Pavel Bém

Pavel Bém | foto: Michal Sváček, MF DNES

Vysvědčení pro Béma: Srovnal pražský rozpočet, Opencard nezvládl

  • 28
Primátor Pavel Bém dostal od MF DNES na vysvědčení čtyřku. Zhodnotila tak jeho končící čtyřleté funkční období. Kdyby nebylo posledních tří let, vypadalo by jeho hodnocení určitě o dost líp. Neexistovaly by totiž aféry jako Opencard, Kaplického chobotnice nebo tunel Blanka.

Špatnou známku si Pavel Bém zasloužil za nevyzpytatelné chování v roli pražského primátora. Nezvládá totiž kritiku a oponentní názory. Ještě před třemi lety býval jedním z nejoblíbenějších českých politiků, ale po kauzách magistrátu jeho popularita padala zvolna dolů.

Na Bémovi lze kritizovat řadu věcí. Patří sem jeho postoje ke stamilionové aféře Opencard, k opakujícím se propadům půdy při stavbě tunelu Blanka či k pohřbení výjimečného projektu knihovny, kterou navrhl architekt Jan Kaplický.

PRIMÁTORA BÉMA ZNÁMKUJTE ZDE

V řadě důležitých bodů však obstál: udržel rozpočet města a snížil dluhy, mírně se zlepšila doprava, přibyly nové cyklotrasy a po ničivých záplavách v roce 2002 Praha vybudovala důkladná protipovodňová opatření.

Lidé vnímají odcházejícího šéfa Prahy rozporuplně. Na internetu je možné najít jeho známkování. Nejčastěji dostával Pavel Bém jedničky nebo pětky. Lidé ho buď mají rádi, nebo ho nesnášejí. Jeho popularita letěla v poslední době dolů především kvůli průšvihům.

1. CHOVÁNÍ
Ačkoli je Pavel Bém charizmatický a rétoricky zdatný, nedokáže dobře snášet opačný názor. Neumí příliš odpovídat na nepříjemné otázky, aniž by si odpustil sarkasmus. Nejednou od něj novináři dostali SMS zprávu, jejíž obsah mohli vnímat jako urážku.

A primátorovi lze vyčíst ještě jednu věc. Když se v Praze stane průšvih, tak tu není. V době, kdy se propadl tunel Blanka, nereagoval na dotazy a jeho mobil byl nedostupný. Zmizel i v zimě, v době sněhové kalamity.

Špatnou známku z chování Bém nekomentoval. "Hodnoťte lidi v politických rolích podle práce a výsledků. Ty jsou totiž důležité." Navíc dodal, že kritiku má rád a přijímá ji. "Ale vždy jsem se bránil zjevným nesmyslům."

2. DOPRAVA
Doprava na Jižní spojce se zlepšila především díky otevření Pražského okruhu. Magistrát zahájil stavbu tunelu Blanka, což je dobře, přestože jeho ražbu provázejí aféry s propadem půdy. Praha také zahájila stavbu prodloužení trasy metra A.

Investuje do tramvají, autobusové dopravy i oprav silnic. Bém také prosazoval rozvoj cyklistických tras. Radnice však nedokázala rozjet práce na trase metra D nebo lépe vyřešit množství aut vjíždějících do centra Prahy.

3. OPENCARD
Kvůli podobným, mnohdy předraženým nebo dokonce nedokončeným projektům má magistrát špatnou pověst. K tomu přispívají i vazby Pavla Béma na vlivné pražské podnikatele. Především na Romana Janouška.

Za čipové karty Opencard utratila Praha přes osm set milionů korun, karta má přitom málo funkcí. V kauze padla dokonce trestní oznámení. Dokumenty k projektu zkoumala policie. Právě tento případ měl na snížení popularity Béma patrně největší vliv.

4. ROZPOČET
Pavel Bém dokázal snížit dluhy města a i během hospodářské krize zvládala Praha hospodařit s vyrovnaným rozpočtem. Radnice a městské organizace ušetřily na svém chodu jeden a půl miliardy korun. A zbyly i peníze na investice.

V roce 2009 na ně měl magistrát třináct miliard. V příštím roce by mohla metropole dát do nových projektů až deset miliard. Ještě před krizí měla ale radnice v této oblasti kolem patnácti miliard korun ročně.

5. BLOB
Názorový veletoč. Tak lze charakterizovat postoj primátora v kauze projektu knihovny - chobotnice od slavného architekta Jana Kaplického. Nejprve byl Bém pro stavbu blobu. Později ale kvůli prezidentovi Václavu Klausovi změnil názor.

Navíc veřejné prohlášení Bémova stranického kolegy v zastupitelstvu Prahy Pavla Žďárského rozpoutalo celorepublikovou "bitvu" o chobotnici. Polovina lidí vnímá blob jako unikátní stavbu, druhá půlka ji na Letné nechce. Bém se snažil problém mírnit. Nepodařilo se. Nakonec se celá mediální kauza svezla po jeho zádech.

6. PROTIPOVODŇOVÁ OPATŘENÍ
Po povodních v roce 2002 se Bémovi podařilo do pěti let obnovit Prahu tak, že po katastrofě nezbyly téměř žádné stopy. Řada čtvrtí byla přitom vážně poničená, pod vodou bylo tehdy i metro. Právě v něm napáchala povodeň desetimiliardovou škodu.

Radnice pak našla v rozpočtu ještě necelé tři miliardy na vybudování jednoho z nejmodernějších protipovodňových opatření.