Vedení Prahy po dvou letech opět řeší, zda vrátit tramvaje na Václavák

  15:58aktualizováno  15:58
Po dvou letech se magistrát vrátil k projednávání posílení tramvají v okolí Václavského náměstí. Institut plánování a rozvoje vypracoval tři varianty vedení tramvajové trati, která by spojovala Vinohradskou ulici s Hlavním nádražím. K variantám se může vyjádřit veřejnost.

Tramvaje na Václavském náměstí. | foto: Archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy

Téma vrácení tramvají na Václavské náměstí se během let už několikrát objevilo a zase zmizelo. Přitom v říjnu 2016 to vypadalo, že už je v zásadě rozhodnuto.

„Je to pro mě klíčová stavba a během několika týdnů vybereme finální verzi,“ uvedl před dvěma lety náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) .

Na základě již vypracovaných variant Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) tento týden představil tři návrhy tratí, které by spojily Vinohradskou ulici s Hlavním nádražím.

„Tři doporučované varianty vzešly z dříve zpracovaných studií a byly vyhodnoceny po stránce technické náročnosti, vazby na okolí, hluku i času dojezdu souprav,“ uvedl  mluvčí IPR Marek Vácha.

Tramvají přes park

První trasa by tramvaje nasměřovala z Vinohradské okolo Nové budovy Národního muzea směrem přes Vrchlického sady, kde by vznikla nová zastávka, a trať by se napojila v ulici Bolzanova. Podle náměstkyně primátorky Petry Kolínské by zásah do parku měl být minimální.

Tři varianty vedení trasy tramvají, které by spojily Vinohradskou ulici s...

Návrh vedení tří tramvajových tratí, které by spojily Vinohradskou ulici s Hlavním nádražím. (19.4.2018)

O něco méně kácení by bylo v případě druhé varianty, která by vedla stejné jako v prvním případě, ale na konci Washingtonovy ulice by trať odbočila do Opletalovy a vedla by dál k Bolzanově. Tato varianta by ale byla o něco hlučnější a přestup na hlavní nádraží by byl komplikovanější.

Ve třetí variantě by tramvaje jely přes Václavské náměstí, kde by odbočily do Opletalovy ulice a jely až k Bolzanově.

„Vedení tramvajové tratě v horní polovině Václavského náměstí umožňují všechny tři varianty. Z celoměstského hlediska tato trasa ale plní jinou funkci, protože nabízí nové spojení v centru města v odlišných směrech. Pro výrazné navýšení kapacity tramvajových tratí v centru by tak bylo ideální realizovat obě propojení,“ dodal Ondřej Boháč, ředitel IPR.

Novou trať lze podle mluvčího IPR očekávat již za 4 až 5 let. 

Tramvaje jsou v centru na maximu kapacity

S návrhem vést tramvaje z Vinohradské na Hlavní nádraží souhlasí i Martin Šubrt z Ropidu a Jan Šurovský z dopravního podniku (DPP).

V centru je podle nich tramvajová síť na maximu kapacity a nové napojení by ulehčilo dopravě v úseku mezi Lazarskou a Jindřišskou. Jako příklad uvedl Šubrt trasu ve Spálené ulici, kde jezdí 129 tramvají za hodinu a za den zde projede asi 90 tisíc lidí.

„Velký tramvajový provoz v centru znamená problémy pro celou síť, protože klíčové trati, jako jsou ty ve Vodičkově a Lazarské nebo v Ječné ulici, nejdou objet. Trať z Vinohradské přes hlavní nádraží do Bolzanovy ulice je klíčová,“ uvedl na veřejné debatě Šubrt.

Připomínky k návrhům je možné podávat Odboru územního rozvoje pomocí datové schránky, elektronicky nebo poštou od 25. dubna do 25. května 2018. Veřejné projednání a následně změnu již schvaluje rada a zastupitelstvo.

Jaká ze tří navrhovaných variant je podle vás nejlepší?

celkem hlasů: 168

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 19:00 19. dubna 2018. Anketa je uzavřena.

Varianta 1 (Vinohradská - Vrchlického sady - Bolzanova) 127
Varianta 3 (přes Václavské náměstí a Opletalovu) 27
Varianta 2 (s odbočkou u Washingtonovy ulice) 14
Autor:

Nejčtenější

Sparta - Bohemians 1:0, pískot po výhře, rozhodla penalta v nastavení

Adam Hložek ze Sparty (vlevo) sleduje, zda si Vladislav Ljovin z Bohemians v...

Sparťanští fotbalisté zahájili jarní část sezony vítězstvím 1:0, po kterém publikum na hráče pískalo a vyhánělo trenéra...

Sparta se dohodla s Che-nanem, Dočkal míří do Číny ukončit kontrakt

3:0! Sparťanský záložník Bořek Dočkal mohutně oslavuje závěrečný gól 281....

Fotbalová Sparta zásadně pokročila k angažování Bořka Dočkala. Překonala nejsložitější překážku, definitivně se...

Slavia - Genk 0:0, tyče i spousta šancí, domácí ale gól nedali

TVRDÝ STŘET. Brankář Genku Danny Vukovic se pokouší vyboxovat míč ve vzdušném...

Mnoho příležitostí měli fotbalisté Slavie v úvodním utkání play off Evropské ligy proti Genku, jenže ani jednu...

Plzeň se Slavií drží pět pohárových míst, koeficient znovu posílil

EUFORIE. Plzeňští fotbalisté se radují z vítězného gólu v úvodním utkání...

Fotbalové Česko i pro pohárový ročník 2020/2021 vyšle do kvalifikace o Ligu mistrů dva kluby. A další tři budou bojovat...

Pro kvalitní čokoládu či kazeťák museli lidé do Tuzexu. Bony nabízela mafie

V Tuzexu u budovy Transgas (na snímku pohled z tehdejší třídy Lidových milicí,...

Dlouhé fronty před obchody, kolem kterých se nenápadně pohybovali překupníci neboli veksláci. Ti nabízeli bony neboli...

Další z rubriky

Auta, která spolu „mluví“, sci-fi nejsou, říká profesor Miroslav Svítek

Profesor z Ústavu dopravní telematiky Fakulty dopravní ČVUT Miroslav Svítek.

V praxi se s dopravní telematikou už setkal každý řidič. Jejím výstupem jsou třeba známé „zelené vlny“ na semaforech....

Před 30 lety motivovaly k sňatku státní půjčky, mladí se seznamovali u bigbítu

Mladí měli být podle představ oficiálních míst hlavně organizovaní, jako...

Sňatky a porodnost podporoval stát půjčkami s jednoduchými podmínkami a výhodným úrokem. Statistiky z konce 80. let...

Požár chatky v Petrově u Prahy připravil o život pětačtyřicetiletou ženu

V Petrově u Prahy hořela v pátek večer třípodlažní chata. Plameny připravily o...

V Petrově u Prahy hořela v pátek večer třípodlažní chata. Plameny připravily o život pětačtyřicetiletou ženu. Na místě...

Schöneck je rájem pro děti i dospělé
Schöneck je rájem pro děti i dospělé

Přemýšlíte, kde prožít zimní dovolenou s dětmi? Máme pro vás báječný tip! Kousek za hranicemi najdete areál nevídaných rozměrů a hlavně s pestrou nabídkou možností zábavy.

Najdete na iDNES.cz