Dlouho nebyl souboj o světový časovkářský trůn cyklistů tak ostře sledovaný, jako tomu ve středu bude ve Florencii.
Tony Martin si v rámci přípravy "naordinoval" i 174 kilometrů trvající sólo únik při 6. etapě Vuelty, navrch doma u Ženevského jezera ladil formu i techniku do posledního detailu.
Bradley Wiggins nabral oproti loňské Tour 8 kil, aby byl na profil mistrovské trati silově lépe vybaven.
Tři titáni jedou o zlatoTony Martin (Německo) |
Fabian Cancellara naopak hlásal svoji zenovou filozofii. Jen si ho poslechněte: "Život je příliš krátký, abyste přemýšleli negativně. Jsem šampion, mám charisma a někteří lidé si mě berou za vzor. Ale snažím se přemýšlet, jako bych pracoval v továrně. Mohu si koupit takřka vše, co chci, ale opravdu důležité věci v životě jsou zdraví a štěstí. Dokážu být šťastný i s málem."
Ve své "továrně" se s málem nikdy nespokojil. Ve Florencii se chystá už od minulého pondělí. Zároveň však přiznává, že ještě větším lákadlem než časovka je pro něj boj o světový titul v silničním závodě. Ten ještě ve sbírce nemá.
Pokud by ovládl i závod proti chronometru, vyhrál by ho jako první muž v historii šampionátů popáté. Martin může být pro změnu teprve druhým, jenž dosáhne na souvislý zlatý hattrick. "Jde o můj největší cíl v sezoně a možná i největší výzvu mé kariéry," říká Němec. "Zase budu lovenou zvěří. Ale už jsem ukázal, že se s touto rolí umím vyrovnat."
Stejně jako Cancellara vzdal Vueltu v Pyrenejích, aby byl na obhajobu titulu čerstvý. To Wiggins dokončil a vyhrál týdenní etapový závod Kolem Británie, kde dominoval také časovce.
Brit po kolapsu na Giru přehodnotil své letošní i budoucí cíle: "Od té chvíle jsem se soustředil na časovku ve Florencii a kvůli ní zcela změnil přípravu i váhu. Nabrat osm kil svalové hmoty bylo drsné, ale v časovce se mi vyplatí. To bylo vidět už na závodě Kolem Polska." Tam v ní v červenci zvítězil o minutu před Cancellarou.
"Jakmile Bradley řekne, že se na něco soustředí, většinou pak bývá ve skvělé formě," připomíná František Raboň, v minulosti nejlepší český časovkář. Přesto je Raboňovým favoritem týmový kolega Tony Martin. Zvlášť když při pondělním závodu do 23 let viděl rovinatý profil trati i vysoké rychlostní průměry.
"Ani zatáček moc není. To vše Tonymu svědčí. Vím, čeho je schopný svým silovým pojetím a až neuvěřitelnými převody. Pojede nějakých 58x11. Třiadvacítkáři jeli průměry 53 km/h. Od elity očekávám rychlostní průměr kolem 56 km/h, což je na hodinovou časovku až neskutečné."
Nejen Raboň však upozorňuje, že do klání tří králů patrně na 57kilometrové trati vstoupí i mladý "princ": Američan Taylor Phinney, loni stříbrný a roku 2010 v kategorii do 23 let zlatý. "To je černý kůň. Může jim řádně znepříjemnit život."
Jan Bárta, český zástupce v dnešní bitvě, touží po repete loňského umístění v Top 10. "Na trati je jen jedna taková vlnka, což je obrovský rozdíl proti Vueltě," říká. Při Vueltě skončil v časovce devatenáctý, loni na šampionátu sedmý.
"Jeho postavě by profil mohl sedět," ujišťuje Raboň. "Dřel jako domestik na Vueltě, nemohl se ani zdaleka připravit jako Cancellara nebo Tony. Ale poté, jak jezdil časovky v posledních dvou letech, nemůže mít menší cíl než Top 10.