Pražské magistrále by slušel bulvár, shodli se odborníci

  21:02aktualizováno  21:02
O hlavním průtahu Prahou se znovu začalo živě diskutovat. Odborníci se koncem září shodli, že je nutné dát mu podobu městského bulváru. Mohly by na něm vyrůst aleje stromů, zlepšení situace by mělo přinést dokončení městského okruhu. Nákladná varianta zahloubení magistrály pod zem je prozatím odložená.

Pražská severojižní magistrála | foto: iDNES.cz

Lidé i odborníci ji znají jako Severojižní magistrálu. Není mnoho ulic v Praze, o kterých se tak dlouho a vehementně debatuje a jež vyvolávají takové emoce. Jedno je jasné, v budoucnosti, ať už blízké či daleké, projde významnými změnami.

Různých variant, návrhů rychlých řešení či nereálných vizí, jak magistrálu zklidnit, se objevilo už mnoho. Podle některých odborníků nemusíme čekat, až bude hotový městský okruh, se změnami se prý může začít hned.

1. Zklidnění magistrály během měsíců

Někteří architekti považují za největší problém magistrály fakt, že na mnohé řidiče působí jako dálnice, na které mohou sešlápnout plyn až na podlahu. Kulatá cedule s padesátkou jako by ani neexistovala.

A není se čemu divit. Ona tak byla původně postavena. Plynule navazuje na brněnskou dálnici, tři pruhy se střídají se dvěma i čtyřmi, až po náměstí I. P. Pavlova nemá jediný přechod.

Podle architekta Jana Linhy, který se zabývá urbanismem, stačí ke zklidnění přetížené komunikace málo. Například zmenšit šířku pruhů, aby řidiči ve strachu o lak svých vozů automaticky zpomalili. Také je podle něj nutné ji jasně od navazující D1 oddělit, aby každý poznal, že už je ve městě, a způsob jízdy tomu přizpůsobil.

Studie humanizace pražské magistrály - Vizualizace úprav ulice 5. května

Studie humanizace pražské magistrály - Vizualizace úprav ulice 5. května

Pomoci by mohlo i vysazení aleje stromů či možnost parkování po jejích stranách. Tedy kroky, které smažou její podobu dálnice.

2. Jak řešit magistrálu společně s hotovým okruhem

Profesor ze stavební fakulty ČVUT František Lehovec ve svých představách počítá s již hotovým městským okruhem, tedy s možností objet centrum metropole jinudy.

V okamžiku, kdy bude tato alternativa hotová, by radikálně znepříjemnil řidičům vjezd do centra. Magistrála by tak měla například pouze dva pruhy a všechny nájezdy by byly o dost skromnější než dnes.

3. Vize nákladné a pracné

V posledních letech se mluví i o variantě zahloubení magistrály krátkým tunelem za budovou Národního muzea. Například radnice Prahy 1 tuto variantu jednoznačně preferuje, odborníci se od ní ale spíše odvracejí. Vysoké náklady a pracnost jsou zřejmé. "Jestli tunel, tak jedině pro chodce na Pavláku či u Národního muzea," odmítá drahé zahloubení magistrály Lehovec.

Počítačová studie společnosti Satra týkající se budoucí podoby pražské

Počítačová studie společnosti Satra týkající se budoucí podoby pražské magistrály

Mluvilo se i o dlouhém tunelu, do kterého by auta vjela již za Nuselským mostem a vyjela až u hlavního nádraží (více čtěte zde). Tím by se Legerova a Sokolská změnily v obyčejné městské ulice a hlavní dopravní tah by vedl pod nimi. I tato varianta by však byla značně nákladná. Navíc neřeší situaci na pankrácké straně či na druhém konci v Holešovicích.

Mezi návrhy se objevila i výstavba protihlukového tubusu. Ten by sice lidem v okolí pravděpodobně ulevil, historický ráz města by ale docela jistě hyzdil.

Magistrálu je nutné řešit jako celek

Odborníci se vesměs shodují na tom, že magistrála se má řešit komplexně jako celek - od Roztyl po Holešovice. "Musí se to udělat najednou a to je na politicích," říká architekt Linha. Je jasné, že politické vedení čtyř městských částí, přes jejichž území magistrála vede, se nemůže řídit jen čtyřletým volebním cyklem.

Linha tvrdí, že by Praha měla oslovit nejdříve urbanisty, pak dopravní experty a až poté se konkrétními možnostmi zabývat na politické úrovni. "Dnes je to přesně naopak," říká.

Nejčtenější

Krejčířovu vilu v Černošicích zřejmě někdo zapálil, škoda jde do milionů

Vilu v Černošicích, kterou vlastnil miliardář Radovan Krejčíř, zasáhl požár....

Někdejší vilu uprchlého podnikatele Radovana Krejčíře v Černošicích zasáhl v noci na úterý rozsáhlý požár, shořela...

Kluž - Slavia 0:1, Kolář v závěru chytil penaltu, Liga mistrů je blíž

Lukáš Masopust (vlevo) ze Slavie se raduje se spoluhráči z gólu na hřišti Kluže.

Udělali první krůček, ale od vysněné Champions League je stále dělí ještě minimálně devadesát minut. Slávističtí...

Dočištění Karlova mostu zdarma Praha odmítla. Dá 25 tisíc restaurátorovi

Restaurátoři začali s odstraňováním graffiti z Karlova mostu. (27. července...

Technická správa komunikací (TSK) se chystá zaplatit pětadvacet tisíc korun restaurátorovi Janu Mjartanovi, který...

Po pěti letech s jediným pohárovým zástupcem. Česku zbyla jen Slavia

Zklamaný Tomáš Chorý.

Ještě ani jednou v aktuálním pohárovém ročníku nekopli do míče, přesto už teď slávističtí fotbalisté vědí, že z českých...

Střílí, střílí a střílí. Stomilionový Stanciu už táhl Slavii

Slávistický záložník Nicolae Stanciu

Požádal o číslo sedm, což slávistické fanoušky nijak zvlášť nepotěšilo. Spíš naopak. Sedmička je přece posvátná a podle...

Další z rubriky

Ruská ambasáda žádá vyčištění počmáraného Koněva, přesun sochy odmítla

Pomník Koněva v Praze 6 opět terčem vandalismu. (22. 8. 2019)

Ruské velvyslanectví ostře odsoudilo pomalování pomníku maršála Ivana Koněva v Praze 6 a požaduje jeho uvedení do...

Nehody sanitek zkomplikovaly provoz v Plzeňské v Praze, zranilo se sedm lidí

V ulici Na Slupi na pražském Albertově se střetla sanitka s motocyklem. (26....

Dvě nehody sanitek zkomplikovaly vpodvečer provoz v Plzeňské ulici v Praze. Při první narazil řidič sanitky z dosud...

Tramvajová vozovna v Hloubětíně padne k zemi, nová se začne stavět za rok

Pohled na původní podobu vozovnu Hloubětín z padesátých let. (10.1.2018)

Vozovna v Hloubětíně bude stát pouze do sobotního dopoledne. Pražský dopravní podnik naplánoval její demolici kvůli...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz