Úterý 31. března 2020, svátek má Kvido
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 31. března 2020 Kvido

Do pěších zón v Praze nebudou smět kvůli elektrokoloběžkám ani cyklisté

  15:13aktualizováno  15:13
Na hlavních pěších zónách v Praze 1 nebude od června mezi desátou hodinou dopoledne a šestou večer povolena jízda na elektrokoloběžkách ani na běžných kolech. Cyklisté plošný zákaz kritizují.

Místo segwayů teď jezdí v centru turisté na elektrických koloběžkách a elektrokolech. Praha 1 se je chystá zakázat na pěších zónách, což bude mít dopad i na cyklisty. | foto: Yan Renelt, MAFRA

Skupinky turistů na elektrických vozítkách segway proplétající se mezi davy lidí. Takový obrázek byl léta k vidění v okolí nejvyhledávanějších památek metropole, než magistrát loni v červenci jejich pohyb v širším centru Prahy zakázal. Jezdci pak definitivně zmizeli až v prosinci minulého roku, kdy byly instalovány příslušné značky (více čtěte zde).

Fotogalerie

Radnice Prahy 1 věřila, že konečně ubude stížností místních obyvatel a především nebezpečných kolizí. Jenže soukromí provozovatelé místo segwayů začali návštěvníkům nabízet projížďky na elektrokoloběžkách (e-scooterech) a elektrických kolech, které dokážou jet rychlostí až 25 kilometrů v hodině (víc o elektrokoloběžkách zde). S nimi sice není povolen pohyb na chodníku, ale v pěších zónách pro ně žádný zákaz neplatí.

Vedení Prahy 1 se obává nové vlny incidentů s chodci, proto hodlá rychle se rozvíjející atrakci zkrotit ještě před letní sezonou. Na úterním jednání proto rada městské části navrhla zakázat vjezd do nejfrekventovanějších pěších zón.

Konkrétně má jít o dolní část Václavského náměstí, Staroměstské náměstí, náměstí Republiky, Malé náměstí, Karlov, Michalskou, Železnou a Celetnou ulici a dále pak části ulic Na Příkopě, Jilská, Maiselova a Melantrichova nebo na třídách Na Můstku a 28. října.

K návrhu se bude muset vyjádřit magistrát i policie

„Situaci jsme analyzovali a zároveň předvídáme budoucí vývoj. Dospěli jsme tak k tomuto kroku. Loni Prahu navštívilo kolem osmi milionů turistů a pěší zóny spojující hlavní náměstí jsou opravdu přeplněné. Když pak mezi lidmi kličkují cyklisté a skútry, je to velmi nebezpečný prvek,“ vysvětlil radní Prahy 1 Ivan Solil (ČSSD).

Magistrát záměru Prahy 1 bránit nebude

„Nařízení je plně v kompetenci městské části Praha 1, podle mých informací se nebudou instalovat žádné nové značky. Jde o opatření, jehož cílem je zabránit provozovatelům segwayů, aby je po zákazu nahradili jinými vozítky, která by znovu ohrožovala chodce v turisticky exponovaných lokalitách,“ oznámil náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Magistrát nebude v této věci rozhodovat, ale pouze dá k záměru své stanovisko. Případné námitky by musela Praha 1 vyřešit.

Uvést v život nové opatření by nemělo být tak složité jako u regulace segwayů, kde se čekalo mimo jiné i na změnu zákona. V tomto případě se rozběhne správní řízení, ve kterém se k věci vyjádří dotčené instituce, mezi nimi například i magistrát nebo policie.

Pokud nebudou námitky, nechá radnice odstranit značky umožňující vjezd kol do pěších zón. Protože v zákoně elektrokola i e-scootery spadají do stejné skupiny jako běžná kola, zákaz se dotkne i jich. „Pokud vše půjde bez problémů, tak podle všech lhůt by mohlo opatření začít platit v průběhu letošního června, kdy začíná hlavní letní sezona,“ dodal radní Solil.

Nově chystaný zákaz se však nedotkne pouze turistů na koloběžkách, zkomplikuje výrazně život také stovkám lidí, kteří v auty ucpaném městě dávají přednost cestování na kole. Plán radnice rozzlobil i odborníka na pražskou cyklodopravu Vratislava Fillera ze sdružení Auto*Mat.

Podle něj by městská část měla především zajišťovat dodržování předpisů, a nikoliv plošně zakazovat vjezd. „Jízda na kole je v pěších zónách povolena už od osmdesátých let minulého století a takový zásah by byl z hlediska cyklodopravy v centru naprosto smrtící. Praha 1 by měla především řešit přetíženost automobilovou dopravou a nechat cyklisty na pokoji,“ pronesl Filler.

Problémy dělali ruskojazyční naháněči, tvrdí asociace

Přestože záměr radnice bude mít z velký dopad na majitele půjčoven elektrokoloběžek, ne všichni se stavějí proti.

„Na Staroměstském náměstí, Můstku nebo na Příkopě to schvalujeme, protože na těchto místech se v minulosti většinou pohybovali ruskojazyční naháněči na segwayích a městská policie si s nimi nevěděla rady. Když kvůli nim zakázali segwaye téměř po celé Praze, tak přesedlali na koloběžky. Když to bude v těchto místech zakázáno, budu rád,“ sdělil Jaroslav Endršt z Asociace Segway ČR, podle něhož právě zahraniční provozovatelé půjčoven se segwayi v minulosti stáli za většinou problémů.

Zóna bez segwayů. Praha koncem loňského roku instalovala stovky nových značek:

Karanténa v Česku

Karanténa v České republice byla prodloužena do 1. dubna do šesté hodiny ranní. Od čtvrtka 12. března platí také třicetidenní nouzový stav. Během těchto opatření platí zákaz volného pohybu na území celé republiky s výjimkou cest do zaměstnání, na nákup, k lékaři a dalších specifikovaných činností.

Roman Prymula, Jarmila Rážová, Ladislav Dušek, Petr Husa, Rastislav Maďar

  • Nejčtenější

Dva motorkáři zemřeli při nehodě nedaleko Poděbrad. Silnice hodiny stála

Dva motocyklisté zemřeli v sobotu odpoledne na následky dopravní nehody, ke které došlo nedaleko Poděbrad na silnici...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede nejméně do půli dubna

Největší český zaměstnavatel, automobilka Škoda Auto, prodloužila kvůli koronaviru odstávku výroby nejméně do 14....

Povinnost mít roušku porušilo v Praze čtyři tisíce lidí, pokuta nepadla

Strážníci v Praze doposud přistihli zhruba čtyři tisíce lidí, kteří i přes nařízení kvůli koronaviru neměli zakrytá...

Muž najímal ženy jako zapisovatelky, pak je opíjel a sexuálně zneužíval

Pražská policie zadržela muže, který ženám nabízel brigádu, pak je opil a znásilnil. Kriminalisté případ stále...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nakažených koronavirem je 1 394, mezi nimi i lékař a sestra z Bulovky

K úternímu podvečeru bylo v České republice podchyceno již 1 394 lidí s nákazou COVID-19. Jsou mezi nimi například i...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

INTERAKTIVNÍ GRAF: Porovnejte, jak se koronavirus šíří v různých zemích

Statistik, jak se šíří pandemie nového koronaviru, existují spousty. Někdy je ale těžké dát různá čísla do kontextu....

Premium

Milostná zápletka mladých lidí. Ústřední dvojice tuší, proč je Slunečná hitem

V lednu vstoupil na televizní obrazovky seriál Slunečná a od té chvíle si získal velké množství fanoušků. Nemalou...

  • Další z rubriky

Nájemci bytů i provozoven dostávají úlevy. Radnice plánují odložit nájmy

Řada odvětví ekonomiky je nyní zcela ochromena. Podnikatelé často museli zavřít obchody, restaurace prodávají jen jídlo...

Radní vybrali projektanta terminálu Smíchov, projekt vyjde na 142 milionů

Rada hlavního města Prahy schválila výběr generálního projektanta terminálu Smíchov. Projekt za 141,6 milionu korun...

Praha dezinfikuje domy, které slouží turistům k pronájmům přes Airbnb

Epidemie koronaviru zcela umrtvila cestovní ruch v Praze. To se podepsalo třeba i na kontroverzních krátkodobých...

Pražští hygienici prošli nevěstinec. Zjišťují, zda se hodí pro bezdomovce

Na doporučení provozovatele si v pondělí odpoledne hygienici prohlédli prostory holešovického nevěstince Showpark....

Advantage Consulting, s.r.o.
INŽENÝR AUTOMATIZACE

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha, Středočeský kraj, Ústecký kraj
nabízený plat: 50 000 - 65 000 Kč

Najdete na iDNES.cz