Proti řidičům, kteří při poskytování přepravy porušují stávající zákony, navíc od pondělí demonstruje „spanilou“ jízdou kolem budovy magistrátu na Mariánském náměstí asi stovka taxikářů společnosti AAA Radiotaxi. Vadí jim údajná nečinnost pražských i státních úředníků.
Aplikace Uber a zákonySpolečnost pomocí mobilních aplikací umožňuje sjednání dopravy mezi klientem a řidičem, který je zapojený do sítě Uber a zpravidla využívá vlastní vůz. Svůj podnikatelský model musela firma v řadě zemí hájit i v soudní síni. Ve Francii, Španělsku i Německu soudy zakázaly službu UberPop, kterou většinou využívají řidiči bez licence. |
Svou jízdu doplněnou o hlasité troubení chtějí opakovat každý den až do konce příštího týdne. Pokud se však situace nezmění, jsou podle šéfa taxislužby Jiřího Kvasničky ochotni stejným způsobem protestovat klidně i čtvrt roku.
Na úředníky si taxikáři stěžují i přesto, že Krnáčová dlouho tvrdí, že Uber není jen sympatickým startupem a součástí sdílené ekonomiky, jak o sobě firma tvrdí.
„Provozuje zcela normální taxislužbu, ale na rozdíl od jiných provozovatelů neodvádí žádné daně, a tím v podstatě okrádá stát i město,“ uvedla Krnáčová.
Stejně se k věci staví i Vokřál. V Brně začal Uber služby poskytovat na začátku února.
„Nemám nic proti tomu, když někdo nabízí službu levněji či pružněji, ale musí to být v rámci legislativy, která platí pro všechny. Dnes ale Uber porušuje vše, co se z hlediska těchto služeb porušit dá,“ říká. Města podle něj mají jen omezené nástroje, jak proti tomu bojovat.
Co kontrola, to pokuta
Jedním z nich jsou kontroly, během kterých kladou úředníci na řidiče Uberu stejné nároky jako na běžné taxikáře. Pražský magistrát jich od začátku minulého roku provedl 68 a ve všech případech zjistil pochybení. Nemůže tomu ani být jinak, už jen proto, že Uber cestujícím jízdu účtuje pomocí mobilní aplikace, nikoliv za použití taxametru, jak taxikářům ukládá zákon.
Nedostatků úředníci nacházejí více. Uber v Praze provozuje dvě aplikace a v případě UberBlack sice ke klientům přijíždějí řidiči, kteří mají doklady pro vykonávání taxislužby v pořádku, ale chybí jim označení auta názvem provozovatele a svítilnou s nápisem TAXI. U aplikace UberPop, pro kterou jezdí většinou amatéři, navíc řidiči nemají ani taxikářskou koncesi a auta evidovaná jako vozidla taxislužby.
Firma však s úředníky nesouhlasí. „Uber není taxislužbou - a není jí ani služba, kterou naši partneři poskytují. Vozy taxislužby na ulicích zastavují cizí lidé, kdežto u platformy Uber jde o síť registrovaných zákazníků a partnerů,“ říká Miroslava Jozová, mluvčí Uberu. Služby, které řidiči Uberu poskytují, prý vycházejí z myšlenky sdílení vlastního majetku na částečný úvazek.
Proti takovému výkladu zákonů vystupuje nejen magistrát, ale i ministerstvo dopravy. Problém české legislativy je nicméně v tom, že na zprostředkovatele dopravy, jako je Uber, vůbec nepamatuje.
Pokuty tak nehrozí firmě, ale pouze řidičům, kteří její aplikaci využívají. A to poměrně vysoké. Řidiči bez koncese musí za nedovolené podnikání počítat se sankcí až padesát tisíc korun, těm s taxikářským oprávněním hrozí paradoxně až půlmilionová pokuta. Řada řidičů navíc vůbec netuší, že podle úředníků porušují zákon, jak se MF DNES přesvědčila při účasti na jedné z kontrol.
Soud se řidiče Uberu zastal
Přitom řidiči využívající další mobilní aplikace, které se Uberu do značné míry podobají, nemusí mít z pražských úředníků obavy.
„Samozřejmě kontrolujeme i jiné aplikace a třeba s Liftagem či Taxify problémy nejsou. Jejich řidiči jezdí se vším, co mají mít,“ říká Jiří Bureš, vedoucí odboru taxislužby. Na rozdíl od Uberu tyto firmy nespolupracují s amatérskými řidiči.
Na kontroly Uberu nicméně vrhl stín listopadový rozsudek Městského soudu v Praze, na který se obrátil jeden z pokutovaných řidičů. Soudkyně Jana Jurečková v něm uvedla, že sdílená přeprava pomocí aplikace UberPop nebyla zákonným způsobem omezena. Řidič tudíž nemohl poznat, že jeho jednání může být považováno za protizákonné.
Praha proti rozhodnutí podala kasační stížnost, kterou teď projednává Nejvyšší správní soud. Kontroly řidičů Uberu ale běží dál.
Do celého problému mohla vnést světlo chystaná novela silničního zákona, která měla zprostředkovatelům, jako je Uber, uložit povinnost zajistit, že dopravu provádí řidič s taxikářským oprávněním.
„Při projednávání se vláda rozhodla tuto věc z návrhu novely vyjmout a zprostředkovatelům odpovědnost nedat,“ říká Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy.
Vláda chce prý nejdříve vyčkat, jak dopadne spor Uberu u Evropského soudního dvora, který teď tuto otázku řeší. Právě spoluprací s Brnem chce Praha na vznik novely zatlačit.
„Když bude zřejmé, že se problém týká i druhého největšího českého města, bude mít vláda větší snahu jej řešit,“ doufá Krnáčová.