„Pokud odvolání ministerstvo zamítne, městu a dopravnímu podniku nebude nic bránit v zahájení stavby,“ uvedl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Spolek Pankrácká společnost proti stavbě metra vystupuje dlouhodobě, nesouhlasí mimo jiné s vybudováním stanice Olbrachtova, stavbou tzv. pilotové stěny v blízkosti budoucí stanice, velikostí staveniště nebo kácením vzrostlé zeleně. Metro D v první fázi spojí Pankrác s Novými Dvory a poté povede až do Písnice.
Náměstek Scheinherr v minulosti řekl, že ve všech námitkách se město snažilo vyjít obyvatelům vstříc a zmenšilo prý staveniště, které nebude před domem, a z původního plánu vykácet asi stovku ze 109 stromů bude pokáceno 33 stromů. Zástupci spolku několikrát zopakovali, že městu nevěří, že dodrží své sliby.
17. června 2021 |
Případnou podjatost magistrátu řešilo ministerstvo několikrát a celý proces se už táhl skoro rok a půl. Odbor drážní a vodní dopravy ministerstva námitku o podjatosti v září 2020 zamítlo. Následovalo několik odvolání spolku a následných rozhodnutí rozkladové komise ministerstva dopravy. Nakonec nyní ministerstvo potvrdilo své rozhodnutí, že magistrát podjatý není.
Výstavbu metra D provází další komplikace
V současné době musí ministerstvo rozhodnout ještě o osudu stavebního povolení, které bylo vydáno letos v červenci a zatím je nepravomocné. Spolek se proti povolení odvolal krátce po jeho vydání.
„Na rozhodnutí v tomto případě ještě čekáme,“ dodal Scheinherr.
V minulosti vznikly DPP komplikace také s uzavřením smlouvy se stavitelem. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ale letos v červnu rozhodl, že podnik může uzavřít smlouvu s vítězem tendru na stavbu první části metra. Do té doby mu v tom bránilo předběžné opatření vydané loni v červenci. Letos v červnu všechna řízení spojená s touto zakázkou skončila a s nimi i platnost zákazu.
V první fázi vznikne metro mezi Pankráci a Novými Dvory a pokračovat pak bude do Depa Písnice. V budoucnu má být postavený úsek z Pankráce na náměstí Míru. Kam povede případně metro z náměstí Míru, zatím nebylo rozhodnuto. Jednou z variant bylo náměstí Republiky, podle druhé by měla trasa zamířit na Žižkov a dále do Vysočan.
Celková předpokládaná cena je podle letošní aktualizace 97,79 miliardy korun a investorem je DPP.