Čtvrt na čtyři ráno? To už bych snad mohl usnout. Vuelta očima Štybara

Zdeněk Štybar vyráží o volném dni na trénink | foto: Tomáš Macek, MAFRA

11 2019
Burgos (Od našeho zpravodaje) - Zdeněk Štybar vystrčí v úterním poledni hlavu z hotelových dveří – a vida, prší. Týmový parťák James Knox, zvyklý z Anglie na všelijaké rozmary počasí, našpulí ret: V tomhle pojedeme trénovat? Ale jedou. Osm mužů týmu Deceuninck Quick-Step vyráží o volném dni Vuelty v Burgosu na trénink, zatímco jezdci stáje Education First se na témže hotelu spokojí s trenažery pod střechou.

Ještě pět dnů. 

Pak Vuelta dorazí do svého cíle v Madridu.

Krásná, divoká, nepředvídatelná, šílená. Mnohé přívlastky dostává každoročně španělská Grand Tour. Musíte tu být připraveni na cokoliv. O čemž může Štybar při své čtvrté účasti zasvěceně vyprávět.

Usínáte i nad ránem

Celou Vueltu spí málo. Po nedělní etapě se mu podařilo zabrat až ve čtvrt na čtyři v noci, biorytmy má rozházené. „Doma večeřím kolem šesté a spát chodím o desáté,“ líčí. „Jenže tady se po etapě dostaneme na večeři mnohem později, třeba až ve 22.30. Nejsem na to zvyklý. Ještě se mi tu nepovedlo usnout před jednou v noci.“

Na pokoji si občas pustí film, jindy si čte. „Ale nejpozději o půl jedné v noci vše vypínám. Pak jen čekám, kdy konečně usnu.“

Ještě že vzhledem k pozdějším startům etap nemusí vstávat brzy, budíček mívá kolem deváté, nikoliv o půl sedmé jako doma s akčním čtyřletým synem Lewisem.

Nesmíte věřit itinerářům

V knize závodu pojímají španělští organizátoři profily jednotlivých etap po svém, velkoryse, tudíž bez záruky. „Tříkilometrové kopce tam někdy ani nezakreslují, asi že jim připadají moc krátké. To je španělský styl,“ zasměje se Štybar. A loni dokonce zařadili organizátoři 19. etapu do Andorry s 16kilometrovým závěrečným výšlapem do 2 026 metrů do kategorie rovinatých.

Nebo si vezměte dojezd letošní 14. etapy do Ovieda. „V knížce měli profil posledních pěti kilometrů coby naprostou rovinu. Pak tam přijedeme a na posledním kiláku je až devítiprocentní stoupání.“

Zdeněk Štybar vyráží o volném dni na trénink

Dnes v Guadalajaře pro změnu kniha hlásí poslední tři kilometry do kopce. „Tak si říkám, jestli to s tou sobotní etapou omylem neprohodili. Snad ne,“ doufá Štybar. Takové dojezdy má totiž vzhledem ke svým jezdeckým kvalitám nejradši.

Vyjet se dá kamkoliv

Žádnou ovčí stezku jako loni sice tvůrci Vuelty letos do itineráře nezařadili, leč o překvapení není v tomto závodě mnoha hor nikdy nouze. Každý rok vymýšlejí nová podivuhodná stoupání. „Na Tour nebo na Giru by mnohá z nich byla za hranou, tady ne.“

Vuelta 2019

Speciální příloha iDNES.cz

Novinkou byla i nedělní 18kilometrová La Cubilla, přezdívaná asturijský Galibier. „Posledních 500 metrů nám ještě přidali po betonových blocích. Když jsme na ně odbočili, říkali jsme si: Proč? Kvůli čemu?“

Navíc týmové autobusy po úzké silničce nahoru vyjet nemohly, a tak čekaly 25 kilometrů pod kopcem!

Transfery bývají pro zlost

Speciálně letos. Minulý týden závodníci putovali po andorrské 9. etapě autobusem pět hodin do francouzského Pau, dějiště následné časovky. A teď v pondělí tři hodiny do Burgosu. „Zhruba hodinu trvající přesuny jsou po etapě tak akorát,“ povídá Štybar. „V autobuse se natáhnete, něco málo sníte, na půl hodinu si kvůli regeneraci vezmu i kompresní kalhoty. Ale delší než hodinové transfery už jsou příliš.“

Zavolá domů rodině, přečte si v počítači noviny. 

„Před lety jsem se během transferů snažil i studovat, ale to nemělo smysl.“ Hlava chce po úmorné šichtě na kole vypnout, a ne vstřebávat učivo.

Vášniví fanoušci vás podrží

Davy diváků u trati jsou jiné než v létě ve Francii. „Nejsou tolik opilí jako někteří na Tour,“ směje se Štybar. Ti španělští jsou sice divocí, ale cyklistiku milují, pasivně i aktivně. „Fandí všem. I ty úplně poslední závodníky povzbuzují, jako kdyby jeli o vítězství. Nemůže těch lidí být tolik jako o prázdninách na Tour, ale v kopcích a hlavně v Baskicku a Asturii jsou jich spousty.“

Příkladem byla opět La Cubilla. Tisíce Španělů se před závodníky drápaly na vrchol na kole. Pravda, pak také lidé sjížděli dolů. „Což je trochu nebezpečné, když my mezi nimi jedeme od cíle k autobusům,“ poukazuje Štybar. „Proto fasujeme píšťalky, abychom o sobě dávali vědět.“

Občas chaotická organizace

Vuelta je na pohodu, traduje se. I policisté zde vyznávají zásadu „Přece nebudeme příliš akurátní“ a občas pustí diváky nebo auta do chráněných zón, kam by na Tour nikdy nepronikli. Jindy při otázce po správném směru policista rozhodí rukama: Seňore, nejsem si jistý.

„V sobotu jsem sjížděl z horského dojezdu na Acebo pod cíl k autobusu a vůbec jsem si nebyl jistý, jestli mě nakonec poslali správně,“ vypráví Štybar. „V tom případě by na mě autobus čekal na opačné straně kopce. Naštěstí měli pravdu.“

Víc než jinde proto na Vueltě platí: Důvěřuj, ale prověřuj.

Vueltu dáte i na menší porce

Zcela zachumlaný britský vrchař James Knox a Zdeněk Štybar (vpravo) se i v...

NA TRÉNINK. Zcela zachumlaný britský vrchař James Knox a Zdeněk Štybar (vpravo) se i v dešti vydávají na periférii Burgosu na trénink o volném dni.

Myslíte si: etapy jsou tady samé kopce, bude na ně potřeba spousta energie. Ale týmový kuchař naservíruje Štybarovi během prvního týdnu k večeři malou misku těstovin a český cyklista říká: „Mám hlad. Na tak malé porce přece nemůžeme celý závod objet.“

Dietologové Quick-Stepu však mají Vueltu, kde jsou etapy přece jen kratší než na Giru a Tour, dobře přečtenou a propočítanou.

„Na začátku jsem měl 72,6 kila a teď mám stejně,“ hlásí Štybar.

S detailním vyměřováním porcí začali v jeho týmu až v posledním roce. „A je to krok vpřed. Přenesl jsem si ty návyky i domů, kde také všechno odvažuju, těstoviny i vločky. Ono si řekne, že si dáte třeba jen o 30 gramů těstovin navíc, ale v závodě pak cítíte, když si těch 30 gramů navrch dáte každý den.“

Každopádně na tapas, paellu a další španělské speciality si může při Vueltě nechat zajít chuť. Zato šampaňské už otvíral tým dvakrát, na počest etapových triumfů Fabia Jakobsena a Philippa Gilberta. 

Odšpuntují ho i na počest českého klasikáře?

Dnes do Guadalajary: Pozor na vítr!

Nejdelší etapa letošní Vuelty, která bude zrádná nejen svojí délkou, čeká dnes na peloton i Zdeňka Štybara. Odstartují do ní v Aranda de Duero, na jih od Burgosu, kde týmy strávily volný den. A až po 219,6 kilometrech dorazí do cíle v Guadalajaře.

Na trati není žádné kategorizované stoupání, nicméně povrch je zvlněný a cíl do tříkilometrového mírného stoupání.

A předpověď hlásí silný boční vítr!

„Pravděpodobně bude celý den celkem dost foukat. Takže se klidně může stát, že po středeční etapě bude Vuelta vypadat úplně jinak," podotkl Zdeněk Štybar.

Věří, že koncovku v Guadalajaře by tentokrát tým mohl jet na něj a nikoliv na Fabia Jakobsena, pokud dojde k hromadnému dojezdu.

„Myslím, že na Fabia ten konec bude těžký. I když je pravda, že nás zatím hodně překvapil. V prvním týdnu jsme si říkali, jestli dojede do Madridu. Ale je na něm vidět, že se každý den zlepšuje, i v kopcích to přejede v pohodě, neodpadá z balíku mezi prvními deseti nebo dvaceti. Pro jeho kariéru je to obrovský krok dopředu."

Autor:

Sport v roce 2019

27. 9. - 6. 10. (Dauhá, Katar)
20. 9. - 2. 11. (Japonsko)
26. 12. - 5. 1. (Ostrava a Třinec)

Nejčtenější

Pardubická hokejová bída. Začalo to v roce 1995, tvrdí Pospíšil

Atmosféra v Pardubicích na barážovém utkání s Kladnem.

Bída už měla být pryč. Po baráži a těsně odvráceném sestupu z extraligy panoval v Pardubicích...

Dejte mu nejlepší známku! Hovorka po Interu: Do všeho jdu po hlavě

Slávistický stoper David Hovorka odehrává balon před Romelem Lukakem, obrovitým...

VIDEO Milán (Od našeho zpravodaje) Často v zápase i po sebemenším úspěšném zákroku, dobře načasovaném skluzu nebo jen po obyčejném...

Trpišovský: Zasloužili jsme si vyhrát. Mrzí mě jen závěr a střídání

Slávistický trenér Jindřich Trpišovský udílí pokyny svým svěřencům během zápasu...

VIDEO Milán (Od našeho zpravodaje) Zatímco odpovídal na poslední otázku, otevřely se dveře a do tiskového střediska nakoukl Antonio...

Inter - Slavia 1:1, hosté mířili k senzaci, o výhru přišli v nastavení

Slávista Peter Olayinka (uprostřed) oslavuje svou trefu do sítě Interu Milán. V...

VIDEO Milán (Od našeho zpravodaje) Při návratu do Champions League, kde dvanáct let chyběli, sahali po senzaci, slávističtí fotbalisté...

Hořký návrat Sivoka. Hanba, směšné, řekl k vyloučení kouč Horejš

Českobudějovický kapitán Tomáš Sivok odehrává balon před Dame...

Návrat do nejvyšší české soutěže někdejšímu fotbalovému reprezentantovi Tomáši Sivokovi nevyšel....

Další z rubriky

Štybar, Kreuziger a čtyři pomocníci. Češi nominovali na MS v cyklistice

Roman Kreuziger na Tour de France.

Český tým pro cyklistické mistrovství světa v britském Harrogate tvoří 19 reprezentantů. Do...

Štybar na cestě ke třetímu místu: umravnění Movistaru i injekce sebevědomí

ANO, JETO TŘETÍ MÍSTO. Tři vztyčené prsty a Zdeněk Štybar (vpravo) za cílem..

Toledo (Od našeho zpravodaje) Dvakrát už na letošní Vueltě sólově útočil na vítězství. V osmé etapě jej dostihli 1 200 metrů před...

Nash zahájila Světový pohár v cyklokrosu druhým místem

Kateřina Nash během závodu Světového poháru v Táboře.

Povedený vstup do Světového poháru v cyklokrosu prožila Kateřina Nash, v Iowa City skončila druhá....

Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?
Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?

Někteří je vnímají jako výstřelek pro alternativně založené maminky. Fyzioterapeuti zase prohlašují, že nic lepšího pro nohy neexistuje. My jsme se je rozhodli otestovat na dvou kolegyních z kanceláře a zjistit, kde je pravda.

Najdete na iDNES.cz