náhledy
Písečné duny, prach, úmorné horko, nedostatek spánku a vody. Tato slova přesně vystihují jeden z nejtěžších etapových závodů na horských kolech Garmin Titan Desert. Každoročně se jezdí v jihovýchodní části Maroka, kde okolním prostředím začíná prostupovat Sahara. Podívejte se, jak tento extrémní závod zachytily objektivy fotografů tohoto klání.
Autor: Garmin Titan Desert
HISTORIE. Závod vznikl v roce 2006. Za jeho vznikem stál novinář a bývalý motocyklový závodník, účastník slavné Rallye Dakar, Juan Porcar. První ročník se jel na čtyři etapy o celkové délce 281 kilometrů. Účastnilo se ho 143 bikerů, z nichž 139 dojelo do cíle. Premiéru ovládl Španěl Pedro Vernis.
Autor: Garmin Titan Desert
SOUČASNOST. Letos se jel už 14. ročník. Závod během let získal na popularitě, a proto se do něj tento rok pustilo celkem 675 bikerů z 21 zemí. Mezi nimi byla i slavná jména jako například někdejší silniční závodníci Joaquim Rodríguez, třetí muž na Tour de France z roku 2013, nebo Sylvain Chavanel, vítěz tří etap na Tour de France.
Autor: Garmin Titan Desert
ČESKÁ STOPA. Ve startovní listině byli i čtyři čeští bikeři. Napodobit úspěch Ondřeje Fojtíka, který v roce 2014 Titan Race ovládl, se pokoušeli Marek Rauchfuss, Filip Adel (na snímku), Lukáš Mráz a Bohuslav Bábor.
Autor: Garmin Titan Desert
Nejlepším Čechem v letošním ročníku byl Marek Rauchfuss, jenž obsadil celkové 10. místo. Za vítězným Španělem Josepem Betalúem zaostal jezdec, který v závodě oblékl dres projektu Škoda Welovecycling, o 19 minut a 12 vteřin.
Autor: Garmin Titan Desert
Filip Adel skončil na Titan Desert na 17. místě. Největší úspěch zaznamenal v páté etapě, ve které zdolal ve druhém nejrychlejším čase výzvu Škoda Challenge, tedy zhruba 14kilometrové stoupání s nejprudším sklonem 14 %. Lukáš Mráz obsadil 72. místo, Bohuslav Bábor 117.
Autor: Garmin Titan Desert
MOHU SE PŘIDAT? Závodnici se těšili z pozornosti místních obyvatel, a to jak těch lidských…
Autor: Garmin Titan Desert
…Tak i těch zvířecích.
Autor: Garmin Titan Desert
KAM TEĎ? Kromě fyzických sil potřebovali jezdci i dobrý orientační smysl. Závod totiž nebyl značený, jelo se pouze podle trasy napsané v navigaci. A například druhá etapa se skládala pouze z bodů, kterými bikeři museli projet. Stopa už byla na nich.
Autor: Garmin Titan Desert
FATA MORGÁNA. Na hladký průběh závodu dohlíželo 124 pořadatelů, 213 technických pracovníků, 86 mechaniků, 17 lékařů a kuchařský tým. Ten měl mimochodem před závodem v plánu rozdat 20 900 jídel a 63 000 litrů vody.
Autor: Garmin Titan Desert
4X4. A u čísel ještě zůstaneme. Vybavení převáželo 26 nákladních vozidel, 62 automobilů 4x4, 12 dodávek a 4 autobusy. Zda do přepravy zapojili organizátoři i zvířecí pomocníky, není známo.
Autor: Garmin Titan Desert
Bohužel ne všichni účastníci se dostali ve zdraví do cíle. Závod byl poznamenaný i tragickou nehodou. Španěl Fernando Civera dostal srdeční záchvat. Přivolaný záchranářský tým ho už nedokázal oživit. Následující den proto organizátoři zrušili plánovanou etapu a jezdci uctili jeho památku minutou ticha.
Autor: Garmin Titan Desert