Pondělí 26. října 2020, svátek má Erik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 26. října 2020 Erik

Vlaky žabotlamy jdou do penze, poslední jezdí do Roztok

  8:52
Legendární vlaky z poloviny 60. let, známé také jako žabotlamy, brzy zmizí z kolejí. První prototypy se ukázaly během spartakiády, ale protože za ně nebyla náhrada, dlouho na trati přesluhovaly. Poslední nyní jezdí na lince do Roztok, ale termín ukončení provozu zatím není stanoven.

Poslední „žabotlam“ lze spatřit na lince z Hostivaře do Roztok u Prahy. Jde o poslední trasu, kde jsou v provozu. | foto:  František Vlček, MAFRA

„Žabotlamy“ či „panťáky“, prozaicky výrobcem zvané elektrické jednotky 451, se za více než půlstoletí provozu staly legendou. V Praze a na příměstských tratích odjezdily miliony kilometrů a odvozily generace pasažerů, teď musí ustoupit moderním následovníkům. Poslední souprava jezdí na lince do Roztok u Prahy, ale i její čas se krátí.

Fotogalerie

„Termín ukončení provozu zatím není přesně stanoven. Bude ukončen podle aktuálního technického stavu vozidla. Například v případě nějaké větší závady,“ uvedl Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah (ČD).

Poslednímu žabotlamu zbývá několik týdnů služby v pravidelném provozu. Na lince S41 z Hostivaře do Roztok u Prahy dojezdí zřejmě v létě, sledován železničními fandy. Vysloužilé soupravy čeká sešrotování. Starý panťák nahradí moderní jednotky 471 nazývané CityElefant, které již řadu let dominují dopravě na tratích z Prahy do středních Čech.

Milovníci železnice však o legendární vlakovou soupravu nepřijdou. „V Šumperku je jako muzejní zachována jedna jednotka v krytém stání,“ uvedl Šťáhlavský.

Překonaná pára

Nepřehlédnutelné žabotlamy mají za sebou úctyhodnou historii. Na počátku padesátých let 20. století parní a elektrické lokomotivy nebyly pro vedení příměstských linek ideální, podle expertů neměly dostatečnou akceleraci, problém představovala též změna směru jízdy v cílových stanicích.

Experti z dopravního výzkumného ústavu proto začali řešit, jaké vlaky na zmíněné tratě nasadit. „Tyto problémy měly vyřešit právě nové elektrické jednotky vybavené převodem pro rychlý rozjezd, dobře dimenzovanými brzdami a stanovišti strojvedoucího na obou koncích jednotky,“ vysvětlil David Švestka, tvůrce Atlasu lokomotiv.

Nápad na vývoj podobných elektrických souprav a jejich nasazení na příměstskou dopravu okolo Prahy však byl ještě starší, objevil se již v roce 1924. Technici tehdy počítali s elektrickými vlaky se dvěma až čtyřmi vloženými vagony, které by zajišťovaly dopravu z Prahy do Benešova, Zdic a Kolína. Zůstalo ale jen u nápadu.

Elektrická jednotka 451

  • 54 - Tolik let jsou proslulé jednotky 451 v provozu. Jejich vývoj začal v 50. letech.
  • 51 - jednotek žabotlamů sjelo z výrobních linek. V provozu je poslední.
  • 25 - O takový počet minut řada 451 zkrátila provoz na lince z Prahy do Pardubic.

V polovině 50. let začaly vznikat první dva zkušební prototypy budoucí řady 451. Na veřejnosti se poprvé ukázaly během pražské spartakiády v roce 1960. První výrobní sérii, čítající sedm jednotek, montéři pro pravidelný provoz dokončili v roce 1964.

Tehdejší technici a strojvůdci vzpomínali, že první sériové panťáky zlobily trakční motory či hlavní vypínače. Šlo o problémy natolik vážné, že například v roce 1966 šestnáct pražských jednotek načas z provozu vyřadily poruchy. Chyby se však záhy podařilo odstranit.

Vlaky, které přezdívku žabotlam dostaly podle svého osobitého vzhledu, výrobce dodal do pražského depa Střed. Starali se o ně také údržbáři v Libni či na odstavném nádraží Jih v Michli.

Zprvu se jednotky 451 objevily na trati z Prahy do Kolína a Pardubic. Jízdní dobu díky své rychlosti na lince z nádraží Praha-střed (dnes Masarykovo) do Pardubic žabotlamy zkrátily o 25 minut.

„Pro nás to tehdy bylo zjevení. Místo starých vagonů s tvrdými dřevěnými lavicemi tažených párou se objevily nebývale pohodlné a elegantní soupravy,“ vzpomínala na cesty panťákem z Českého Brodu do Prahy v polovině 60. let Taťána Chadrabová. Elektrické jednotky z Prahy později vyrazily též směrem na Nymburk, Beroun, Lysou nad Labem či Kralupy nad Vltavou.

„Držák“ na železnici

Z výrobních linek sjelo 51 jednotek. Odborníci ve druhé polovině 60. let předpokládali, že žabotlamy v provozu skončí v letech 1979 až 1983 – podle data výroby. Jenže nasazení v té době plánovaných následovníků se opožďovalo, a tak se provoz osvědčených jednotek nadále prodlužoval. „Pokrokové řešení, spolehlivost a dobrý stav umožnily ponechání v provozním stavu až dodneška,“ uvedl David Švestka.

Jednotky 451 prošly v posledních letech zhruba šesti desítkami dílčích úprav. Pasažerů se modernizační zásahy příliš nedotkly, týkaly se například elektrické výzbroje, montáže požární signalizace, elektronických rychloměrů anebo zavírání nástupních dveří. Strojvůdci dostali i nové radiostanice.

Za dlouhé roky provozu se staly oblíbené panťáky aktéry několika vážných nehod. K nejtragičtější, při níž zahynulo 12 lidí, došlo na konci září 1965 v Hloubětíně na pražské periferii.

Na žabotlam na lince do Kolína vinou chyb železničářů najel nákladní vlak. V červenci 2007 v Čerčanech na Benešovsku do soupravy 451 naboural rychlík. Při kolizi zahynul strojvedoucí panťáku.

19. května 2018

Autor:
  • Nejčtenější

Protest se změnil v bitku se zraněnými, policie nasadila vodní děla a slzný plyn

Na demonstraci proti vládním opatřením se na pražském Staroměstském náměstí sešly více než dva tisíce lidí. Účastníci...

Na pražské trhy zamířily davy lidí, magistrát doporučil jejich zrušení

Na farmářských trzích na pražské náplavce se v sobotu dopoledne sešly stovky lidí. Farmářské trhy mohou podle vládních...

Odpůrci vládních opatření se sejdou 28. října, omezení počtu na sto neřeší

V centru Prahy se na 28. října chystá další shromáždění kritiků vládních opatření proti šíření koronaviru. A to v době,...

Proti Slavii smí nastoupit hráči s pozitivním testem na covid, má ho i kouč

Hapoel Beer Ševa může do večerního zápasu Evropské ligy se Slavií nasadit fotbalisty, kteří měli z úterních povinných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prasaty jsem narážel na Mynářovu zabijačku, říká Hřib a jde pomáhat nemocným

Pražský primátor Zdeněk Hřib odmítl kritiku od hradního kancléře Vratislava Mynáře, že urazil všechny lidi, kterým se...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Srážka aut v křižovatce vyřadila semafor, hasiči vyprošťovali řidiče

V Ústecké ulici na Praze 8 se krátce po poledni srazila dvě osobní auta. Zranili se dva lidé, jednoho z řidičů museli z...

Demonstrace odložte a neshlukujte se na trzích, vyzvala Praha organizátory

Pražský magistrát vyzval pořadatele demonstrací a dalších akcí, aby je kvůli možnému šíření nemoci covid-19 odložili....

Pekl se tu chléb pro celou Prahu, nyní budova bojuje o záchranu

Seriál Odkolkova pekárna v bývalém vysočanském průmyslovém areálu vždy vyčnívala. Další díl seriálu Mizející Praha vás zavede...

Bílá Labuť byla nejmodernějším obchodem, prvními zákazníky byli vojáci

Seriál Tento díl Mizející Prahy se bude věnovat obchodnímu domu Bílá Labuť v ulici Na Poříčí na Novém Městě. Patřil ve své...

Ušetřila jsem při online nákupech vánočních dárků. Jak se mi to podařilo?
Ušetřila jsem při online nákupech vánočních dárků. Jak se mi to podařilo?

A je to zase tady! Vánoce jsou za rohem. A zvláště pokud se chystáte pořídit nějaké dárky přes internet, rozhodně se vyplatí nakupovat ještě před...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...