„Roční předplatní jízdenku od 17. června 2015 cestující zakoupí v elektronické podobě (na kartu Opencard) na tradičních předprodejních místech a v eshopu Dopravního podniku,“ uvedl dopravní podnik na svém webu.
Sleva je riskantní
|
Papírový kupon půjde koupit až ode dne začátku platnosti, tedy od prvního červencového dne.
Ke zlevnění ročního kuponu ze 4 750 korun na 3 650 se zavázala nová pražská vláda po volbách v loňském roce.
Současné vedení města věří, že když bude jízda veřejnou dopravou levnější, stovky a snad i tisíce řidičů nechají svá auta doma a nadobro dají přednost autobusům, tramvajím a metru.
Pokud se však toto očekávání nenaplní, může dopravní podnik ročně přijít o stovky milionů korun na tržbách. Ztrátu by mu v takovém případě muselo kompenzovat město. Politici si proto nechávají otevřená „zadní vrátka“.
Jestli se levnější roční kupon do dvou let neosvědčí, může se jeho cena opět zvýšit na současných 4 750 korun. Cestující tak mají jistotu, že minimálně dvakrát si roční kupon koupí za 3 650 korun.
1. Jakých pásem se sleva týká?
Od 1. července zaplatí cestující za roční kupon místo stávajících 4 750 korun 3 650 korun. „Co ale lidé, kteří jezdí autobusem za hranice Prahy a musí platit za další pásma?“ ptá se v diskusi na serveru iDNES.cz čtenář Michal Janata.
Podle Ropidu se pro tyto cestující nic nemění. „Ceny ostatních pásem zůstávají stejné. V praxi to bude vypadat tak, že cestující si koupí zlevněný kupon za 3 650 korun a k tomu se mu připočte stávající cena pásma, které potřebuje,“ vysvětluje mluvčí Ropidu Filip Drápal
2. Platnost Opencard držiteli vyprší dřív než roční kupon
Dá se očekávat, že na roční kupon se budou už příští měsíc stát ve vestibulech metra dlouhé fronty. Někteří lidé ale nevědí, zda se do nich mají vůbec zařadit. Nejednomu cestujícímu totiž koncem letošního nebo začátkem příštího roku vyprší platnost Opencard.
A vzhledem k nejasné budoucnosti červené karty mají tito lidé obavy, že kromě ní přijdou také o zbývající část ročního kuponu, který by nestačili projezdit. Navíc platnost Opencard již nelze jednoduše prodloužit ve validátoru, jak to bylo doposud možné.
Magistrát však cestující uklidňuje. Když si včas zažádají o novou kartu, kupon se jim na ni automaticky přehraje. Problém by však mohl nastat, pokud by na žádost o novou kartu zapomněli, v takovém případě by o předplacené jízdné opravdu přišli.
3. Koupil jsem si dražší kupon, dostanu zpět peníze?
Ještě než vedení hlavního města schválilo nižší cenu ročního kuponu, hovořilo se na magistrátu o možné finanční kompenzaci pro ty cestující, kteří si koupí roční kupon několik měsíců před zavedením změny, tudíž za stávající cenu 4 750 korun. „Nic takového se nechystá a nebude,“ říká ale Drápal.
4. Mění se pravidla pro cestování s dítětem. Jak?
Levnější kupon není jedinou novinkou v MHD. „Kdokoliv bude cestovat po Praze veřejnou dopravou s dítětem do tří let, nemusí si od 1. července kupovat jízdenku ani pro sebe,“ vysvětluje Drápal. Rázem však dodává, že novinka se nevztahuje na cestování po železnici ani na speciální letištní linku AE. „Tam bude třeba, stejně jako v příměstských autobusech za hranicí Prahy, platit jízdné jako dosud,“ vysvětluje mluvčí Ropidu.
Bezplatné cestování s dítětem po Praze má však jednu podmínku. Cestující bude muset mít pro revizora připravenou průkazku dítěte s aktuální fotografií, jménem, příjmením a datem narození. Průkazka bude stát 20 korun s platností na jeden rok.
5. Pes už nemůže být černým pasažérem...
Od července už žádný pes nebude černým pasažérem. Podle nových pravidel totiž tato zvířata mohou jezdit v MHD zadarmo. To však pouze za předpokladu, že jejich páníček má platnou jízdenku nebo předplatný kupon. Další novinku ale nejspíš cestující neocení. Nově totiž nebude možné roční kupon pozastavit. Nyní to lze až na 60 dní.
Některým cestujícím se sleva na roční kupón uprostřed roku nelíbí:
18. února 2015 |