Sobota 16. ledna 2021, svátek má Ctirad
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 16. ledna 2021 Ctirad

Tramvajoví veteráni budou mít vlastní linku, začne jezdit na jaře

  9:00aktualizováno  10:44
Po vzoru londýnské linky dvoupatrových autobusů, bude mít také Praha pro vyřazené tramvaje speciální trasu. Linka s číslem 23 se stane útočištěm historických „té trojek“ a jejich modernějších variant. Ze všech ostatních linek tyto typy tramvají zmizí.

Tétrojka na lince číslo 22 v Karmelitské ulici kolem roku 1973. | foto: Archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy

Legenda pražské hromadné dopravy tramvaj Tatra T3 bude od příštího roku znovu pravidelně vozit cestující. Mohlo by se sice zdát, že těchto slavných vozů jezdí v ulicích metropole stále dost, ale není to tak úplně pravda.

Pravá T3 svezla Pražany naposledy v prosinci 2011. Od té doby v ulicích metropole jezdí pravidelně jen její novější modely T3M, T3SU (původně určený pro export) a nejnovější T3R. P a jeho nízkopodlažní verze T3R. PLF. To by se však mělo na jaře změnit.

Zastupitelé totiž pro příští rok v rozpočtu schválili investici devíti milionů korun na provoz nové tramvajové linky s číslem 23. „Budou na ni nasazovány historické nebo alespoň polohistorické tramvaje a dopravní podnik bude dlouhodobě garantovat jejich provoz,“ vysvětluje Filip Drápal, mluvčí společnosti ROPID.

Autoři nápadu si přejí, aby si nová linka získala podobnou oblibu jako ta autobusová v Londýně, po které jezdí ikonické červené dvoupatrové autobusy, dávno vyřazené z běžných linek.

Soupravu vozů T3 na trase linky 23 doplní tři až čtyři soupravy vozů T3SU, kterých dnes v Praze jezdí patnáct a které jsou až na drobné detaily od původních T3 téměř k nerozeznání. V plánu je využití i jedné z jednadvaceti provozuschopných tyristorových tramvají T3M, které mají na střeše charakteristickou skříň. Ta je součástí polovodičové výzbroje (tyristor je polovodičová součástka), která měla výrazně snížit spotřebu energie.

Vznik nové linky je nicméně trochu hořkosladký. Na všech ostatních linkách se totiž budou muset Pražané se zmíněnými modely definitivně rozloučit. Dopravní podnik (DPP) na ně bude nově vypravovat pouze modernizované a nové tramvaje. „V okamžiku, kdy by měla linka 23 vyjet do provozu, už v zásadě nikde jinde k vidění vozy T3SU a T3M nebudou,“ potvrzuje Jan Šurovský, technický ředitel DPP.

Posledními „té trojkami“ na běžných linkách zůstane 350 tramvají T3R. P a 33 nízkopodlažních tramvají T3R. PLF. Jsou to od základu zrekonstruované T3 s novou elektrickou výzbrojí a značně upraveným interiérem.

Ze starších tramvajových typů vozí cestující v metropoli ještě 115 vozů T6A5, které se vyráběly do konce roku 1998. Postupně by je však měly nahradit nejnovější pražské tramvaje Škoda 15T, kterých zatím v metropoli jezdí 189. Pražský dopravce si jich v éře primátora Pavla Béma (ODS) objednal 250 za 19,2 miliardy korun.

Lidé je milovali včetně sedaček

Přání společnosti ROPID vyrovnat se v oblíbenosti londýnské lince double-deckerů není úplně nereálné. T3 jsou dlouhodobými favority Pražanů. „Ač jejich zavádění provázely technické mouchy, byla to na svou dobu pokroková vozidla. V porovnání se starými tramvajemi to byl obrovský posun dopředu,“ říká Pavel Fojtík, archivář DPP.

Obzvláště si lidé pochvalovali laminátové sedačky. První série T3, které vyjely na koleje v roce 1961, je sice měly ještě čalouněné, ale skořepinové řešení, zaváděné od roku 1964, si získalo u lidí neutuchající oblibu. „Když se některé T3 likvidovaly, mnoho lidí dokonce projevilo zájem si sedačky zakoupit,“ vzpomíná Fojtík. Novinkou bylo i podélné sezení. Před příchodem T3 se museli cestující vměstnat na lavice postavené čelně proti sobě.

Linka 23 bude v provozu po celý rok a tramvaje pod jejím číslem zřejmě poprvé vyjedou kolem Velikonoc. Mimo sezonu budou jezdit jednou za půl hodiny, v létě se tento interval zkrátí na polovinu.

Na rozdíl od historické linky číslo 91, na které jezdí nejstarší pražské tramvaje z první poloviny 20. století a která letos oslavila čtvrtstoletí, nebude na linku 23 třeba zakoupit žádnou zvláštní jízdenku.

„Soupravy budou jezdit mezi zastávkou Zvonařka a Malovanka po trase dnešní linky 22. Jen mezi Národním divadlem a Malostranskou pojedou přes Staroměstskou,“ dodává Drápal. Právě tramvajím s číslem 22 by měla nová historická linka ulehčit nejvíce, dnes jsou totiž často přeplněné. Jejich trasa navíc vede historickým centrem města, které k projížďce klasickou tramvají vyloženě vybízí.

Autor:
  • Nejčtenější

Bylo toho dost, řekli Klaus i Landa. Lidé bouřili bez roušek a rozestupů

Na Staroměstském náměstí v Praze se sešli demonstranti na akci pořádané iniciativou Chcípl PES. Demonstrace za svobodu...

Mladík nepustil devadesátiletou ženu v metru sednout, pak ji ztloukl

Pražští policisté hledají muže podezřelého z napadení devadesátileté ženy, která po něm ve vagonu metra chtěla, aby ji...

Naštvaný Nedorost: Pešán není bůh, co má teď Teplý dělat? Je mi ho líto

Václav Nedorost jen těžko mírnil svá slova, když mluvil o kritice, kterou šéftrenér hokejového svazu Filip Pešán vyslal...

Za vraždu páru kvůli vile v Bubenči uložil soud mladíkovi 23 let vězení

Za dvojnásobnou vraždu motivovanou nepoctivým získáním vily v pražské Bubenči uložil soud Tomáši Fialovi výjimečný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rivalové spojili síly. Takový výzkum nelze akceptovat, řekly Sparta se Slavií

Na hřišti se vždycky pobijí, panuje mezi nimi víc než rivalita. Mezi sebou válčí i v zákulisí. Nejnovější výzkum...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

Expremiér Sobotka se vrátil do pražských Stodůlek. Pořídil si byt v paneláku

Premium Expremiér Bohuslav Sobotka se v tichosti vrátil z Moravy, kam se uchýlil po odchodu z politiky, do Prahy. Jak zjistila...

  • Další z rubriky

Opilá žena napadla strážníky, jednomu dala do brady, druhému do rozkroku

Agresivní opilá žena o půlnoci na pátek napadla hlídku městské policie. Jeden ze strážníků musel být po jejím útoku...

Porody ve třetí vlně: nemocnice začaly na příjmu testovat všechny rodičky

Premium Porodnice v Hořovicích, Mladé Boleslavi či Kolíně testují při příjmu budoucí matky na covid-19. V mladoboleslavské...

Praha 3 má vlastní rezervační systém na očkování. Domluvila se s nemocnicí

Po pátečním fiasku s registrací na očkování se některé radnice rozhodly jít vlastní cestou. Třeba Praha 3 se domluvila...

Pojďte si sednout na pivo, zval hosty majitel do restaurace v Praze

Pražští policisté při své službě přišli na otevřenou restauraci v centru Prahy. Přestože je nyní povolen prodej jídla...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Evropě hrozil masivní blackout. Rakušané narychlo zapojili jádro i uhlí

Kvůli silnému poklesu frekvence v elektrické přenosové soustavě hrozil v pátek Evropě masivní výpadek dodávek...

Dopisy od Němcové jeho žena spálila, říká potomkyně spisovatelčina milence

Irena Maňáková promluvila o vztahu svého předka Václava Bolemíra Nebeského s Boženou Němcovou. Básník byl jedním z...

Zemřel zpěvák a kytarista David Stypka. Bylo mu 41 let

Ve věku 41 let zemřel zpěvák a kytarista David Stypka, který dlouhodobě bojoval s rakovinou slinivky. V roce 2017...