Hádanka: Kolik musí cestující metra zdolat schodů, když vystupuje ze soupravy metra na nástupiště? Běžný cestující by nejspíš odpověděl, že žádný. A měl by pravdu. Pro vozíčkáře má však hádanka zcela jiné řešení.
„Nejproblematičtějším úsekem v metru je právě ten kousek mezi nástupištěm a vstupem do soupravy, kde se vytváří malý schůdek. S vozíkem je často problematické se přes něj dostat do vlaku,“ vysvětluje Ladislav Angelovič z kapely The Tap Tap, která se skládá ze studentů a absolventů školy z Jedličkova ústavu.
Právě tato početná hudební skupina se rozhodla otestovat čtyři nové stanice metra linky A. S šesti vozíky členové kapely ve středu projeli novou trasu stanici po stanici. A výsledek?
„Co se týče výtahů, je to dobré. Byl jsem zvědavý, jestli u nových stanic dopravní podnik vyřeší právě problematický nástup z hrany nástupiště do souprav. Problém ale zůstal,“ popsal ve stanici Nádraží Veleslavín další člen The Tap Tap Jiří Holzmann.
(Bez)bariérová MHDZa posledních dvacet let investoval dopravní podnik do zpřístupňování metra pro handicapované 447 milionů korun, nakoupil nízkopodlažní autobusy za více než 5,5 miliardy korun a tramvaje za téměř 13 miliard korun. Autobusy Z celkového počtu zhruba 1 250 autobusů je nyní bezbariérových 68 procent. V roce 2007 šlo pro srovnání o 33 procent. Tramvaje V Praze nyní jezdí celkem 900 tramvají, z nich je nízkopodlažních 261 vozů. Jde o druhý největší počet bezbariérových tramvají na světě. Prvenství drží Vídeň. Metro Příští rok bude 42 ze 61 stanic bezbariérových. Letos podnik plánuje zprovoznit výtah do stanice Anděl, I. P. Pavlova a Můstek. Příští rok začne budovat výtahy do stanic Roztyly, Palmovka a Opatov. |
Několikacentimetrový schůdek brání vjezdu hlavně elektrických vozíků. Vozíčkáři mají často každý svůj „grif“, jak se přes překážku do soupravy dostat.
Někteří se s elektrickým vozíkem pořádně rozjedou, jiní raději do vlaku pomalu zacouvají. Protáčení kol v mezeře za hranou nástupiště se však občas nevyhne nikdo.
„Bylo by dobré, aby byla v prvním a posledním vagonu metra vyjížděcí rampa,“ navrhuje Holzmann. Dodává, že problematické jsou v tomto ohledu hlavně starší soupravy metra, které jezdí na trase A a B.
Na lince C, kde jezdí moderní soupravy, je většinou rozdíl mezi výškou nástupiště a podlahou souprav minimální.
Dopravní podnik hlavního města slíbil, že se bude problémy, na které handicapovaní upozorňují, zabývat.
„Není to ale úplně jednoduché, protože soupravy jsou sice už starší, ale ještě nějaký ten rok musí jezdit,“ řekla MF DNES radní pro školství a sociální oblast Irena Ropková (ČSSD) s tím, že magistrátní komise pro odstraňování bariér na zlepšení situace pracuje.
Přestože si ve středu členové kapely nový úsek metra z Dejvické do stanice Nemocnice Motol pochvalovali, pár nedostatků přece jen odhalili.
„Bylo by lepší, kdyby z nástupiště na povrch vedly vždy dva výtahy a ne jeden. Když se totiž jeden porouchá, tak se do metra člověk na vozíku prostě nedostane,“ řekl kapelník The Tap Tap Šimon Ornest.
Výtah do stanice mezipatro
Ukázkovým příkladem se v tomto ohledu stala stanice Petřiny. S jedním nedostatkem. Nástupiště sice nabízí dva prostorné výtahy, ty však jedou pouze do mezipatra, odkud je potřeba přesednout na další výtah, který ústí na povrch „Je to poněkud nešikovné,“ komentovali stanici členové skupiny.
Právě na Petřinách navíc výtah z nástupiště využívají i další cestující, a to hned ze dvou důvodů. Stanice je totiž hluboko a cesta výtahem je rychlejší než po eskalátorech. Pro ty, kteří míří na sídliště, je navíc kratší cesta od výtahu než od eskalátorů.
Podobně jako je ve stanici Národní třída praktičtější využít výtah, pokud cestující míří na Lazarskou. Podle dopravního podniku se proto dá očekávat, že výtahy ve stanici se přes den nezastaví.
Testem včera prošla také stanice Nádraží Veleslavín, za kterou v posledních dnech sklidil dopravní podnik kritiku. Kvůli chybějícím eskalátorům na zastávku, odkud vyjíždí letištní linka 119, totiž musí cestujícím s kufry vypomáhat portýři.
„Necháme se vynést do schodů,“ vtipkovali vozíčkáři ve stanici. Ke schodům se však vůbec nedostali. Z nástupiště totiž nasedli na výtah a zhruba za dvacet vteřin byli na chodníku.
Pak je čekala už jen cesta přes přechod na autobusovou zastávku. „To se zvládne bez problému,“ prohlásil Ladislav Angelovič.
Skupina zakončila svou jízdu ve stanici Bořislavka. Její členové se nyní připravují na další akci. Prvního máje v rámci festivalu Pojď dál budou někteří na svém vozíku slaňovat Nuselský most.