Legenda pražské hromadné dopravy tramvaj Tatra T3 bude od příštího roku znovu pravidelně vozit cestující. Mohlo by se sice zdát, že těchto slavných vozů jezdí v ulicích metropole stále dost, ale není to tak úplně pravda.
Pravá T3 svezla Pražany naposledy v prosinci 2011. Od té doby v ulicích metropole jezdí pravidelně jen její novější modely T3M, T3SU (původně určený pro export) a nejnovější T3R. P a jeho nízkopodlažní verze T3R. PLF. To by se však mělo na jaře změnit.
Zastupitelé totiž pro příští rok v rozpočtu schválili investici devíti milionů korun na provoz nové tramvajové linky s číslem 23. „Budou na ni nasazovány historické nebo alespoň polohistorické tramvaje a dopravní podnik bude dlouhodobě garantovat jejich provoz,“ vysvětluje Filip Drápal, mluvčí společnosti ROPID.
Autoři nápadu si přejí, aby si nová linka získala podobnou oblibu jako ta autobusová v Londýně, po které jezdí ikonické červené dvoupatrové autobusy, dávno vyřazené z běžných linek.
Soupravu vozů T3 na trase linky 23 doplní tři až čtyři soupravy vozů T3SU, kterých dnes v Praze jezdí patnáct a které jsou až na drobné detaily od původních T3 téměř k nerozeznání. V plánu je využití i jedné z jednadvaceti provozuschopných tyristorových tramvají T3M, které mají na střeše charakteristickou skříň. Ta je součástí polovodičové výzbroje (tyristor je polovodičová součástka), která měla výrazně snížit spotřebu energie.
Vznik nové linky je nicméně trochu hořkosladký. Na všech ostatních linkách se totiž budou muset Pražané se zmíněnými modely definitivně rozloučit. Dopravní podnik (DPP) na ně bude nově vypravovat pouze modernizované a nové tramvaje. „V okamžiku, kdy by měla linka 23 vyjet do provozu, už v zásadě nikde jinde k vidění vozy T3SU a T3M nebudou,“ potvrzuje Jan Šurovský, technický ředitel DPP.
Posledními „té trojkami“ na běžných linkách zůstane 350 tramvají T3R. P a 33 nízkopodlažních tramvají T3R. PLF. Jsou to od základu zrekonstruované T3 s novou elektrickou výzbrojí a značně upraveným interiérem.
Ze starších tramvajových typů vozí cestující v metropoli ještě 115 vozů T6A5, které se vyráběly do konce roku 1998. Postupně by je však měly nahradit nejnovější pražské tramvaje Škoda 15T, kterých zatím v metropoli jezdí 189. Pražský dopravce si jich v éře primátora Pavla Béma (ODS) objednal 250 za 19,2 miliardy korun.
Lidé je milovali včetně sedaček
Přání společnosti ROPID vyrovnat se v oblíbenosti londýnské lince double-deckerů není úplně nereálné. T3 jsou dlouhodobými favority Pražanů. „Ač jejich zavádění provázely technické mouchy, byla to na svou dobu pokroková vozidla. V porovnání se starými tramvajemi to byl obrovský posun dopředu,“ říká Pavel Fojtík, archivář DPP.
Obzvláště si lidé pochvalovali laminátové sedačky. První série T3, které vyjely na koleje v roce 1961, je sice měly ještě čalouněné, ale skořepinové řešení, zaváděné od roku 1964, si získalo u lidí neutuchající oblibu. „Když se některé T3 likvidovaly, mnoho lidí dokonce projevilo zájem si sedačky zakoupit,“ vzpomíná Fojtík. Novinkou bylo i podélné sezení. Před příchodem T3 se museli cestující vměstnat na lavice postavené čelně proti sobě.
Linka 23 bude v provozu po celý rok a tramvaje pod jejím číslem zřejmě poprvé vyjedou kolem Velikonoc. Mimo sezonu budou jezdit jednou za půl hodiny, v létě se tento interval zkrátí na polovinu.
Na rozdíl od historické linky číslo 91, na které jezdí nejstarší pražské tramvaje z první poloviny 20. století a která letos oslavila čtvrtstoletí, nebude na linku 23 třeba zakoupit žádnou zvláštní jízdenku.
„Soupravy budou jezdit mezi zastávkou Zvonařka a Malovanka po trase dnešní linky 22. Jen mezi Národním divadlem a Malostranskou pojedou přes Staroměstskou,“ dodává Drápal. Právě tramvajím s číslem 22 by měla nová historická linka ulehčit nejvíce, dnes jsou totiž často přeplněné. Jejich trasa navíc vede historickým centrem města, které k projížďce klasickou tramvají vyloženě vybízí.