Ve znamení Stelvia a dlouhých časovek. Stý ročník Gira odhalil svou tvář

PREZENTACE DRESU. Vincenzo Nibali (třetí zleva) představil na prezentaci trasy stého ročníku Gira d´Italia i dres pro příštího vítěze italského závodu. | foto: Profimedia.cz

25 2016
Shodují se! Už v pondělí unikla na internet trasa příštího Gira d ́Italia a úterní slavnostní prezentace její podobu potvrdila. Jubilejní stý ročník italské Grand Tour začne 5. května v Algheru a na cestě do Milána cyklisté budou muset překonat vrcholy jako Blockhaus, Mortirolo, Stelvio, Monte Grappa nebo Passo Pordoi. O držiteli růžového trikotu se ale může rozhodnout až v závěrečné 28kilometrové časovce do Milána.

Stý ročník Gira, tisíc hostů v milánském sále, mezi nimi i prezident Mezinárodní cyklistické unie Brian Cookson, ale také velcí italští favorité – Vincenzo Nibali a Fabio Aru.

„Bude to příběh sportu, historie a kultury nejtěžšího závodu na nejkrásnějším místě na světě,“ zvali organizátoři na slavnostní představení trasy. Na twitterovém účtu odpočítávali jednotlivé dny, které do milánské prezentace chyběly.

Prezentace, která krapet ztratila ze svého lesku.

Už v pondělí odpoledne totiž Michele Bufalino, novinář listu Cicloweb, jenž jako jeden z prvních odkrýval pozadí mechanického dopingu, vypustil na internet trasu jubilejního ročníku. A ta se navlas shodovala s tou, kterou o den později Italové představili.

Chris Froome ještě v pondělí na svůj Twitter vyvěsil fotku zamilovaného panáčka. Tak se mu trasa líbila. Trojnásobný vítěz Tour de France si zatím pro start na italské Grand Tour nechává otevřené dveře. Pokud by se opravdu vrátil, bylo by to poprvé od roku 2010 a Giro by tím získalo ještě něco navíc na své speciálnosti.

25.října 2016 v 17:15, příspěvek archivován: 25.října 2016 v 19:24

Un Trofeo Senza Fine rinnovato per l'edizione numero 100 / A special edition of Trofeo Senza Fine for #Giro100 https://t.co/LhxHfzZYLH

Za zvuků písně „Sunday Bloody Sunday“ od irské kapely U2 byla úterní prezentace zahájena. Ale Giro při svém stém ročníku do Irska rozhodně nezavítá, bude to téměř čistě italská záležitost.

„Giro je dědictví všech Italů,“ řekl Paolo Bellino, ředitel pořádající společnosti RCS Sport, poté, co moderátorka Giorgia Palmasová přinesla na pódium speciálně upravenou trofej pro stý ročník. Následně Vincenzo Nibali představil růžový trikot, promítaly se i obrázky z minulosti, na pódiu se objevily legendy Miguel Indurain nebo Felice Gimondi, trojnásobný vítěz závodu.

Až poté začalo představování toho nejdůležitějšího – samotné trasy.

Ten zavítá do sedmnácti italských regionů z jednadvaceti. Jen v šestnácté etapě, kdy cyklisté kromě prudkého Mortirola absolvují dvakrát z různých stran (!) obávané Passo dello Stelvio (poprvé až na samý jeho vrchol 2758 metrů) si na 17 kilometrů odbočí do Švýcarska.

Poprvé od roku 1961 se Giro vypraví na oba velké italské ostrovy - startovat se bude na Sardinii, kde se pojedou tři etapy a následovat budou dvě pouti po Sicílii. Právě tady přijde první horský test při výjezdu na Etnu.

25.října 2016 v 19:22, příspěvek archivován: 25.října 2016 v 19:26

La planimetria del Giro d'Italia 100 Here the Route of Giro d'Italia 100 #Giro100 https://t.co/9yBr0ErVqE

Zajímavá bude i 39 kilometrů dlouhá časovka krajem vína v Umbrii po prvním dni volna.

Poslední týden závodu pak bude ryze hornatý. Hned čtyři etapy z šesti jsou považovány za horské, dvě z nich končí na kopci. Profilově nejtěžší je ta osmnáctá, ve které jezdci vyjedou na Passo Pordoi, Valparolu, Gardenu, Panidersattel a v závěru je čeká výšlap na Pontives.

Celkem pět horských dojezdů je na trase příštího Gira. Pojede se osm středně horských a pět vysokohorských etap. Ani ty ale nemusí definitivně rozhodnout o vítězi růžového závodu.

Tuhle neznámou může odkrýt až osmadvacetikilometrová časovka na úplný závěr závodu, která bude končit před milánskou katedrálou.

Celkem 67 časovkářských kilometrů připravili organizátoři na příští ročník – vyslyší jejich volání Chris Froome s Tomem Dumoulinem?

„Je to velmi těžké Giro, dvě dlouhé časovky ho dělají vyrovnanějším. Je podobné těm, které jsem vyhrál, ale nemůžu říct, že ho vyhraju znovu,“ usmál se Nibali.

Giro 2017 den po dni

Teprve potřetí v historii Giro odstartuje na Sardinii. Po roce 1991, kdy sem italská Grand Tour zavítala poprvé a roce 2007, se tentokrát na ostrově, kde se narodil Fabio Aru, odjedou první tři etapy. A ty budou spíše spurtérské až klasikářské.

Hned ta úvodní z Alghera do Olbie na severu Sardinie nabídne s největší pravděpodobností první hromadný dojezd závodu. Nejlepší spurteři světa budou mít ideální příležitost obléct se při jubilejním ročníku Gira do růžového trikotu. Otázkou je, kdo z nich do Itálie dorazí.

POHÁR PRO ŠAMPIONA. Silueta poháru pro vítěze stého ročníku Gira při slavnostní...

POHÁR PRO ŠAMPIONA. Silueta poháru pro vítěze stého ročníku Gira při slavnostní prezentaci trasy jubilejního ročníku v Miláně.

Udržet maglia rosu pak může být v jejich silách i v dalších dvou sardinských etapách. 208 kilometrů dlouhá pouť do Tortolí má na své trase dvě hodnocená stoupání, ale to poslední čtyřicet kilometrů před cílem.

A třetí sardinská zkouška do Cagliari patří k nejrovinatějším v celém závodě. První polovina se ale táhne kousek od pobřeží, kde peloton může roztrhat boční vítr.

Během prvního volného dne se závod přesune na Sicílii, kde přijde na řadu i první horská zkouška – sedmnáctikilometrový výjezd na Etnu. Tady by se rád do růžového trikotu oblékl Vincenzo Nibali, hned následující den totiž Giro zavítá do Messiny – rodiště italského šampiona.

„Každý ročník na Giru je plný vášně, dřiny a nepředvídatelnosti, a tenhle bude jistě podobný.“

Brian Cookson, prezident UCI

„Bylo by krásné tady vézt růžový trikot, ale Giro je nutné brát den po dni. Musíme být opatrní,“ říká Ital.

Poté už se celý kolos přemístí na pevninu, kde přijdou tři dny relativního klidu bez větších kopců.

Další horský dojezd přichystá 1674 metrů vysoký Blockhaus. Třináctikilometrové stoupání s 8,5 procenty se proslavilo v roce 1967, kdy zde vyhrál Eddy Merckx.

Po deváté etapě následuje den volna, na další horský dojezd si cyklisté budou muset počkat dalších pět etap, než závod zamíří do Oropy, kde vzdají hold Faustu Coppimu a Marku Pantanimu.

Ještě předtím ale organizátoři připravili jednu z rozhodujících pasáží závodu. V 39,2 kilometrů dlouhé časovce se jezdci budou prát s těžkým a kopcovitým terénem v umbrijském kraji vína. Právě tady by si důležitý náskok pro nadcházející dny mohli zajistit Chris Froome nebo Tom Dumolin.

Hned v další jedenácté etapě z Ponte a Ema - rodiště Gina Bartaliho - jsou na trase čtyři těžká stoupání, dojíždět se ale bude po sjezdu.

25.října 2016 v 18:41, příspěvek archivován: 25.října 2016 v 20:44

Celebriamo Gino Bartali nella sua Ponte a Ema a 17 anni dalla morte We celebrate Bartali in his born town 17 years after his death #Giro100 https://t.co/pVy9euGkUA

Následují dvě rovinaté etapy ve vnitrozemí, než si cyklističtí fanoušci zavzpomínají.

Čtrnácté dějství jde po stopách velikánů. Startovat se bude v Castellanii, právě tady se narodil legendární Fausto Coppi a na stejném místě je i pohřben. Cílová Oropa zase dá vzpomenout na rok 1999, kdy se Marco Pantani definitivně stal legendou. Na úpatí kopce píchl, pak ale zahájil úžasnou stíhací jízdu, kdy dojel a předjel všechny své konkurenty a v cíli byl o 21 vteřin dřív než druhý Laurent Jalabert.

Další část závodu s cílem v Bergamu je pak věnována další legendě – Felici Gimondimu.

Po posledním, třetím volném dni přijde na řadu možná nejtěžší zkouška celého ročníku. Druhá nejdelší etapa, předlouhých 227 kilometrů, na kterých navíc nejprve čeká strašák Mortirolo s maximálním sklonem 22 procent. Pak přijde na řadu dvojitý výšlap na bájné Passo dello Stelvio ležící ve výšce 2758 metrů nad mořem. Při druhém výstupu cyklisté na 17 kilometrů vjedou jedinkrát mimo Itálii – do Švýcarska. Dojezd pak po sjezdu obstará lyžařské středisko v Bormiu.

25.října 2016 v 19:00, příspěvek archivován: 25.října 2016 v 20:44

MARTEDì 23 MAGGIO 2018: ROVETTA - BORMIO https://t.co/aDUhc6q3wu

Sedmnácté dějství přichystá další horský dojezd na Canazei, o osmnácté etapě se zase hovoří jako o královské. Měří sice pouze 137 kilometrů, ale po trase stojí pět královských vrcholů - Passo Pordoi, Passo Valparola, Passo Gardena, Passo di Pinei Panidersattel a závěrečný výšlap do Pontives.

Poslední horský dojezd organizátoři naplánovali na devatenáctou etapu, kdy se pojede do Piancavalle. Předposlední zkouška ještě nabídne výjezd na Monte Grappu a stoupání Foza. Cíl je ale patnáct kilometrů od vrcholu v údolí Asiaga.

Závěr Gira bude „formulovský“. Na osmadvacetikilometrovou rovinatou časovku vyrazí cyklisté z Královského okruhu v Monze, kde se tradičně jezdí Velká cena Itálie formule 1. Trofej pro vítěze stého ročníku pak bude čekat před katedrálou Duomo.

Slavnostní kulisy jsou připraveny.

Trasa 100. ročníku cyklistického Gira

5. května - 1. etapa: Alghero – Olbia (203 km)

6. května - 2. etapa: Olbia – Tortolì (208 km)

7. května - 3. etapa: Tortolì – Cagliari (148 km)

8. května - volný den

9. května - 4. etapa: Cefalù – Etna (180 km)

10. května - 5. etapa: Pedara – Messina (157 km)

11. května - 6. etapa: Reggio Calabria – Terme Luigiane (207 km)

12. května - 7. etapa: Castrovillari – Alberobello (220 km)

13. května - 8. etapa: Molfetta – Peschici (189 km)

14. května - 9. etapa: Montenero di Bisaccia – Blockhaus (139 km)

15. května - volný den

16. května - 10. etapa: Foligno – Montefalco (39 km individuální časovka)

17. května - 11. etapa: Florencie – Bagno di Romagna (161 km)

18. května - 12. etapa: Forlì – Reggio Emilia (237 km)

19. května - 13. etapa: Reggio Emilia – Tortona (162 km)

20. května - 14 etapa: Castellania – Oropa (131 km)

21. května - 15. etapa: Valdengo – Bergamo (199 km)

22. května - volný den

23. května - 16. etapa: Rovetta – Bormio (227 km)

24. května - 17. etapa: Tirano – Canazei (219 km)

25. května - 18. etapa: Moena – Ortisei/St. Urlich (137 km)

26. května - 19. etapa: San Candido/Innichen – Piancavallo (191 km)

27. května - 20. etapa: Pordenone – Asiago (190 km)

28. května - 21. etapa: Monza – Milán (28 km individuální časovka)

Tour de France 2019

Tour de France letos startuje 7. července v Bruselu. Trasa 106. ročníku je dlouhá 3 460 kilometrů a zahrnuje hned několik dvoutisícových vrcholů. Závod končí 28. července s cílem 21. etapy v Paříži.

7. - 28. 7. - (Brusel - Paříž)
24. 8. - 15. 9. - (Torrevieja - Madrid)

Nejčtenější

Mění se fotbalová mapa? Finále MS do 20 let má nečekané obsazení

Korejská gólová radost v duelu s Ekvádorem.

Až v sobotu v šest večer v polské Lodži vypukne finále fotbalového mistrovství světa do dvaceti...

Soukup o chomutovském hokeji: Byl to podvod na mě, dluh je gigantický

Chomutovští hokejisté se loučí s fanoušky po posledním barážovém duelu.

Je v šoku. Z dluhů Pirátů, které označil za gigantické. Ze své role, kterou prý měl po převzetí...

Copa América: Messi si proti Kolumbii neškrtnul. Katar mocně finišoval

Argentinský kapitán Lionel Messi lituje spálené šance.

Fotbalisté Kolumbie zaskočili na jihoamerickém šampionátu Argentinu a tým kolem hvězdného Lionela...

Číňany láká na české lize i Jágr. Podmínkou svazu jsou ale finance

Reprezentace Číny na MS III. divize hokejistů do 20 let v Dunedinu.

Řisuty versus China Golden Dragon? Podobné zápasy by od následující sezony neměly být ničím...

Kovář na rozcestí: může do Švýcarska, ale znovu ho nahlodává NHL

Jan Kovář slaví gól ve čtvrtfinále s Německem.

Kvůli NHL se loni vzdal lukrativní nabídky z KHL. Jenže v zámoří neuspěl. Po roce má před sebou...

Další z rubriky

Co ukázalo Dauphiné? Tour de France bude letos otevřená soutěž

Jakob Fuglsang (ve žlutém) a jeho parťáci ze stáje Astana v cíli Criterium du...

Spolu s Julianem Alaphilippem byl jasným mužem letošního cyklistického jara. Sice v sobě nemá...

Tvrdý den na Dauphiné. V silném dešti slaví Poels, vede Fuglsang

Dán Jakob Fuglsang z Astany oslavuje své vítězství v závodě...

Po levé straně vozovky se dolů hrnula voda. Na cyklisty se zhruba od poloviny sedmé etapy snášel...

Za rok se na Závodu míru porveme o vítězství, slibuje trenér Konečný

Trenér českých cyklistů Tomáš Konečný (vlevo) a mechanik Jiří Cuřín

Šesté místo v etapě a třinácté celkově pro Jakuba Otrubu. To je vizitka českého cyklistického týmu...

Najdete na iDNES.cz