Jan Bárta krátce po startu mistrovské časovky.

Jan Bárta krátce po startu mistrovské časovky. | foto: Alexandr Kliment/silnice2018.cz

Ve větší divočině. Jak si cyklista Bárta zvyká na život ve třetidivizní stáji

  • 23
Teprve před třemi dny mu konečně dorazil časovkářský speciál na sezonu 2018, který pro celý tým vyráběli v Číně. A až ve středu na něm poprvé seděl. „Kvůli problémům s cestováním kola z Číny to trvalo poněkud dýl,“ pokrčil rameny Jan Bárta, chlapík z jihomoravské vesnice, kterého jen tak nic nerozhází.

Prvodivizní stáj Bora, ve které do loňska závodil, by patrně tak dlouho na materiál nečekala, ty třetidivizní mají výchozí pozici horší. Jan Bárta je nyní jezdcem třetidivizního českého týmu Elkov Author. Ovšem na druhou stranu: „To naše nové kolo mi připadá i lepší než časovkářský speciál Specialized, který jsem měl loni v Boře, protože se jim tehdy nedařil vývoj nového rámu.“

V Karlových Varech ve čtvrtek neobhájil republikový titul, o 38 sekund dojel druhý za týmovým kolegou Josefem Černým. Bárta, v předchozích šesti letech pětkrát vládce časovky na českém šampionátu, byl sesazen z trůnu.

Černý porazil Bártu a slaví premiérový titul v cyklistické časovce

„Ale to je dobrý. Já už pár titulů mám, Pepa jel dobře, zaslouží si to,“ reagoval smířeně.

Odřeniny na jeho nohách ještě vypovídaly o pádu, který měl v sobotu při závodě Kolem Slovinska a který jej mohl limitovat. „Většinou když lehnete, tak vás to rozhodí,“ dumal. „Ale těžko říct, jestli bych vyhrál, kdybych nelehnul, to jsou jen takové kdyby kdyby. Měl jsem i problémy se zády. Takže teď je úkol dát dohromady tělo a potom ladit nové kolo.“

Svým způsobem je Jan Bárta především rád, že stále může závodit. Sešup, který zažíval loni na podzim, byl pořádný.

Dres Bory (dříve NetAppu) předtím oblékal osm let. Platil za jejího nejloajálnějšího a nejdéle sloužícího jezdce. Měl na kontě třetí místo z časovky na Tour 2014, sedmou příčku z mistrovství světa 2012, nespočet úniků.

Na konci minulé sezony nicméně Němci Bártovi smlouvu neprodloužili a jeho rakouský agent mu začal shánět nové angažmá příliš pozdě. V drtivé většině stájí první a druhé divize uslyšel: Už máme plno. Ještě 20. listopadu neměl angažmá na další sezonu!

„Prožíval jsem to blbě,“ vyprávěl s odstupem času. „Když celý život jezdíte na kole, je těžké se toho najednou nedobrovolně vzdát. Už jsem si začínal počítat, kolik dostanu podporu z úřadu práce. Koukal jsem i po inzerátech. Příprava na další sezonu šla úplně stranou. Neměl jsem na ni motivaci, když jsem nevěděl, jestli budu jezdit.“

Tři nejlepší z mistrovské časovky v Karlových Varech. Zleva druhý Jan Bárta, vítěz Josef Černý a třetí Michael Kukrle

Až v prosinci podepsal smlouvu s Elkovem Author. Jeho cyklistický svět se i tak po sestupu o dvě divize níž zásadně proměnil. S platem šel pochopitelně dolů, místo sedmi kol na sezonu měl čtyři, místo luxusního týmového autobusu se převlékal v obytném voze.

Zase však mohl do pelotonu!

To bylo podstatné. Jako by mu Elkov hodil záchranný pás.

„Závodit najednou ve třetí divizi je pro mě velká změna, ale Elkov je domácí tým s domácí atmosférou a není tu tolik stresu,“ nachází pozitiva.

Rozpočet stáje je zhruba patnáctkrát menší než u Bory, v kádru mají 11 jezdců, zatímco Němci 27. Výrazný rozdíl spočívá také v závodech, jež jedou.

Ještě loni v květnu skončil Bárta šestý v milánské časovce Gira, šlapal v pelotonu s Nibalim či Quintanou, byl týmovým kolegou Sagana nebo Majky. Nyní se z podniků Grand Tour a World Tour odporoučel do nižší Europe Tour, do klání bez vysílaček.

„Je to větší divočina,“ srovnává. „Víc se padá, závody jsou míň kontrolované. Únik mnohem častěji dojede až do cíle.“

RADOST. Ve znamení čísla šest. Jan Bárta právě dokončil svoji šestou Grand Tour...
Jan Bárta se snaží roztrhat hlavní pole během mistrovství republiky v Kyjově.
Jan Bárta na trati republikové časovky v Hodoníně.

Jan Bárta ještě v dresu týmu Bora.

Jméno Bárta je zde u mnohých mladíků pojmem. „Občas za mnou v balíku někdo přijede a řekne: Prej jsi to sem přijel vyhrát. Víc si mě pak hlídají. Ale to k tomu asi patří.“

Úvod sezony mu nevyšel podle představ. „Ale s motivací už problém nemám,“ ujistil.

Při podpisu tříleté smlouvy se s šéfem týmu Vladimírem Vávrou dohodl, že společné úsilí nasměrují k úspěchu v časovce na olympiádě v Tokiu 2020. Tak to i vyhlásili.

Čtvrtečním 2. místem v Karlových Varech se víceméně společně s vítězem Černým nominoval na letošní mistrovství světa v časovce v Innsbrucku.

„Náš tým spadá pod ministerstvo vnitra, výsledky z mistrovství světa i Evropy a z olympiád se tam nejvíc počítají,“ připomněl zásady dotační politiky, na něž v Boře rovněž nebýval zvyklý.

Než však na tyto šampionáty dojde, bude dál válčit v Europe Tour. „Připadá mi to tak trochu jako návrat ke kořenům,“ usmál se.


Grand Tour v roce 2024

4. - 26. května Giro d´Italia
29. června - 21. července Tour de France
17. srpna - 8. září Vuelta a Espaňa