Autobusová zastávka

Autobusová zastávka | foto: Michal Šula, MAFRA

Všechny autobusové zastávky v Praze budou na znamení, plánuje Ropid

  • 113
Cestující v pražské městské hromadné dopravě možná budou před zastávkami mačkat v autobusech tlačítko stop stále častěji. V červenci dalších 160 zastávek změnilo režim a jsou na znamení. Postupně by to tak mohlo fungovat na všech stanicích.

Autobusy na všech zastávkách v metropoli nezastaví automaticky. Pokud bude chtít cestující vystoupit, dá znamení řidiči. Všechny autobusové stanice se tak promění v zastávky "na znamení". To je plán organizátora dopravy, společnosti Ropid.

A změny už začaly. První vlna letos v lednu, druhá teď v červenci. Na některých linkách už je to výrazně znát - například trasy 111 či 116 mají většinu zastávek na znamení.

Na znamení všude? Ne

Petr Blažek

Dopravní ředitel DP

Dopravní ředitel Dopravního podniku Petr Blažek.

Rozšiřovat počet zastávek naznamení ano, ale s citem. Jasně říct kde ano a kde ne. Na málo využívaných místech je to v naprostém pořádku. My tím ušetříme. Každé rozjetí a zabrzdění něco stojí. Máme tisíce zastávek, tisícovku autobusů, nezdá se to, ale za rok pak platíme hodně peněz. V zimě jsou také užitečné, zbytečně se nevětrá. Ocení to i lidé, kteří bydlí v okolí stanic. Stále slyší brzdy autobusů a podobně. Rozhodně je ale nesmysl zavést tento systém plošně.

V celopražském měřítku platí pravidlo signálu téměř na polovině autobusových zastávek z celkových dvou tisíc. Další by se mohly zavést už příští rok.

"Konečné rozhodnutí nepadlo. Stále je možné, že už žádné vlny nebudou - můžeme vyhlásit změnu pro všechny najednou," popisuje další postup mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Organizátor dopravy o změnu systému usiluje kvůli úsporám. Odpadne-li zbytečné zastavování, doprava bude plynulejší. Společnost Ropid také poukazuje na fakt, že v jiných českých městech tento systém už funguje, stejně jako v některých evropských zemích.

U tramvají to neumožňují pravidla

Původně bylo zastávek na znamení šest set. Letos jich je rázem o více než tři sta víc, jednalo se především o méně vytížená místa. "Letošní rozšíření znamená úsporu nákladů Dopravního podniku pět milionů korun ročně," říká Drápal.

Systém, jaký si zřejmě budou muset osvojit pražští cestující, už ale funguje například v Jihlavě. Tamní dopravní podnik potvrdil, že takto rozhodně ušetří. "Když nemusíte zastavovat, spotřebujete méně energie i času. Zvlášť se to projeví ve večerních hodinách," vysvětluje ekonomický náměstek ředitele podniku František Koumar.

Plošné zavedení zastávek na znamení by ale někde bylo zbytečné. Příkladem může být zastávka u nemocnice Krč. Jezdí tudy více než dvacet autobusových linek. Je to jeden z nejvytíženějších úseků autobusové sítě, na kterém čeká vždy mnoho lidí. Řidič nepozná, zda čekají na něj či na autobus za ním, podle pravidel musí lidem ve stanici zastavit.

Plán Ropidu se nelíbí pražskému Dopravnímu podniku. "Má to smysl na zastávkách, na kterých to je. Na hodně vytížených stanicích není důvod, aby se systém 'na znamení' zaváděl," říká dopravní ředitel podniku Petr Blažek.

Úvahy Ropidu však sahají ještě dál. Nový režim by někdy v budoucnu chtěl zavést i na tramvajových stanicích. To ale zatím neumožňují předpisy Dopravního podniku.