Vlaky žabotlamy jdou do penze, poslední jezdí do Roztok

  8:52aktualizováno  8:52
Legendární vlaky z poloviny 60. let, známé také jako žabotlamy, brzy zmizí z kolejí. První prototypy se ukázaly během spartakiády, ale protože za ně nebyla náhrada, dlouho na trati přesluhovaly. Poslední nyní jezdí na lince do Roztok, ale termín ukončení provozu zatím není stanoven.

Poslední „žabotlam“ lze spatřit na lince z Hostivaře do Roztok u Prahy. Jde o poslední trasu, kde jsou v provozu. | foto:  František Vlček, MAFRA

„Žabotlamy“ či „panťáky“, prozaicky výrobcem zvané elektrické jednotky 451, se za více než půlstoletí provozu staly legendou. V Praze a na příměstských tratích odjezdily miliony kilometrů a odvozily generace pasažerů, teď musí ustoupit moderním následovníkům. Poslední souprava jezdí na lince do Roztok u Prahy, ale i její čas se krátí.

Fotogalerie

„Termín ukončení provozu zatím není přesně stanoven. Bude ukončen podle aktuálního technického stavu vozidla. Například v případě nějaké větší závady,“ uvedl Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah (ČD).

Poslednímu žabotlamu zbývá několik týdnů služby v pravidelném provozu. Na lince S41 z Hostivaře do Roztok u Prahy dojezdí zřejmě v létě, sledován železničními fandy. Vysloužilé soupravy čeká sešrotování. Starý panťák nahradí moderní jednotky 471 nazývané CityElefant, které již řadu let dominují dopravě na tratích z Prahy do středních Čech.

Milovníci železnice však o legendární vlakovou soupravu nepřijdou. „V Šumperku je jako muzejní zachována jedna jednotka v krytém stání,“ uvedl Šťáhlavský.

Překonaná pára

Nepřehlédnutelné žabotlamy mají za sebou úctyhodnou historii. Na počátku padesátých let 20. století parní a elektrické lokomotivy nebyly pro vedení příměstských linek ideální, podle expertů neměly dostatečnou akceleraci, problém představovala též změna směru jízdy v cílových stanicích.

Experti z dopravního výzkumného ústavu proto začali řešit, jaké vlaky na zmíněné tratě nasadit. „Tyto problémy měly vyřešit právě nové elektrické jednotky vybavené převodem pro rychlý rozjezd, dobře dimenzovanými brzdami a stanovišti strojvedoucího na obou koncích jednotky,“ vysvětlil David Švestka, tvůrce Atlasu lokomotiv.

Nápad na vývoj podobných elektrických souprav a jejich nasazení na příměstskou dopravu okolo Prahy však byl ještě starší, objevil se již v roce 1924. Technici tehdy počítali s elektrickými vlaky se dvěma až čtyřmi vloženými vagony, které by zajišťovaly dopravu z Prahy do Benešova, Zdic a Kolína. Zůstalo ale jen u nápadu.

Elektrická jednotka 451

  • 54 - Tolik let jsou proslulé jednotky 451 v provozu. Jejich vývoj začal v 50. letech.
  • 51 - jednotek žabotlamů sjelo z výrobních linek. V provozu je poslední.
  • 25 - O takový počet minut řada 451 zkrátila provoz na lince z Prahy do Pardubic.

V polovině 50. let začaly vznikat první dva zkušební prototypy budoucí řady 451. Na veřejnosti se poprvé ukázaly během pražské spartakiády v roce 1960. První výrobní sérii, čítající sedm jednotek, montéři pro pravidelný provoz dokončili v roce 1964.

Tehdejší technici a strojvůdci vzpomínali, že první sériové panťáky zlobily trakční motory či hlavní vypínače. Šlo o problémy natolik vážné, že například v roce 1966 šestnáct pražských jednotek načas z provozu vyřadily poruchy. Chyby se však záhy podařilo odstranit.

Vlaky, které přezdívku žabotlam dostaly podle svého osobitého vzhledu, výrobce dodal do pražského depa Střed. Starali se o ně také údržbáři v Libni či na odstavném nádraží Jih v Michli.

Zprvu se jednotky 451 objevily na trati z Prahy do Kolína a Pardubic. Jízdní dobu díky své rychlosti na lince z nádraží Praha-střed (dnes Masarykovo) do Pardubic žabotlamy zkrátily o 25 minut.

„Pro nás to tehdy bylo zjevení. Místo starých vagonů s tvrdými dřevěnými lavicemi tažených párou se objevily nebývale pohodlné a elegantní soupravy,“ vzpomínala na cesty panťákem z Českého Brodu do Prahy v polovině 60. let Taťána Chadrabová. Elektrické jednotky z Prahy později vyrazily též směrem na Nymburk, Beroun, Lysou nad Labem či Kralupy nad Vltavou.

„Držák“ na železnici

Z výrobních linek sjelo 51 jednotek. Odborníci ve druhé polovině 60. let předpokládali, že žabotlamy v provozu skončí v letech 1979 až 1983 – podle data výroby. Jenže nasazení v té době plánovaných následovníků se opožďovalo, a tak se provoz osvědčených jednotek nadále prodlužoval. „Pokrokové řešení, spolehlivost a dobrý stav umožnily ponechání v provozním stavu až dodneška,“ uvedl David Švestka.

Jednotky 451 prošly v posledních letech zhruba šesti desítkami dílčích úprav. Pasažerů se modernizační zásahy příliš nedotkly, týkaly se například elektrické výzbroje, montáže požární signalizace, elektronických rychloměrů anebo zavírání nástupních dveří. Strojvůdci dostali i nové radiostanice.

Za dlouhé roky provozu se staly oblíbené panťáky aktéry několika vážných nehod. K nejtragičtější, při níž zahynulo 12 lidí, došlo na konci září 1965 v Hloubětíně na pražské periferii.

Na žabotlam na lince do Kolína vinou chyb železničářů najel nákladní vlak. V červenci 2007 v Čerčanech na Benešovsku do soupravy 451 naboural rychlík. Při kolizi zahynul strojvedoucí panťáku.

Autor:

Nejčtenější

Boleslav - Sparta 4:3, hosté třikrát dotáhli, v nastavení rozhodl Budínský

Michal Hubínek z Boleslavi (vlevo) a Libor Kozák ze Sparty svádějí souboj o...

Sparťanští fotbalisté třikrát vyrovnali, počtvrté už to nezvládli. Proto v báječném utkání 5. kola Fortuna ligy v Mladé...

Po pěti letech s jediným pohárovým zástupcem. Česku zbyla jen Slavia

Zklamaný Tomáš Chorý.

Ještě ani jednou v aktuálním pohárovém ročníku nekopli do míče, přesto už teď slávističtí fotbalisté vědí, že z českých...

Slavia - Liberec 1:0, duel bez diváků rozhodl Masopust, Stanciu nezářil

Slávisté se radují z branky, kterou otevřel Lukáš Masopust skóre v utkání s...

Slávističtí fotbalisté ani napopáté v novém ročníku nejvyšší soutěže neprohráli a zůstávají první v tabulce. Před...

Policie řeší vraždu šestiletého chlapce na Benešovsku, podezírá matku

Ilustrační snímek

Středočeští kriminalisté vyšetřují od čtvrtka vraždu teprve šestiletého chlapce. Jeho tělo nalezli policisté v jednom z...

Stál miliardu, hrál za City. Bony teď trénuje s týmem ze čtvrté ligy

Útočník Manchesteru City Wilfried Bony slaví branku do sítě Sunderlandu.

Před necelými čtyřmi lety ještě střílel góly za Manchester City. Teď třicetiletý útočník Wilfried Bony, kterého pro...

Další z rubriky

Na D1 zapnou radary ve dvou úsecích, dva se ještě chystají

Úsekové měření rychlosti u Velkého Meziříčí bude trvat nejdéle do 19. prosince....

Od soboty začnou na modernizovaném úseku dálnice D1 mezi Souticemi a Loktem měřit dodržování omezené rychlosti radary....

Muž střílel v restauraci vzduchovkou na ženu s dětmi, policistům se vzdal

Muž střílel v restauraci na ženu a děti, přijela zásahová jednotka. (15.8.2019)

Policisté včetně speciální pořádkové jednotky v neprůstřelných vestách před polednem zasahovali v restauraci v Praze...

Praha bude kontrolovat i emise lodí, řekl náměstek primátora v Rozstřelu

Pražský zastupitel Petr Hlubuček (vlevo) a předseda představenstva společnosti...

V Praze se rozhořel spor o stavbu zdymadla u Dětského ostrova. Kritici se bojí znečištění ovzduší, hluku a vytlačení...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz