První vyšetřování ukázalo, že vinu nese pravděpodobně strojvedoucí vlaku jedoucího ze Strančic do Prahy.
"Zda šlo o technickou závadu, nebo je na vině lidská chyba, zjišťujeme," sdělil iDNES.cz mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
Generální stopGenerální stop je funkce zabezpečovacího systému na železnici. V okamžiku, kdy proti sobě vyjedou dva vlaky, umožňuje výpravčímu nebo dispečerovi zastavit všechny vlaky v určitém úseku. Možnost, že by to systém zvládl bez lidského zásahu, je v současnosti prověřována. |
V 6:20 osobní vlak číslo 9104 Strančice - Praha projel návěstí, které signalizovalo stůj, a vyrazil na stejnou kolej, po které mířil osobní vlak 2509 z Prahy do Benešova. V úseku se jezdí po jedné koleji.
Na proti sobě jedoucí vlaky zareagoval zabezpečovací systém a zastavil soupravy pomocí funkce "generální stop", která brání závažným haváriím na železnici. "Soupravy zastavily 600 metrů od sebe," uvedl Drápal. Nehoda se obešla bez zranění a nevznikla žádná škoda na majetku.
Cestující museli kvůli bezpečnosti čekat ve vlacích až do doby, než se soupravy přesunuly zpět do stanice.
"Tam si lidé jedoucí do Prahy přestoupili na rychlík, který v místě mimořádně zastavil, cestující do Benešova odjeli následně jedoucím osobním vlakem," řekla iDNES.cz mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.
Vlak řídil zkušený strojvedoucí
Kvůli nehodě bylo zrušeno několik osobních vlaků v úseku Strančice - Říčany. Další jezdily po jedné koleji a mohly nabírat až desetiminutové zpoždění. Zastavit musel i projíždějící rychlík z Českých Budějovic do Prahy. Provoz na trati byl znovu obnoven po osmé hodině.
Strojvedoucí vlaku, který incident zapříčinil, bude do skončení vyšetřování přeřazen na jinou práci. Podle mluvčí Českých drah jde o zkušeného muže, který pracuje na dráze řadu let.
Letos projely zákaz jízdy už čtyři vlaky
Nehody podobné té dnešní nejsou na dráze ojedinělé.
Selhání strojvedoucího bylo pravděpodobně příčinou i události, která se stala minulé úterý v Kolíně, kde vjel osobní vlak do cesty projíždějící soupravě InterCity. Strojvedoucí zastavil vlak necelých 100 metrů za projetým návěstidlem.
Závažnější případ se stal loni 29. března, když z pražského Hlavního nádraží vyjel proti rychlíku stojícímu v tunelu Balabenka další rychlík. Generální stop tehdy zastavil soupravy jen 28 metrů od sebe (více o události čtěte zde).
Letos projely vlaky návěstidly zakazujícími další jízdu už čtyřikrát. Loni se stalo 77 podobných případů, nikdo při nich nebyl zraněn ani usmrcen. Stejný počet inspektoři zaznamenali i předloni. V roce 2010 evidovali 80 případů, o rok dříve 70. Nejvíce případů projetí návěstidly za posledních deset let zaznamenali vyšetřovatelé v roce 2006, kdy řešili 85 těchto událostí.