V Holešovičkách. (21.5.2021) | foto: Petr Topič, MAFRA

Soud se opět zastal Holešoviček, město má pokračovat v krocení „dálnice“

  • 44
Obvodní soud pro Prahu 1 po letech sporů nedávno opět rozhodl ve prospěch obyvatel ulice V Holešovičkách. Ti po magistrátu požadují, aby zajistil snížení intenzity hluku a množství imisí oxidu dusíku, jejichž nadlimitní hodnoty jsou způsobené hustou dopravou. Nepravomocný rozsudek dal magistrátu tři roky na to, aby poměry V Holešovičkách zlepšil.

Soud má za to, že byť magistrát učinil některá opatření, například použil na silnici takzvaný tichý asfalt nebo částečně vyměnil okna domů, které se v ulici nacházejí, pořád pro kvalitu života místních neudělal dost.

„Stále dochází k obtěžování žalobců nad míru přiměřenou poměrům hlukem a imisemi, a to v míře zcela nepřiměřené poměrům ve srovnání s jinými lokalitami obdobně frekventovanými, a to ať již v Praze, ve zbytku ČR i ve srovnání s jinými velkoměsty v Evropě a USA,“ uvádí soudkyně.

Proti tomuto rozsudku se magistrát v minulém týdnu odvolal. Argumenty jsou však podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) prozatím pouze rozpracovány, a město je prý zatím nemůže zveřejnit.

„Podle stanoviska advokátní kanceláře není rozsudek v souladu s právním řádem a nebyly splněny podmínky řízení,“ prozradil Scheinherr.

Spor se táhne přes 10 let

Skupina žalobců podala žalobu již v roce 2008, jelikož životní podmínky V Holešovičkách už tehdy podle nich nebyly uspokojivé. „K podání žaloby vedly zdravotní komplikace nás a našich sousedů spojené se silně znečištěným prostředím z nadlimitního hluku a zplodin z dopravy,“ vysvětluje jeden z žalobců Marek Skružný.

Celé oblasti pak ještě přitížilo zprovoznění tunelového komplexu Blanka v roce 2015, což přivedlo ještě více aut. Když se sečtou auta jedoucí z Blanky s vozidly přijíždějícími ze Severojižní magistrály po mostě Barikádníků, projede tudy až sto tisíc aut denně. Díky tomu je prý ulice srovnatelná s dálnicí.

„Neudržitelnost stavu dopravy v ulici V Holešovičkách je nezpochybnitelná, stačí přítomnost na místě a zástupcům města by věc měla být jasná. Nechápeme, proč se město Praha stále odvolává, když žalobci jsou jeho občany a nechtějí nic jiného než realizovat své ústavní právo na zdraví a zdravé životní prostředí,“ říká advokát zastupující žalující obyvatele Zdeněk Kuneš.

Kýžené řešení, po kterém obyvatelé ulice V Holešovičkách prahnou, je zahloubení této dopravní tepny.

Objíždět není kudy, město slibuje tichý asfalt

Vážnost situace si podle Scheinherra magistrát plně uvědomuje. Zahloubení ulice ale podle něj brání chybějící část Městského okruhu, a proto k němu bude moci dojít až v rámci posledních etap dostavby okruhu. Ulice V Holešovičkách totiž nemá žádnou dostatečnou objízdnou trasu, kam by se dala frekventovaná doprava odklonit.

Místo toho magistrát nabízí balíček menších opatření, která by podle Scheinherra měla situaci zlepšit.

„V celé délce bude nový tichý asfalt, odstraníme zbytečná zábradlí, vysadíme 130 nových stromů a 90 keřů. Stromořadím povedou nově vydlážděné široké chodníky. Během rekonstrukce postavíme taky trakční vedení pro dobíjecí trolejbus, díky kterému se ještě o něco sníží hluk a emise,“ tvrdí Scheinherr. Podle místních ale tato opatření nejsou dostatečná a nadále trvají na tunelovém řešení. Obávají se navíc, že tyto úpravy magistrát v budoucnu použije jako záminku pro odklad zahloubení ulice.

Holešovičky stály Blanku kolaudaci

Nekvalitní podmínky pro život byly také jedním z důvodů, proč tunel Blanka v lednu letošního roku přišel o kolaudační souhlas, který dostal v říjnu 2019. Souhlas soud zrušil na základě žaloby spolku Holešovičky pro lidi, který případ napadl kvůli nesplnění podmínek kolaudace. Ta byla totiž podmíněna zlepšením situace v ulici V Holešovičkách a dostavbou Pražského okruhu, kam se část dopravy odkloní.

Podle Scheinherra ale Praha nemůže zajistit stavbu Pražského okruhu, který je starostí ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic. Město proto podalo proti zrušení kolaudačního souhlasu kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, u kterého případ čeká na projednání už od března.

Zrušení kolaudačního souhlasu použila i soudkyně jako argument v nynějším rozsudku. „Soud si je vědom skutečnosti, že ještě nebyla přijata všechna možná a realizovatelná opatření v daném úseku, o čemž svědčí i zrušené kolaudační rozhodnutí týkající se tunelového komplexu Blanka,“ uvádí.

Tunelový komplex Blanka nyní stejně jako před kolaudací funguje v takzvaném zkušebním provozu, což dopravu nijak neomezuje.