Pondělí 17. května 2021, svátek má Aneta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 17. května 2021 Aneta

Každý den odtud vyjede 50 tramvají. Vozovna Žižkov slouží 100 let

  0:02
Když pražskou vozovnu Žižkov před sto lety otvírali, jezdila z ní jedna linka. Dnes se odtud denně vypravuje téměř 50 vlaků, což je 91 vozů. Vozovna na Žižkově vznikla proto, aby tramvaje nemusely jezdit na svou trať zbytečně daleko.

Interiér druhé lodě vozovny kolem roku 1917 | foto: Archiv DP Praha

Před sto lety, 28. dubna 1912, vyjely z vozovny Žižkov první tramvaje. Nová vozovna byla postavena v závislosti na rychlém vývoji tramvajové dopravy v Praze. Metropole byla tehdy mnohem menší než dnes, zahrnovala vlastně jen historické centrum, Holešovice a Libeň.

Žižkov tehdy býval samostatným městem, dokonce jedním z největších v Čechách. Elektrické podniky královského hlavního města Prahy (dnešní Dopravní podnik hlavního města Prahy) tak zajišťovaly dopravu nejen v Praze, ale i v mnoha okolních sousedních obcích. Teprve od 1. ledna 1922 vznikla tzv. Velká Praha a Žižkov se stal součástí hlavního města Prahy.

Vozovna, na kterou už si nikdo nevzpomene

Pražské vozovny

Nejstarší byla vozovna koněspřežky v Karlíně. Provoz zahájila 23. září 1875 - bylo v ní 10 vozů a 32 koní.

První vozovna elektrické dráhy byla na Letné z roku 1891, zbořena asi v roce 1904.

Aktivních je sedm: Strašnice (1908, zcela přestavěna 1929 až 1933), Střešovice (1909, rozšíření 1923 / 1930; je tu muzeum MHD), Žižkov (1912, rozšíření 1924 až 1926) , Pankrác (1927), Vokovice (1933), Motol (1937/1950), Kobylisy (1939), Hloubětín (1951), 

Většina neužívaných existuje. Např. Libeň (1896, zrušena 1951), Vinohrady (1897/8, zrušena 1933), Karlín (1900, zrušena 1951), Košíře (1902, zrušena 1937), Smíchov (1915, zrušena 1937).

Dnes málokoho napadne, že Žižkov kdysi už jednu vozovnu míval. Existovala v dnešní Chelčického ulici, v prostoru pod Táboritskou ulicí. Byla postavena v roce 1883 a patřila soukromé koněspřežné tramvaji. Sloužila až do roku 1901, v roce 1904 byla prodána majiteli realit Antonínu Lupíškovi a na místě, kde stávala, vyrostly činžovní domy. Nenajdeme po ní ani stopy.

Vozovna pro elektrické dráhy byla postavena poblíž dnešní křižovatky Vápenka a stala se významným technickým zázemím pražských tramvají. Dnes je druhou nejstarší vozovnou v Praze, která se nepřetržitě podílí na každodenním zajišťování běžného tramvajového provozu. Vyjíždí z ní každý pracovní den téměř 50 vlaků (91 vozů).

Stavba žižkovské vozovny započala přesně 11. dubna 1911 a podílelo se na ní osmnáct firem. Už v březnu, tedy ani ne o rok později, byly práce kompletně dokončeny a 28. dubna 1912 vyjela z vozovny první tramvaje do provozu.

Stavbu "vyprovokovala" v roce 1910 nová trať od dnešní Prokopovy do dnešní zastávky Vápenka. Nejbližší tehdejší vozovna byla totiž až na Vinohradech u Orionky. Výjezd z vozovny na trasu tak byl dlouhý skoro dva kilometry.

Vozovna měla původně tři haly, které byly kratší. Vešlo se do ní 90 tramvají a společně se strašnickou vozovnou byla vůbec největší v Praze. Dnes je v podstatě druhou nejstarší vozovnou v Praze a nejstarší aktivní, přestože jsou v Praze dvě aktivní, které jsou starší.

Ta strašnická z roku 1908 byla totiž na přelomu 20. a 30. let kompletně přestavěna.

A vozovna ve Střešovicích z roku 1909 je v současné době muzeem městské hromadné dopravy a Dopravní podnik odtud vypravuje pouze historické tramvaje.

Zajímavostí je, že ve dvacátých letech minulého století část vozovny neměla takzvané revizní kanály, ze kterých mohli zaměstnanci tramvaje opravovat. Odstaveny tady byly totiž vlečné vozy, motorové vozy byly naopak kvůli každodenní údržbě odstavovány nad kanály.

Nově přistavěné haly už pak revizní kanály mají všechny.

Stručný přehled nejdůležitějších událostí v historii vozovny Žižkov

  • 03. 09. 1910 - Pražská obec zakoupila od Václava Stomeho pozemek o rozloze 15 836 m2, který umožňoval i pozdější rozšíření vozovny.
  • 04. 12. 1910 - Byl zahájen provoz na nové tramvajové trati od Prokopovy ulice přes Ohradu k Schillerově továrně (dnešní zastávka Vápenka).
  • 16. 03. 1911 - Při tzv. politické pochůzce byl schválen projekt vozovny a krátké manipulační tratě.
  • 11. 04. 1911 - Byla zahájena stavba vozovny Žižkov.
  • 03. 07. 1911 - Dodatečně byl ještě dokoupen od Františka Kasla pozemek o výměře 717 m2.
  • 15. 03. 1912 - Dokončena vlastní stavba vozovny. 
  • 10. 04. 1912 - Úřední komise vykonala technicko-policejní zkoušku nové vozovny, jednokolejné manipulační tratě a kolejových rozvětvení ve dvoře vozovny.
  • 28. 04. 1912 - Vozovna Žižkov zahájila oficiálně provoz. Z počátku vypravovala jen linku číslo 9, brzy přibyla linka č. 12 a později i další. Kapacita vozovny: 90 lodí. Základem vozovny se stala trojlodní hala s patnácti kolejemi (dnešní koleje č. 5 – 19). Každá loď měla sedlovou střechu a železnou střešní konstrukci s eternitovou krytinou. První dvě haly byly podsklepeny a bylo v nich možné provádět údržbu motorových vozů. Třetí loď podsklepená nebyla a byla určena k odstavování vlečných vozů. K jižní lodi přiléhaly provozní objekty – olejna, skladiště, dílna, kancelář mistra, záchody, šatna s umývárnou, jídelna a kotelna s kůlnou na uhlí. V areálu byla postavena patrová obytná budova a přízemní výpravna s garáží pro automobil určený k opravám trolejového vedení. U vjezdu do dvora byla malá dřevná vrátnice.
Dvůr vozovny kolem roku 1917

Dvůr vozovny kolem roku 1917

  • 05. 08. 1924 - Zahájena stavba nové, severní lodě o čtyřech kolejích.
  • 01. 12. 1924 - Zdvoukolejněna příjezdová trať v dnešní ulici Na Vápence.
  • 31. 12. 1924 - Nová loď se začala používat. Byla celá podsklepena.
Stavba nové lodě v roce 1924

Stavba nové lodě v roce 1924

  • 23. 02. 1925 - Byla zahájena stavba prodloužení tří původních lodí.
  • 15. 11. 1925 - Přístavba tří starších lodí se začala používat. Nové koleje jsou podsklepeny. Začala se užívat nová zděná vrátnice s jídelnou, předsíní, ohřívárnou pro provozní zaměstnance a záchody.
  • 10. 04. 1926 - Přístavba byla definitivně dokončena. Kromě odstavných kolejí tu byly umístěny nové dílny a další příslušenství. Vozovna dosáhla kapacity 160 dvounápravových obousměrných vozů.
  • 1927 - Uskutečnila se zásadní přestavba kolejiště. Ve dvoře vozovny byl postaven bezpečnostní kolejový oblouk se zajišťovací výhybkou, zabraňující samovolnému ujetí vozu na ulici.
Vjezd s vrátnicí, jídelnou, ohřívárnou a záchody v roce 1926

Vjezd s vrátnicí, jídelnou, ohřívárnou a záchody v roce 1926

Vozovna Žižkov v roce 1927

Vozovna Žižkov v roce 1927

Pavel Fojtík

dokumentarista, archivář

Autor mnoha knih a článků věnovaných městské hromadné dopravě, archivář Dopravního podniku hlavního města Prahy. Napsal nebo se podílel na vzniku knih:  Historie městské hromadné dopravy v Praze, Trolejbusy v Praze, Dny, kdy pražské dopravě vládla voda, atd. Věnuje se heraldice a vexilologii (věda zabývající se historií a symbolikou vlajek, praporů a standart).

  • 1928 - Do provozu byla uvedena kusá kolej ke skladištím a kotelně na jižní straně vozovny.
  • 25. 04. 1949 - Do provozu byla uvedena manipulační kolej v ulicích Loudově a Biskupcově (tzv. smyčka Vápenka) s předjízdnou kolejí.
  • 1949–1950 - Uskutečnila se rekonstrukce štítů všech čtyř lodí vozovny.
  • 1950 - Vedle vrátnice byla postavena nová výpravna. Původní výpravna byla změněna na "kulturní dům" zaměstnanců vozovny.
  • 19. 02. 1955 - Kolejiště vozovny bylo doplněno kolejovým obloukem na kruhovou smyčku.
  • 1961 - Uskutečnila se rekonstrukce 2. a 3. lodě vozovny. Část tramvají byla během výluky deponována na železniční koleji nákladového nádraží Žižkov, kde bylo dočasně aktivováno kolejové propojení s tramvajovou sítí. Tramvaje se odstavovaly i na jedné koleji tratě v Olšanské ulici.
  • 03. 06. 1963 - Vozovna Žižkov začala vypravovat na linku č. 21 své první tramvaje T3.
  • říjen 1968 - Uskutečnila se přestavba kolejí u vjezdu do dvora vozovny, aby byl možný současný průjezd protijedoucích vozů T3. Vložena byla i výhybka asi 8 metrů koleje pro projektovaný mycí rám. Kolej měla vést souběžně s ulicí Na Vápence. Mycí rám nakonec nebyl realizován, stejně tak ani pokračování koleje.
  • 1968 - V zadní části 15. koleje byla instalována lávka pro opravy pantografů.
  • 1971 - 1974 - Postupně proběhla větší oprava různých objektů ve vozovně.
  • 1978 - Byla zrušena a odpojena kolej ke skladištím a kotelně na jižní straně vozovny.
  • 1972 - Ve třetí lodi bylo vybudováno stanoviště kontrolních prohlídek. (Definitivně dokončeno v roce 1974.)
  • 08. 05. 1974 - Vozovna Žižkov naposledy vypravovala staré obousměrné tramvaje.
  • 1981 - Proběhla velká rekonstrukce kolejiště jižní poloviny vozovny.
  • 1982 - Proběhla velká rekonstrukce severní poloviny vozovny. Krátká kusá kolej u vjezdu (původně určená pro mycí rám) byla prodloužena a stala se z ní odstavná kolej.
Vjezd do vozovny v roce 1990

Vjezd do vozovny v roce 1990

  • 29. října 1992 - V jižní lodi byl zřízen mycí rám Tammermatic. Koleje č. 18 a 19 byly v hale spojeny v jednu.
  • 1994 - Kusá odstavná kolej byla prodloužena podél obytné budovy a napojena do koleje č. 19. Provedeny i další kolejové úpravy.
  • 1998 - Byla zbourána stará vrátnice a výpravna a zahájena stavba moderní provozní budovy. Provizorní vrátnice byla po dobu stavby zřízena ve vyřazeném tramvajové voze 6355.
  • 20. 11. 1999 - Zahájila provoz nová vrátnice a výpravna.
  • 03. 01. 2000 - Zahájila činnost nová jídelna.
  • 30. 06. – 09. 2007 - Uskutečnila se rekonstrukce kolejí ve vjezdu do vozovny.
Interiér jižní lodě (koleje 15–19) 26. 4. 2012.

Interiér jižní lodě (koleje 15–19) 26. 4. 2012.

Vrátnice a provozní budova. Pohled z ulice. (Současný stav).

Vrátnice a provozní budova. Pohled z ulice. (Současný stav).

Nejstarší část vozovny 28. 3. 2012

Nejstarší část vozovny 28. 3. 2012

Nejstarší část vozovny 28. 3. 2012

Nejstarší část vozovny 28. 3. 2012

  • 2007 - Uskutečnila se rekonstrukce sociálního zázemí pro zaměstnance (sprchy, šatna, kuchyňka).
  • 2009 - Byla prodána někdejší obytná budova z roku 1912 a stal se z ní tzv. lékařský dům.
  • 28. 04. 2012 - Vozovna Žižkov oslavuje 100 let své existence.
Přibližná poloha původní žižkovské vozovny, která ještě sloužila koněspřežné tramvaji. Dnes už po ní nenajdeme ani stopu.

Přibližná poloha původní žižkovské vozovny, která ještě sloužila koněspřežné tramvaji. Dnes už po ní nenajdeme ani stopu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Sparta potvrdila odchod Plavšiče, hráč nepřijal její nabídku. Míří do Slavie

Už je to definitivní: srbský fotbalista Srdjan Plavšič po sezoně opustí Spartu. Pražský klub uvedl, že pětadvacetiletý...

Kolony na D5 a Pražském okruhu se rozjíždějí, uvázlý kamion už vyprostili

Na příjezdech do Prahy se od rána tvořily kolony. Nejhorší byla situace na dálnici D5 nebo na Pražském okruhu. Problémy...

Duka si objednal průlet gripenů Prahou, po Hřibově kritice ho zrušili

Plánovaný přelet vojenských letounů nad Karlovým mostem, který se měl konat v sobotu večer při Svatojánských...

Rvačka cizinců na Palackého náměstí v Praze skončila třemi pobodanými

Na Palackého náměstí v Praze se v sobotu večer strhla rvačka mezi cizinci. Tři mladíci skončili podle policie s bodnými...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Praha v pohotovosti. Zvýšená Vltava zavřela náplavky i Čertovku

Pokračující deštivé počasí přimělo vedení města Prahy k preventivnímu uzavření náplavek v okolí Vltavy. Zavřou se vrata...

Zapomenutý Čech třikrát přelstil gestapo. Francouzi mu dali válečný kříž

Premium Za války byl jedním z nejaktivnějších členů československého odboje ve Francii. Převáděl lidi přes hranici, z ilegality...

Nejsme Slované ani Germáni. Češi mají unikátní mix genetických profilů

Premium Čemu vlastně Slované věřili? Byli skutečně beránci? Či si libovali v krvavých rituálech a bojích jako Germáni? Čeho se...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...

  • Další z rubriky

Recidivista ujížděl policii, boural a zranil spolujezdkyni

Z ublížení na zdraví z nedbalosti se mimo jiné zpovídá policistům řidič, který se jim snažil ujet v noci na sobotu v...

Na D11 najelo nákladní auto do vozu silničářů; jeden zraněný

Zraněním silničáře skončila nedělní nehoda na dálnici D11. Do vozidla údržby najelo nákladní auto. Dálnice u Dobšic na...

K nehodě na dálnici D4 letěl vrtulník, zranili se řidič a školák

Muž ve středním věku a dítě se zranili v sobotu při dopravní nehodě na dálnici D4 na 34. kilometru ve směru na Prahu u...

Laserový paprsek protne noční Prahu. Z Petřína posvítí až na druhý břeh řeky

Laserový paprsek bude v neděli svítit z pražského Petřína na sídlo Akademie věd na Národní třídě. Paprsek spojí oba...

Věděli jste, že můžete ovlivnit riziko vzniku alergie vašeho děťátka?
Věděli jste, že můžete ovlivnit riziko vzniku alergie vašeho děťátka?

Alergie je nemoc dnešní doby. V České republice je až 25 % alergických dětí a tento počet pořád stoupá. Lze nějak vzniku alergie předejít?

Bohuš Matuš se oženil v Krtkově světě. Vzal si o 30 let mladší Lucii

Bohuš Matuš (47) a Lucie Palkaninová (18) jsou manželé. Vzali se ve středu odpoledne v rodinném parku Krtkův svět v...

Televize NBC odmítá vysílat Zlaté glóby, Cruise kvůli porotě vrací trofeje

Americká televize NBC nebude příští rok vysílat slavnostní předávání Zlatých glóbů. Rozhodla se tak po vlně...

Twitch se stává Pornhubem pro děti, zaplavily ho streamerky v bikinách

Streamovací služba Twitch má poměrně přísná pravidla pro zobrazování sexuálního obsahu, některé uživatelky v nich však...

Zatím jsem spíš studentka než modelka, říká šestnáctiletá dcera Kubelkové

Ivu Kubelkovou (44) si všichni pamatují první vicemiss roku 1996 a několikanásobnou vítězku ankety o nejkrásnější...

Ideální počet sexuálních partnerů existuje, ale opravdu ho chcete znát?

Tři jsou málo a osmnáct je moc. Nevíte, kde mají hranice ostatní a vlastně ani netušíte, jak si udělat obrázek o tom,...