Úterý 26. září 2023, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. září 2023 Andrea

Blázny do F1 nepustíme, říká inženýr, který chystá formule pro amatéry

  7:42
Jak náročné je organizovat jízdy amatérů ve formuli 1? Organizátor musí mít k dispozici skupinu techniků, za kterou by se nemusel stydět tým z některé nižší formulové soutěže. V čele inženýrů Puresportu stojí zkušený Matteo Cavedoni.
HLAVNĚ TO NEROZBIJ. Hlavní inženýr Matteo Cavedoni dává jezdci poslední informace před startem.

HLAVNĚ TO NEROZBIJ. Hlavní inženýr Matteo Cavedoni dává jezdci poslední informace před startem. | foto: CK Prima Italia

Matteo hlídá nejen techniku, ale dohlíží také na to, aby některý ze zákazníků neskončil s monopostem ve zdi. Ať už jde o okruhové testy s vozy GP jako jsou Ferrari F430 F1 a Lamborhini Gallardo, nebo formulové monoposty.

Chytali jsme formuli rukama

Každý, kdo chce jet s formulí 1, musí nejdříve vyzkoušet formuli 3. Proč?
Formule 3 je takový test před formulí 1. Když je někdo nebezpečný a chová se na trati jako blázen, skončí ve formuli 3. Do formule 1 ho nepustíme. Je to už hodně silné auto. Nikdy jsme neměli žádné zranění, a tak to musí zůstat.

O jízdě amatéra v F1 čtěte ZDE

Jak často se něco podobného stává?
Je to přibližně každý desátý. Zastavíme ho, vrátíme mu peníze a jde. Nemůžeme si dovolit podobné problémy.

Ve vozech GT je to podobné?
Ne, to ne. Vedle zákazníka sedí instruktor, a když to někdo moc přehání a nedá si říct, náš člověk převezme řízení a zatočí do boxů. Tam to jde rychle.

Stalo se vám někdy, že neposlušný zákazník odmítal zajet do boxů?
Samozřejmě. Jeden nechtěl za nic na světě zastavit a měl v autě stále ještě dost benzinu. Tak jsme se rozestavili na cílové rovince a snažili se ho zastavit.

MOTÝLEK. Volant F1 je mozkem celého vozu, pro amatérské jezdce se však jeho funkce vypínají.VRCHNÍ JNŽENÝR. Matteo Cavedoni při instrukáži.VRCHNÍ JNŽENÝR. Matteo Cavedoni vysvětluje, jak zacházet s volantem.

Máte docela nebezpečnou práci...
Možná (smích). Ale zastavil, zas takový blázen to nebyl, aby přes nás zkusil projet.

U mně jste nezvažovali, zda mě pustíte do formule 1?
Kdepak, když je někdo pomalý, tak to není problém.

Lamborghini nemá ani na eftrojku

Proč nesdělujete časy na jedno kolo? Vaši technici mi na dotaz odpověděli, že prostě neví, jak rychle jsem jel...
My zde nezávodíme, ale učíme řídit závodní auta. Je to takové okruhová autoškola. Dříve jsme zde měli klasickou časomíru, ale nedělalo to dobrotu. Přijela sem skupinka kamarádů a závodili spolu. Pořád se snažili jet rychleji a nedbali na bezpečnost. Tak jsme časomíru zrušili.

Jaký je rozdíl mezi závodní formulí jedna a těmi, které provozujete?
Rozdíl ve výkonu není zas tak velký, ale liší se v ovladatelnosti. Tato auta je snažší řídit. Přizpůsobili jsme spojku a několik dalších věcí, aby s nimi mohl bez problémů jet i naprostý amatér. Je tam víc elektronických pomocníků atd.

Jakou maximální rychlostí se zde dá s vaší formulí 1 jet?
Profesionál to na rovince vytáhne na 290 km/h, vy budete o něco pomalejší. Kvůli bezpečnosti máme aerodynamiku nastavenou na maximální přítlak. Proto si myslím, že to auto v zatáčkách při správném vedení nebude o moc pomalejší než skutečná formule 1.

A vozy GT?
Ty jsou o dost pomalejší. Silnější motor jim pomáhá jen na rovinkách.

Vaše Ferrari i Lamborghini jsou vážně krásné sporťáky, to asi budou rychlejší než třeba ty malé formule 3? Ta má jen 225 koní...
Tak to ani náhodou, formulí 3 projedete zatáčky mnohem rychleji.

Chceme do Brna

Jak dlouho vám vydrží pneumatiky? V závodě formule 1 to nebývá ani celý závod.
Pneumatiky měníme tak po 2,5 až 3 tisících kilometrech, zákazníci s tím autem přece jen nejezdí na hraně, takže gumy déle vydrží.

RUDÝ KŮŇ. V Monze se můžete projet i s nabušeným Ferrari F430 F1.RUDÝ KŮŇ. V Monze se můžete projet i s nabušeným Ferrari.ZA PÁR EUR. Testy ve vozech GT jsou levnější než jízda v F1.

Co děláte, když prší?
Když prší hodně, jezdit bohužel nemůžeme. Když je déšť slabší, s vozy GT pokračujeme v programu, ale formule na trať nemohou. Lidé si mohou vybrat jiný termín na jízdy formulí.

Nemáte pneumatiky do deště?
Ale máme, jenže i na nich je to na vodě hodně nebezpečné a pro nás musí být bezpečnost na prvním místě. Řízení formule na vodě vyžaduje hodně zkušeností, a ty naši zákazníci většinou nemají.

Když někdo dorazí z východní Evropy, to ho musí naštvat, že nejede...
To je pravda, proto chceme do Brna. Je to skvělý okruh, formule 1 tam testovaly, a pro lidi z Česka bude přijatelnější, aby se s námi přijeli svézt. Snad se nám to povede.

Máte dost zákazníků? Přece jen cena kurzů formule 1 začíná někde na čtyřech tisících eur...
Máme plno do konce roku. Jsou tu lidé z celého světa. Hodně Rusové, Němci, ale i Američané nebo Poláci.

Jsou to fanoušci formule 1?
Ano, někdy ano. Chtějí si prostě vyzkoušet, co zažívají piloti, kterým fandí. Ale pak sem jezdí lidi, co mají rádi extrémy. Zkouší všechno možné - padáky, extrémní potápění, trysková letadla, takže chtějí poznat i formuli 1.

Vracejí se k vám zákazníci?
Téměř pokaždé. Jeden den je málo, abyste se naučili řídit jakékoliv auto. A tady mluvíme o nejrychlejších vozech na světě.

Cestu redaktora umožnila CK Prima Itália, jediná česká cestovní kancelář specializovaná na Grand prix formule 1

Autor:

Mistrovství světa vozů formule 1

Sezona 2023 nabídzí rekordních 23 závodů, novinkou bude noční podnik v Las Vegas. Závěrečná GP Abú Zabí se uskuteční 26. listopadu. Titul mistra světa obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu.

Max Verstappen, Lewis Hamilton, Fernando Alonso, Sergio PérezLance Stroll, Charles Leclerc, Carlos Sainz, George Russell, Esteban Ocon

  • Nejčtenější

Slavia - Sparta 1:1, nechutné derby rozhodly penalty, hosté srovnali v závěru

Fotbalové derby číslo 308 skončilo remízou 1:1. Zápas, v němž se nehrál fotbal, ale provázely ho nechutné scény,...

Bořil vs. Krejčí a Haraslín. Vyfasuje slávista za zkrat tvrdší trest?

Už když jeho jméno zasvítilo v základní sestavě, mohli jste tušit, že nebude klid. Ve Slavii nosí kapitánskou pásku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sparta - Aris Limassol 3:2, výhra díky standardkám, Krejčí dva góly dal i zavinil

Sparťanští fotbalisté do základní fáze Evropské ligy vstoupili vítězně. S Arisem Limassol sice brzy prohrávali, ale pak...

Odhalení! Bohatý táta a sestava za půl milionu? Naopak, boj proti protekci

Martin Podhajský existuje, ale že by jeho táta štědře zaplatil za místo v sestavě třetiligového Viagemu Ústí nad Labem,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Češi litují: Nehrajeme doma, katastrofa. Wawrinka píše o zaplacených fandech

Jistě, někteří fanoušci dorazí, vždyť přehlídka osmi nejlepších tenisových družstev světa, kterou nejspíš ozdobí i...

Kdo vládne Hradu. Co jsou zač lidé kolem prezidenta a o co spolu válčí

Premium Z Hradu se půl roku po inauguraci Petra Pavla stává mocenské sídlo, v němž hlava státu nemá vždy hlavní slovo....

Prapor Azov vrací úder. S Rusy si srovnává účty za jatka v Mariupolu

Premium Za zprávou o osvobození dvou malých vesnic na východě Ukrajiny se skrývá zajímavý příběh. Osudy obránců Mariupolu,...

Agáta a Soukup: Nečekaný zvrat u soudu. Co se stalo při předání dcery Rozárky?

Premium Rozchod slavné herečky Agáty Hanychové (38) a mediálního magnáta Jaromíra Soukupa (54) má mnohem složitější pozadí, než...

Verstappen ovládl kvalifikaci F1 v Japonsku, dařilo se jezdcům McLarenu

Kvalifikaci na Velkou cenu Japonska vozů formule 1 ovládl Max Verstappen z Red Bullu. Úřadující mistr světa a lídr...

Umím to líp. Jak si Piastri nesměle vychutnával první stupně vítězů

Před vyhlášením vítězů seděl v zázemí okruhu v japonské Suzuce na stoličce vedle Verstappena a Norrise a sledoval, jak...

Pilot Norris vyzval vedení F1 k přísnějším trestům za blokování

Pilot Lando Norris ze stáje McLaren vyzval vedení formule 1 k přísnějším trestům za blokování soupeřů. Podle Norrise...

Red Bull může v Japonsku získat Pohár konstruktérů, Verstappen další výhru

Vedoucí tým mistrovství světa vozů formule 1 Red Bull si může ve víkendové Velké ceně Japonska zajistit v předstihu...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...