„To se nedá do druhého prosince stihnout,“ řekl k problémům jeden ze dvou zdrojů informací. Oba nechtějí být jmenovaní, ale stavbu dobře znají.
Ostatně lidé, jež nějakým způsobem na tunelu pracují, vymysleli na téma žertovnou říkanku: „Blanka k volbám schůdeček, s úctou Tomáš Hudeček.“
To je trochu nespravedlivé, protože primátor Hudeček se k Blance nevyjadřuje a termín otevření tunelu stanovil náměstek Jiří Nouza.
Náměstek nechce slyšet, že by uspěchal zprovoznění tunelu kvůli volbám. „Tlačil bych na rychlé otevření, i kdyby volby nebyly,“ řekl. Potíže s vlhkostí však nevylučuje a hovoří o nich i mluvčí Metrostavu František Polák.
Voda může poškodit technologie
Kvůli průsakům podzemní vody se například rosí kabely, což může časem poškodit technologie, které mají zajistit bezpečnost provozu v Blance. Mimo jiné hlídají, aby v tunelu nedošlo k nehodě. Buduje je společnost ČKD Praha DIZ.
„Znám názor ČKD, jeden se vymlouvá na druhého,“ uvedl k tomu Nouza. Zmínil i to, že si každý dodavatel dělá alibi.
Podle Poláka se podzemní voda vyskytuje vně tunelu v oblasti mezi Špejcharem a Malovankou, proniká pod vozovkou, kde vedou kabely.
„Neříkám, že ty problémy nejsou. Jsou, ale na každé stavbě jsme je vyřešili. Na to je zkušební provoz a záruční doby. Případné průsaky budeme dotěsňovat, není to žádné drama,“ dodal.
Podzemní voda je prý výš, než se původně počítalo, a i tam, kde podle geologického průzkumu nebyla.
V tunelu bude vždy vyšší vlhkost. Otázkou je, jaké množství vody skutečně prosakuje, což třeba Nouza neví. Věří však, že to při přebírání stavby nebude problém. Pokud by společnost IDS, která stavbu dozoruje, kvůli průsakům Blanku nepřevzala, nebude možné tunel v prosinci zprovoznit. IDS se nyní odmítá k problému vyjadřovat.
Jak Nouza doufá, vlhkost se změní, až bude tunel v provozu. „Až jím bude projíždět padesát tisíc aut denně, tunel se zahřeje a zvýší se cirkulace vzduchu,“ uvedl. Na případné opravy bude mít Metrostav rok zkušebního provozu.
Druhý problém, který může otevření nové dopravní tepny oddálit, jsou nedokončené technologie. Provoz v Blance budou řídit čtyři velíny, dva hlavní a dva podružné. Všechny propojí složitý počítačový software, aby komunikace byla spolehlivá, informace v případě nehody dostali záchranáři rychle, tunel se uzavřel a nenajížděla do něj další auta.
Avšak závěrečné zkoušky technologií město ještě nezahájilo. Přitom si na ně ČKD vyhradila padesát pět dní. Termín druhého prosince tak je hraniční. Stačí i malé selhání při zkouškách a plán Nouzy otevřít tunel v den svátku Blanky padá. ČKD, které ví, zda termín lze stihnout, však mlčí.
„Dohodli jsme se s městem, že veškeré informace, které se týkají termínů dokončení, finančních objemů nebo dodávek technologií, poskytuje v současné době investor,“ uvedl jen za firmu mluvčí Karel Samec. I v časové tísni chce Nouza uspíšit finiš.
„Předběžné testy technologií už jedou a mám informaci, že chybových hlášení je výrazně méně, než se očekávalo,“ hájí se. Dodavatelé tak jsou pod tlakem. A kritiku, že to prostě nejde zvládnout, náměstek odmítá.
Předávání stavby přitom obnáší hodiny kontrol a řadu dokumentů. IDS by měla převzít celou Blanku i technologie.
„Přejímací řízení bude zmáčknuté do dvou měsíců, což samo o sobě je pro IDS náročné na to, kolik mají lidí. Ale stihnout se to musí,“ podotkl Polák z Metrostavu. Navíc pak ale musí dát pod papíry ke spuštění Blanky razítko i státní správa magistrátu.
To vše za necelých šedesát dní (včetně sobot a nedělí) na stavbě za zhruba 37 miliard.
Tunel Blanka jsme si projeli 30. září 2014: