Svět podle Hirta. Jak v Astaně poznává jinou cyklistickou dimenzi

Jan Hirt na Giru při stoupání na Zoncolan. | foto: Stanislav Heloňa

24 2018
Iseo (Od našeho zpravodaje) - Loni si Jan Hirt na Giru posteskl, že v oranžových dresech druhodivizní polské stáje CCC Sprandi Polkowice je elitní týmy odstrkují. „Dávají nám v balíku najevo, ať se jim tam nepleteme. Jakmile se zkoušíme nacpat dopředu, nepouští nás tam,“ líčil. Letos naopak tvrdí: „Modrý dres Astany vzbuzuje větší respekt než ten oranžový. Ale i tak je to někdy boj.“

Před rokem byl v CCC lídrem, dokončil Giro na výborném 12. místě a řekl si o smlouvu v první divizi.

V Astaně se nyní ocitl v jiné dimenzi.

Pro porovnání: roční rozpočet týmu CCC, sponzorovaného obuvním řetězcem, se odhaduje na čtyři miliony eur.

Mnozí jezdci v polské stáji pobírají jen základní roční plat, nařízený pravidly unie UCI, který činí 30 250 eur, zhruba 760 tisíc korun.

Stáj Astana má podle listu L’Equipe rozpočet pětkrát vyšší, tedy 20 milionů eur, byť stejně jako většina týmů oficiální čísla nezveřejňuje. V žebříčku nejbohatších jí tak má patřit čtvrtá příčka za Sky (35 milionů eur), Kaťušou a týmem Emirates.

Loňský lídr týmu Fabio Aru tu pobíral roční plat 2,5 milionu eur, ale po minulé sezoně jej vykoupili ze smlouvy šejkové z Emirates. A to i přesto, že v kontraktu s Astanou měl klauzuli, že jej smí vykoupit pouze takový tým, jenž mu nabídne o pětinu vyšší plat.

Giro d´Italia 2018

Speciální příloha iDNES.cz

Kazašský tým je státním projektem, v rámci propagace země jej platí státní fond Samruk. Letos v zimě se vyrojily zprávy, že stáj dosud neobdržela finance na začínající sezonu. Ovšem generální manažer Alexander Vinokurov, osobní přítel prezidenta Nazarbajeva, záhy ujišťoval, že sjednal nápravu.

„Všeho je tu víc než v CCC,“ srovnává Hirt. Mechaniků má tým na Giru šest, maséry čtyři. „Každý se stará jen o dva kluky z týmu.“

Zatímco v CCC používají už třetím rokem stejný týmový autobus a pět škodovek superbů, Kazaši disponují dvěma autobusy a nejméně patnácti passaty, o dodávkách ani nemluvě.

Jan Hirt na Giru d´Italia.
Jan Hirt na závodu Kolem Švýcarska.
Jan Hirt na rakouském závodu PRO Ötztaler.

ORANŽOVÝ. Jan Hirt ještě v dresu druhodivizní polské stáje CCC.

„Také máme na rozdíl od CCC na Giru vlastního kuchaře,“ líčí Hirt, ačkoliv žádné výrazné změny oproti loňské hotelové stravě nepozoruje. „K večeři dostáváme vždycky maso a rizoto nebo nějaké těstoviny plus salát. A už hned po etapě máme v autobuse nachystanou rýži, jogurty, ovoce.“

Na loňském Giru sdílel pokoj s mladým Michalem Schlegelem, v Astaně žádná další česká stopa není, a tak jako spolubydlícího vyfasoval Itala Davida Villelu.

„Pokecáme o hloupostech a kolem dvanácté chodíme spát,“ popisuje. Vzhledem k dlouhým přejezdům mezi etapami se mnohdy dostanou na večeři až před 22. hodinou.

Cosi přece jen zůstalo stejné: tak jako v CCC nevládla polština, ani v Astaně nepřevládá kazaština či ruština. Oficiální řečí obou multikulturních stájí je italština. „Mluvíme jí se šéfy týmu, s mechaniky, se všemi,“ říká Hirt.

Pouze občas sportovní ředitel Šefer pronese při závodě do vysílačky nějaký pokyn i rusky. Přitom také oba Kazaši z týmu Lucenko a Zeits italštinu ovládají.

Fotogalerie

Jan Hirt v dresu Astany

Hirtovým šéfem v CCC byl Piotr Wadecki, bývalý vítěz Závodu míru a jezdec stájí Lotto i Quick-Step, v současnosti velký cyklistický šíbr. Ovšem mozkový trust Astany, to je opět mnohem vyšší liga. Nad sportovním ředitelem Šeferem ční manažer Giuseppe Martinelli, který už přivedl k titulům z klání Grand Tour i Pantaniho, Contadora či Nibaliho. A ještě výše než on je v hierarchii stáje olympijský vítěz Vinokurov.

Na startu se triumvirát mocných schází k interním debatám. „Ale poradu týmu v autobuse pak vede Šefer,“ říká Hirt. „Řídí první auto a komunikuje s námi i během etap. Martinelli promluví jen občas na konci porady.“

Ty bývají delší než v CCC, zhruba desetiminutové, s detailnějším popisem taktiky i nástrah na trati, než Hirt býval za svých polských časů zvyklý.

V CCC byl chráněným klenotem a Wadecki s ním večer pravidelně závod osobně rozebíral. V Astaně? „Málokdy za mnou po etapě někdo zajde. Čekal jsem, že se budou řešit víc.“

Z lídra se tu stal domestikem.

Na minulém Giru si každý den musel hlídat nebezpečné situace, které ohrožovaly jeho postavení v celkové klasifikaci. „Bylo to psychicky náročné, ale i tak jsem si poslední dny užíval, protože jsem věděl, že se mi Giro povedlo,“ vzpomíná.

Letošní ročník pro něj není až tak vyčerpávající. „Nemusím řešit celkové pořadí a makat v každé etapě na 100 procent. Odvedu si svoji práci a mohu dojíždět v poklidu.“

Měl by díky tomu být uvolněnější, jenže šťastný není. Také v roli pomocníka lídra týmu Miguela Ángela Lópeze od sebe v kopcích čekal víc, nechtěl v nich odpadat tak brzy.

23.května 2018 v 13:34, příspěvek archivován: 24.května 2018 v 08:16

Tha Maglia Bianca, @SupermanlopezN #Giro101 #Giro https://t.co/5xuug1O3xM

„Nevím, co je špatně. Prostě to není ono. Možná, že když jsem byl loni na Giru víc v zápřahu, jelo se mi líp. Ta hlava dělá v závodě hodně,“ přemýšlí Hirt.

Dostane ještě tři horské šance.

V Alpách může i šéfům Astany ukázat, jak kvalitním vrchařem dokáže být.

Autor:

Tour de France 2019

Tour de France letos startuje 7. července v Bruselu. Trasa 106. ročníku je dlouhá 3 460 kilometrů a zahrnuje hned několik dvoutisícových vrcholů. Závod končí 28. července s cílem 21. etapy v Paříži.

7. - 28. 7. - (Brusel - Paříž)
24. 8. - 15. 9. - (Torrevieja - Madrid)

Nejčtenější

Mění se fotbalová mapa? Finále MS do 20 let má nečekané obsazení

Korejská gólová radost v duelu s Ekvádorem.

Až v sobotu v šest večer v polské Lodži vypukne finále fotbalového mistrovství světa do dvaceti...

Rok změn trvá. Dresy si Král chválí, v Kladně přibudou Číňané

Prezident Českého hokeje Tomáš Král.

VIDEO Jedno se Českému hokeji doopravdy nedá upřít. Ačkoli jeho některé kroky vyvolávají spíš...

Hazard chtěl po Modričovi desítku. A fandové Realu ještě Mbappého

Eden Hazard líbá balon během slavnostního představení v Realu Madrid.

Přestože se nehrál žádný zápas, na stadion Realu Madrid zavítalo kolem padesáti tisíc fanoušků....

Přestává to být legrace, říká o Chomutovu obránce Dietz

Zklamaný chomutovský Stanislav Dietz po prohře s Pardubicemi.

Dluhový příběh nekončí. Většina hokejových Expirátů už sehnala angažmá jinde nebo si ho ještě...

Copa América: Messi a spol. si neškrtli, zaskočila je Kolumbie

Argentinský kapitán Lionel Messi lituje spálené šance.

Fotbalisté Kolumbie zaskočili na jihoamerickém šampionátu Argentinu a tým kolem hvězdného Lionela...

Další z rubriky

Jeseníky, cyklistický Klondike. Náhoda tu nerozhodne, říká šéf Závodu míru

Momentka ze Závodu míru

Před sedmi lety Jaroslav Vašíček vzkřísil cyklistický Závod míru do 23 let a s oblibou říká, že kdo...

První horský test na Dauphiné ovládl Alaphilippe. Favorité se hlídali

SÓLOJÍZDA. Julian Alaphilippe ovládl desátou etapu a na Tour si připsal své...

Prožívá vynikající sezonu. Po skvostném jaru o sobě Julian Alaphilippe dává vědět i v horských...

Dumoulin, muž s pochybnostmi. Vydrží na Tour bolavé koleno?

Nizozemský cyklista Tom Dumoulin během úvodní časovky na Giru

Tom Dumoulin figuroval u sázkových kanceláří coby třetí favorit Tour před středečním pádem Chrise...

Advantage Consulting, s.r.o.
INVENTOR KONSTRUKTÉR S NĚMČINOU

Advantage Consulting, s.r.o.
Olomoucký kraj, Zlínský kraj, Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 30 000 - 44 000 Kč

Najdete na iDNES.cz