V pražských ulicích dojezdila po padesáti letech poslední tramvaj T3

  17:04aktualizováno  17:04
Naposledy ve své historii vyjela do pražských ulic "klasická" tramvaj typu T3. Poslední souprava vyrazila na linku číslo 22 z vozovny ve Strašnicích krátce před půl sedmou hodinou ranní. Tramvaj s číslem 6892 nyní skončí ve vozovně a vyjede pouze ve slavnostní okamžiky.

Poslední tramvaj typu T3 na poslední cestě mezi stanicemi Pohořelec a Brusnice (19. prosinec 2011). | foto: Jan Šurovský, DPP Praha

"V příštích dnech bude T3 umístěna ve vozovně ve Vokovicích. Ale už bude sloužit jen pro komerční účely, nebude se s ní už jezdit na linkách s cestujícími," uvedl technický ředitel Dopravního podniku Jan Šurovský.

Rekord T3

V roce 1988 se tramvaj typu T3 dostala do Guinessovy knihy rekordů. Stala se totiž nejpočetnějším vyrobeným typem tramvaje na světě.

Tramvaj se z vozovny Strašnice vydala na linku 22. Během své poslední jízdy dojela na Nádraží Hostivař a odsud po své obvyklé trase na Bílou Horu. V 8.53 potom zamířila z Vršovického náměstí zpět do vozovny.

"Té trojky" vyráběla vagonka Tatra na Smíchově. Státní komise pro posouzení čtyřnápravových tramvají řady T rozhodla o výrobě v roce 1957. O dva roky později vagónka předložila první projekt tramvaje. Vůz T3 číslo 6101 následně 21. června 1961 absolvoval technicko-bezpečnostní zkoušku a mohl být zařazen do zkušebního provozu s cestujícími.

Fotogalerie

Nový typ tramvaje znamenal podle historika Dopravního podniku Pavla Fojtíka doslova revoluci v pražské MHD. "Bylo to něco úplně jiného. Na mnohých linkách se zásadně proměnila kultura cestování," řekl Fojtík.

Pravidelný provoz sériových vozů s cestujícími začal na linkách 4 a 27 v listopadu 1962. Vozy byly vypravovány z vozoven Motol a Strašnice. Ještě následující dva roky potom jezdil vždy jen jeden vůz. Teprve v červenci 1964 na lince číslo 5 začal zkušební provoz spřažených souprav, tedy dvou vozů za sebou.

Jízdenky si až do roku 1974 mohli cestující kupovat ve voze. Přesně 9. května potom byla zrušena (kvůli přivýdělku třeba mezi studenty oblíbená) profese průvodčích a jízdenky si lidé mohli koupit pouze mimo vozy.

V průběhu času se T3 začaly měnit. Jedna z prvních změn bylo, že sedačky byly laminátové, následně zmizelo sedadlo pro průvodčího a postupně se řidič ocitl v kabince oddělen od cestujících, což v těch úplně prvních vozech nebylo. V roce 1982 potom začala jejich přestavba.

Tito "potomci", kteří na první pohled pro laika vypadají stejně jako typ T3, zatím budou brázdit pražské koleje společně s novějšími typy dál.

Autoři: ,

Nejčtenější

Inter - Slavia 1:1, hosté mířili k senzaci, o výhru přišli v nastavení

Slávista Peter Olayinka (uprostřed) oslavuje svou trefu do sítě Interu Milán. V...

Při návratu do Champions League, kde dvanáct let chyběli, sahali po senzaci, slávističtí fotbalisté ale nakonec v...

Sparta - Slavia 0:3, penalta, vlastní gól a derby vyznělo jasně pro hosty

Slávističtí fotbalisté Vladimír Coufal (vlevo) a Jan Bořil ukazují, kolik gólů...

Dvě červené karty, rozhodující gól z penalty, další vlastní a třetí nádherný. Fotbalové derby číslo 294 vyhrála na...

Stát nedá Praze na dostavbu okruhu ani korunu, řekl Babiš Hřibovi

Babiš začal prohlídku ve vytipovaném pozemku v Letňanech, který je nedaleko...

Pražský primátor Zdeněk Hřib jednal v úterý s premiérem Andrejem Babišem o dostavbě pražského okruhu. Praha to po vládě...

Zvedněte ruce, kdo jste to čekali. Italský tisk sepsul výkon Interu

JAK MI TO CHYTIL? Romelu Lukaku z Interu Milán lituje neproměněné tutovky,...

Falešný start, pohroma, trápení. Italská média tvrdě kritizují počínání fotbalistů Inter Milán v úvodním utkání Ligy...

Gól pana Střapatého. Olayinkovi se může změnit život

ŠOKOVAL SAN SIRO. Slávistický útočník Peter Olayinka se raduje z úvodní branky...

Bylo mu patnáct, když poprvé nazul kopačky. Do té doby hrál Peter Olayinka fotbal naboso, maximálně ve špinavých a...

Další z rubriky

Z domova důchodců zmizely miliony, hejtmanka Jermanová viní bývalého ředitele

Ilustrační snímek

Z účtu domova pro seniory Červený Mlýn ve Všestudech zmizelo více než 11 milionů korun včetně naspořených peněz...

Nová lávka v Troji se začne stavět v říjnu, měla by vydržet sto let

Zřícená lávka v pražské Troji, která má stejnou konstrukci jako most v...

Zhruba v polovině října by podle pražského magistrátu měla začít stavba nové lávky propojující Troju a Císařský ostrov....

Na smíchovském břehu Vltavy cvičně vyrostly protipovodňové zábrany

Celodenní protipovodňová cvičení v Praze odstartoval ráno test vrat na...

Zejména na smíchovském břehu Vltavy proběhl v sobotu nácvik stavby protipovodňových zábran. Cvičení Voda 2019 se kromě...

Nebezpečný manévr kamionu u Benešova ohrozil řidiče, hrozí mu pokuta

Otáčející se kamion Mirošovice - Benešov

Řidič osobního vozu natočil na silnici vedoucí z Mirošovic do Benešova nebezpečnou situaci, kterou způsobil řidič...

MIKUPEX TRADE s.r.o.
Obchodník - kuchyně, nábytek, dřevo, 35 - 40 000 Kč

MIKUPEX TRADE s.r.o.
Praha, Středočeský kraj
nabízený plat: 35 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz