Zábor při opravě eskalátoru v roce 2013 ve stanici Hradčanská | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Z pražského metra mizí staré eskalátory. Další čeká oprava

  • 6
Pražský Dopravní podnik se letos chystá na velkou obnovu eskalátorů v metru. Dohromady půjde o jednatřicet pohyblivých schodů v jedenácti stanicích. Zaplatí za to sto šedesát milionů korun. V sedmi stanicích je opraví, ve čtyřech vymění za nové. Schody také vybaví bezpečnostními kartáči.

Ranní tlačenice u eskalátorů na přestupu mezi trasou A a B ve stanici Můstek napovídá, že se tu něco děje. Vyměňují se tu dva eskalátory ze šesti. Opravy a výměny pohyblivých schodů se cestující dočkají i v dalších stanicích metra.

"Pohyblivé schody, které nyní vyměňujeme na Můstku, byly zprovozněny v listopadu 1985. Denně v této stanici přestoupí na 96 tisíc cestujících, takže mechanické části schodů jsou extrémně namáhány," vysvětluje Petr Vondráček z Dopravního podniku.

Jak se opravují a nebo vyměňují eskalátory

15. dubna 2013

Můstek se tak řadí mezi nejvytíženější stanice v metru a uzavření prostředních eskalátorů je tu znát hlavně ve špičce. Davy lidí se snaží dostat ke krajním pohyblivým schodům, což někdy bývá dost obtížné - část nástupiště totiž zabírají zátarasy stavby. Výměna prvních eskalátorů má skončit 23. června, postupně však budou navazovat opravy dalších.

S omezeními tu proto cestující musí počítat až zhruba do půlky prosince. Podobné obtíže lze čekat i v dalších stanicích. Oprava proběhne také ve stanici Náměstí Republiky. Eskalátory jsou už vyměněné na Nových Butovicích a na Můstku na trase B.

Rodiče: S dětmi se na schodech bojíme, kartáče nestačí

Zmíněné pohyblivé schody patří mezi nejstarší v metru a je nutné je vyměnit především proto, že už se pro ně nevyrábějí náhradní díly. "Všechny nové eskalátory budou navíc opatřeny bezpečnostními kartáči, které sníží možnost zranění," říká technický ředitel Dopravního podniku Jan Šurovský.

Pohyblivé schody v pražském metru

Eskalátory v číslech:

30 stupňů je úhel sklonu pohyblivých schodů, který je ve všech stanicích jednotný.

43,6 metru je největší dopravní výška pohyblivých schodů, fungují ve stanici Náměstí Míru na trase A.

9. května 1974 byly do provozu uvedeny nejstarší eskalátory, a to na trase C ve stanicích mezi Florencí a Kačerovem.

2008 - proběhl poslední přepravní průzkum, který ukázal, že nejzatíženější schody jsou ve stanicích Muzeum, Můstek, Florenc, Dejvická, Kačerov, I. P. Pavlova, Anděl.

Kde se vyměňují či budou měnit:
Nové Butovice, Můstek - na trase A i B, Náměstí Republiky

Kde se budou opravovat:
Dejvická, Českomoravská, Želivského, Florenc, Anděl, Staroměstská, Malostranská

Zdroj: Dopravní podnik

Bezpečnostní kartáče se začaly na jezdící schody instalovat v roce 2010 poté, co se na nich během jednoho roku zranily tři děti. Jednomu chlapci museli lékaři amputovat tři prsty na noze (více čtěte zde).

Rodiče malých dětí to však nepovažují za dostatečnou ochranu. "Vozím metrem každý den obě děti do školky. Přestože na eskalátoru stojí způsobně a dávám pozor, aby nohy nestrkaly k okraji, nelze tomu stoprocentně zabránit," říká Marek Novák z Prahy. "Zvlášť mladší, tříletá dcera stojí logicky co nejvíce u okraje eskalátoru, aby dosáhla na madlo. Myšlenka kartáčů, které by měly děti od strkání nožiček k okrajům eskalátoru odradit, je chvályhodná, ale není to účinné zcela," dodává Novák.

Eskalátory jsou pro děti stále nebezpečné. V roce 2011 a 2012 se na nich podle Dopravního podniku zranilo sedm dětí. Letos jedno dítě. "I přes bezpečnostní opatření nadále apelujeme na rodiče a prarodiče malých dětí, aby dbali pokynů jízdy na eskalátorech. Zvlášť v létě, kdy děti nosí otevřenou obuv. Je třeba respektovat pravidla, tedy přidržovat se madel, stát ve směru jízdy a po schodech neběhat," řekl mluvčí DP Petr Vorlíček.

Martina Potůčková připomíná další svízel cestování s dětmi. "Některá madla se pohybují rychleji než schody. Dítě, které ještě nechápe, že je lepší ruku posunout, má tendenci spíš vystoupit o schod výš. A zase se tlačí víc k okraji. Navíc je nutné dávat pozor, aby prsty na ruce nestrčilo pod madla," říká Potůčková.