Když vítěz bere vše. Může jednou Alaphilippe vyhrát i celou Tour?

VE ŽLUTÉM. Julian Alaphilippe po třetí etapě vede celou Tour. | foto: Reuters

9 2019
Co lepšího si mohla Francie přát v den, kdy Tour vstoupila na její území? Julian Alaphilippe dominoval třetí etapě v duchu hitu skupiny Abba: „Vítěz bere vše.“

Má etapové prvenství.

A má i žlutý dres lídra Tour.

Pět let Francouzi čekali, až se jejich jezdec opět oblékne do maillot jaune. Nikdy předtím ve 116leté historii závodu tak dlouho nečekali.

Francie slaví. Alaphilippe triumfoval ve třetí etapě a sebral žlutý trikot

ZA TRIUMFEM I ŽLUTÝM DRESEM. Julien Alaphilippe triumfoval ve třetí etapě Tour.

Teď je to tady. Po strhujícím pondělním sólu.

„Když se vám nabídne příležitost, musíte po ní jít. Nádherněji už to pro mě dopadnout nemohlo,“ říkal Alaphilippe, přeplněný emocemi.

Kolem katedrály v Remeši, kde byli korunováni francouzští králové, vinula se trať třetí etapy, vrcholící v kraji Champagne.

Remeš i perlivý šampaňský mok považují Francouzi za součást svého národního pokladu, řadí je mezi symboly své země.

A žlutý dres rovněž.

08.července 2019 v 23:00, příspěvek archivován: 09.července 2019 v 11:24

PIC OF THE DAY Powered by @century21fr #TDF2019 - © A.S.O / Gruber https://t.co/VSDy7yFUz5

Během Tour 2014 suverén Vincenzo Nibali „půjčil“ na den žlutý dres muži z úniku Tonymu Gallopinovi, než si ho zase rezolutně vzal zpět.

Ovšem Alaphilippe je jezdcem úplně jiné kategorie než Gallopin. Od loňska miláček Francouzů, nyní po famózním jaru lídr světového žebříčku.

„Pravděpodobně nejzajímavější cyklista současnosti,“ ohodnotila jej Philippa Yorková z odborného serveru cyclingnews.com. „V celosvětové popularitě se už dotahuje na Petera Sagana.“

Letos se stal pánem klasik, ovládl Milán-San Remo, Strade Bianche i Valonský šíp, vyhrával etapy napříč Evropou, vítězil ve spurtech, na krátkých stoupáních i v mnohem kopcovitějším terénu.

„Může vyhrát kdekoliv a kdykoliv,“ pronesl s jistou nadsázkou Patrick Lefevere, jeho šéf v týmu Deceuninck-Quick-Step.

Francouzští fanoušci doufají, že už brzy začne Alaphilippe svoji kariéru směřovat také k boji o titul z Tour.

Ten však ještě není na programu.

„Celkové pořadí na závodech Grand Tour zatím nepovažuji v této fázi kariéry za prioritu,“ oznámil, nicméně s dovětkem. „Ale jednou tou prioritou možná bude.“

Muž, který jezdí srdcem

Potřebuje dva tři roky speciální přípravy na boj o celkovou klasifikaci a navrch potřebuje i profil trati, který mu bude více šitý na míru. Nikoliv ten letošní pro horské dravce se sedmi vrcholy nad 2 000 metrů a se sáhodlouhými stoupáními, ale méně vrchařský. Jako když Ir Sean Kelly ovládl Vueltu 1988.

Také Kelly byl výborný sprinter i sériový vítěz klasik - a občas se dokázal s nejlepšími držet v těžších kopcích.

Stejně jako Alaphilippe.

„Julian je výbušný typ na kopce od jednoho do tří kilometrů,“ podotkl exprofesionál René Andrle, který jej kdysi vedl na farmě Quick-Stepu. „Takové vsazení jako on na nich nikdo z extrémních vrchařů nemá. Jenže pokud ti extrémní vrchaři pojedou ve vysokých horách delší dobu rychlé tempo, zatím jim stačit nebude.“

ZA TRIUMFEM I ŽLUTÝM DRESEM. Julien Alaphilippe triumfoval ve třetí etapě Tour.
ZA TRIUMFEM I ŽLUTÝM DRESEM. Julien Alaphilippe triumfoval ve třetí etapě Tour.
VE ŽLUTÉM. Julian Alaphilippe po třetí etapě vede celou Tour.

ZA TRIUMFEM I ŽLUTÝM DRESEM. Julien Alaphilippe ve třetí etapě Tour.

Francouzi vyhlížejí svého dalšího šampiona Tour už nekonečných 34 let. Pokud by někdo mohl v aktuálním ročníku tento půst ukončit, nebude to určitě Alaphilippe, ale nejspíš Thibaut Pinot. Lídr týmu Groupama-FdJ drží zatím po vydařené týmové časovce v úvodu závodu dobré karty a prokázal i vrchařskou formu v první polovině sezony.

Tour de France 2019

Speciální příloha iDNES.cz: zpravodajství, rozhovory, reportáže, komentáře, startovka, přehled etap, historie závodu, ...

V Quick-Stepu určili lídrem pro celkové pořadí Španěla Enrika Mase, loni druhého na Vueltě.

Co tedy čekat od Alaphilippa? „Že nás jeho styl závodění opět bude bavit,“ řekl Lefevere. „Jezdí srdcem a je nevypočitatelný. V tom je nejlepší na světě.“

Loni vyhrál na Tour etapy do Grand-Bornand i do pyrenejských lázní Luchon a v Paříži oslavoval puntíkatý dres vítěze vrchařské soutěže.

Letošní plán? „Chci se pokoušet o etapy, kde to jen půjde. Cokoliv dalšího, ať už pár dní ve žluté, nebo puntíky, budou bonus,“ sdělil na startu v Bruselu.

Sponzoři na něj připláceli

Od dětství byl Alaphilippe hyperaktivní. „Škola mě nikdy nebavila. Potřeboval jsem se neustále hýbat,“ líčil. Otec dirigoval orchestr, malého Juliana vedl k bicím, navíc si zamiloval jízdu na koni. Pak dostalo přednost kolo. Od horského a cyklokrosového dospěl v 17 letech k silničnímu.

„Byl nejmenším klukem ve skupině, ale měl temperament a mentalitu vítěze,“ vzpomínal jeho první kouč Thierry Michaud.

Tehdy si Alaphilippe vydělával na život coby prodavač v obchodě s cyklistickými potřebami.

O deset let později patří na kole k nejlépe placeným profesionálům. Letos mu v Quick-Stepu končí smlouva. Lefevere kouzlil, aby ho udržel. Dokonce u sponzorů stáje vymohl, že mu kvůli Alaphilippovi navýšili rozpočet. Načež dle zákulisních spekulací vystoupal Francouzův plat z milionu eur ročně (plus bonusy) na 2,5 milionu eur.

„Poslal jsem prostřednictvím agenta Julianovi na závod Kolem Kalifornie nabídku, kterou - doufám - neodmítne,“ tvrdil v květnu Lefevere.

Fotogalerie

Alaphilippe navzdory dlouhému zástupu zájemců o jeho služby pak skutečně kývl: Zůstanu.

Klasikářskou trať třetí etapy Tour si vytipoval dlouho dopředu. Zatímco lídři pro celkové pořadí na jaře vyrazili na průzkum alpských a pyrenejských průsmyků, které letos protne trasa závodu, on se naopak důkladně seznamoval s klíčovými pasážemi pondělního dějství v kraji Champagne.

Po nedělní týmové časovce napsal na WhatsApp kolegovi Bobovi Jungelsovi, letošnímu lídrovi Quick-Stepu na Giru: „Teď jsem skoro mrtvý, ale zítra zkusím vyhrát.“

Matt White, šéf stáje Mitchelton-Scott, už před startem pondělní etapy věštil: „Tohle je profil stvořený pro Alaphilippa.“

Momentka z třetí etapy Tour.

Problém spočíval v tom, že po jeho mimořádných úspěších v letošní sezoně už těžko shání společnost do útoků. „Ostatní se mnou nechtějí spolupracovat a podílet se na tempu. Ale co, to je součástí hry,“ konstatoval.

Vyřešil to po svém. Zbývalo 16 kilometrů, když pod vrcholem vrchařské prémie 3. kategorie na Cote de Mutigny atakoval z prořídlého hlavního pole. Prosmýkl se kolem Tima Wellense, posledního z uprchlíků, a pokračoval dál sám.

Posledních deset kilometrů vyplazoval jazyk, tak moc dřel, tak moc ho to bolelo. Přesto nepolevil.

„Věděl jsem, že si potřebuji vypracovat aspoň 40sekundový náskok, aby mi potom vydržel až do cíle,“ vyprávěl. A vypracoval si ho.

Cíl proťal o 26 sekund před všemi favority s triumfálním gestem, nadšeně bušil do řidítek. Zřítil se na asfalt, lil do sebe vodu, potom jej parťák Mas triumfálně zvedl do vzduchu. Vzápětí jej odvedli do stanu, kde jezdci čekají na dekorování na pódiu. A až tam jako by hrdinovi dne vše došlo. Z očí mu stékaly slzy dojetí.

„Nechal jsem na trati všechno,“ svěřoval se. „Není jednoduché závodit s tím obrovským očekáváním celé země. Teď se mi ulevilo. Vyšlo to!“

Převzal na pódiu žlutý grál všech cyklistů a slíbil: „Pokusím se ho udržet tak dlouho, jak to jen půjde. Ten žlutý dres je úžasnou odměnou za všechna má léta s cyklistikou. Šestá etapa ve Vogézách pro mě možná bude až příliš tvrdá, ale udělám i tam, co bude v mých silách.“

09.července 2019 v 08:20, příspěvek archivován: 09.července 2019 v 11:23

Thanks for always supporting our dreams, #Latexco! #TDF2019 Photo: Sigfrid Eggers https://t.co/9by4osmIuS

A dál? Až peloton Tour zamíří ještě více na jih?

„Budu pomáhat Eliovi Vivianimu ve sprintech a Enriku Masovi v kopcích, pokud mě budou potřebovat. A občas zkusím zase něco vyhrát.“

Autor:

Tour de France 2019

Tour de France letos startuje 7. července v Bruselu. Trasa 106. ročníku je dlouhá 3 460 kilometrů a zahrnuje hned několik dvoutisícových vrcholů. Závod končí 28. července s cílem 21. etapy v Paříži.

7. - 28. 7. - (Brusel - Paříž)
24. 8. - 15. 9. - (Torrevieja - Madrid)

Nejčtenější

Hanba, Slovensku jsme pro smích. A Slovan hned odvolal trenéra

Radost fotbalistů Sutjesky Nikšič v průběhu kvalifikace o Ligu mistrů proti...

Když brankář Vladan Giljen vyrazil tvrdou ránu Andraže Šporara, na stadionu Sutjesky Nikšič začala...

Kreuziger: Únik se čekal. Před časovkou nebylo nutné utrácet energii

Roman Kreuziger za cílem 12. etapy Tour de France

Bagneres-de-Bigorre (Od našeho zpravodaje) Roman Kreuziger očekával, že ve čtvrtek ještě k bitvě favoritů Tour nedojde, a nemýlil se. Úvodní...

Mandjeck chce rozvázat smlouvu se Spartou, na klub si stěžuje u FIFA

Sparťanští náhradníci: Jonathan Biabiany (zleva), Georges Mandjeck a Tal Ben...

Kamerunský reprezentant Georges Mandjeck si u Mezinárodní fotbalové federace FIFA stěžuje na...

POHLED: Ardeleanu znovu píská v Brně! Tak ne, není to bezpečné

Rozhodčí Petr Ardeleanu měl ve 290. derby pražských S plné ruce práce.

Hodně krátkou paměť musel mít v českém fotbalovém prostředí ten, kdo rozhodoval o delegaci...

Zpověď bývalé krasobruslařky Kovaříkové: Soud byl největší křivda

Radka Kovaříková se současným manželem Jindřichem Šimkem.

Ve sportu dosáhli na vrchol. V roce 1995 vybojovali Radka Kovaříková s René Novotným zlato na...

Další z rubriky

Kreuziger: Únik se čekal. Před časovkou nebylo nutné utrácet energii

Roman Kreuziger za cílem 12. etapy Tour de France

Bagneres-de-Bigorre (Od našeho zpravodaje) Roman Kreuziger očekával, že ve čtvrtek ještě k bitvě favoritů Tour nedojde, a nemýlil se. Úvodní...

Kreuziger: Nechal jsem tam všechno, k lepšímu času mě tělo nepustilo

Roman Kreuziger se vyjíždí na trenažeru po časovce v Pau.

Pau (Od našeho zpravodaje) Tušil, že to nebude jeho disciplína. Odvedl v časovce v Pau maximum, co mohl, zvládl ji mnohem lépe...

Šéf UCI Lappartient usiluje o vznik ženské obdoby Tour de France

Šéf UCI David Lappartient

Mezinárodní cyklistická unie (UCI) věří, že se jí podaří přesvědčit organizátory Tour de France k...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz