Sobota 22. ledna 2022, svátek má Slavomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 22. ledna 2022 Slavomír

Tramvajoví veteráni budou mít vlastní linku, začne jezdit na jaře

  9:00aktualizováno  10:44
Po vzoru londýnské linky dvoupatrových autobusů, bude mít také Praha pro vyřazené tramvaje speciální trasu. Linka s číslem 23 se stane útočištěm historických „té trojek“ a jejich modernějších variant. Ze všech ostatních linek tyto typy tramvají zmizí.

Tétrojka na lince číslo 22 v Karmelitské ulici kolem roku 1973. | foto: Archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy

Legenda pražské hromadné dopravy tramvaj Tatra T3 bude od příštího roku znovu pravidelně vozit cestující. Mohlo by se sice zdát, že těchto slavných vozů jezdí v ulicích metropole stále dost, ale není to tak úplně pravda.

Pravá T3 svezla Pražany naposledy v prosinci 2011. Od té doby v ulicích metropole jezdí pravidelně jen její novější modely T3M, T3SU (původně určený pro export) a nejnovější T3R. P a jeho nízkopodlažní verze T3R. PLF. To by se však mělo na jaře změnit.

Zastupitelé totiž pro příští rok v rozpočtu schválili investici devíti milionů korun na provoz nové tramvajové linky s číslem 23. „Budou na ni nasazovány historické nebo alespoň polohistorické tramvaje a dopravní podnik bude dlouhodobě garantovat jejich provoz,“ vysvětluje Filip Drápal, mluvčí společnosti ROPID.

Autoři nápadu si přejí, aby si nová linka získala podobnou oblibu jako ta autobusová v Londýně, po které jezdí ikonické červené dvoupatrové autobusy, dávno vyřazené z běžných linek.

Soupravu vozů T3 na trase linky 23 doplní tři až čtyři soupravy vozů T3SU, kterých dnes v Praze jezdí patnáct a které jsou až na drobné detaily od původních T3 téměř k nerozeznání. V plánu je využití i jedné z jednadvaceti provozuschopných tyristorových tramvají T3M, které mají na střeše charakteristickou skříň. Ta je součástí polovodičové výzbroje (tyristor je polovodičová součástka), která měla výrazně snížit spotřebu energie.

Vznik nové linky je nicméně trochu hořkosladký. Na všech ostatních linkách se totiž budou muset Pražané se zmíněnými modely definitivně rozloučit. Dopravní podnik (DPP) na ně bude nově vypravovat pouze modernizované a nové tramvaje. „V okamžiku, kdy by měla linka 23 vyjet do provozu, už v zásadě nikde jinde k vidění vozy T3SU a T3M nebudou,“ potvrzuje Jan Šurovský, technický ředitel DPP.

Posledními „té trojkami“ na běžných linkách zůstane 350 tramvají T3R. P a 33 nízkopodlažních tramvají T3R. PLF. Jsou to od základu zrekonstruované T3 s novou elektrickou výzbrojí a značně upraveným interiérem.

Ze starších tramvajových typů vozí cestující v metropoli ještě 115 vozů T6A5, které se vyráběly do konce roku 1998. Postupně by je však měly nahradit nejnovější pražské tramvaje Škoda 15T, kterých zatím v metropoli jezdí 189. Pražský dopravce si jich v éře primátora Pavla Béma (ODS) objednal 250 za 19,2 miliardy korun.

Lidé je milovali včetně sedaček

Přání společnosti ROPID vyrovnat se v oblíbenosti londýnské lince double-deckerů není úplně nereálné. T3 jsou dlouhodobými favority Pražanů. „Ač jejich zavádění provázely technické mouchy, byla to na svou dobu pokroková vozidla. V porovnání se starými tramvajemi to byl obrovský posun dopředu,“ říká Pavel Fojtík, archivář DPP.

Obzvláště si lidé pochvalovali laminátové sedačky. První série T3, které vyjely na koleje v roce 1961, je sice měly ještě čalouněné, ale skořepinové řešení, zaváděné od roku 1964, si získalo u lidí neutuchající oblibu. „Když se některé T3 likvidovaly, mnoho lidí dokonce projevilo zájem si sedačky zakoupit,“ vzpomíná Fojtík. Novinkou bylo i podélné sezení. Před příchodem T3 se museli cestující vměstnat na lavice postavené čelně proti sobě.

Linka 23 bude v provozu po celý rok a tramvaje pod jejím číslem zřejmě poprvé vyjedou kolem Velikonoc. Mimo sezonu budou jezdit jednou za půl hodiny, v létě se tento interval zkrátí na polovinu.

Na rozdíl od historické linky číslo 91, na které jezdí nejstarší pražské tramvaje z první poloviny 20. století a která letos oslavila čtvrtstoletí, nebude na linku 23 třeba zakoupit žádnou zvláštní jízdenku.

„Soupravy budou jezdit mezi zastávkou Zvonařka a Malovanka po trase dnešní linky 22. Jen mezi Národním divadlem a Malostranskou pojedou přes Staroměstskou,“ dodává Drápal. Právě tramvajím s číslem 22 by měla nová historická linka ulehčit nejvíce, dnes jsou totiž často přeplněné. Jejich trasa navíc vede historickým centrem města, které k projížďce klasickou tramvají vyloženě vybízí.

Autor:

NATO už nemůže otevřené dveře Ukrajině přibouchnout, říká Landovský

  • Nejčtenější

Ve vánici na D5 bouralo 36 aut. Bylo to jako bílá zeď, popisuje řidič

Dálnici D5 na 33. kilometru u Žebráku zablokovala ve čtvrtek před polednem hromadná dopravní nehoda 36 aut. Záchranáři...

Policejní náměstek řídil opilý, nadýchal 2,39 promile. Stíhání zastaveno

Dnes už bývalý náměstek středočeského policejního ředitele Jan Krejčí nebude stíhán za jízdu pod vlivem alkoholu....

Lupiči se zbraní a kladivy vyloupili pražské hodinářství. Zachytily je kamery

Muži ozbrojení střelnými zbraněmi přepadli v sobotu večer provozovnu s luxusními hodinkami i na Praze 1. Odnesli si...

Jsem omezený, kaje se Hrabík za rasismus. Třicetizápasový trest přijal

Český hokejista Kryštof Hrabík se omluvil za rasistické gesto, za které dostal v nižší zámořské soutěži AHL zákaz...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žena na Žižkově rozbila dveře výtahu, po pádu do šachty zemřela

Policisté v úterý večer vyjížděli k neštěstí, které se stalo v bytovém domě na pražském Žižkově. Šestačtyřicetiletá...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Na Pražském okruhu u Řeporyjí se srazila čtyři auta, tvořily se kolony

Na Pražském okruhu u Řeporyjí směrem na D1 se kolem 14:30 hodin srazila čtyři auta. Na místě zasahovali hasiči, tvořily...

Pražská ODS brojí před volbami, život ve městě má za postavený na hlavu

Pražská ODS spustila v nedávných dnech svou předvolební kampaň, Tepe v ní vládnoucí magistrátní koalici a poukazuje na...

Písek bude nad zlato. Blíží se ukončení těžby v několika pískovnách

Premium Zdánlivě bezvýznamný, ovšem nenahraditelný. Řeč je o písku, který má všestranné využití nejen ve stavebnictví. Je...

Chceme být partnerem lidí a výkladní skříní Kladna, říká nový šéf strážníků

Primátor Kladna Milan Volf (Volba pro Kladno) nebyl spokojen s prací městské police. Strážníci podle něho téměř...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...