Vracející se a o dva centimetry kratší Vakoč hlásí: Už jsem letos i vyhrál

OPĚT MEZI SVÝMI. Petr Vakoč (uprostřed) vyráží na trénink týmu Deceuninck Quick-Step v Calpe, vlevo je lucemburský mistr Bob Jungels. | foto: Tomáš Macek, MAFRA

15 2019
Jen on sám ví, jak přetěžká cesta vedla od loňského vážného zranění obratlů v Jižní Africe přes tři složité operace až k návratu do závodů. Mnozí jej odepisovali, ale cyklista Petr Vakoč je zpět. První start, původně plánovaný až na únor, dokonce urychlil a představí se už od 27. ledna na argentinském závodě Kolem San Juanu.

„Už v prosinci jsme si se sportovními řediteli řekli, že jsem připravený, tak by byla škoda můj návrat odkládat,“ líčil 26letý cyklista při soustředění stáje Deceuninck Quick-Step ve španělském Calpe.

V listopadu jste tvrdil, že na 100 procentech své výkonnosti, jakou jste měl před loňským pádem, ještě nejste. Teď už ano?
Sto procent tam stále není, ale pokud vycházím z vytrvalostních parametrů, které testujeme, jsem na nějakých 95 až 98 procentech toho, kde jsem byl v lednu v předchozích letech. Otázkou je, jak budu schopný reagovat na dlouhodobější zátěž. Co se týče objemu tréninku, je oproti minulým zimám jen minimální rozdíl. Ale určitě bude znát můj dlouhý výpadek v závodění.

Také jste po operacích podle šéfa vašeho týmu Lefévera o čtyři centimetry menší.
Ne, jen o dva.

Cítíte to na sobě? Ovlivnila menší výška vaši techniku?
Mám kratší posed, ale jen minimálně. Nejvíc tu změnu výšky cítím, když stojím vedle někoho, u koho jsem byl zvyklý, že jsme stejně vysocí, a najednou koukám, že jsem menší. Což je docela divný pocit. Na kole to tolik znát není. Záda mám jakoby sešroubovaná dopředu, jsou trochu zalomená a nemám tak velký prostor mezi obratli jako dřív. Prostě jsou teď ta záda kratší.

Až budete při závodě trpět a ucítíte na kole bolest, pomůže vám vzpomínka, že jste v minulém roce v nemocnicích o při rehabilitaci překonal mnohem větší bolest?
Myslím, že jo. Samozřejmě, že mě cyklistika pořád bolí, stejně jako dřív. Ale když to vše dám do perspektivy s tím, co se mi stalo loni, ta bolest se nedá srovnávat.

Co cítíte před prvními závody? Spíš nadšení, nebo obavy?
Mix obojího. Tušil jsem už v prosinci, že začnu v Argentině, ale až teď v lednu se můj start potvrdil. Ani mi ještě nedochází, jak už je blízko. Po soustředění v Calpe budu ještě týden trénovat v kraji okolo Girony a potom už letím do Argentiny. Těším se - a jsem i trochu nervózní. Kdesi v hlavě nosím také obavu: ‚Co když ti kluci za to vezmou hned po startu, já nebudu stíhat a skončí to katastrofou?‘ Ale to těšení se je určitě velké.

V Argentině a pak i v Kolumbii s vámi bude coby sportovní ředitel Davide Bramati, velmi emotivní muž. Ten je podle mnohých znalců na zahnání případných splínů tím nejlepším mužem.
To je. Umí namotivovat a dokáže zachovat skvělou náladu v týmu. Pokud mě potkají nějaké těžší momenty, není nikdo lepší, koho byste chtěli mít u sebe, než Davide Bramati.

DEBATA SE ŠÉFEM. Sportovní ředitel Davide Bramati, bývalý profesionál, povede...

DEBATA SE ŠÉFEM. Sportovní ředitel Davide Bramati, bývalý profesionál, povede Vakoče při závodech v Argentině a Kolumbii.

S jakým cílem na první závody odletíte? Jen znovu okusit závodění v pelotonu, nebo chcete být rovnou platným členem týmu?
Rád bych byl hned pro tým užitečný a něco tam předvedl. Našim sprinterem bude Alvaro Hodeg a čtyři etapy by měly být pro sprintery. V těch kopcovitých naopak pojede Julien Alaphilippe na celkovou klasifikaci. Rád bych jim pomohl, i když návrat do závodění bude pro mě velká neznámá. Zatím jsem si jen trochu zazávodili při soustředění v Calpe.

Jak takové interní týmové závody vypadají?
Máme tu vytypovaných pár úseků, kde k nim vždy dojde, i s dlouhodobě nastavenou cílovou čárou. Někdo nastoupí, zbytek se za ním začne točit a sjíždět ho. Nebo závodíme i do mírného kopce v Calpe, cíl je u obchodu s loděmi. Během soustředění jsme také byli rozděleni na čtyři skupinky a každá jela závod na čtyři kilometry, při kterém jsme si zkoušeli taktiku.

Už jste také vyhrál?
Ano, jednou. To bylo super. Zaútočil jsem na kopečku a kilometr vedení hájil. Povedlo se, mohl jsem zase po dlouhé době zvednout ruce vítězně nad hlavu. Tím, že jsem ty kluky porazil, jsem se ujistil, že by to mohlo být dobré.

Takže ideální scénář vaší sezony 2019 zní: v úvodních závodech být platným pomocníkem ostatních, ale v průběhu sezony se opět prosadit i sám?
V mé hlavě je docela rychlý scénář. Oťukám se a rozjedu na závodech v Argentině i Kolumbii a jakmile se vrátím do Evropy, budu už opět schopný rvát se na jaře o výsledky, nebo minimálně jet s ostatními v závěru. Pak přijde v březnu Strade Bianchi, kde už bych rád byl v dobré formě.

Petr Vakoč (druhý zleva) se vrací do závodní cyklistiky.

BÝT PLATNÝM ČLENEM TÝMU. Takové je přání Petra Vakoče (druhý zleva) při návratu do závodní cyklistiky..

Strade Bianchi se svými prašnými a často blátivými cestami je na fyzickou kondici hodně obtížný závod.
Je. Ale zároveň je to i styl závodu, který mi vyhovuje. Podle dat z tréninku, která mám, by můj výkon v kopcích neměl být příliš rozdílný od potřeb na Strade Bianchi. Půjde jen o to, jestli v takovém nasazení dokážu vydržet celý závod, nebo mi v půlce dojde. Každopádně jakmile se vrátím z Jižní Ameriky zase do Evropy, chci být připravený podávat co nejlepší výkony.

Majitel týmu Patrick Lefévere vám po loňské absenci v závodech prodloužil i na letošní sezonu smlouvu, ale s nejnižším možným platem pro jezdce World Tour. Co jste takovému rozhodnutí říkal?
Přišlo mi férové. Ne každý manažer stáje by se ke mně takhle dobře zachoval. Pro mě bylo hrozně důležité vědět, že budu mít smlouvu i na rok 2019. Mohl jsem se díky tomu soustředit na to, abych se zcela uzdravil, a nemusel jsem riskovat a zkoušet závodit už loni na podzim, kdy jsem na tom ještě zdravotně i výkonnostně nebyl dostatečně dobře. Mít jistotu, že mám čas dát se do pořádku a až pak naskočit do závodů, bylo skvělé.

Co byste chtěl slyšet od sportovních ředitelů na konci sezony 2019?
Minimálně, abychom si řekli: ‚Ano, zasloužím si místo v týmu, jsem jeho platným členem.‘ I když osobně myslím výš.

Autor:

Giro d’Italia 2019

Cyklistický etapový závod Giro d'Italia se jezdí každoročně během tří květnových týdnů v Itálii a v sousedních zemích. Trasa Gira 2019 měří 3518 kilometrů, závod odstartoval 11. května časovkou v Boloni a vyvrcholí v pořadí už třetí časovkou ve Veroně v neděli 2. června. Cyklisté absolvují pět vysokohorských etap včetně zcela nového stoupání na alpský Col del Nivolet.
11. 5. - 2. 6. (Boloňa - Verona)
7. - 28. 7. - (Brusel - Paříž)
24. 8. - 15. 9. - (Torrevieja - Madrid)

Nejčtenější

Kritizované dresy hokejistů jdou na dračku. Prodejnost trhá rekordy

Český útočník Jakub Voráček a jeho emoce ve tváři. Radost, nebo vztek?

VIDEO Bratislava (Od našeho zpravodaje) Nové logo hokejové reprezentace je ošklivé a nevkusné. Není hodno národního týmu. Podobná kritika...

Slováků je mi líto, řekl Vůjtek v Rozstřelu. A změnil by systém MS

Hokejový trenér Vladimír Vůjtek v  pořadu Rozstřel.

VIDEO Hostem pořadu Rozstřel byl v pátek bývalý trenér hokejové reprezentace Vladimír Vůjtek. Zhodnotil...

Rusko - Finsko 0:1. Seveřané jsou ve finále, sborná poprvé na MS padla

Finové se radují z postupu do finále mistrovství světa, v semifinále porazili...

VIDEO Prvním finalistou hokejového mistrovství světa jsou Finové, kteří v semifinále přehráli dosud...

Česko - Německo 5:1. Hokejisty poslal do semifinále Voráček

Čeští hokejisté slaví čtvrtfinálový triumf nad Německem.

VIDEO Bratislava (Od našeho zpravodaje) Byly to možná větší nervy, než se čekalo. Čeští hokejisté se přesto po čtyřech letech radují z...

Program a výsledky MS 2019 v hokeji: hokejisty čeká semifinále s Kanadou

Společná radost českých hokejistů po gólu Jakuba Voráčka.

Čeští hokejisté mají za sebou po čtyřech letech úspěšné čtvrtfinále mistrovství světa, v němž...

Další z rubriky

Černý zažil na Giru nejtěžší etapu kariéry. Dalo se to přežít, říká

Josef Černý, už převlečený a zateplený, za cílem 13. etapy Gira.

Ceresole Reale (Od našeho zpravodaje) Pokračuje ve svém závodě mnohých NEJ. Český cyklistický mistr Josef Černý zažívá na Giru nejdelší...

První horskou zkoušku na Giru vyhrál Zakarin. Polanc drží růžový dres

Slovinský cyklista Jan Polanc v 13. etapě Giro d'Italia

Až třináctá etapa letošního 102. ročníku italského Gira d´Italia nabídla opravdový souboj velkých...

Biker Dascalu zopakoval triumf v Novém Městě v závodě do 23 let

Rumunský biker Vlad Dascalu dojíždí do cíle závodu do 23 let v Novém Městě na...

Závod bikerů do 23 let na Světovém poháru v Novém Městě na Moravě vyhrál stejně jako loni Rumun...

Najdete na iDNES.cz