Konstrukci poškodila sůl a já žádal opravu, hájí se autor trojské lávky

  • 57
Obvodní soud pro Prahu 7 začal projednávat zřícení trojské lávky, při kterém byli těžce zraněni čtyři chodci. Po autorovi lávky a bývalém šéfovi správy komunikací žádá Praha 8,2 milionu korun, které vynaložila na odstranění zřícené konstrukce. Další dva miliony si nárokují pojišťovny, peníze požadují i dva zranění.

Lávka, která spojovala Troju s Císařským ostrovem, se zřítila v prosinci 2017. Státní zástupce Šimon Vavrečka u soudu vyjmenoval řadu zranění, které nehoda způsobila třem mužům narozeným v letech 1957, 1974 a 1983 a ženě s ročníkem narození 1954.

Nejhůře ze všech dopadla právě žena, kterou záchranáři převezli do nemocnice s krvácením do mozku a břicha, s trhlinami střev, zlomeninami čelisti, očnice, nosu, pánve, lopatky a stehenní kosti. Muži pak měli polámané kosti nebo obratle.

Obžalobě z nedbalostního obecného ohrožení čelí dva lidé - autor lávky Jiří Stráský a bývalý vedoucí oddělení mostů Technické správy komunikací Antonín Semecký. Podle obžaloby byli kvůli jejich nedbalosti zraněni čtyři lidé.

Obžaloba tvrdí, že projektování lávky i její konstrukci doprovázely chyby, které vedly k narušení ocelových lan korozí. Ke zřícení podle státního zástupce přispělo špatné vyhodnocení stavu lávky a nevhodně provedené opravy. Oba obvinění však vinu odmítají.

„S tím, co tady řekl státní zástupce, nemohu souhlasit. Myslím si, že obžaloba není založena na faktech. Je mi nesmírně líto utrpení těch lidí, ale své svědomí mám čisté,“ uvedl Jiří Stráský. Tvrdí, že udělal všechno pro to, aby byla postavena bezpečná konstrukce.  

Bývalý šéf oddělení mostů TSK Antonín Semecký pak podle obžaloby zase věděl o špatném až havarijním stavu lávky. Měl k dispozici několik desítek záznamů a posudků, které na problém upozorňovaly.

Most poškodila sůl a nátěr, tvrdí autor

Architektovi Jiřímu Stráskému klade obžaloba mimo jiné za vinu, že ve výpočtech nezohlednil vliv větru a teploty a že řádně nevykonával autorský dozor, což údajně vedlo k nekvalitnímu provedení prací.

Stráský uvedl, že provádění dozoru neměl v popisu práce. „Za provedení prací zodpovídá stavbyvedoucí, který řídí stavbu. Musí organizovat práci tak, aby byla provedena kvalitně. Za to nemůže odpovídat projektant, to je postavené na hlavu. Projektant nemá možnosti něco ovlivnit,“ řekl.

Stráský u soudu vypověděl, že v roce 2017 vyzýval k opravě konstrukce. 

„Navštívil jsem ji a nad tím, co jsem viděl, jsem se zhrozil,“ popsal soudu.  

Navrhl prý postup, který by zajistil, že lávka neohrozí chodce. „Než se to dostalo k lidem, kteří o tom rozhodují, tak ta konstrukce spadla. Samozřejmě se zachránit dala, mohli jsme to opravit,“ podotkl vysokoškolský profesor s tím, že lávka, kterou v roce 1984 vyprojektoval, není ta, co se zřítila v roce 2017.

Podle něj konstrukci poškodila posypová sůl a neodborný nátěr. „Konstrukce se natřela, nemohla dýchat. Byla na ní sůl, díky tomu výztuž korodovala a zvětšovala se. (...) Kdyby se tam nepoužívala sůl, tak tady nejsme. To je naprosto jednoznačné,“ prohlásil projektant. 

Odmítl také názor, že při výpočtech nezohlednil vliv zatížení větrem a teplotou. „Nedopustil jsem se žádného podvodu nebo chyby,“ zdůraznil a zpochybnil erudici a odbornou praxi znalce, který zpracoval posudek pro policii. „Nepředložil jediný výpočet, kterým by doložil svá tvrzení,“ poznamenal.

Obhajoba s prezentací na CD

Stráský si svou obhajobu pečlivě připravil, hovořil několik hodin a výpověď chtěl doplnit promítáním prezentace, což mu soud neumožnil. Muž proto vytištěné podklady rozdal alespoň soudnímu senátu a novinářům pak prezentaci poskytl na CD. Předseda senátu ho vyzýval, aby hovořil stručně, na to ale stavař nepřistoupil. 

„Jde o můj život, o moji pověst, musím se bránit. Nezlobte se, že je to dlouhé, nechci z toho dělat divadlo, ale strašně mi to ovlivnilo život. Je mi 74 roků a na konci mé kariéry zjišťuju, že jsem všechno dělal špatně,“ podotkl.

Bývalý šéf oddělení mostů TSK Antonín Semecký, který je o pět let starší než Stráský, pak podle obžaloby zase věděl o špatném až havarijním stavu lávky. On to však odmítl. Prohlásil, že si není vědom žádné své nedbalosti.

Lávka totiž prošla řadou prohlídek. Semecký uvedl, že uzavření lávky by nebylo v jeho pravomoci, musel by k tomu vyzvat příslušné státní orgány. Doplnil, že v roce 2016 opakovaně vyzýval investiční úsek TSK, aby zajistil přípravu na výměnu lávky za novou. Ohradil se také proti tomu, že mohl za používání soli.

Nová lávka už stojí a zpřístupněna by měla být do konce letošního října. Vyjde na 128 milionů korun, pro město ji od loňského listopadu staví firma SMP CZ. Dopravu na místě zatím nahrazuje přívoz.

Město v roce 2018 vyplatilo každému ze zraněných 50 tisíc korun. Další peníze uhradila dvěma z poškozených pojišťovna. Vedení Prahy s ní uzavřelo dohodu, podle které dostali peníze ještě před skončením policejního vyšetřování. Výši odškodnění pojišťovna nesdělila.

V Troji se zřítila lávka přes Vltavu, zranili se čtyři lidé:

2. prosince 2017

,