toho je fakt, že se i tohle brutální Bugatti se svými výkony obešlo bez tak oblíbeného downsizingu a zapojení elektromotorů.

Bugatti Chiron

Zástupci automobilky tvrdí, že v autě jednoduše na hybridní technologii není místo a že by to ovlivnilo celkový návrh vozu a přidalo nežádoucí kila navíc. Faktem je, že extrémní motor Chironu s obřím točivým momentem v jakémkoli rozsahu otáček jednoduše pomoc elektromotorů nepotřebuje. A emise ho netrápí. Při maximální rychlosti prý spálí plnou nádrž za 9 minut. Veyronu to trvalo 12 minut. I přes tohle „zlepšení“ ho ani Dieselgate nezabila.

  • Nejčtenější

Češi, kde jste byli? Co jsme vám udělali? Černý se ptá, proč Eden ovládli Ukrajinci

Vztekle mu cukaly oči. Asi to chtěl vykřičet do světa, ale nevěděl, jestli o tom má začít. Nakonec si nemohl pomoct. „Tohle je český nároďák, jsme v Praze a plný stadion Ukrajinců. Jsem naštvaný. V...

11. září 2024  5:59

Česko - Ukrajina 3:2, fotbalisté výhru vydřeli, dva góly dal Šulc

Čeští fotbalisté ve svém druhém utkání Ligy národů B ukázali přece jen lepší tvář a trenér Ivan Hašek se po osmi zápasech a devíti měsících ve funkci dočkal prvního vítězství v soutěžním zápase....

10. září 2024  19:43,  aktualizováno  22:46

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Velký třesk u daviscupového týmu. Navrátil končí, kapitánem bude Berdych

Valencie (Od naší zpravodajky) U týmu chtěl i po neúspěšném tažení ve skupinové fázi Jaroslav Navrátil pokračovat, s předsednictvem tenisového svazu se ale nakonec dohodli, že skončí. Po 18 letech, kdy jako kapitán vedl...

15. září 2024  9:50

Výstřednost v uchu. Je to sázka, tuhle parádu ještě musím nosit, říká Rosický

Když bude Liga mistrů, nechám si nastřelit náušnici. Sportovní ředitel sparťanských fotbalistů Tomáš Rosický v boji o Champions League přinesl do kabiny s dobrou náladou i „vlastní oběť“. Široká...

15. září 2024  18:30

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Miliardář Fait: Vím, jak zvednout brněnskou Zbrojovku, dovedu ji koupit sám

Do jednání o převzetí fotbalové Zbrojovky Brno, jejíž prodej v současnosti probíhá, se vrátil i jeden velmi silný hráč. Po bezmála pěti letech o nyní druholigový klub znovu usiluje brněnský miliardář...

9. září 2024  16:16

Siniakovou čeká v Thajsku rébus jménem Podoroská, zůstane nerozluštěný?

Argentinka Nadia Podoroská bude soupeřkou Kateřiny Siniakové na cestě do čtvrtfinále turnaje tenisového okruhu WTA v Chua Chin. Světová deblová jednička a olympijská vítězka v mixu zatím s Podoroskou...

17. září 2024  9:30

Makej, ať hraješ. Do béčka jsem nikdy nemířil, ujišťuje olomoucký Chvátal

Stačí jen chvilku sledovat a hned je jasné, že Juraj Chvátal umí své řemeslo skvěle. Mnoho pravých beků s takovou technikou po fotbalových trávnicích v Česku neběhá. Proto leckteré fanoušky Sigmy...

17. září 2024  9:07

Hoši, budíček! V zemi mistrů světa startuje extraliga. Sparta jde na Třinec

Tak konečně. 138. Tolik dní bylo Česko bez extraligy. Dnes odstartuje pěkně zostra. Soubojem Sparty s Třincem, reprízou třaskavého semifinále. O den později vyjedou na led další týmy. Tahákem je i...

17. září 2024  8:58

Jedna rána vedle tyče vás nesmí zastrašit, líčí plzeňský kanonýr Bláha

Příští rok na jaře ho čeká maturita. I to je jeden z důvodů, proč házenkář Daniel Bláha přidá ještě další sezonu v extraligové Plzni a klub zatím odolal „lasům“ ze zahraničí. Osmnáctiletý čahoun už...

17. září 2024  8:49

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Do výstřihu nekoukat! Fotbalové Ústí vzbudilo ve světě rozruch českou Pamelou

Ústecký fotbal zase dobyl svět, byť opět ne na hřišti. Po „kazmovině“ s tlouštíkem propírají média po celé planetě...

Jste blázni, říkali všichni. Parádní dům si postavili na nejhorším pozemku

Manželé bydleli ve zděném domě, který postupně upravovali. Nakonec se ale rozhodli pro změnu. Od města odkoupili jeden...

Pagáčová představila nového partnera a promluvila otevřeně o vztahu s manželem

„Mám se moc hezky, i když pracovně. Ale celý červenec jsem měla volno,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz Patricie...