Pondělí 9. prosince 2019, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 9. prosince 2019 Vratislav

Praha opět hrozí zákazem vjezdu pro kamiony, náměstek ukázal dvě verze

  8:43aktualizováno  8:43
Chybějící část Pražského okruhu, která by spojovala dálnice D1 a D11, možná přeci jen přiměje vedení metropole zakázat kamionům vjezd do města. Jedna z představených variant kontroverzního opatření by vyhnala tisíce nákladních aut do vesnic za Prahou.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Vyženeme kamiony z metropole, Pražané si již protrpěli dost. V tomto smyslu loni v červnu představil náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) záměr zásadně omezit nákladní dopravu na území Prahy (psali jsme o tom zde).

O měsíc později jej schválila rada a Dolínek pohrozil, že zákaz začne platit na začátku roku 2017. To se však nestalo.

Svou roli v tom mohl sehrát i fakt, že vláda přislíbila uspíšit dostavbu východní části Pražského okruhu, silnici číslo 511, a vytvořila za tím účelem pracovní skupinu. Právě po vyřazení úseku 511 ze seznamu jedenácti prioritních staveb České republiky totiž Dolínek přišel se zmíněným zákazem. Pokud mělo jít jen o nátlak Prahy na českou vládu, tak splnil svůj účel.

Varianta první: do města nesjedou vozy delší než 12 metrů

V úterý se náměstek k nápadu znovu vrátil a představil dvě varianty zákazu pro kamiony, které pro město vypracovaly projekční kanceláře.

První z nich, ta méně kontroverzní, by mohla začít platit ještě letos. Má znemožnit všem nákladním vozům delším dvanácti metrů kdekoliv sjet z Pražského okruhu směrem do města.

„V případě této varianty není o čem diskutovat, takto si myslím, že musíme střed Prahy ochránit,“ uvedl Dolínek.

Oproti současnému stavu ale nejde o příliš velkou změnu. Tento návrh do značné míry kopíruje již stávající omezení vjezdu nákladních vozů podle jejich hmotnosti. Na některých křižovatkách a ulicích však dnes podle náměstka značení chybí a je třeba tato území dodatečně před nákladními vozy ochránit.

Varianta druhá: zákaz pro jihovýchodní část Městského okruhu

Druhá představená varianta by však měla o poznání významnější důsledky. Nákladním autům nad dvanáct metrů by totiž navíc znemožnila i jízdu po jihovýchodní části Městského okruhu od Spořilova až po Běchovice.

Tedy po trase, kterou dnes každý den využívá přibližně deset tisíc kamionů místo dosud nedostavěné východní části okruhu, která má spojit dálnice D1 a D11. Na toto opatření by následně měly navázat i zákazy v méně kapacitních ulicích v městských částech, jako je Uhříněves či Šeberov.

Důvodem se zdá být nespokojenost Prahy s tím, jak pokračuje budování obchvatu. „Ačkoli děláme vše pro to, aby stát co nejrychleji dostavěl Pražský okruh, tak vše stále vázne. Proto považuji za svou povinnost bránit Pražany tímto způsobem,“ vysvětluje Dolínek.

Kdy a zda vůbec Praha k tomuto přísnějšímu zákazu přikročí, zatím není jasné. Na základě vyprojektovaných variant chce náměstek nechat připravit tisk, který by měli radní hlavního města projednat v dubnu. Až ti rozhodnou, k jakému zákazu Praha přistoupí a kdy.

VIDEO: Spořilovskou spojku blokovali chodci, žádali dostavbu okruhu

Ještě předtím chce Dolínek jednat se Středočeským krajem i s ministerstvem dopravy. V pondělí má schůzku s radním pro dopravu Středočeského kraje Františkem Petrtýlem.

„Říkám otevřeně, že budu při jednáních hájit zájmy Pražanů velmi tvrdě, protože zatížení, zejména tranzitní dopravou, je v Praze neúnosné. Má dopady nejen na dopravní situaci, ale také na stav ovzduší, a tedy i zdraví Pražanů, což je nepřijatelné,“ dodává Dolínek.

Obě varianty zákazů se týkají zejména tranzitní nákladní dopravy, jelikož možnost vyjednat si výjimku pro zásobování podniků u městské části by zůstala zachována.

Obce odmítají být obětí klidu v metropoli

Druhá navrhovaná možnost však opět vyvolala vlnu nevole jak mezi dopravci, tak i starosty obcí v okolí Prahy. Právě ty by totiž ve chvíli, kdy by řidiči kamionů hledali objízdnou trasu, pocítily dopady opatření nejvíce.

„V případě, že Praha zakáže vjezd kamionů na Spořilov, budou kamiony projíždět naším městem, aby se dostaly na hradeckou dálnici. A já rozhodně nedopustím, abychom byli obětí hlavního města Prahy,“ říká Vladimír Kořen, starosta Říčan. On i další starostové přislíbili, že na pražský zákaz okamžitě zareagují vlastním zákazem.

Kořen nicméně dodává, že s Dolínkem souhlasí v tom, že hlavním viníkem celé situace je stát, který dlouhá léta není schopen prosadit dostavbu okruhu. „Zbývá posledních dvanáct kilometrů a ty trápí desítky tisíc lidí ať už v Říčanech, nebo na Spořilově. Tranzitní doprava patří na silnice dálničního typu, ne na komunikace, které vedou zástavbou a kolem škol,“ říká.

Proti druhé variantě se ohradili i dopravci. „Je to absurdní nápad, který snad nemůže být ani myšlen vážně. Zákaz by denně vyhnal zhruba deset tisíc kamionů na cestu skrz vesnice a na silnice, které na to nejsou vůbec uzpůsobeny,“ říká Martin Felix, mluvčí sdružení autodopravců ČESMAD.

Chápe sice, že Pražané tranzitní dopravou trpí, ale připomíná, že ani řidiči kamionů po Jižní spojce jezdit nechtějí. Nic jiného jim však prý nezbývá.

„Je obrovská ostuda, že čtvrt století po sametové revoluci není dostavěn Pražský okruh, ale přece si nelze takto brát za rukojmí zbytek České republiky,“ dodává Felix.

Autor:
  • Nejčtenější

Při nehodě autobusů v Praze se zranilo 18 lidí, ve voze MHD jela školka

V Praze na Chodově se ráno srazily dva autobusy. Podle prvotních informací záchranářů se mohly zranit až tři desítky...

Konflikt v metru se na Floře přesunul k nákupnímu centru, skončil pobodáním

Pobodáním skončil ve čtvrtek kolem šesté hodiny večer konflikt v pražském obchodním centru na Floře. Policie útočníka...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Muž na Floře pobodal druhého kvůli srážce na nástupišti metra, neznali se

Konflikt u obchodního centra Flora, při kterém jeden z mužů pobodal druhého, vyhodnotili kriminalisté jako pokus o...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda Auto vyplatí zaměstnancům další prémie, na Vánoce vyhlásí dovolenou

Prémii deset tisíc korun za výkon v roce 2019 vyplatí do konce týdne zhruba třiceti tisícům tarifních zaměstnanců...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

V noci na sobotu hořel byt v Praze 3. Hasiči evakuovali obyvatele domu

Páteční požár v bytovém domě v Praze v ulici Jana Želivského napáchal škodu přibližně za milion korun. Dva lidé se...

Před sto lety začali badatelé kopat, dali vzniknout archeologickému ústavu

Před sto lety se v Praze zrodil archeologický ústav. Začal skromně ve třech místnostech kláštera. V terénních výzkumech...

Technik změnil tanky na ponorky, jezdily i po dně Máchova jezera

Díky úspěchu přísně tajného vojenského výzkumu v Doksech dokázaly tanky jezdit sedm metrů pod hladinou řeky. Týmu...

Údržbáři kradli ve skladu Amazonu u Prahy, zmizela elektronika za miliony

Kriminalisté zadrželi v těchto dnech tři muže, kteří si ze své práce udělali výnosný byznys nad rámec výplaty. Ve...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz