Musí to být pro něj velké zadostiučinění.
Dosavadní silniční část cyklistické sezony van der Poelovi vůbec nevycházela. Čekal na vítězství, srovnával se s předchozími bolestmi zad, přiznával, že jeho řádění v cyklokrosu si vybralo svou daň.
Zároveň ale před San Remem věřil: „Je to závod, na který nemusíte být stoprocentní. Rozhoduje až závěr.“
Což se mu vyplnilo.
Ustál všechny vyhrocené situace i poziční boj. Na posledním stoupání dne – Poggiu – si pak počkal na útok týmu UAE Emirates v čele s Tadejem Pogačarem. Ačkoliv Slovinec šlapal, co mohl, van der Poel se ho držel.
Ba co víc, krátce pod vrcholem ještě přidal a dostal se na čelo!
Osmadvacetiletý jezdec stáje Alpecin-Deceuninck získal pár sekund k dobru. Ve sjezdu pak přidal několik dalších. A i když se za ním pohybovala spolupracující skupina s Pogačarem, Woutem van Aertem a Filippem Gannou, nic neztrácel ani na posledních dvou rovinatých kilometrech.
Desítky metrů před páskou tak bylo jasné, že si jede pro vítězství. Smál se, zapumpoval rukou. Jeho pronásledovatelé finišovali až o patnáct sekund později.
„Nemohl jsem si představit lepší scénář,“ popisoval van der Poel. „Už na Cipresse jsem se cítil dobře, na Poggiu také. Mohl jsem tak plánovat útok, což mi vyšlo.“
Souboj o druhé místo vyhrál Filippo Ganna z Ineosu, třetí byl Wout van Aert z Jumba a čtvrtý Pogačar.
Další cyklisté měli manko 26 sekund. Pátý projel páskou kolega van der Poela Soren Kragh Andersen, šestý byl Mads Pedersen z Treku.
Van der Poel si tak připsal první vítězství na San Remu. Při předchozích startech byl třináctý, pátý a třetí.
Celkově na silnici slavil už pojedenačtyřicáté, ve sbírce má i dva triumfy z dalšího monumentu Kolem Flander.
„San Remo je jeden ze závodů, který jsem chtěl jednou vyhrál. Ale způsob, jakým se mi to povedlo? Ten předčil i má očekávání,“ smál se.
Nešťastně skončil závod pro jednoho ze dvou Čechů na startu – Pavla Bittnera z DSM.
Třicet čtyři kilometrů před cílem před ním na zem spadlo několik jezdců a dvacetiletý jezdec přes ně ve vysoké rychlosti přeletěl. Dlouho jen seděl na vozovce, držel se za klíční kost.
Bittner o risku ve spurtech, zkušenostech a sezoně: Pojedu i Roubaix. Hustý! |
Jeho tým ale posléze informoval: „Naštěstí nasedl na náhradní kolo a pokračuje. Do cíle ale dojede v poklidném tempu.“
Zdeněk Štybar z Jayco AlUla obsadil 52. místo se ztrátou 1:06 minuty.
Jak se vše odehrálo
Do denního úniku se pustilo devět odvážlivců. Mezi nimi byli Maas a Balmer z Jayco AIUIa, Zoccarto a Tonelli z Bardiani, Rivi a Maestro z EOLO-Kometa, Abreha z Q36.5 (dříve Qhubeka) Riabušenko z Astany a Charrin z Tudoru.
Slůvko odvážlivců přesně sedí. Vždyť San-Remo měří 294 kilometrů, nejvíce ze všech jednorázových závodů profesionálního pelotonu!
Devítku na čele tak čekala nekonečně úmorná práce. Navíc s takřka stoprocentní pravděpodobností bez šance na výraznější úspěch. To se potvrzovalo hned od začátku, peloton jim totiž žádný velký náskok nedopřál a rozestup udržoval kolem tří minut.
Dlouhou dobu se tradičně nic nedělo.
Na čele balíku nejvíce práce odváděly týmy Alpecin a Trek. Čas od času je prostřídaly sestavy Jumba, Bory nebo UAE.
Kilometry ubíhaly, cyklisté jeli v poklidném tempu a dojížděli si do týmových aut pro občerstvení. Jediné pozdvižení způsobilo několik defektů a kolizí. V jedné z nich se ocitl i Alaphilippe, rychle byl ale zpět v sedle a pokračoval dál.
Závodit se začalo až zhruba 50 kilometrů před cílem, kdy se cyklisté dostali do zvlněné části trati. Náskok úniku tou dobou klesl k minutě a půl a více než dvě stě kilometrů práce se na nich začalo podepisovat.
Čelní skupina se začala rozpadat. Nejprve ji opustil Charrin, pak následovali Abreha, Riabušenko a další.
Klid skončil i v hlavním poli. Cyklisté ve snaze přijet pod stoupání na co nejvýhodnější pozici zrychlili a přetlačovali se o pozice.
Rychlé tempo odnesl 38 kilometrů před cílem Cavendish, jenž odpadl z pelotonu. V závěru pole se ocitl Bittner, na rovině se ale dotáhl zpátky.
Ovšem jen na pár chvil.
O další čtyři kilometry později před dvacetiletým českým talentem spadlo na zem několik jezdců. Bittner už neměl šanci zareagovat, narazil do nich a přeletěl přes řídítka.
Po tvrdém pádu zůstal sedět na asfaltu a držel se za klíční kost. Tým ale informoval, že je v pořádku.
Při nájezdu na předposlední kopec – Cipressu – hlavní pole dojelo poslední uprchlíky. Na jeho čele už operovala stáj UAE a pořádně přidala na tempu.
Bylo otázkou, jestli za to Pogačar nevezme už nyní. Do cíle zbývalo sice 25 kilometrů, ovšem u slovinského fenoména nikdy nevíte… To si uvědomovali i jeho největší soupeři a hned za jezdci UAE se pohybovala jména jako van Aert, van der Poel, Alaphilippe a další.
Cipressa však žádný útok nepřinesla. Při sjezdu z ní se trochu vzdálili kolegové z Alpecinu van der Poel a Kragh Andersen a Trentin z UAE, jenže po chvíli svěsili nohy a nechali se dojet.
Pod Poggio tak všichni favorité dojeli pohromadě. Byla to vyhrocená chvíle. V balíku tou dobou mohlo být tak padesát jezdců. Pochopitelně každý chtěl být vepředu, cyklisté spurtovali, aby se dotáhli dopředu.
Tentokrát se vše naštěstí obešlo bez kolizí. Poziční souboj vyhrála stáj Bahrain-Victorious, která ve čtyřech – včetně obhájce Mohoriče – obsadila čelo vláčku.
Hned za ní se ale pohybovala dvojice UAE Wellens-Pogačar. A právě ta zaútočila jako první.
Wellens nejprve osm kilometrů před cílem rozjel ostré tempo, kterému stačilo pouze zhruba deset jezdců. Šest a půl kilometrů před páskou pak odstoupil a do práce se pustil Pogačar.
Slovinec sice odpáral další soky, Ganna, van Aert a van der Poel se ho však udrželi. Ba co víc, krátce pod vrcholem van der Poel ještě dokázal přidat a do sjezdu se pustil s několikasekundovým náskokem.
Při sjezdu ho udržoval – dokonce i mírně získával. Za ním se však hnala trojice silných pronásledovatelů, která mohla na posledních dvou rovinatých kilometrech spolupracovat a stíhat ho.
To se také dělo. Jenže i přes to byl Nizozemec nedostižný.
Cyklistický závod Milán-San RemWorldTour, 294 km 1. Van der Poel (Niz./Alpecin-Deceuninck) 6:25:23, 2. Ganna (It./Ineos Grenadiers), 3. Van Aert (Belg./Jumbo-Visma), 4. Pogačar (Slovin./SAE Team Emirates) všichni -15, 5. Kragh Andersen (Dán./Alpecin-Deceuninck), 6. Pedersen (Dán./Trek-Segafredo) oba -26, ...52. Štybar (ČR/Jayco AlUla) -1:06. |