Pátek 18. září 2020, svátek má Kryštof
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 18. září 2020 Kryštof

Tramvaje budou jezdit až na vesnici, největší šanci mají Zdiby

  10:00aktualizováno  14:44
Pole u Zdib mezi dálnicí D8 a malou obcí Sedlec na Praze-východ by se v budoucnu mělo stát důležitým dopravním uzlem. Už za pět let by zde mohlo fungovat záchytné parkoviště s terminálem pro autobusovou a hlavně tramvajovou dopravu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: DPP

Jednalo by se o první ze tří záměrů prodloužení tramvajové dopravy z Prahy na území Středočeského kraje. Tramvaje, které nyní končí ve Vozovně Kobylisy, by do několika let mohly jezdit nejen do Zdib a Sedlce, ale také do Průhonic a do Jesenice u Prahy.

Právě zdibská trať má k uskutečnění nejblíže. „Z pohledu investorské přípravy se tato trať jeví jako optimální, a to s ohledem na majetkoprávní vypořádání, neboť stavba z větší části vede uprostřed silnice II/608, která je na to dostatečně široká a je v majetku hlavního města Prahy a Středočeského kraje,“ vysvětluje Helena Frintová z kanceláře středočeské hejtmanky.

Základní trasa by vedla od Vozovny Kobylisy prostředkem silnice přes Zdiby a dál kolem kruhového objezdu novým přemostěním přes dálnici D8 na pole v katastru obce Sedlec, kde by vznikl terminál se záchytným parkovištěm.

Miliardy chce kraj z dotací

V současné době se na zdibskou trať dokončuje studie, jež by měla přinést i odhad výše investice, která bude v řádu miliard korun. Investor, Středočeský kraj, předpokládá, že na ni využije evropské nebo státní dotace.

„Studie by měla být hotová každým dnem. Pak ji musí schválit zastupitelstvo Středočeského kraje, pražský magistrát a následně by se mohla začít zpracovávat další dokumentace, odkupovat pozemky a v roce 2020 by mělo dojít k zahájení stavby s tím, že o dva roky později by měla být dokončena,“ popisuje ideální harmonogram místostarosta Zdib Jiří Žáček, který má v obci jednání o trati na starosti.

Obce Zdiby a Sedlec kvůli ní budou muset upravit své územní plány. To by ale neměl být velký problém, proti trati v obcích není žádný velký odpor, naopak, místní ji spíš vítají. „Slibujeme si, že to uleví dopravě,“ dodává Jiří Žáček.

Podle starosty Sedlce Zdeňka Veselého ale bude také dost záležet na tom, jak se podaří domluvit odkup pozemků od soukromých vlastníků, kteří celý projekt mohou výrazně oddálit. „Jen na katastru Sedlce se to týká asi osmi vlastníků,“ vypočítává Veselý.

Konečná v Sedlci by přitom mohla být jen první etapou, v budoucnu by odtud mohly tramvaje pokračovat dál dvěma směry - do Líbeznic a k Letišti Vodochody, které usiluje o to, stát se mezinárodním.

„Rozšíření tramvajových tratí do obcí a měst sídlících v blízkosti Prahy, společně s rozšířením integrované dopravy na železničních tratích, považujeme za jediný možný způsob, jak zlepšit dopravní propojení mezi Prahou a obcemi. Hlavně tím chceme umožnit tamním obyvatelům snazší, levnější a ekologičtější způsob dopravy do zaměstnání či za jinými aktivitami do hlavního města,“ říká hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO 2011).

Kraj spolupracuje s Prahou

Vedení nových tratí na území Středočeského kraje je koordinováno s výhledovým vedením tramvajových tras zajišťovaných Prahou prostřednictvím pražského dopravního podniku. Ten poskytuje středočeské Krajské správě a údržbě silnic, coby investorovi, své zkušenosti s provozováním těchto tratí.

Podle krajského radního pro oblast dopravy Františka Petrtýla (ANO 2011) tím však celá pomoc Prahy směrem ke středním Čechám končí.

„Celá investorská příprava, počínaje zpracováním vyhledávacích studií, projektových dokumentací či následného financování, to vše jde za námi. Tramvajové trati na území regionu bude kraj připravovat a realizovat samostatně, hlavní město Praha poskytne součinnost při provozu a napojení na kolejovou síť Prahy,“ upřesnil radní Petrtýl.

Investorská příprava možných tramvajových tratí probíhá ve spolupráci všech dotčených organizací, které mají obsluhu integrované dopravy na starosti, tedy ROPID, Dopravního podniku hl. m. Prahy a Integrované dopravy Středočeského kraje.

Návrhy vedení jednotlivých tras jsou podle radního Petrtýla již detailně projednávány se zástupci dotčených obcí a měst a kraj se maximálně snaží vyjít vstříc jejich požadavkům.

Neoddělitelnou součástí nových středočeských tramvajových zastávek budou i záchytná parkoviště P+R, to u Sedlce by mělo být až třípatrové. Menší parkoviště je navrhováno i u dalších zastávek ve Zdibech a v Dolních Chabrech.

  • Nejčtenější

Praha je červená. Zákazy návštěv, VŠ distančně, roušky na venkovních akcích

Praha se na covidovém semaforu ocitla v nejvyšším stupni ohrožení a má červenou barvu. Primátor Zdeněk Hřib oznámil, že...

Středočeský kraj v noci zavře hospody, Praha zavádí povinnou dezinfekci

Zaměstnanci pražských provozoven, v nichž se prodává zboží nebo poskytují služby, si budou muset od pondělí pravidelně...

Hašek promluvil o konci ve Spartě: Absolutní dehonestace jako za komunistů

Fotbalový záložník Martin Hašek poprvé popsal, jak to bylo s jeho bouřlivým rozchodem se Spartou. Lidé z vedení klubu...

Pražské školy bojují s nákazou, podle primátora jsou z nich covidové burzy

Premium S rostoucím počtem nakažených s covidem-19 přibývá v metropoli uzavřených škol či těch, ve kterých jsou minimálně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pardubice - Slavia 1:1, nováček překvapil, mistr vyrovnal díky Musovi

Fotbalisté Pardubic slaví zaslouženou remízu ze zápasu s obhájcem titulu. Ve vršovickém azylu v Ďolíčku nad Slavií...

V Česku jsou houbařské žně. Podívejte se, kde rostou nejvíc

Premium Když zaprší a pak se oteplí, přijdou houby, shodují se mykologové. A opravdu přišly. Nejvíc je hřibů smrkových. Velké...

Když ne jeho, tak aspoň jeho dítě! Psycholog Šmolka nejen o zoufalých milenkách

Premium Ve třiceti už se neprovdáš. Věta, kterou kdysi běžně slýchaly dívky nad třicet let, považované už za staré panny. Dnes...

Nemá smysl sportovce zavírat do karantény, říká fyzioterapeut Kolář

Premium Fyzioterapeut a léčitel slavných sportovců Pavel Kolář míní, že opatření proti viru jsou nekoncepční a budou mít dopady...

  • Další z rubriky

OBRAZEM: V Černínských zahradách je k vidění nafukovací věrná kopie Země

Ve čtvrtek večer byl v zahradách Černínského paláce na Hradčanech k vidění nafukovací model Země s věrnou fotokopií...

Osobní vendeta, říká po odvolání z kladenského divadla jednatelka Žantovská

Nové vedení Kladna v čele s primátorem Milanem Volfem odvolalo z pozice jednatelky městského divadla Irenu Žantovskou....

Šedo-červený vzhled MHD lidé chválí i zatracují. Škoda peněz, zaznělo

Dopravní podnik nasadil do ostrého provozu první autobus s novým šedo-červeným lakem, který má postupně sjednotit...

V Praze přibudou odběrová místa k testům, zahlcují je i Středočeši

V hlavním městě přibudou v následujících týdnech tři nová odběrová místa pro testování na koronavirus. Budou v první a...

Microsoft vytáhl servery z oceánu, jejich nízká poruchovost překvapila

Z mořského dna u skotského souostroví Orkneje námořníci vylovili datacentrum společnost Microsoft. Za více než dva roky...

Benešová: Nečekala jsem, že synova svatba bude tak emocionálně náročná

Závěr prázdnin byl pro Lucii Benešovou ve znamení svatebních příprav. K oltáři dovedla svého nejstaršího syna Luciána,...

Jeho prsty byly najednou ve mně, obvinila fotografa ze zneužití Ratajkowski

Emily Ratajkowski (29) zveřejnila obsáhlou esej, ve které obvinila fotografa Jonathana Ledera ze sexuálního zneužití....

Porno je reklama na fitness, říká jeden z nejstarších českých pornoherců

Je obsazovaný do pornoscén z kategorie „old and young“. Není divu, s natáčením začal před svou padesátkou a točí už...

Nová data ukázala alarmující poměr pozitivních testů. Už je nad 20 %

Epidemie koronaviru se v Česku vymyká kontrole. Napovídá tomu ukazatel, který měří poměr pozitivních testů oproti všem...