Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

Praha opět hrozí zákazem vjezdu pro kamiony, náměstek ukázal dvě verze

  • 91
Chybějící část Pražského okruhu, která by spojovala dálnice D1 a D11, možná přeci jen přiměje vedení metropole zakázat kamionům vjezd do města. Jedna z představených variant kontroverzního opatření by vyhnala tisíce nákladních aut do vesnic za Prahou.

Vyženeme kamiony z metropole, Pražané si již protrpěli dost. V tomto smyslu loni v červnu představil náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) záměr zásadně omezit nákladní dopravu na území Prahy (psali jsme o tom zde).

O měsíc později jej schválila rada a Dolínek pohrozil, že zákaz začne platit na začátku roku 2017. To se však nestalo.

Svou roli v tom mohl sehrát i fakt, že vláda přislíbila uspíšit dostavbu východní části Pražského okruhu, silnici číslo 511, a vytvořila za tím účelem pracovní skupinu. Právě po vyřazení úseku 511 ze seznamu jedenácti prioritních staveb České republiky totiž Dolínek přišel se zmíněným zákazem. Pokud mělo jít jen o nátlak Prahy na českou vládu, tak splnil svůj účel.

Varianta první: do města nesjedou vozy delší než 12 metrů

V úterý se náměstek k nápadu znovu vrátil a představil dvě varianty zákazu pro kamiony, které pro město vypracovaly projekční kanceláře.

První z nich, ta méně kontroverzní, by mohla začít platit ještě letos. Má znemožnit všem nákladním vozům delším dvanácti metrů kdekoliv sjet z Pražského okruhu směrem do města.

„V případě této varianty není o čem diskutovat, takto si myslím, že musíme střed Prahy ochránit,“ uvedl Dolínek.

Oproti současnému stavu ale nejde o příliš velkou změnu. Tento návrh do značné míry kopíruje již stávající omezení vjezdu nákladních vozů podle jejich hmotnosti. Na některých křižovatkách a ulicích však dnes podle náměstka značení chybí a je třeba tato území dodatečně před nákladními vozy ochránit.

Varianta druhá: zákaz pro jihovýchodní část Městského okruhu

Druhá představená varianta by však měla o poznání významnější důsledky. Nákladním autům nad dvanáct metrů by totiž navíc znemožnila i jízdu po jihovýchodní části Městského okruhu od Spořilova až po Běchovice.

Tedy po trase, kterou dnes každý den využívá přibližně deset tisíc kamionů místo dosud nedostavěné východní části okruhu, která má spojit dálnice D1 a D11. Na toto opatření by následně měly navázat i zákazy v méně kapacitních ulicích v městských částech, jako je Uhříněves či Šeberov.

Důvodem se zdá být nespokojenost Prahy s tím, jak pokračuje budování obchvatu. „Ačkoli děláme vše pro to, aby stát co nejrychleji dostavěl Pražský okruh, tak vše stále vázne. Proto považuji za svou povinnost bránit Pražany tímto způsobem,“ vysvětluje Dolínek.

Kdy a zda vůbec Praha k tomuto přísnějšímu zákazu přikročí, zatím není jasné. Na základě vyprojektovaných variant chce náměstek nechat připravit tisk, který by měli radní hlavního města projednat v dubnu. Až ti rozhodnou, k jakému zákazu Praha přistoupí a kdy.

VIDEO: Spořilovskou spojku blokovali chodci, žádali dostavbu okruhu

Ještě předtím chce Dolínek jednat se Středočeským krajem i s ministerstvem dopravy. V pondělí má schůzku s radním pro dopravu Středočeského kraje Františkem Petrtýlem.

„Říkám otevřeně, že budu při jednáních hájit zájmy Pražanů velmi tvrdě, protože zatížení, zejména tranzitní dopravou, je v Praze neúnosné. Má dopady nejen na dopravní situaci, ale také na stav ovzduší, a tedy i zdraví Pražanů, což je nepřijatelné,“ dodává Dolínek.

Obě varianty zákazů se týkají zejména tranzitní nákladní dopravy, jelikož možnost vyjednat si výjimku pro zásobování podniků u městské části by zůstala zachována.

Obce odmítají být obětí klidu v metropoli

Druhá navrhovaná možnost však opět vyvolala vlnu nevole jak mezi dopravci, tak i starosty obcí v okolí Prahy. Právě ty by totiž ve chvíli, kdy by řidiči kamionů hledali objízdnou trasu, pocítily dopady opatření nejvíce.

„V případě, že Praha zakáže vjezd kamionů na Spořilov, budou kamiony projíždět naším městem, aby se dostaly na hradeckou dálnici. A já rozhodně nedopustím, abychom byli obětí hlavního města Prahy,“ říká Vladimír Kořen, starosta Říčan. On i další starostové přislíbili, že na pražský zákaz okamžitě zareagují vlastním zákazem.

Kořen nicméně dodává, že s Dolínkem souhlasí v tom, že hlavním viníkem celé situace je stát, který dlouhá léta není schopen prosadit dostavbu okruhu. „Zbývá posledních dvanáct kilometrů a ty trápí desítky tisíc lidí ať už v Říčanech, nebo na Spořilově. Tranzitní doprava patří na silnice dálničního typu, ne na komunikace, které vedou zástavbou a kolem škol,“ říká.

Proti druhé variantě se ohradili i dopravci. „Je to absurdní nápad, který snad nemůže být ani myšlen vážně. Zákaz by denně vyhnal zhruba deset tisíc kamionů na cestu skrz vesnice a na silnice, které na to nejsou vůbec uzpůsobeny,“ říká Martin Felix, mluvčí sdružení autodopravců ČESMAD.

Chápe sice, že Pražané tranzitní dopravou trpí, ale připomíná, že ani řidiči kamionů po Jižní spojce jezdit nechtějí. Nic jiného jim však prý nezbývá.

„Je obrovská ostuda, že čtvrt století po sametové revoluci není dostavěn Pražský okruh, ale přece si nelze takto brát za rukojmí zbytek České republiky,“ dodává Felix.