Oficiálně výši jejich rozpočtu nikde neuslyšíte. Neoficiálně se hovoří o částce přesahující ročně 30 milionů liber. Tedy o miliardě korun. Britský cyklistický tým Sky, živený mediálním impériem Ruperta Murdocha, je nejbohatší v branži. O tom není třeba pochybovat.
Nyní by však tučný rozpočet mohl poprvé "přetavit" i v triumf na jedné z třítýdenních etapových Grand Tours. Prozatím tomu ve Francii vše nasvědčuje.
Luxus a bohatství dává Sky všude na odiv. Včetně týmových automobilů jaguar a týmového autobusu. Pro něj hledal Dave Brailsford, šéf stáje, inspiraci u formule 1.
Když byl v roce 2008 pověřen vybudováním týmu, zašel za Gwilymem Evansem, jenž pracoval 12 let u stájí formule 1 Ferrari a Benetton a který ví, co to znamená starat se o sportovní hvězdy. Světaznalý Velšan mu řekl: "Máte šanci pozdvihnout laťku v profesionální cyklistice výš a přijít s něčím, co tu ještě nebylo."
Výsledkem, po 9 000 hodinách tvrdé lidské práce, byl obří černý autobus Volvo 9 700 s kosmickým designem. Uvnitř má pro 9 jezdců 9 kožených polohovacích křesel ve stylu letecké první třídy, každé s laptopem, sluchátky a iPhonem. Měsíční osvětlení, navržené psychiatrem Petersem, má přispět k uvolnění cyklistů. Ultramoderní projektor a promítací plátno napomáhají tomu, že i při brífincích před závody si jezdci připadají jako v kině.
"Když mě přetahovali, abych přestoupil z Garminu do Sky, tak tenhle autobus mě nakonec zviklal," vtipkuje Bradley Wiggins. "Také díky němu jsme hrdí na tým, za nějž závodíme."
V lednu 2009 vstupoval Sky do své první sezony (tehdy ještě potřeboval na Tour udělení divoké karty!) a jeho šéfové vyhlásili smělý cíl: "Do pěti let přivezeme na Champs-Elysées prvního britského šampiona Tour."
Ve třetím roce jejich existence se zdá, že plán mohou splnit v předtermínu.
Pravda, mnozí se jim donedávna smáli. Italská cyklistická legenda Mario Cipollini prohlásil o sportovních ředitelích týmu: "Jsou ve všem dobří, kromě práce sportovního ředitele."
Také Martial Gayant, šéf stáje FDJ, z nich měl ještě předloni legraci: "Rozhazovali peníze všude kolem sebe, ale za špatné věci. Proto výsledky neměli. Ale našli si svoji cestu. Začali od nuly, učili se. A vydobyli si respekt."
Už v první sezoně se oháněli ultramoderními vymoženostmi i pro high-tech předpovědi počasí. Díky nim odhalili takřka na minutu přesně, kdy přijde déšť při prologu Gira 2010, a nalosovali Wigginse nečekaně mezi prvními - načež Wiggins vyhrál. Přesto se příliš často dopouštěli taktických chyb.
Letos je nedělají. "Základem naší taktiky v kopcích je ostatní přečíslit," říká Brailsford. Zatímco Evans a Nibali byli v sobotních horách v devítičlenné skupině sami, Wiggins tam měl tři muže.
"Tak ale jezdíme většinu sezony," připomíná Brailsford. Tak vyhráli Paříž–Nice, Romandii i Dauphiné. "My ostatní jsme jen doufali, že načasovali Wigginsovu formu předčasně," přiznal Brian Holm, sportovní ředitel Omegy. Nejspíš se pletl. Stejně jako David Duffield, uznávaný expert Eurosportu, když na startu Tour prohlásil: "Sky nemá dost kvalitních jezdců, aby udrželo Wigginse v kontaktu s BMC a RadioShackem."
Ani vynucené odstoupení domestika Sivcova, ani trojnásobný pád Porta v 6. etapě zatím dominanci britského týmu neohrozily.
Tour ještě není ani v polovině, ale "provařené" heslo stáje Sky nabývá na aktuálnosti: Naším limitem je jen nebe.