Neděle 25. října 2020, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. října 2020 Beáta

Územní rozhodnutí na rychlodráhu má být do dvou let. Kladno k ní má výhrady

  19:10
Po dvaceti letech plánů a odkladů by mohly začít projektové práce trati z Prahy do Kladna. Vydání územního rozhodnutí se však může protáhnout na dva roky. Jednání brzdí některé obce, kterým se nelíbí dvojkolejná varianta. Město Kladno zase dál hovoří o nutnosti zahloubení tras pod zem.

Do sedmi let propojí letiště s Prahou rychlodráha | foto: iDNES.cz

Společnost Cedop, která se účastnila výběrového řízení na projekční práce na úseku z Veleslavína do Ruzyně, neuspěla s odvoláním na průběh výběrového řízení u Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

„Zákonná lhůta uběhla, odpověděli jsme, že si nejsme vědomi žádného pochybení,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Rychlodráha Praha - Kladno

Dvacet let připravovaný projekt dvoukolejné elektrifikované trati z Prahy do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla předpokládá investici přes dvacet miliard korun.

Nyní se ve špičce přepraví v jednom směru na trase Praha - Kladno asi devět stovek cestujících za hodinu. Na modernizované trati by to bylo něco přes sedm tisíc.

Cesta z Prahy do Kladna by trvala třicet minut, na letišti by byli Pražané ještě o tři minuty dříve.

Firma se ještě mohla odvolat k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Podle náměstka ředitele Stavební správy západ SŽDC Bohuslava Stečínského, který má projekt na starosti, to ale neudělala.

„Lhůta pro odvolání k ÚOHS vypršela 15. listopadu. Museli by to podat zároveň i k nám a my žádné odvolání neevidujeme,“ uvedl pro MF DNES Stečínský. Předpokládá tak, že se smlouva uzavře s vítězným sdružením Metroprojekt a Sudop Praha a projekční práce se rozběhnou.

Do vydání územního rozhodnutí to ale může trvat ještě dva roky.

Na trase by vznikla parkoviště pro auta

Trať z Veleslavína do Ruzyně v délce necelé čtyři kilometry má být po modernizaci dvoukolejná a elektrifikovaná s navrhovanou rychlostí souprav asi osmdesát kilometrů za hodinu.

Navrhovaná P+R po trase

Schválená studie proveditelnosti

s názvem „Železniční spojení Prahy,

letiště Ruzyně a Kladna“ počítá

i s P+R parkovišti. V návrhu jsou:

  • Praha–Ruzyně..............cca 900 míst
  • Praha–Dlouhá míle.......cca 1 000 míst
  • Jeneč............................cca 250 míst
  • Hostivice.......................cca 450 míst
  • Malé Přítočno................cca 400 míst
  • Kladno...........................cca 280 míst

Na zastávce Ruzyně se počítá s vybudováním P+R parkoviště o kapacitě asi devět set míst. Na ni má navazovat pětikilometrová odbočka na letiště se zastávkou na Dlouhé míli, kde by mohlo být dalších tisíc parkovacích míst.

Modernizace trati z Prahy do Kladna je podle programového prohlášení prioritou i pro novou středočeskou vládu složenou ze zástupců ANO, STAN, ODS a tří zastupitelů TOP 09. Nový náměstek pro dopravu František Petrtýl (ANO) potvrdil, že se projektu bude věnovat.

„Akcí bylo na stole už několik. Jsou v tom zájmy letiště, už jsem hovořil s primátorem Kladna a teď se chystám i na SŽDC,“ řekl Petrtýl, který podle svých slov může tlačit i na ministra Dana Ťoka (ANO) a využít stejné stranické příslušnosti. Petrtýl nicméně připustil, že modernizace trati je především akcí SŽDC.

Posun zaznamenal úsek z Ruzyně do Kladna

Jistý posun v přípravách projektu, jehož značná část vede přes Středočeský kraj, zaznamenal úsek z Ruzyně do Kladna. Podle náměstka Stečínského je dokumentace v podstatě hotová, územní rozhodnutí by mohlo být vydáno příští rok na podzim.

„Probíhá projednání v jednotlivých obcích a u dotčených orgánů státní správy a kontaktování majitelů pozemků, kteří v úseku mají svoje zájmy,“ řekl Stečínský.

Jenže primátor Kladna Milan Volf stále nesouhlasí s dvoukolejnou variantou trati ve svém městě. Tvrdí, že tento dvacet let starý projekt nic nového kromě obrovské investice nepřináší. Navíc město dvoukolejnou trať zrušilo před půl rokem při posledním schvalování územního plánu.

Plán dvoukolejné elektrifikované trati z Prahy do Kladna s odbočkou na Letiště...

Plán dvoukolejné elektrifikované trati z Prahy do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla.

„Máme jinou alternativu, tu chceme projednávat, ale nikdo na to moc neslyší,“ říká Volf.

Věc prý lze řešit mnohem levněji a své námitky primátor největší středočeské aglomerace poslal ministerstvu dopravy.

„Když opravíme koleje, uděláme nádraží a vyměníme vlakové soupravy, je to naprosto stejná doprava, ale za dvě miliardy,“ myslí si.

Ministr Ťok ale v odpovědi Kladnu uvedl, že „současný záměr považuje koncepčně za stabilizovaný“. Ministr dále uvedl, že učiní vše pro to, aby byl projekt realizován v této podobě pouze s nutnými modifikacemi a vyjádřil lítost nad rozhodnutím rady města. Podle Ťoka to povede k dalšímu oddálení realizace.

Ani SŽDC o jednokolejné variantě neuvažuje, vychází z doporučení centrální komise ministerstva dopravy, která dvoukolejku schválila.

„Projekt by tím byl zásadně omezen. Uvažovaná kapacita trati by klesla,“ komentuje námitky Kladna Stečínský. Dodal, že tento úsek má svoje problémy, nicméně je šance dostat se v průběhu příštího roku k vydání územního rozhodnutí.

Kladno chce trať zahloubit

Město Kladno ale ústy svého primátora dál hovoří i o zahloubení trati v centru města, má i studii proveditelnosti (více zde).

„Víme přesně, kudy by trať prošla, kde by se nastupovalo. Byla by to moderní odpovídající rychlodráha. Ale na tohle nikdo neslyší. Psali jsme na ministerstvo a přišla nám odpověď, že tomu nerozumíme a že to bude tak, jak to je,“ dodal Volf.

O zahloubení trati se ale vedly debaty i v Praze 6 v úseku mezi Dejvicemi a Veleslavínem. Tam je podle náměstka Stečínského už povrchová varianta v podstatě neprojednatelná.

„Navrhuje se řešení tunelem. Jen samo o sobě tunelové řešení znamená navýšení rozpočtu o tři a půl miliardy korun,“ uvedl konkrétní částku Stečínský.

Modernizace úseku z Prahy do Kladna, kterou česká vláda označila za prioritní, má předpokládané náklady dvacet pět miliard, bude ale určitě vyšší i kvůli zmíněnému tunelu z Dejvic. Do roku 2023 pak lze na její realizaci čerpat peníze z operačního programu Doprava II. SŽDC jinak využívá i programu CEF EU. Z něj nyní získala grant na rekonstrukci Negrelliho viaduktu u holešovického výstaviště, který je také součástí projektu.

„Soutěžíme zhotovitele. Pokud nedojde k průtahům při výběrovém řízení, příští rok by mohla začít samotná rekonstrukce,“ uzavřel náměstek ředitele Stečínský.

  • Nejčtenější

Protest se změnil v bitku se zraněnými, policie nasadila vodní děla a slzný plyn

Na demonstraci proti vládním opatřením se na pražském Staroměstském náměstí sešly více než dva tisíce lidí. Účastníci...

Na pražské trhy zamířily davy lidí, magistrát doporučil jejich zrušení

Na farmářských trzích na pražské náplavce se v sobotu dopoledne sešly stovky lidí. Farmářské trhy mohou podle vládních...

Odpůrci vládních opatření se sejdou 28. října, omezení počtu na sto neřeší

V centru Prahy se na 28. října chystá další shromáždění kritiků vládních opatření proti šíření koronaviru. A to v době,...

Proti Slavii smí nastoupit hráči s pozitivním testem na covid, má ho i kouč

Hapoel Beer Ševa může do večerního zápasu Evropské ligy se Slavií nasadit fotbalisty, kteří měli z úterních povinných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prasaty jsem narážel na Mynářovu zabijačku, říká Hřib a jde pomáhat nemocným

Pražský primátor Zdeněk Hřib odmítl kritiku od hradního kancléře Vratislava Mynáře, že urazil všechny lidi, kterým se...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Demonstrace odložte a neshlukujte se na trzích, vyzvala Praha organizátory

Pražský magistrát vyzval pořadatele demonstrací a dalších akcí, aby je kvůli možnému šíření nemoci covid-19 odložili....

Srážka aut v křižovatce vyřadila semafor, hasiči vyprošťovali řidiče

V Ústecké ulici na Praze 8 se krátce po poledni srazila dvě osobní auta. Zranili se dva lidé, jednoho z řidičů museli z...

Lidé už mohou na novou Trojskou lávku, měla by vydržet sto let

V hlavním městě dnes otevřeli lávku mezi Císařským ostrovem a Trojou, která nahradila konstrukci zhroucenou v prosinci...

Olga Lounová prodělala covid, jde jako dobrovolnice pomáhat do nemocnice

Zpěvačka Olga Lounová nabídla své síly českému zdravotnictví. V pořadu Benešovský Impuls prozradila, že chce ve svém...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...